Jump to content

mini 72


marko v

Recommended Posts

Terve kaikille!

Olen seuraillut noin vuoden mini-foorumin projektijuttuja ja nyt innostusin itsekin pistämään omasta projektista vähän kuvia.

Pieni esittelykin lienee paikallaan, eli salosta olen ja minejä olen ropaillut noin 7vuotta. Tallista löytyy 65mallinen museoprojekti, 62-vani lievä projekti, 72 avo, 78 projekti ja tällähetkellä työn alla oleva 72. Tuo 72mini tuli ostettua vuonna 2005 porvoosta jossa se oli kuusenalla muiden vanhojen autojen joukossa. melkeen mini meinasi sinne kuusenalle jäädäkkin kun ei meinattu sitä pois saada sieltä, mutta onneksi joku traktori mies saatiin paikalle antamaan hinaus apua. Valitettavasti miniä oli ehditty jo purkaa kunnostus aikeissa.

post-725-13848034485489_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

mini pääsi maalarille 10.10.2006 ja maalauksen jälkeen se sitten jäikin tallin nurkkaa pölyttymään kolmeksi vuodeksi.

sinä aikana tuli talo rempattua ja rakennettua 70 neliön harrastetalli, käyttöautona ollut neliveto lava-mitsu tuli hitsailtua ja maalattua kuntoon ja kesät tuli ajeltua ensimmäisellä minilläni joka tosin on nyt vaihtanut omistajaa. vähän ehkä harmittaa kun tuli luovuttua ekasta ministäni, mutta kaikkea ei vaan voi pitää ja se olisi pitänyt pian käydä kokonaan läpi, eikä aika riitä kun on niin monta miniä vielä laitettavana, joten se sai tehdä tilaa muille mineille.

post-725-13848034493785_thumb.jpg

post-725-13848034496843_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

muistaakseni lähtöhinta oli 750e paikkeilla. minille tuo nosturi on hiukan liian leveä, mut helposti siihen jokun patentin tekee tai muokkaa niin et on minille sopiva. pystyy kyl nostamaan minin ilman mitään vippaskonsteja. nostaminen on aika hidasta ja hiki tulee kun veivaa auton ylös. kiikkulautatoimintoa yksin hieman hankala käyttää. työskentelyä auttaa kyllä, mut itse en minkään pikkuhomman takia ole jaksanut tolla aina nostella miniä ylös, vaan monesti tunkki on ollu nopeempi vaihtoehto.

mulla olisi yksi nosturi ylimääräisenä jos jotakuta kiinnostaisi. siitä on menny rattaasta hammastukset koska valurauta osa oli revennyt ja ratas pääsi pyörähtämään yli, sain takuuna uuden. siitä voisi pystyy tekemään hydrauli käyttöisen pienellä muokkauksella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tuli soviteltua 13" aluja ja levikkeitä. hi-lo sarjaa kaipaa jos nuo vanteet ja levikkeet joskus paikalleen tulee asennettua. (kuvassa levikkeet maalarinteipillä kiinni.) mini alkaa olemaan katsastus kunnossa, kun vain saisi jarrut toimimaan. pariviikkoa sitten tuli ensikertaa suoritettua koe ajo pihatiellä ja tietysti mini sammui keskelle tietä ja ainut naapuri ketä asuu tienpäässä sattui samantien autollaan siihen taakse. noh ei muuta kuin työntämään miniä sen verran tien sivuun että naapurinrouva pääsi ohitse. vika ei ollut paha, polttoaine pumppu ei pumpannut, mut alkoi toimia kun vähänaikaa sain käytetty kaatamalla bensaa suoraan kannusta kaasarille. sen jälkeen hymykorvissa ajamaan pihatietä edestakaisin.

jarruja on tullut ropattua jo monta viikkoa eikä vieläkään ole kuntoon tullut. nyt alkaa keinot loppua kesken. poljin vaan menee lattiaan asti, pumppaamalla tulee jonkin lainen paine mutta kun polkimen päästää vapaaksi ja painaa uudestaan niin lattiiaan asti menee. rakensin sellasen ilmauslaitteen millä pääsylinteriin annetaan paine, mutta ei auttanut silläkään ilmaaminen. jokainen työsylinteri on uusittu, pääsylinterin tiivisteet uusittu, jarrupaineentasaaja on vanha, mutta nyt on sisuskalut paikallaan(edellisestä ne puuttui).

pihalla kun ajelin niin silloin oli paineentasaajan tilalla T-liitin ja jarru poljin ei mennyt lattiiaan, enkä edes pahemmin ilmannut jarruja liittimen paikalleen laiton jälkeen. ei varmaan auta kuin tilata uusi paineentasaaja ja kokeilla miten sen kanssa käy, tai sit on vika jossain muualla, itse en oikein keksi enää mitään mistä vikaa hakisi. alkaa noi jarrut sen verran jo ketuttamaan et kohta palkkaan jokun laittamaan ne kuntoon. halukkaita jarrujen korjaajia 50km säteellä salosta??????

post-725-13848034568691_thumb.jpg

post-725-13848034571807_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hyvän näköinen noilla vanteilla..

 

Joo toi paineen rajoitin venttiili kyllä on melkoinen murhenkryyni ilmausvaiheessa, sit kun ilmat saa pois niin sitten kai se toimii ilman ongelmia..

 

Kannattaiskohan tätä kokeilla: Venttiilihän on kiinni takakelkassa sellaisessa pienessä korvakossa. Ainakin minulla korvakko on vähän vinossa, niin että venttiilin kapea pää osoitti aavistuksen ylöspäin. Eli sinne jää aina sellainen pieni ilmatasku. Jos korvakkoa vääntää niin että se on joko suorassa tai vaikka mieluummin aavistuksen kallistuneena niin että "korkki" osoittaa ylöspäin. Näin mahdollinen ilmakupla pääsisi jatkamaan matkaa pyörien sylintereitä kohti, ja lopulta pois...(auton etupään tunkkaaminen korkealle ilmauksen ajaksi ehkä voi auttaa tässä??) ... en ole todistanut tätä, mietin vaan ääneen tässä...

 

Jarruja ilmatessa minä laitoin pitkän letkun suoraan takapyörän ilmausruuvista pääsylinteriin...ja poljin rauhallisesti noin vartin verran kunnes letkussa kulki pelkästään nestettä...

Link to comment
Share on other sites

Näissäkin on yksilöllisiä eroja. Jostain saa ilmat kertalaakista pois ja joku teettää vähän enemmän.

Sen olen pistänyt merkille, että aina kun on ollut laittaa uusi venttiili, niin ei ole ollut ongelmia!?

Siloin kun ne oli halpoja, tuli aina laitettua uusi tai vähintään uudet sisäkalut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

eilen tuli muutama kuva taas otettua ministä. levikkeet pitäisi vielä maalata, mustaksi varmaan tai sit korinväriseksi en ole vielä osannut päättää. mini olisi lähes katsastuskunnossa, mutta nuo per....en jarrut ei vaan toimi. pääsylinterin laitoin uuden muovisäiliöllä olevan, ei muuten sopinut alkuperäisen kytkin säiliön rinnalle kuin väärinpäin. jarrupaineensäädin tuli uusi laitettua ja vielä on sama vika kuin ennenkin. poljin menee ekalla painalluksella pohjaan ja sit tokalla painalluksella on aika hyvän tuntuinen. nyt olisi hyvät neuvot tarpeen et saisi minin katsastettua ja keväällä ajoon.

post-725-13848034730586_thumb.jpg

post-725-13848034733811_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riittääkö jarrukengissä säätö? Eli saatko rummut säätöjä kiertämällä lukkoon saakka. Jos saat rummut säädettyä lukkoon niin tee, joka nurkalle sama homma ja kokeile onko poljin nyt kova. Jos poljin on kova niin ilmaa ei silloin jarruissa enää ole. Sitten vaan avaat säätöjä sen verran, että rumpu pyörii ilman suurempaa punnertamista eli saa se hivenen hinkata rumpuun niin ei ainakaan jää säädöt liian kauaksi.

Link to comment
Share on other sites

täytyy kokeilla, nyt on säädetty niin et kahnaa vähän päällä. rummut ja kengät on uudet et kyllä säädöt riittää. vaikuttaa vähän siltä et ilmaa olisi jossain mutta on ilmattu useita litroja joka nurkasta läpi. ilmauksessa käytetty sitä konstia et 0,5kilon paineella syötetty jarrunestettä säiliöön. myös ihan tavallisia pumppauskonsteja kokeiltu. poljin tulee kovaksi kun laittaa lukkopihdit oikean etujarrun jarruletkuun, muissa kulmissa ei vaikuta mitään, jos tuon oikean etukulman vapauttaa. vaihdoin tohon oikealle eteen vielä kertaalleen uudet sylinterit, mutta ei tullut kuntoon. mielessä on käynyt et olisiko jotain häikkää siinä jarruvalokatkaisin hommassa, sehän on tuossa oikean etujarruletkun päässä. kertaalleen olen sen avannut samalla kun letkunvaihdoin enkä siinä mitään poikkeavaa havainnut.

jos jarrut jostain ilmaa saa niin luulisi nestettä tiputtavan lattialle?

Link to comment
Share on other sites

Onko se oikean puolen jarrukilpi oikeassa asennossa?Sylinterit pitäs olla vaakatasossa ja ilmaruuvit ylöspäin.Entäs onko sylkän ja polkimen liitoksessa väljää?

Link to comment
Share on other sites

eilen tuli jarruja taas laiteltua. jarrut säädin täysin jumiin niin poljin painui alas parisenttiä et suht jämäkäksi poljin meni, sit säädin jarrut niin et lahaa päällä pikkasen ja ilmailin jarruja, lopputuloksena poljin jää 2cm lattiamatosta irti, pari lisäpolkasua niin vajaa 2,5cm matosta irti. mittasin oikein rullamitalla ton paljon jää lattiasta irti. lattia verhoilun alla on 1cm paksu äänieristehuopa. voisiko joku mitata vertailunvuoksi kuinka paljon poljin jää irti lattiasta, mittasin siitä polkimen mutkan kohdalta ton parisenttiä. edessä sylinterit oli 23,8mm ja takana 19mm ilmeisesti ovat oikeanlaiset, tosin brittiosalta näyttäisi taakse saavan 12,7mm. kilpi on oikeassa asennossa ja nippa jää ylöspäin, oikein kasaus varmistettu korjausoppaasta. ei ole väljyyttä polkimen ja sylinterin liitoksessa. mahtaako noita jarruja enää paremmaksi saadakkaan?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä pitäisi saada. Kyllä polkimesta tulee ihan yhtä jämäkkä kuin "normaali"autoissakin, kun kaikki on kohdillaan.

Sanoitko että kun oikean etunurkan letkun tukkii, niin polkimesta tulee kova?

Ei kai letku vain ole viallinen, vaikka olisikin uusi, ja pullistele ?

Joku vaihtoi joskus kaikki letkut metallipunosletkuiksi ja sai sillä jarrut kuntoon.

Nämä nykytarvikeletkutkin voi olla välillä mitä sattuu!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mini KATSASTETTU jipiiii!! vielä ei tosin pääse ajelemaan kun kilvet ei ollut tullu konttorille. tilasin meinaan alkuperäiset kilvet. ensi viikolla toivottavasti kilvet ovat minissä paikallaan ja mini pääsee tienpäällä 21vuoden tauon jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...