Jump to content

Cooper S:n talvigummit?


tyts

Recommended Posts

Minkälaisilla talvirenkailla porukka ajelee Cooper ässillään?

 

Itse mietin tässä nokialaista kitkakumia ja jostain oon saanut päähäni että talvirenkaiden pitäis olla pienemmät kuin kesärenkaiden, oonko hakoteillä?

 

Ei niinkään pienemmät mut mielellään kapeammat.

Suosittelen nastoja, ääriolosuhteissa ainoot mitkä pitää.

Link to comment
Share on other sites

Onko sitä muita talvirenkaita kuin nastarenkaita? ;)

 

Ja tuohon renkaan leveyteen, orkkis koko on ihan ok. Kapeemman etuna on parempi loskaliirto, muuten leveydestä ei ole haittaa. Hirveen kapoista ei nykyautoihin voi enää edes painoindeksin takia laittaa, eikä tosiaan ole tarvekkaan. Nykytalvirenkaiden pito perustuu paljon siihen, että saadaan mahdollisimman paljon lamellia ja kumia tien pintaan, joten leveämpi rengas pitää talvikelissäkin paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti nuo ainoat talvirenkaat kielletään mahdollisimman pian Suomessakin, koskapa niitä ääriolosuhteita jouduttaneen odottamaan seuraavaan jääkauteen asti asfalttiuria rouhien. Ikävästi nastat on mullakin ensi talvena käyttämässäni autossa, kun Minin talvirenkaat tuli ajettua loppuun, eikä muutenkaan enää raaski vanhaa leluautoa käyttää Espoon katujen auraukseen...

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti nuo ainoat talvirenkaat kielletään mahdollisimman pian Suomessakin, koskapa niitä ääriolosuhteita jouduttaneen odottamaan seuraavaan jääkauteen asti asfalttiuria rouhien. Ikävästi nastat on mullakin ensi talvena käyttämässäni autossa, kun Minin talvirenkaat tuli ajettua loppuun, eikä muutenkaan enää raaski vanhaa leluautoa käyttää Espoon katujen auraukseen...

 

Sen verran teilläpäin rytisee talvisin et olis pääkaupunkiseutulaistenkin hyvä ostaa nastarenkaita, ainakun on hiukan talvisempi keli ni on sen sata autoa (päivän aikana) hesan suunnalla läjässä, et hyviähän noi kitkat on jos omistaa maalaamon/petikorjaamon ;D .

Link to comment
Share on other sites

Sen verran teilläpäin rytisee talvisin et olis pääkaupunkiseutulaistenkin hyvä ostaa nastarenkaita, ainakun on hiukan talvisempi keli ni on sen sata autoa (päivän aikana) hesan suunnalla läjässä, et hyviähän noi kitkat on jos omistaa maalaamon/petikorjaamon ;D .
Onneksi en kovin usein ole ollut sellaisten kyydissä, joiden autoa hallitsee renkaat tai ajoneuvo vaan ajoneuvo on ollut pääsääntöisesti kuskin vastuulla. Onhan noita ajotaidottomia täällä nykyisellä asuinseudulla tullut toisinaan vastaan, kuten on tullut muuallakin. Olosuhteiden mukaan toki pitäisi yleensä ajaa ja kesärenkaillakin tulisi suurin osa tarvittaessa toimeen. Hirveää haaskausta on teiden jyrsintä, sille ei mitään voi. Nastoilla saadaan sen verran liikaa pitoa liukkaalle kelille, että seuraukset ovat onnettomuuden sattuessa vakavampia, koska ajetaan (kun pystyy) kesänopeuksilla. Kitkarenkailla ajavat eivät aja läheskään yhtä kovavauhtisia kolareita.

 

Tilastoista ei löydy tukea nastattomien talvirenkaiden vaarallisuudelle talviajossa tai niistä aiheutuvalle suuremmalle rytinämäärälle. Kyse on tuntemattoman asian pelosta eli uskonnosta eli perustelemattomasta mielipiteestä, kun sanotaan kitkarengasta kolarien määrän lisääjäksi tai turvattomammaksi.

Link to comment
Share on other sites

Nastarengas vs. Kitkarengas väittely on loppupeleissä aika turhaa, koska usein ihmiset ovat täysin ehdottomasti toisen kannalla.

 

Kyse on tuntemattoman asian pelosta eli uskonnosta eli perustelemattomasta mielipiteestä, kun sanotaan kitkarengasta kolarien määrän lisääjäksi tai turvattomammaksi.

 

Nooh, on mulla sen verran perusteita mielipiteelleni että olen ihan leipäni pöytään saanut renkaiden testaamisesta, ja jokainen autoharrastaja on varmasti testituloksiani lehdistä lukenut aikoinaan.

 

Lisätään nyt syy miksi itse käytän nastarenkaita, varsinkin tuossa nelivetoisessa käyttöautossa. Sivuttaispito, kitkarenkaissa se on aivan olematon verrattuna nastakumeihin. Niin miksi nelivetoisessa sitten tarvitaan sivuttaispitoa normaalia enemmän, hemmetin vikuri auto tuppaa talvisin liikkumaan enemmän sivuliusua kuin suoraan eteenpäin.

 

Lisäksi jos nyt mentäisiin siihen että kielletään nastakumit kokonaan, niin silloin vasta pissassa ollaankin. Japanissa on aika samanlaisia talvikelejä kuin täällä, ja siellä on nastakumit kielletty. Peltiä rytisee kun tiet kiillottuu, apuna renkaiden lamellia ja kumimäärää lisätään (Japanissa renkaan mallinimi voi olla ihan sama kuin meilläkin, mutta kyseessä on aivan eri rengas). Tästä seuraa se että "vedenpoisto" uraa ei renkaassa ole enää juuri ollenkaan, jolloin vesikelillä auto nousee jarrutuksessa vesiliirtoon naurettavan pienellä nopeudella ja jarrutuksella. Tämä ominaisuus on jo nykyisissä pohjolan kitkarenkaissakin mielestäni liian iso, koska ollaan painotettu liikaa jääkelin jarrutuspitoa, jolla pystyy sitten hehkuttamaan lehdissä "-10prosenttia lyhyempi jarrutusmatka jäällä". Nastarenkaissa nastat tuovat riittävän määrän jääpitoa, jolloin ei jouduta tekemään niin paljon kompromissejä muissa osa-alueissa, eli se pitää jäällä, sekä vesikelillä.

 

Tulipas siinä nyt tekstiä, omia mielipiteitäni mitä on tullut entisessä työssä joskus opittua. Väittelemään en asiasta lähde, kuten sanottua, on täysin turhaa koittaa ketään käännyttää suuntaan tai toiseen :D

Link to comment
Share on other sites

Maissa, joissa on käytössä pelkästään "kitka"renkaat, autoilijoita kehotetaan pysymään kotona, kun lunta sataa yli 2 cm... Ja tämä ei ole vitsi. Autoissa on näissä maissa talvella takakontissa makuupussi, jos vaikka joutuu jäämään moottoritielle yöksi...

 

Suolan kylväminen teille varmasti loppuu kaikkialla euroopassa seuraavan 20 vuoden aikana.

 

Kitkarenkaista saa muuten kuulemma ihan hyviä kukkapurkkeja kesäisin. Nastarenkat saattaa raapia ruohonleikkurin kyljistä maalit pois...

Link to comment
Share on other sites

Väittelemään en asiasta lähde, kuten sanottua, on täysin turhaa koittaa ketään käännyttää suuntaan tai toiseen :D
Väittely on toki turhaa, kun aina on niitä, jotka haluaa liukkaimmallakin kelillä pystyä ajamaan kesänopeuksia. Onnistuu kyllä aivan helposti liukkaimmillakin keleillä 50-luvun keksinnöllä kitkarenkailla, jos haluaa, mutta kun olosuhteiden mukaan osaa ajaa ja ottaa huomioon muut, niin ei tarvitse ralliautojen kyvykkyyttä. Tietysti, jos autossa on NIIN huonot ominaisuudet, ettei se pysy taitavimmankaan kuskin käsissä normaaleilla talvikeleillä ilman parhaita mahdollisia renkaita, niin silloin voi suositella laittamaan parhaat renkaat alle. Tai taitavampi (olosuhteet huomioiva) kuski ratin taakse. Ei niissä liikkuvissa olohuoneissa ole tarkoitus nukkua ja keskittyä musiikin kuunteluun liukkailla, eikä hyvilläkään keleillä, kun auto on muun liikenteen joukossa... C:-) Kaikki renkaat on vaarallisia, kun ajaa liian kovasti renkaiden ominaisuuksiin nähden. Parhaat renkaat on kaikista vaarallisimmat tuossa tilanteessa, koska auto lähtee käsistä kovimmassa nopeudessa.

 

Väittely on toki hyvin turhaa senkin vuoksi, ettei noiden liukkaampien renkaiden vaarallisuudelle löydy helposti tieteellistä tukea. Rengastestitkään ei kerro kuin sen, millä renkailla pystyy halutessaan ajamaan paikasta A paikkaan B nopeiten. Mutta toisaalta, kesärenkaillakin lähes jokaisena vuoden päivänä pääsisi perille - turvallisesti.

Link to comment
Share on other sites

ettei noiden liukkaampien renkaiden vaarallisuudelle löydy helposti tieteellistä tukea. Rengastestitkään ei kerro kuin sen, millä renkailla pystyy halutessaan ajamaan paikasta A paikkaan B nopeiten.

 

Eikö tuossa ole juuri kaipaamasi tieteellinen tuki nastarenkaan paremmuudelle? Tuon kuinka nopeasti renkaalla on mahdollista ajaa, kääntyy helposti siihen kuinka hallittavissa/nopeasti pysäytettävissä auto on jossain äkillisesti tulevassa tilanteessa. Kyllähän sitä varovasti ajelee vaikka slikseillä läpi talven, mutta välillä onnettomuuteen valitettavasti johtaa ihan muut tekijät kuin oma ajosuorite, jolloin saattaisi olla mahdollista välttää onnettomuus jos alla olisi kunnon talvirenkaat.

Link to comment
Share on other sites

ettei noiden liukkaampien renkaiden vaarallisuudelle löydy helposti tieteellistä tukea. Rengastestitkään ei kerro kuin sen, millä renkailla pystyy halutessaan ajamaan paikasta A paikkaan B nopeiten.

 

Eikö tuossa ole juuri kaipaamasi tieteellinen tuki nastarenkaan paremmuudelle? Tuon kuinka nopeasti renkaalla on mahdollista ajaa, kääntyy helposti siihen kuinka hallittavissa/nopeasti pysäytettävissä auto on jossain äkillisesti tulevassa tilanteessa. Kyllähän sitä varovasti ajelee vaikka slikseillä läpi talven, mutta välillä onnettomuuteen valitettavasti johtaa ihan muut tekijät kuin oma ajosuorite, jolloin saattaisi olla mahdollista välttää onnettomuus jos alla olisi kunnon talvirenkaat.

Paremmuus siinä, että pystyy ajamaan nopeammin kääntyy kylläkin helposti siihen, että pitävämmillä renkailla hallinnan menetys johtaa vakaviin seurauksiin matkustajille, kun pitämättömämmillä ei tule kuin peltivaurioita. Kesäkelillä, asfaltilla ja kesärenkailla hallinnan menetys johtaa kaikista pahimpiin seurauksiin ja siinä on vielä paremmat renkaat.

 

Jonkun yksilön mielestä parempi on se, jolla voi ajaa kovempaa, mutta jonkun toisen mielestä semmoinen rengas ei ole parempi, jos ko. ominaisuus ei realisoidu turvallisuuden osalta parantuneena liikennesuoritteena.

 

Ei siis voi sanoa, että ainoa oikea talvirengas on jokin rengastyyppi, jos jollain toisenlaisilla ajavia on myös olemassa ja käytössä. Ei voi myöskään sanoa, että x-rengas on automaattisesti turvallisempi kuin y-rengas ellei onnettomuuksien aiheuttajien joukossa ole x-renkaan käyttäjien osuus pienempi kuin x-renkaan käyttäjien määrä verrattuna y-renkaan käyttäjien määrään. Erot ei välttämättä edes johdu käyttäjien ajotaidoista - keskimäärin kaikki kuskit on yhtä taitavia ja keskimäärin kaikkien kuskien geneettiset ominaisuudet (refleksit tms.) on samaa tasoa.

 

Näillekin asioille on olemassa tilastotietoa eri maista ja eri aikakausilta ja olen monen vuoden ajalla kerännyt tähän ja muihin liikenneturvallisuuteen liittyvien asioiden raportteja. Hatusta vedetyt uskomukset ei monestikaan pidä paikkaansa edes sen mielipiteen esittäjän kohdalla.

 

Yleisestihän on tiedossa: Mitä nopeammin liikutaan, sitä vakavammat on väistämättä silloin tällöin tapahtuvien onnettomuuksien seuraukset. Tästä saadaan suoraan se johtopäätös, että kaikista hitaimmilla renkailla tulee keskimäärin kaikista lievimmät onnettomuuksien seuraukset. Onnettomuuksien määrä sinällään lienee vakio, kun oletetaan geneettisten ominaisuuksien ja sairauskohtausten, keskittymisen herpaantumisen, ajoneuvojen tason, tms. vakioksi. Kysymys pelkistyy siis liikenteen riskeissä hyvin usein nopeuksiin ja nopeuseroihin. Tässäkin.

Link to comment
Share on other sites

Itse ainakin ajan autolla rajoitusten ja kelien mukaan, en sitä maksiminopeutta mitä renkaiden pito sallii (olettaen että se on isompi kuin rajoitus ja kelien sallima nopeus). En kyllä yhtään tajua mitä ajat nyt taas takaa, tarinastastasi saa sen kuvan että sliksit ovat turvallisin talvirengas, koska niillä ei pääse kovaa.

Link to comment
Share on other sites

Tarvii varmaan pistää trafiin ehdotus että siirrytään käyttämään ympärivuoden kesärenkaita niin liikenne on paljon sujuvampaa ja turvallisempaa kun ei enää tapahdu onnettomuuksia.

Rengasratsiatkin voidaan lopettaa tyystin kun kuluneemmat renkaat on turvallisempia ja viittauksiksi jiikoo:n tutkimukset ja tilastot, ollaan me ja päättäjät vaan oltu TYHYMIÄ tähän asti.

 

Mutta mitä aluperäiseen kysymykseen tulee pysyn yhä kannassani: itse ostaisin ja tulen ostamaan nastarenkaita, koska haluan että auto on hallitavissani liukkailla keleillä mitä täältä pohjois-suomesta (Turku) ainakin vielä on löytynyt, kehä 3:n lähiseutu voikin olla eriasia siihen en ota kantaa.

 

Lisää suolaa vaan teille niin ei oo talvikelejä eää ollenkaan ja pohjavedet ja luonto kiittää.

Link to comment
Share on other sites

jiikoo >:D ;D

 

Ainiin... topicciin kuuluen... mä käytin S:ssä 185/65/R15 (koko jotain tuollaista iirc) Bridgestone Noranza kitkoja ja niillä oli kiva ajella... ja vähän väliä kääntyminen mutkissa toteutettiin talvella käsijarrulla :P

 

Nykyiseen käyttöpeliin kuitenkin päädyin nastoitettuun rinkulaan... ei mini niin unohdetaan...

Link to comment
Share on other sites

En kyllä yhtään tajua mitä ajat nyt taas takaa, tarinastastasi saa sen kuvan että sliksit ovat turvallisin talvirengas, koska niillä ei pääse kovaa.
Ymmärsithän sinä, vaikka luulit, ettet ymmärtänyt. Tämä on juurikin virallisten tilastojen ja viranomaisten sanoma - vauhti tappaa ja on vaarallisinta liikenteessä. Kaikista turvallisimmat renkaat on ne, joilla ei pääse kotipihalta pois muun liilenteen sekaan ajamaan kolareita. Kaikki muut aiheuttavat onnettomuusvaaraan joutumisen. Eli edelleen on aivan turhaa väitellä apples/oranges -akselilla ja sanoa ainoaksi oikeaksi talvirenkaaksi nastarengasta, haukkua toisten valintoja vääriksi tai vaarallisiksi, tms. Tartuin ja tartun kaikkiin hihasta vedettyihin uskomuksiin, joissa tyyliin "Espoossa kannattaisi käyttää nastarenkaita, kun siellä ajetaan enemmän kolareita (kuin missä voisi tähän ko. asiantuntija lisätä - meikähän nuo tilastotiedot tietää)" tai, että nastarengas on turvallisempi kuin kitkarengas (koska ko. väitteen esittäjä ei usko oman autonsa pysyvän tiellä kitkarenkailla, koska hänen autossaan kuski on matkustaja, jos alla ei ole nastarenkaat).

 

Jos hihasta vedellään uskomuksia tämmöisissä asioissa, niin kuinkahan luotettavia samojen henkilöisen antamat käytännön kokemuksiin perustuvat tiedot on muissa asioissa? Jostain syystä tuntuisi aina vakuuttavammalta, jos vinkeille, väittämille tms. antaa tueksi linkin tai viittauksen johonkin artikkeliin. Tai ainakin pyydettäessä sellaisen varautuu nopeasti antamaan. Tällainen asioiden käsittely on paremmin netikettiä toteuttavaa, eikä anna aihetta fleimaantumisiin samalla tavalla kuin etelä vs. pohjoinen, nastarengas vs. kitkarengas, rekka vs. henkilöauto, kasvisruoka vs. liharuoka, ilmastonmuutos, linux vs. windows, jne. "keskustelut"...

 

Ihan vain vinkkinä, että kannattaa noiden lueteltujen tyyppisiin asioihin liittyviä uskomuksiaan tukea faktoilla tai yrittää opiskella olemaan kokonaan kommentoimatta mitään uskonnollista muualla kuin uskontopalstoilla. C:-)

 

Tilastoista kiinnostuneena tänään ei autot ja liikenne kiinnostanut tän enempää. Tekaisinkin äsken inventaarion kaapin sisällöstä ja nyt voikin sitten täysipainoisesti aloittaa viikonlopun vieton, että pääsee irtautumaan opettajamoodista edes hetkeksi...

Link to comment
Share on other sites

Joo, en pysty kyllä kommentoimaan, kun en tajua yhtään mitä yrität selittää... Sinulle kun ei kelpaa mikään muu fakta kuin sellainen järjettömän marginaalinen, mitä ei ole olemassa. Normaali ihmiselle riittää esim rengastestit, mutta valitettavasti talvirenkaiden kanssa ei tosiaan vertailla kesäkumeja, niin ei silläkään faktalla ole mitään virkaa. Tosin, kesärenkaiden vierintävastus on pienempi kuin talvirenkaiden, joten siis hetkinen, kesärenkailla pääsee kovempaa kuin talvirenkailla? Eihän ne kesäkumit sitten voikkaan olla turvallisemmat talvella, koska niillä pääsee kovemmin kuin talvirenkailla, mutta onko sitten talvirenkaat turvallisemmat kesällä kuin kesärenkaat?

 

Ehdotan että kaikki Miniharrastajat rupeavat ajamaan autoillaan kesäkumeillä myös talviajonsa, niin saadaan liikkenneturvallisuustilastot kuntoon :D

Link to comment
Share on other sites

Eli mitä pitämättömämmät (huh mikä sana) renkaat,sen turvallisemmat, niinkö? Voinet ymmärtää, että nuo vuosia keräämäsi tilastot eivät juuri lohduta kun kulkine lähtee käsistä. Myös hyvillä renkailla voi ajaa turvallista nopeutta.

Link to comment
Share on other sites

Itse aion ostaa 215/45/17 nastat omaan cooper ässään, kun vanhat on loppu, ei runflat. Itselläni normaali cooper s alusta, ei worksin sport alusta.

 

Leveät talvirenkaat on mukavammat ajaa kuin kiikkerät ja kapeat. TM:n mukaan leveä pysähtyy nopeamin suorassa jarrutuksessa, etenkin lumella, mutta kaarteessa ei voi kaahata yhtä kovaa kuin kapealla... Tosin ajotuntuma on leveämmässä parempi, joten tiedä häntä. (Olen ajanut 225/45/17 leveillä nasta talvikumeilla paljon ilman ongelmia - muilla kun minillä ).

 

Ymmärrän, jos jotkun hankkii korkeaprofiilirenkaita talveksi - 65 tai 70 sarjalaisia, jos haluaa lisää maavaraa tms. se on kumminkin eduksi jos asuua alueilla joissa teiden kunnossapito on satunnaisempaa, ja jääpaakkuja tms. tie täynnä. Minissä on vaan rajalliset nuo rengasvaihtoehdot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kas, tännehän tuli tosiaan kunnon keskustelu aiheesta.

 

Itse päädyin niihin kitkoihin, viime talvi meni sellaisilla sen verran mukavasti edellisellä autolla että uskaltauduin. Eli siis Nokian R -gummit koossa 195/55 ja 16'' vanteet ovat tänään vaihtuneet alle. Yritän sopeuttaa ajotapani kelin ja renkaan mukaan, katsotaan miten käy. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...