Jump to content

Minien hinnat (myytäessä ja vaihdettaessa)


Kaitzu

Recommended Posts

Olen tässä jonkin aikaa katellut autoliikkeistä CooperS:ää itselleni ja tarkoitus ois antaa vaihdossa nykyinen Cooperini.

 

Mutta nuo välirahat kuulostavat tosi oudoilta :( Otetaans esimerkki :

vaihtoon tarjottu = 54 000 km, vm 2003, varustelu Chili+ilmastointi

kaupankohde ==== 58 000 km, vm 2003, varustelu Chili

 

Pyydetty väliraha oli 9500e, joka on liikaa haluamistani lisähevosista  :'( No onneksi ei ole aivan hillitön autokuume ::)

 

Uutenahan noiden hintaeroa oli ~4000, johon suhteutettuna ymmärtäisin jonkin ~5000-6000:n välirahapyynnön.

 

Oonahan muistaakseni vaihtoi Cooperin -> S:ään ~10k:n välirahalla, mutta eikös vuosimallikin silloin vaihtunut ?? Varusteista ym. ei muistikuvaa, nämä tiedot katosivat omorfin sulkeuduttua.

Link to comment
Share on other sites

Perus coopperin ja ässän ero on tosiaan noin 4000-5000e, mutta

lopullinen isompi erohan muodostuu siitä, että liike on

laittanut ässä miniin jo katteen päälle ja coopperista tarjotaan sisäänosto hintaa. Ero on hyvin helposti n.10 000e

Hintojen vertailu onnistuu ainoastaan kahden myynnissä olevan auton hinnoilla.

Kannattaa yrittää yksityistä kauppaa!  ;)

 

Liikkeiden sisäänosto hinnat muuten ovat aika masentavia, jopa näin ministin näkökulmasta. Esim. V*** ja l******** käyttävät ohjelmaa mikä laskee osto, pyynti ja myynti hinnan lähinnä vuosimallin mukaan. Esimerkiksi varusteilla ei ole käytännön merkitystä (liikkeelle). Tätä osto hintaa vielä tiputtavat seikat ovat lähestyvä huolto, tuulilasi rikki tai huonot renkaat.

 

Tämä selittää sen miksi välillä on hyvin ja huonosti varustellut mallit samoilla kilometreillä vierekkäin ja pyyntihintojen ero on luokkaa 200-300e.

 

Ja sitten se masentava osuus.. vm.02 ässän sisään osto hinta tällä hetkellä 17000e ja vm.03 18500e  

 

Hinnat ovat edellä mainittujen "nimettömien" liikkeiden hintoja.

 

Tällä hinnalla tosin matti meikäläinen ei saa kyseisiä ässä minejä yhtään mistään... (ei ainakaan minulta  ;D )

 

Kyseinen laskuri perustuu siihen, että noin 5 vuoden kuluttua osto hetkestä auton arvo on puolet uushankinta hinnasta.    :-[

Link to comment
Share on other sites

No tottahan se on, että liikkeen pitää tehdä tulosta eli vaihtoautosta tarjotaan vähemmän kuin sen ulosmyyntihinta on.

 

Mutta jos mietitään, niin tuon S:n hinnassa (27000e) on varmasti tinkivaraa (ehkä tonnin verran). Joten jos noilla laskee vaihtoauton arvostuksen, niin se on ~16000e. Tuohan on aika hyvin jos verrataan MiniMe:n ilmoittamiin ässän sisäänostohintoihin.

 

Mutta tuolla välirahalla en ala kauppoihin, liian arvokkaat on lisähevoset (~200e/kpl), kun mitään muuta en saisi tuossa vaihdossa.

 

Yksityisellä kaupallahan voisi onnistuakin, mutta siinä on omat "ongelmansa".

Link to comment
Share on other sites

Siis pyytääkö joku liike 27000e vm.03 ässästä?

 

Nyt menee kyllä hataran muistin pohjalle eikä faktoihin niin kuin sisäänosto hinnat mutta muistelisin vm.03 myynti (ei siis pyynti) hinnaksi n.23500e. Eli osto hinnan ja todellisin myynti hinnan ero olisi n. 5000e. Ei sentään sen enempään muuten kaikkien kannattaisi harkita automyyjän uraa  ;D

Link to comment
Share on other sites

Siis pyytääkö joku liike 27000e vm.03 ässästä?

Kalliilta tuo minustakin kuulosti :) Kyseessä on tämä. Eli hinnassa on "ilmaa" enemmän kuin 1000e ;D

 

Tämän hinnan jotenkin ymmärrän, kun kyseessä on Works. Mutten tuota hintaa kuitenkaan maksais ;)

Link to comment
Share on other sites

Sain tarjouksen tuosta Works:stä ja samaa loukkaa oli välirahapyynti.

 

Onneksi on isot rahat kyseessä, joten taitaa jäädä S haaveeksi.

 

Nuo välirahahinnat on siis saatu sähköpostitse eli kumpikaan osapuoli ei ole nähnyt autoja. Ja minkäänlaisia neuvotteluja en ole hinnoista käynyt.

 

Tulipahan vaan yks ilta läheteltyä vaihtotarjouspyyntöjä.

 

Paljonkohan tuon Works-sarjan hinta oli vuonna 2003 ? Oli näköjään ~5000e.

Link to comment
Share on other sites

No on pakko ihan yks quickie juttu heittää tähän väliin:

 

nuo autoliikkeiden käytettyjen autojen hintapyynnit eivät vastaa lähellekään sitä hintaa mihin hintaan ne autot sieltä liikkeistä saattavat ulos mukaan lähteä ;)

 

Vähän sama asia kuin asuntokaupoissa toteutunut myyntihinta saattaa olla aivan jotain muuta kuin pyyntihinta. Ja siksihän toteutuneisiin kauppahintoihinhan olikin se julkisuus-lakimuutos tekeillä.

 

Joku on joskus kertonut teorian autoliikkeiden "ylioptimistisiin" käytettyjen autojen hintapyynteihin: syynä tuohon suuntaukseen olisi se, että tämä hidastaisi ehkä ulkomaisten tuontiautojen virtaa Suomeen, koska Tullihan laskee verojen määrän vastaavasta suomalaisesta autosta, ...hmm... markkinahinnan mukaan. Eli Tullivirkailija suuressa viisaudessaan silmäilee hieman myynti-ilmoitusten keskimääräistä hintaa. Luulisin, korostan en tiedä, että vieläpä nimenomaan Herr Tullivirkailijaa kiinnostanee eritoten autoliikkeiden hinnat, eikä niinkään yksityisten myyjien hinnat.

 

Jaa'a...mistähän noista hinnoista tietää... tullikaan ei liene koskaan kerro tuontiautoveropäätöstensä laskentaperusteita. Ties vaikka se olisi autoliikkeiden trokareiden/fiksareiden/jobbareiden kanssa yhdessä voideltu juttu  ::)

Link to comment
Share on other sites

Yksityisellä kaupallahan voisi onnistuakin, mutta siinä on omat "ongelmansa".

 

Minin myynnin ongelmat on kumminkin varmaan pienemmästä päästä.

 

Suomeen on tullu sellainen määrä joitakin käytettyjä erikoisautoja, että niiden myyminen ylipäätään millään järkevällä hinnalla saattaa olla aikas haastavaa - kattokaapa vaikka montako esimerkiksi BMW Z3:sta on myynnissä Nettiautossa, peräti 25. Pari niistä jopa (upeaa) yli 300-heppaista kupeeta, jonka ostajia ei liene ihan joka kulmassa...  :)  

Link to comment
Share on other sites

Kaippa tossa muutaman tontun säästää jos myy itse Coopperinsa ja menee käteisellä ostaa ton ässän. Eli jos Coopperi menee liikkeen sisäänostohinnan ja pyyntihinnan (liikkeessä) väliin. Ja sitten saa alennusta tonnista kahteen käytetystä ässästä. Veikkaisin että väliraha näin ollen on varmaan n. 7000 e, ...ehkä.

 

Itse toimin juurin näin kun coopperin ostin käytettynä ja vanhan möin yksityiselle (foortti). Laakkonen ei paljon hyvitellyt vanhasta eikä paljon tiputtanut hintaa liikkeen esittelyautosta, muutamia satoja euroja. Luovutin suosiolla ja sanoin good bye. Ostin sitten auton käteisellä myytyäni vanhan. Säästöä n. 2500 ekee :)

 

Ei muuta kuin coopperi myyntiin nettiautoon, tai ainakin kannattaa kokeilla. Jos auto menee helposti kaupaksi sopivalla rahalle, niin paperihommat on helppoo kuin heinän teko.

 

terveisin Onnellinen Coopperin omistaja.

Link to comment
Share on other sites

Paljonkohan tuon Works-sarjan hinta oli vuonna 2003 ? Oli näköjään ~5000e.

 

Lokakuussa -03 hinta oli 5100 egee ja päivitys keväällä -05  200 > 210 hv:een oli ~950 egee.

Lisähevosvoiman hinta on tällöin ~150 egee.

Mitä olen seurannut käytettyjen hintoja, niin ~2000 egee on works-lisä ässässä.

 

Ei muuta kun works alle, se on aika harvinainen täällä suomessa. Itse päätin jokunen viikko sitten, että pidän vielä useita vuosia ko. mallia. Eihän sitä henno luopua autosta, josta todella pitää.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ostin elämäni ensimmäisen Minin tuossa kuukausi sitten (nyt sitä sitten odotellaan kuumeisesti...). Laakkosen lopullinen vaihtotarjous entisestä autosta oli sitä luokkaa, ettei oikeastaan voinut kuin nauraa. Loppujenlopuksi kaupat tehtiin Lahdessa; 3000 euroa edullisemmin. Siellä ei tietysti ole samanlaista vaihdokkivalikoimaa, mutta uutta ostaessa suosittelen lämpimästi kokeilemaan muita kuin noita isoja ketjuja  :)

Link to comment
Share on other sites

Etsinnässä on siis "käytetty", mutta kyllä tämäkin kelpais ja toisaalta onhan tuokin käytetty kun on ajettu 300 tkm :D

 

Nyt pitää kyllä lopettaa nettiauton ja autotallin ym myyntisivujen kattelu ja ajella nykyisellä, eihän siinä edes mitään vikaa ole  8)

Link to comment
Share on other sites

Oonahan muistaakseni vaihtoi Cooperin -> S:ään ~10k:n välirahalla, mutta eikös vuosimallikin silloin vaihtunut ?? Varusteista ym. ei muistikuvaa, nämä tiedot katosivat omorfin sulkeuduttua.

Mulla oli 03 Cooper Pepper, jonka hankin keväällä 04 hintaan 21.900 + automaatti-ilmastointi 1500. Vaihdoin sen viime elokuussa 04 Ässään Chili- ym. varustein R-J:lta (ajettu 7.000 km). Ässän hinta oli 29.900, hyvittivät vanhasta 19.900 (ajettu 42.000 km), joten tosiaan se 10.000 jäi maksettavaa. Puhelimessa puhuttiin kahdesti ja ajoivat auton Pohjanmaalta Helsinkiin. Koeajoin, totesin hyväksi ja tein kaupat.

 

Vanha Pepper näytti olevan R-J:lla myynnissä hintaan 22.900, joten 3.000 e oli heillä kate, tosin joutuivat vaihtamaan tuulilasin ja oikomaan klommon puskurista. Olin itse tosi tyytyväinen kauppaan, koska Laakkonen tarjosi vaihdossa (kylläkin uuteen) Ässään huomattavasti vähemmän eli 17.500.

 

Enemmän olisin vanhasta tottakai saanut, mikäli olisin sen suoraan myynyt yksityiselle, mutta en uskaltanut luottaa siihen että Ässä olisi ollut vielä odottamassa liikkeessä, oli se sen verran hyvä yksilö. Ja on edelleen, on toiminut kuin unelma.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Mulle ainakin sopii se, että noi käytettyjen Minien pyynnit on ihan utopistisia. Jossain vaiheessa tää MC (-06, joten ei ihan vielä) vaihtuu uuteen autoon ja silloin tosta on hyötyä. Saas nähdä mitä toi uus malli vaikuttaa käytettyjen hintaan? Jos uusi malli ei "lähde lentämään" niin silloinhan näiden ekan sukupolven BMW Minien hinta ei kun nousee  ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...