Jump to content

kevyemmäksi


jn

Recommended Posts

Mistä kannattaa aloittaa minin keventämisen kotikonstein ?

Mulla on villi visio rujosta mattamusta kyykyttäjästä :) .

Eli pihalla seisoo -72 elin-luovuttaja josta pitäis kehittää jotain parempaa kuin nykyinen remmiahdettu laikka-avo.

 

Aloitetaan rauhallisesti ja siirrytään myöhemmin sit hintaviin KAD-alumiiniosiin... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sen enempää keventämisestä Minin kohdalla osaa sanoa, mutta sisustasta aloittaisin itse.

 

Mm. takapenkki, ovipahvit pois, puskurit pois, luukut lasikuituisiksi(takaluukku,flippikeula), oviin kevennystä(reikäjuusto mallisia reikiä).

 

Sitten osiin jotka jo maksaakin. Etupenkit kuppimalliset , takajarru rummut alumiinisiksi, etujarrusatulat alumiiniset, Alumiini syyläri, alumiini kansi, erinäisiä koneen osia alumiinisiksi(imusarja, termari kotelo).

 

 

En tiedä varmaksi sanoa mutta , eiköhän noilla jo jotain painonpudotusta aikaiseksi saisi.

 

Tosin halpaa huviahan nämä alemmat ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Pienen budjetin kevennyksiä lisää.

 

Varapyörä, työkalu, tunkki pois. Pieni akku. Motskariakullakin pärjää jotenkin.

Massat pois(13kg maalia ja massaa punnittu) Maalia vain yksi kerros, pakkelit ohkaset, Sorat helmoista pois jne.

Reikä ei paina mitään

Kimin kertoma 530kg on realistinen vielä ilman mitään huippiukallista. Ilman kaaria kahdelle se voisi olla 570kg

Sitten kun aletaan käyttää rahaa tulee lisää vaihtareita mutta mikään ei yksittäin voita näitä perustöitä. Esim alumiininen takakelkka.

O0

Link to comment
Share on other sites

Hyvin tullut ehdotuksia , kiitos.

Tavoitepainoa ei ole , mutta olen huomannut että varattu pelkääjän paikka jotenkin vie terän ministä...

Sisusta puuttuu kokonaan mahdollisesta projektista - check.

Konekin puuttuu , joten onko esim. japanilaiset korvikkeet miten painavii ?

Mielestäni vähän eksoottisempi starletin turbomoottori japanin markkinoilta vois myös taittua Suomen lainsäädäntöön ???

http://mearcatmini.blogspot.com/

Löytyykö jotain pleksin tapaista joka oikeesti olis katulaillista ?

Mikä olis paras lähestymistapa katsastusmiestäkin miellyttävälle takakelkan poistolle ?

Link to comment
Share on other sites

Mikäli tekniikkakin menee vaihtoon, niin mitään muita vaihtoehtoja ei ole kuin prätkän kone. 1593cc on isoin mitä saa ilman erikoislupia laittaa, ja semmoinen lupa on hankala tässä tapauksessa kyllä saada.

 

Busan kone ahdettuna, siinä on ainakin hyvin todistetusti toimiva konsepti.

Link to comment
Share on other sites

Mitkä rajoitteet mulla on nykyään jos ottaisin tekniikkaa aivan toisesta merkistä ?

Vähäpäästöiset jääkööt virallisesti pois , ja tuo max cc näköjään varmaan sama kuin reilu 10vuotta sitten.

Joo 500hv turbobusa olis asiaa minissä >:D .

Link to comment
Share on other sites

Eikös nuo rajoitteet (paperilla) ole ERA Turbo + 20% ja Eraa vastaavat jarrut/tehostimet/yms. Niin ja sitten tuo 15XXcc tilavuus. Käytännössä sitten pitää varmistaa, että akselipainot eivät nouse liiaksi, tämä tosin tuskin tulee tapahtumaan jos puolta kevyemmän mopon koneen laitat keulille :) Loppupeleissä katsastusmies on se joka ne rajoitteet määrää.

Link to comment
Share on other sites

Tohon kevennykseen vielä et katuautosta ei voi poistaa kaikkia peltejä mitä esim.tonniautoista poistetaan koska ne vaikuttaa korinjäykkyyteen tai muutoin täytyy lisätä kaaret mikä taasen vesittää koko keventämisen kun eivät ole pakolliset.

Link to comment
Share on other sites

Löytyykö jotain pleksin tapaista joka oikeesti olis katulaillista ?

Polykarbonaatti, mut naarmuuntuu sit tosi herkästi vaiks olis karkaistua.

 

Entä jos siihen päälle laittaisi vaikka mahdollisimman vaalean tummennuskalvon? Eikös se suojaisi naarmuuntumiselta?

Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin kalvo on laiton ja joskus kysyin tutulta lasimieheltä samaa ja tyrmäys tuli ensimmäisessä erässä kalvo tarkoitettu sisäpinnoille ja kuulemma ulkopuolella naarmuuntuis vähintään yhtä helpolla kuin karbonaatti.

Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin kalvo on laiton ja joskus kysyin tutulta lasimieheltä samaa ja tyrmäys tuli ensimmäisessä erässä kalvo tarkoitettu sisäpinnoille ja kuulemma ulkopuolella naarmuuntuis vähintään yhtä helpolla kuin karbonaatti.

 

Eikös tuo kalvo ole laillinen kaikissa muissa laseissa paitsi tuulilasissa? :o Harmi että on helposti naarmuuntuvaa tavaraa kuitenkin...

Link to comment
Share on other sites

MInulla on sivu-ja takalasit polykarbonaatista vuodesta-96 ja yhä näkyy läpi,eikä katsastus miehetkään ole ikinä niistä mitään sanoneet,tosin naarmuja niihin saa huolimattomuudella.

Link to comment
Share on other sites

Todennäköisesti tuo on ihan perus kovaa polykarbonaattia, Lexanin tarjonnasta en ainakaan netin kautta löytänyt mitään "400":sta. Kyllähän sen kesto on ihan eri luokkaa kuin normaalin polykarbonaatin, mutta karkaistun lasin kovuuteen sillä on vielä pitkä matka. Tuo kestänee jo aika hyvännäköisenä veivilaseissakin, kunhan pitää huolen että ei ole mitään terävää hiekkaa "lasin" ja pyyhkijäkumin/kankaan välissä.

 

Työkoneissa tuota käytetään sen takia, että jotain kun iskeytyy lasiin, se ei mene hajalle. Jälki siihen kyllä jää, mutta sen kanssa sitten vaan eletään. Meidän koneissa käytetään 15-20mm paksuja laseja, koska maan alla on vähän valoa ja paljon heijastuksia, naarmuja ei saa olla lasissa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...