Jump to content

saranat mk1/2 korjaus vai uudet ?


Rauno

Recommended Posts

Moronta taas

 

tuleeko vanhoista saranoista hyvät uusilla puslilla ja tapeilla (kiinnitysruuveilla) Kokemuksia ?

 

Onko helpompi ostaa uudet saranat ? Tosin maksavat aikatavalla.

 

Mistä tommottii tuumasia kierretappeja saisi (tietysti työkalukaupasta, mutta onko ns. minikaupoissa valmiita tappisatseja ?

 

Kiitos jälleen kerran.

Link to comment
Share on other sites

tuleeko vanhoista saranoista hyvät uusilla puslilla ja tapeilla (kiinnitysruuveilla) Kokemuksia ?

 

Itse ainakin olen saanut korjattua puslilla ja tapeilla. Katsoo vain, että aihio ei ole valmiiksi liian huono tai jonkun valmiiksi pilaama.

 

Tuolta olen tilaillut erilaisia tappeja, kalvaimia ja helicoil-sarjoja.

 

http://www.chronos.ltd.uk/

 

Toimitus on ollut myös aika ripeää.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu aihion kunnosta saako hyvät, usein ne on muutoinkin kuluneet ja jäävät klapaamaan vaikka tapit ja puslat uudet.

Viimeksi kun tilailin tuollaiset ne oli mun mielestä vielä kohtuu hintaisia ja laadultaan tosi hyviä.

Link to comment
Share on other sites

Itselle ei vielä ole vastaan tullut saranaa, jota ei olisi saanut korjattua. En epäile, että sellaisia ei olisi, mutta aika huonosta saa vielä saranan tehtyä.

 

Jos saranan pusla on jo kulunut puhki voi sen holkittaa paksummalle holkille ja tapille. Itse laitoin viimeksi muistaakseni 6 mm tapit. Noita tappeja saa ihan laakerikaupoista. Puslat tehtiin ihan messinkiputkesta.

 

Rokot voi puhaltaa ja palkata. Alkuperäisissä saranoissa on myös materiaalia, joten siitä voi poistaa hiomallakin.

 

Toisaalta uudet on uudet, joten helpommalla siten pääsee, mutta minulle hinta oli liian suolainen.

Link to comment
Share on other sites

No heittäkääpä vielä, mikä kierre niissä kiinnitysruuveissa on. Jos vaikka jostakin tapin hommaisi.

 

Kun en omista sorvia/jyrsintä, vain tavallisia pienen tallin käsityökaluja, niin rakentamiselle tulee hintaa (jos juoksuttaa osia koneistamoissa ja etsii sopivia materiaaleja). Mutta olisi se hienoa jo itsellä olisi sellainen verstas (tai edes kaverilla ;D )

Link to comment
Share on other sites

Oisko 5/16-24 UNF, vai oliko niinkin pieni kuin 1/4-28 UNF. No kuitenkin mittaamallahan tuo selviää. Jos ei tuumien mittaaminen onnistu, niin 1/4 on 6,35mm ja 5/16 on 7,94mm.

 

Muistakaa myös, että jos vaihtaa uudet tapit ja holkit alkuperäisiin saranoihin, ei ne saranat silloin enää ole alkuperäiset ;)

Link to comment
Share on other sites

Jos saranan vastapuoli on kovasti väljä hahloon, eli roikkuva ovi kuluttanut, niin silloin ei heloilla/tapeilla saa ainakaan kovin pitkäaikaista korjausta.

Itsellä on aina ollut vara valita romukasasta parempia aihioita, mutta tottahan ne hyvät loppuu kun uusia ei tule.

Link to comment
Share on other sites

Jos saranan vastapuoli on kovasti väljä hahloon, eli roikkuva ovi kuluttanut, niin silloin ei heloilla/tapeilla saa ainakaan kovin pitkäaikaista korjausta.

Itsellä on aina ollut vara valita romukasasta parempia aihioita, mutta tottahan ne hyvät loppuu kun uusia ei tule.

 

Tätä meinasin kans et jos sarana kulunut liiaksi ei siitä heloittamalla uutta saa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...