Jump to content

Jarrujen varoitusvalo


Ministi

Recommended Posts

Clubman -08 D (ajettu 52tkm) jarrujen varoitusvalo syttyi ja tietokone meinaa että pitäisi ajaa äkkiä lähimpään Minihuoltoon. (eli kuvassa keltainen huutomerkki ja ylös nostettu auto) Takajarrupalat vaihdettu viime syksynä kun tietokone sitä vaati vaikka palaa oli vielä reippaasti jäljellä. Etujarrupalat ajattelin vaihtaa vasta syksyllä.

 

Myös peruutustutka on yhtäkkiä pimeänä ja ilmoittaa ongelmasta jatkuvasti

 

Pelkääjän puolen ikkuna ei nousee viimeistä 1cm.

 

Syynäkö pelkkä pakkanen? Auto on aina välillä työpäivän ajan lämpimässä hallissa.

 

Onko muilla ollut vastaavia probleemia?

Link to comment
Share on other sites

Jarrupalat tosiaankin kuluu nopeesti minissä, indikaattorit sinänsä kätevät, että ei mene palat rungoille huomaamatta.

 

Pelkääjänpuolen ikkunan repsottaminen on ihan normi mini ominaisuus. Ikkunat voi opettaa uudestaan laskemalla alas, pitämällä ikkunanamiskaa n. 30 sek pohjassa ja nostamalla sitten ylös ääriasentoon n. 30 sekuntia, tämä opettaa ns. ohjelmalliset rajat ja ikkunoiden pitäisi taas pari päivää pelata. Jos ongelma jatkuu pitkään, niin ongemaan ei valitettavasti ollut olemassa korjausta, auton vaihto auttaa ainoastaan. Mulle vaihdettiin aikanaan suurinpiirtein kaikki paitsi ovipelti ja ikkuna ja yhä vaan repsotti. Todennäköisempi syy lienee, että vm. 2008 minien ovet/karmittomat ikkunat on tehty kaikki samoilla vääränkokoisilla muoteilla. Ilmeisesti myöhemmissä vuosimalleissa ongelma on hiukan harvemmin esiintyvä.

 

Peruutustutkasta en osaa sanoa. Todennäköisesti senkin käyttötunnit on tullut täyteen. Sen tais saada disabloitua pois käytöstä ajotietokoneesta?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos neuvoista. Aikaisemmin auto on ilmoittanut jarrupaloista huoltotoimenpiteenä kun se tällä kertaa yhtäkkiä laittaa kaikki hälytykset suoraan päälle. Ei tee mieli ajella jos jarrut ei sit pelaakaan niin kuin pitää. No soittoa sitten vaan merkkihuoltoon (mikä ei tietenkään löydy kovinkaan läheltä...) ja kukkaro auki.

 

Onko kenelläkään tietoa tuosta peruutustutkan korjauksesta? Mitä maksaa? Kannattaako siis edes korjata.

Link to comment
Share on other sites

Toi 52tkm on jo etu-paloilla monessa nykyautossa hyvä suoritus kun on ABS:ia, luistonestoa ja ajovakaudenhallintaa, eli huoltoon vaan ja on niitä muitakin kuin merkkihuoltoja joissa hommat onnistuu ja usein jopa paremmin/nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Aivan, ja vielä kun käyttää pyyhkijöitä niin jarruttelee ittestään aina välillä että jarrulevyt pysyy kuivina. Mennyttä on aika jolloin kunnon jarruosat kesti +100tkm, mikäli on vähänkin moderni auto.

 

Jarruosissa ei kannata säästellä, varsinkaan jos ei itse vaihtele niitä laskematta työlle palkkaa.

Link to comment
Share on other sites

69000km tuli eilen täyteen ja alkuperäiset on palat vielä edessä.Eikä viimekesänä,kun putsailin ja purin jarrut joka kulmasta,niin tarvinnut muualle,kuin taakse uusia palat ja levyt.Näin Onella on matka taittunut ja toi vm oli-04 :D

Link to comment
Share on other sites

Kaapataas hieman threadia.

 

eli 06 S coopperi, 15tonnia sitten vaidettu ed. omistajan toimesta levyt ja palat.

 

Viime syksynää takajarrut piti ihme jurnutusta silloin tällöin. >Käytin autoa pajalla, eikä vikaa löytynyt, paitsi jarruneste oli kuulemma "mustaa". No se vaihdettiin.

 

pari viikkoa sitten alko taas takajarrut ääntää yön tai duunipäivän seisonnan jälkeen. Kelit kosteita, eli oisko ruostepölyä tms. Muutaman jarrutuksen jälkeen ääni katoaa ja jarrut siis toimii koko ajan normaalisti, ei puolla tms.

 

se mikä hämmästyttää ja aiheuttaa kysymyksen, on kun jarrupalojen vaihtovalo syttyi n. viikko sitten, seuraavan päivänä huomasin kattoa mitä tietokone sanoo siitä, ja tietenkään ei nesteitä vaihdettaessa ollut tietokonetta nollattu, eli aikaraja vaihdolle ylittynyt.

Aiheuttaako tietokoneen nollaamattomuus saman valon syttymisen?

 

Vai vienkö taas pajalle jarrujen tarkistukseen ja vaihdatan samalla kulumisenseuranta-anturit? Ei jaksa uskoa, että palat on loppu 15 tonnin ajolla.

 

hieman on pallo hukassa noitten jarrujen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

"jack" Jos paloissa on pintaa reilusti, niin nollaa huoltonäyttö.Anturit pitää vaihtaa vasta sitten kun palat on ihan loppu.

Link to comment
Share on other sites

Eei kai noi kulumisanturat mitään nollaamisia tarvitse? ymmärtääkseni valo sammuu heti kun signaali taas pääsee langassa kulkemaan. :-\

 

Joo, tähän päädyin myös itse ankaralla internetz surffaamisella. Taidan napsia renkaanvaihdon yhteydessä johdon poikki ja surrata johdonpäät yhteen. Sammuupahan valo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

jep, renkaanvaihdon yhteydessä pääsin kattomaan tilanteen.

 

Takajarrun anturi oli pois paikaltaan ja kulahtanut puhki. Nipsasin johdon poikki ja surrasin johdot yhteen.

 

Ajelulle...-> WTF valo vaan palaa. Sisään ja lukemaan internaattoria uudelleen.

 

Valo sammuu kun kääntää avaimen asentoon 2 ja odottaa n. 30 sek. käynnistämättä.

 

Ja eikun leima-aikaa tilaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...