Jump to content

Mk1 Hydro kuivaksi - miten?


Rauno

Recommended Posts

Löytyisikö jostain toimenpidelistaa/ ohjetta, kuinka MK1-2 muutetaan kuivaksi?

 

Jos vanhojen pussien tilalle laittaisi esim. tällaisen paketin:

 

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... S0400.html

 

Niin mitä muita osia pitää hankkia/ muuttaa tms?

 

Varmaankin joku on tällaisen muutoksen tehnyt. Googlettamalla en ole oikein yksiselitteisiä ohjeita löytänyt.

 

Kuivan auton kelkkoja en haluaisi ryhtyä metsästämään, kun on hyvät/ uudet hydron kelkat.

Link to comment
Share on other sites

Itellä on just sama operaatio tekeillä.Hydrot voi vaihtaa kuivaksi,muttei toisinpäin niin helposti.Nuo palikat käy hyvin,lisäksi tarvitset etuiskareitten ylä-ja alakiinnikkeet.Yläkiinnikkeiden paikat on korissa valmiina(pultinreiät).Kiinnikkeitä on uusiakin,mutta aika helpot tehdä itsekin jos löytyy malli(ruostunutkin käy).

Link to comment
Share on other sites

Mä ole porannut ja kierteyttänyt reiät iskarin alapään kiinnitykselle. Iskari pultilla kiinni. Etuna se että iskarin pystyy vaihtamaan irrottamatta takatukivartta.
:o :o ???? Pystyyhän ne vaihtamaan muutenkin tukivartta irrottamatta,tosin samalla tavalla oli itelläkin yhet sen jälkeen,kun pultti katkesi.
Link to comment
Share on other sites

Minisport on myymässä mulle seuraavia osia tuon paketin lisäksi, onko tarpeellisia:

 

2A7351 Stub axle dry rear RH

2A7364 Stub axle dry rear LH

FNN2410 Nut rear hub L/H thread

NL610041 1 rear hub nut R/H thread

BTA672 2 washer - hub assembly rear

C-AJJ3359-3360-3361, iskarien kiinnikkeet eteen ylös ja alas

21A2690 1 Suspension Arm FRONT UPPER -RH - Dry

21A2691 1 Suspension Arm - Front Upper- LH- Dry

 

Noi kaikkiko siis vielä tarvitaan ? Kun ei ole koneistamoa itsellä niin onko helpoin näillä osilla ?

 

Rauno

Link to comment
Share on other sites

Jos on rahaa käyttää ja haluaa että kaikki on virallisilla oikeilla/uusilla osilla, niin siinähän ne kaikki on.

Takatukivarressa on vielä akselin lisäksi ero jarruputken kiinnityksessä.

Link to comment
Share on other sites

Itse tuskin ostaisin ylempiä etutukivarsia uusia, jos kerran muuten ovat kunnossa.Ylemmille etutukivarsille en ole tehnyt muuta kuin suurentanut kumityynyn pultin reiän poraamalla sopivaksi iskarin pultille. Hydron ylävarressa pultin reikä on pienempi kuin kuivan varsissa. Joskus aikoinaan oli saatavina hydroihin ihan oikeita apuiskaripaketteja ja niissä tuo iskarin pultti oli ohuenpi tukivarren puolelle tulevalta osalta.

 

Kannattaa katsoa tarkkaan asennatko etuiskarin ylätukivarren etu- vai takapuolelle... Jos menee väärin niin voi pyörä hangata kiinni käännettäessä iskariin.

Link to comment
Share on other sites

? Pystyyhän ne vaihtamaan muutenkin tukivartta irrottamatta,tosin samalla tavalla oli itelläkin yhet sen jälkeen,kun pultti katkesi.

 

Kyllä se aika murjomista on. Sisäloksussa on syvennys iskarille ja jos irroitat sen yläpäästä ja alat vääntään sitä taaksepäin niin aika rujoa hommaa on. Mulla ei ainakaan Spaxin säädettävä sopinut muuta kuin avaamalla tukivarren akselin ulompi kiinnitys ja liu´uttamalla tukivartta muutama sentti ulospäin. Orggis iskari saattaa olla sirompi ?

Link to comment
Share on other sites

Moronta taas

Euroja ei ole, siksipä avasin tämän keskustelun.

Olen uusi minien kanssa, vaikkakin jo -70luvulta lähtien autojen parissa. Ei ne minit silloin kiinnostaneet, nyt kyllä..

 

Siis kiitos vinkeistä kaikille. Ja laittakaa lisää tulemaan.

 

Ihan ei vieläkään mulle ole tämä aihe kirkastunut, mutta kyllä se tästä. Tyäohje ranskalaisin viivoin ois poikaa...

 

Autohan on ihan palasina, pelkkä hylsy, ja sellaisena hankittu, joten kaikkien komponenttien hahmottaminen vie aikaa.

 

Osia pitää hankkia aina kun on rahaa ja varsinkin alennuskampajoita tarjolla. Levyjarrut seuraavaksi tilaukseen...

 

rauno

Link to comment
Share on other sites

huomenia

 

keskustelusta vedän seuraavat johtopäätökset:

 

* kumijousihärpäkkeet sopivat kelkkoihin suoraan, kelkat eivät ongelma ?

* etupäähän hommattava iskarin kiinnikkeet ja porattava ylätukivarren pultinreikä isommaksi iskarin pulttia varten

* taakse ehkä viisainta laittaa ne "stub axle" joihin saa iskarit sitten kiinni. Vaihtoehto porata ja tehdä kierteitä. Nuo osat maksaa 20€ + rahti.

 

Elikkäs tuosta liittämästäni osaluettelosta jätän pois etuylätukivarret.

 

Kiitos :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla olis tarve vaihtaa kuiva jousitus takaisin alkuperäiseen hydro-systeemiin. Elikäs löytyisi kaikki kuivan osat, jotka voisin vaihtaa päittäin hydron vastaaviin, ml. kelkat, tukivarret jne. Soittele, jos kiinnostaa.

 

Tero 0400-947 655

Link to comment
Share on other sites

Niin ja tulikohan jo mainittua että niistä hyrdomysticin kelkoista pitää naputella ne mehupussien kiinnikkeet suoraksi siten että kumipallot sopii niiden paikalle... Mut hyvä tosta tulee, itteä vähän harmittaa ku vaihdoin lähes uuden veroiset hydron kelkat kuiviin kelkkoihin ja sitte ne kuivat ei ihan niin hyvin sopinukkaan alle.

Link to comment
Share on other sites

? Pystyyhän ne vaihtamaan muutenkin tukivartta irrottamatta,tosin samalla tavalla oli itelläkin yhet sen jälkeen,kun pultti katkesi.

 

Kyllä se aika murjomista on. Sisäloksussa on syvennys iskarille ja jos irroitat sen yläpäästä ja alat vääntään sitä taaksepäin niin aika rujoa hommaa on. Mulla ei ainakaan Spaxin säädettävä sopinut muuta kuin avaamalla tukivarren akselin ulompi kiinnitys ja liu´uttamalla tukivartta muutama sentti ulospäin. Orggis iskari saattaa olla sirompi ?

No johan on,itelläkin on spaxin säädettävät.Yläpää irti,auto ylös,iskari sisään,pyöräytys alas ja irti.Ei ole yhessäkään Minissä pistänyt hanttiin,etteikö mahtuisi.Onko kellä muuten kokemusta seka jousituksesta?Muutama vuosi sitten hain yheltä hajottamolta tonnisen raadon,siinä oli toisella puolellá hydrot ja toisella kumit.Minkälainenhan olisi ajaa?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...