Jump to content

Nopeusmittarin vaijerista


mehtä

Recommended Posts

Tervehdys,

missä vika kun nopeusmittari ei toimi. Eli auto mallia morris mini MK2 -69. Otin vaijerin irti mittarisotn takaa ja kokeilin pyörittää, niin tyhjäähän se vaan pyörii. Vaijeri ei kyllä liiku pituussuunnassakaan eli ei kaiketi poikkikaan????

Onkohan vaijerin alapää minkälainen ku eihän sinne oo mitään mahdollisuutta nähä. Joutuuko koko moottrrin nostamaan pois että homma valkenee -vai.

Kertokaahan ku teillä kummiskin on tietoa.

Link to comment
Share on other sites

kyllä se vaijeri on mahdollista irroittaa moottorista ilman moottorin irroitusta, mutta TODELLA ahdasta on ja jos se on vielä jumissa niin kyllä siinä hommaa riittää. Siinä vaijerissa koneen puolella on sellanen sormilla kiristettävä mutteri eli jos sen on käsitiukkuuteen laitettu asennettaessa niin sitten on mahiksia saada se irti.

Link to comment
Share on other sites

Onko tarkempaa tietämystä/arvausta mikä siinä vaijerissa vois olla hajonnu? Kävi päivällä mielessä että oispa saman ikäinen letukka niin oispa remontointi helppoa mahtus jotakin tekemäänkin. Toisalta onha noita minin osia kevyempi kantaa.

Auto 160 km päässä telakalla ja kun joskus viikonloppuna ku ehtii käy rassaamassa, niin ei paljoa saa aikaseksi, varsinkin ku tulee tämmösiä juttuja eteen. Pitänee joku katalogi hommata.

Nopeusmiitarin ku sais kuntoon niin vois hakea leiman....

...ai niin tarviiko tämän ikäsissä autoissa olla turvavöitä, lähti alempi kiinnityspultti ja 5x5cm peltiä(ruosteista)läskeineen irti ku aloin irrottamaan...

Link to comment
Share on other sites

Nopeusmittarikin tuli vasta -84 pakolliseksi, että ei sekään katsastuksen este ole. Minin tapauksessa kun se sisältää muitakin toimintoja, niin voisi tulkita että sen ei tarvitse toimia.

 

Armeijamaasturini kanssa joutuu oleen ajan tasalla noissa milloin mikäkin varuste on pakollinen, kun siinä ei ole rattilukkoa, turvavöitä, ovia, tuulilasia, yms muita turhia varusteita :D Katsastusmiehet kun valitettavan usein on näistä pihalla kuin lumiukot.

Link to comment
Share on other sites

Ei mullakaan ole toiminu viimeiseen 10v nopeusmittari eikä sitä ole koskaan viaksi luettu mutta liekkö vuosimallilla sitten merkitystä. Enkä ole turvavöitäkään laittanut paikoilleen vaikka sellaisetkin olisi. -72 auto

Link to comment
Share on other sites

Oishan se mukava kun olisi kaikki kilometritkin mittarissa varsinkin ku niitä on vielä alle 30 000, niin ei tarvi ainakaan pois ruuvata ^-^ (nopeusmittari siis heitti toimimasta ku viimeksi talvisäilöön autoa ajelin) ja mukava ois tuo nopeus nähä mittarista kun perstuntuman mukaan tulee ajettua liian hitaasti. Jostain syystä vauhti tuntuu kovemmalta kuin mitä ajaa.

Turvavöitä irrottelin kun uutta mattosarjaa aloin asentamaan -jääpähän ne turvavöiden reijätkin sinne mattojen alle.

 

Tuosta katsastuksesta; viimeksi kun katsastin niin piti ite ajaa auto pukille ja polkea jarrua yms mitä ne siinä tarkastaaki. Jarrut ei toiminu ihan uuden veroisesti, mutta ymmärsi kyllä ettei näissä voikkaan toimia. Tuumasin vaan että pitää vähän enemmän ennakoiden ajaa. No uskalsi se katsastaja pikkulenkin pihalla heittää, mutta eipä mitään ihmeempää huomautetavaa ollu -hymyssä suin nousi autosta.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni laki menee että kumpahan on joku mistä voi arvioida nopeuden. ELi sanot että korvakuulolla kun kierroksia on sopivasti 3llä niin on 50 vauhtia :)

 

Mä luottaisin enemmän rundimittariin, kuin korvakuulooni ;) Muistan nähneeni jossain minissä kojetaulussa tulostetun paperilapun jossa luki paljon on nopeutta milläkin vaihteella kierrosalueen mukaan :)

Link to comment
Share on other sites

Itse ratkaisin tällä tavoin maastomöyrintävekottimen nopeusmittariongelman. Vaijeri meni poikki eikä uutta oo vielä löytnyt pariin vuoteen mistään. Karskiin laitteeseen sopii ronskimmat ratkaisut ;)

 

Tosin korvakuuloltakin pystyy määrittämään helposti nopeuden. 50km/h loppuu vaihdelaatikon ujellus, 60km/h alkaa takaperän reipas rahina ja 80km/h se sitten taas loppuu :D Satkun vauhdissa sitten taas kuskia rupee jännittää.

post-20-13848034865082_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni laki menee että kumpahan on joku mistä voi arvioida nopeuden. ELi sanot että korvakuulolla kun kierroksia on sopivasti 3llä niin on 50 vauhtia :)

 

Mä luottaisin enemmän rundimittariin, kuin korvakuulooni ;) Muistan nähneeni jossain minissä kojetaulussa tulostetun paperilapun jossa luki paljon on nopeutta milläkin vaihteella kierrosalueen mukaan :)

 

Paitsi että meidän autosta löytyy vaan moottorin lämpötilamittari ;) -siis nopeusmittarin lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

Tai voi tehdä niinkuin minä nuorena miehenä. Sen verran pihi mieheksi olin että renkaiden tasapainotus oli jonninjoutavaa mersumiesten hommaa..ja kun kytkin luisti perhanasti ja nopeusmittari ei toiminut niin oli pakko luottaa kolmanteen kikkaan: Siinä vaiheessa kun C-kasetit alkoi hyppimään kojetaulun päällä yli 5 cm loikkaa, oltiin juuri ylitetty sakkoraja.

 

Niille jotka ei tiedä mikä C-kasetti on : http://fi.wikipedia.org/wiki/C-kasetti

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kun nyt tässä alkuperäisestä aiheesta mentiin sivuun niin jatketaan yhdellä vaihtoehdolla. Eli minä laitoin kiinteän GPS-nopeusmittarin. Anturi on tuolla "kojelaudalla" tuhkiksen vieressä. Antaa lähes yhtä tarkkaa tietoa kuin katolla, ehkä numeroina näytetty heiluu aavistuksen (+- 0,3 km/h) verrattuna kattoasennukseen. Anturi on n. 3*3 cm ja varustettu vahvalla magneetilla. Nopeuden lisäksi näytölle saa seuraavia ominaisuuksia joista osa voi olla joillekin hyödyllisiä: matkamittari, trippi, kello, ajokorkeus, ajosuunta, korkein ajonopeus, 1-100 km/h-mittaus ja varttimaili. Samoja ominaisuuksia toki on navigaattoreissa ja gps:llä varustetuissa kännyissä. Mutta tällainenkin vaihtoehto esille jos ei halua tapella nopeusmittarin & vaijerin kanssa tai asentaa vaijeria. Itse tosin säilytin toistaiseksi orggis-mittarinkin. Mutta nyt saa oikeaa nopeustietoa riippumatta mikä perävälitys on käytössä tai kuinka paljon väljä vaijeri aiheuttaa heiluntaa viisariin.

 

Mittari tuli noin 200 eurolla usasta ja on toiminut luotettavasti jo pari viikkoa... Ei luonnollisesti toimi tunnelissa tai parkkihallissa. Mutta muita ongelmia en ole havainnut. Harmittavasti tai ehkä onneksi tuli radalla mutka hyvän suoran jälkeen niin ei saanut parempaa huippua talveksi kelattua mittariin.

post-337-13848034882619_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...