Jump to content

Foorumin paras paja?


Idefix

Recommended Posts

Tuossa kun -5 asteen pakkasessa taas purin moottorin osiin, niin kateellisena muistelin kaikkia kavereiden talleja ja pajoja mitä olen tässä vuosien saatossa nähnyt. Minulla on ollut jo monta vuotta tarkoitus laittaa paja lämpimäksi. Yhden auton tein kylmässä tallissa, mutta nyt ei kylmään talliin mene kuin pakosta. Viimein nyt kun teen talossa putkiremontin, niin vedettiin putkimiehen kanssa talliin valmiiksi lähdöt lämpöputkille. Jospa se nyt siitä lähtisi liikkeelle...

 

Hyviä työpajoja olen nähnyt nyt vuosien saatossa useita, ja yleinen nimittäjä niille luonnollisesti on viihtyisyys ja käytännöllisyys. Parhaita pajoja mitä olen nähnyt on mm. Valkeakoskella sijaitseva hirsinen piharakennus, jossa takka pitää lämpöä ja tunnelmaa yllä, höystettynä joulupukin pajamaisella sisustuksella, ja kaiken kruunaa lattialla olevat värikkäät "persialaismatot". Mikäs sen hienompaa olisi kuin istua takkatulen ritinässä, norjalaisvillapaitoineen rassata jotain kaasaria kuntoon.

 

Toinen hieno toimisto löytyy eräältä foorumilaiselta jossa uuden kodin pihalla on vanha rintamamiestalo täynnä Minin osia ja kohtuulliset pajatilat. Ja kakluunit joka huoneessa tietty. Lisäksi olen vieraillut vanhassa punatiilisessä tehdasmiljöössä, jossa on hulppeissa tiloissa tilaa niin museotyökoneille kuin useammallekin Mini projektille. Kaiken kruununa vierailin kaverin remonttityömaalla jossa on vanha navetta putsattu ja fiksattu auton entisöintiharrastusta silmällä pitäen.

 

Meneekö yksinpuheluksi, jos kyselen että minkälaisia pajoja foorumilaisilla on? Mikä pajassa on parasta ja mitä vielä kaipaat...Kuvakin ois kiva. Tuossapa olisi aloituksena kuva minun pajasta. Niin kuin näkyy, niin pöytätilaa on, ja kaappitilaa myös, ja parasta on se että työkalut on järjestyksessä... Mutta hitsaushommia varten joutuu virittelemään kaikkia suojakankaita ja vielä kun olisi tilaa sohvalle ja jääkaapille. Kahvinkeitin sentään löytyy...

 

1320504931688_1_large.jpg

 

131020111392.jpg

Link to comment
Share on other sites

eipä oo pajaa mut olisi tietty kivaa jos olisi.. sit voisi jättää nykyisen työpaikan ja vaihtaa alaa kokonaan :D omaa työkaluapakkia mä oon kyllä duunis rakentanut. se oli aluksi työkaluvaunu mut sit jatkoin sitä ylös ja sivulle, niin et siinä on vähän kaikkea kiinni, enää ei vaunua paljoo liikutella x) rakentanut niin et olisi suurin piirtein kaikki käden ulottuvilla! vetänyt siihen jopa jäykät sähköt, nii nyt voi esim.. ladata kännykkää ;D täytyyki napata kuva siitä.

 

idefix.. sun eka kuva ei muuten näy! ainakaan mulle. ??

Link to comment
Share on other sites

Allekirjoittaneella tilanne on tallin suhteen hyvä vaikka oma talli onkin autolle ahdas.

 

full

 

Tilaa osille ja työpöydälle löytyy, mutta auton ympärillä ei mahdu työskentelemään.

 

Varsinaiset työ- ja varastotilat löytyy veljen tallista tai oikeammin hallista. Sieltä löytyy tulitilat ja maalauskammio. Niistä näkyy vilauksia tuolla Vanin projektikuvissa. Ohessa kuitenkin yksi kuva yhdestä varastosta.

 

full

 

Omaa tallia kuitenkin suunnitellaan kovaa, kun vain lopettaisi köyhtymisen ja uskaltaisi ottaa vähän lisää lainaa. Tuon hirsimökin tilalle saisi ihan hyvän tallin.

 

full

Link to comment
Share on other sites

Tuolla ladossa alhaalla oikealla näkyy oikein tutunnäköinen ratapeli Shell Hervannan mainoksin. Oli vuonna 90 varustettu läpihengittävällä valurautakannella ja tupla 45 Webereillä.

Tuli muutama kierros ajettuakin Kemorassa -90

Lamminpäästä lähtöisin.

Link to comment
Share on other sites

Hienoa huomata että en ole ainoa joka joutuu pakkasilla vähän pidättelemään talli-intoa. Enkä näköjään ainoa joka kärsii neliöiden puutteesta.

 

Vaikka Mini ei ole iso auto, niin kyllä tallin tulisi olla sen verran iso, että molemmat ovet mahtuu aukeamaan yhtä aikaa, ja vielä liikkumatilaa jäisi. Tietty oma aktiivisuus siivoamisessa ja romujen järjestelemisessä auttaa mutta kyllä se ärsyttää, jos yhden tavaran siirtämistä edeltää ensin kolmen muun tavaran uudelleen sijoittamista.

 

Työkalujen järjestys, ja sen ylläpitäminen on yksi periaatteita jotka olen onneksi sisäistänyt iän myötä. Aikaa säästyy kun ei tarvitse etsiä työvälinettä, jonka PITÄISI olla tuossa....

 

On muuten upea kattoteline tuossa cuupperissa....

Link to comment
Share on other sites

Siis kyllähän Mininrakentelutallissa täytyy olla se +20c lämpöä oli keli mikä tahansa ulkona ;-) ja tietysti mahtua ne ovetkin hyvin auki samaan aikaan +mahdollisuus ropata käyttistä ilman että Miniä joutuu siirtämään ulos.

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestä +20:ssä olutkin lämpenee liian nopeasti...

 

Tuota valkoista kun tein, niin asennusolut piti juoda kerralla pois, muuten se jäätyi hileiksi.

 

Mul on täyskokoinen jääkaappi asennusoluille ;)

Ja tietysti tallissa täytyy olla isotuottoinen kompura ja kunnon kärynpoistoimurit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Itsellä anoppilan perus autotalli ja täynnä kaiken maailman romua:)

 

Tuota onko mahdollisuus saada lisää kuvia tuosta Kytölän vanhasta ratapelistä ? Lähinnä kiinnostaa noi levikkeet ja spoilerit eli kenen valmistamat ja saako enään nykyään mistään?

 

Pikkuisena muistelen nähneeni tämän näköisiä minejä useampiakin Ahveniston moottoriradalla.

 

Sori offtopic....

Link to comment
Share on other sites

Tuota onko mahdollisuus saada lisää kuvia tuosta Kytölän vanhasta ratapelistä ? Lähinnä kiinnostaa noi levikkeet ja spoilerit eli kenen valmistamat ja saako enään nykyään mistään?

 

Jonkinlaiset aihiot moisista levikkeistä taitaa löytyä tallista mikäli ovat samanlaiset kuin Birkmanin Ranen ratalelussa oli ;) kuvasta nyt ei ihan tarkkaan nää varsinkaaan etuspoileria :))

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni Jokisen Timpalla, mistä se Kytölän entinen LeeHarveylle kulkeutui mutkan kautta, oli muotit levikkeille.

Minne sieltä menivät??

Hiltusen Tapsa (Jantusen Tiinan kaveri) teki joillakin muoteilla flippikeuloja/levikkeitä joskus. Olikohan ne muotit? Ja olisivatko jo menneet sieltäkin eteenpäin.

Kokkolasta oli myös yksi kaveri Mico Wikström??, jonka siviilipelissä oli sellainen flippi ja levikkeet.

Link to comment
Share on other sites

Ministeri lehdessäkin 1/12 oli pari kuvaa clubman keulaisista ratapeleistä , missä sellaiset levikkeet mitä haeskelen :)

 

Joskus näin jossain netin syövereissä kuvan kullan värisestä Clubman:sta mikä oli kilvissä , jossa sellaiset oikein kunnolla pullistetut levitykset , spoilerit hieman vastaavat kuin noissa ratapeleissäkin.

 

Edelleen anteeksi offtopic :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 4 kuukautta myöhemmin...
post-586-13848035632622_thumb.jpg Tämän näköinen paja ollut käytössö pari talvea. Tehty 1982 rakennettuun navettaan, josta toiminta päättyi 2002.Neliöitä n.150+kylmävarasto n.100. Monttua oli valmiina 10m. Nosturia ei kannata asentaa,kun korkeutta on vain 2m, mutta lämpenee nopeasti. Lämmitys tapahtuu polttoöljy toimisella puhaltimella (sininen pömpeli takaseinällä).Muutoskulut n.1000e ja käyttökuluina vain sähkö ja lämmitys. Haittapuolena vain matka kotoa, n.15km. ;)

post-586-13848035635906_thumb.jpg

post-586-13848035639216_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...