Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mistä kannattaa aloittaa minin keventämisen kotikonstein ?

Mulla on villi visio rujosta mattamusta kyykyttäjästä :) .

Eli pihalla seisoo -72 elin-luovuttaja josta pitäis kehittää jotain parempaa kuin nykyinen remmiahdettu laikka-avo.

 

Aloitetaan rauhallisesti ja siirrytään myöhemmin sit hintaviin KAD-alumiiniosiin... ;)

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Sen enempää keventämisestä Minin kohdalla osaa sanoa, mutta sisustasta aloittaisin itse.

 

Mm. takapenkki, ovipahvit pois, puskurit pois, luukut lasikuituisiksi(takaluukku,flippikeula), oviin kevennystä(reikäjuusto mallisia reikiä).

 

Sitten osiin jotka jo maksaakin. Etupenkit kuppimalliset , takajarru rummut alumiinisiksi, etujarrusatulat alumiiniset, Alumiini syyläri, alumiini kansi, erinäisiä koneen osia alumiinisiksi(imusarja, termari kotelo).

 

 

En tiedä varmaksi sanoa mutta , eiköhän noilla jo jotain painonpudotusta aikaiseksi saisi.

 

Tosin halpaa huviahan nämä alemmat ei ole.

Posted

Sivu-ja takalasit muovisiin,takakelkka pois,korvaavat tukivarret tilalle.

Posted
Mihin painoon on tarkoitus päästä?

 

Mihin voi päästä? ;)

 

Riippuu kuinka paljon haluaa kiristää farkkujen vyötä ;) .

Posted

Kyllä toi 530kg on aika haasteellinen jos haluaa 2kpl istuimia ja että korinjäykkyys ei kärsi.

Posted

Pienen budjetin kevennyksiä lisää.

 

Varapyörä, työkalu, tunkki pois. Pieni akku. Motskariakullakin pärjää jotenkin.

Massat pois(13kg maalia ja massaa punnittu) Maalia vain yksi kerros, pakkelit ohkaset, Sorat helmoista pois jne.

Reikä ei paina mitään

Kimin kertoma 530kg on realistinen vielä ilman mitään huippiukallista. Ilman kaaria kahdelle se voisi olla 570kg

Sitten kun aletaan käyttää rahaa tulee lisää vaihtareita mutta mikään ei yksittäin voita näitä perustöitä. Esim alumiininen takakelkka.

O0

Posted

Hyvin tullut ehdotuksia , kiitos.

Tavoitepainoa ei ole , mutta olen huomannut että varattu pelkääjän paikka jotenkin vie terän ministä...

Sisusta puuttuu kokonaan mahdollisesta projektista - check.

Konekin puuttuu , joten onko esim. japanilaiset korvikkeet miten painavii ?

Mielestäni vähän eksoottisempi starletin turbomoottori japanin markkinoilta vois myös taittua Suomen lainsäädäntöön ???

http://mearcatmini.blogspot.com/

Löytyykö jotain pleksin tapaista joka oikeesti olis katulaillista ?

Mikä olis paras lähestymistapa katsastusmiestäkin miellyttävälle takakelkan poistolle ?

Posted

Mikäli tekniikkakin menee vaihtoon, niin mitään muita vaihtoehtoja ei ole kuin prätkän kone. 1593cc on isoin mitä saa ilman erikoislupia laittaa, ja semmoinen lupa on hankala tässä tapauksessa kyllä saada.

 

Busan kone ahdettuna, siinä on ainakin hyvin todistetusti toimiva konsepti.

Posted

Mitkä rajoitteet mulla on nykyään jos ottaisin tekniikkaa aivan toisesta merkistä ?

Vähäpäästöiset jääkööt virallisesti pois , ja tuo max cc näköjään varmaan sama kuin reilu 10vuotta sitten.

Joo 500hv turbobusa olis asiaa minissä >:D .

Posted

Eikös nuo rajoitteet (paperilla) ole ERA Turbo + 20% ja Eraa vastaavat jarrut/tehostimet/yms. Niin ja sitten tuo 15XXcc tilavuus. Käytännössä sitten pitää varmistaa, että akselipainot eivät nouse liiaksi, tämä tosin tuskin tulee tapahtumaan jos puolta kevyemmän mopon koneen laitat keulille :) Loppupeleissä katsastusmies on se joka ne rajoitteet määrää.

Posted

Tohon kevennykseen vielä et katuautosta ei voi poistaa kaikkia peltejä mitä esim.tonniautoista poistetaan koska ne vaikuttaa korinjäykkyyteen tai muutoin täytyy lisätä kaaret mikä taasen vesittää koko keventämisen kun eivät ole pakolliset.

Posted
Löytyykö jotain pleksin tapaista joka oikeesti olis katulaillista ?

Polykarbonaatti, mut naarmuuntuu sit tosi herkästi vaiks olis karkaistua.

Posted
Löytyykö jotain pleksin tapaista joka oikeesti olis katulaillista ?

Polykarbonaatti, mut naarmuuntuu sit tosi herkästi vaiks olis karkaistua.

 

Entä jos siihen päälle laittaisi vaikka mahdollisimman vaalean tummennuskalvon? Eikös se suojaisi naarmuuntumiselta?

Posted

Ensinnäkin kalvo on laiton ja joskus kysyin tutulta lasimieheltä samaa ja tyrmäys tuli ensimmäisessä erässä kalvo tarkoitettu sisäpinnoille ja kuulemma ulkopuolella naarmuuntuis vähintään yhtä helpolla kuin karbonaatti.

Posted
Ensinnäkin kalvo on laiton ja joskus kysyin tutulta lasimieheltä samaa ja tyrmäys tuli ensimmäisessä erässä kalvo tarkoitettu sisäpinnoille ja kuulemma ulkopuolella naarmuuntuis vähintään yhtä helpolla kuin karbonaatti.

 

Eikös tuo kalvo ole laillinen kaikissa muissa laseissa paitsi tuulilasissa? :o Harmi että on helposti naarmuuntuvaa tavaraa kuitenkin...

Posted

MInulla on sivu-ja takalasit polykarbonaatista vuodesta-96 ja yhä näkyy läpi,eikä katsastus miehetkään ole ikinä niistä mitään sanoneet,tosin naarmuja niihin saa huolimattomuudella.

Posted

Onkohan kellään ollut veivattavia etusivulaseja polykarbonaatista tehtynä? Ei taida pysyä kovinkaan montaa veivauskertaa naarmuttomana...

Posted
Lexan 400 kestää mutta on sitten kallista!!!!!!

 

Mikä on kallista ja onko painoltaan samaa kuin normaali polykarbonaatti?

Posted
Lexan 400 kestää mutta on sitten kallista!!!!!!

 

Mikä on kallista ja onko painoltaan samaa kuin normaali polykarbonaatti?

 

Corttiinaan maksoi muistaakseni 400e! Painoltaan aika samoissa mutta todella kovaa!(käytetään työkoneissa)

Posted

Todennäköisesti tuo on ihan perus kovaa polykarbonaattia, Lexanin tarjonnasta en ainakaan netin kautta löytänyt mitään "400":sta. Kyllähän sen kesto on ihan eri luokkaa kuin normaalin polykarbonaatin, mutta karkaistun lasin kovuuteen sillä on vielä pitkä matka. Tuo kestänee jo aika hyvännäköisenä veivilaseissakin, kunhan pitää huolen että ei ole mitään terävää hiekkaa "lasin" ja pyyhkijäkumin/kankaan välissä.

 

Työkoneissa tuota käytetään sen takia, että jotain kun iskeytyy lasiin, se ei mene hajalle. Jälki siihen kyllä jää, mutta sen kanssa sitten vaan eletään. Meidän koneissa käytetään 15-20mm paksuja laseja, koska maan alla on vähän valoa ja paljon heijastuksia, naarmuja ei saa olla lasissa.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...