Jump to content

Taas on talvi tullut ...


Heppu

Recommended Posts

Eli alkoi ne repsikan puolelta kömpimiset miniin.  ;D

Kolmesti piti päivällä harrastaa akropatiaa, ennen kuin sain minin marketin lämpöiseen parkkihalliin.

 

Oli jo viime talvena tuo kuskin ovi tosi herkkä jäätymään. Ei auta lukkoöljyt tms. kun se jämähtää niin sitä leikkiä riittää taas pitkään. Ei kertaakaan ole jäätytyt repsikan puoli (onneksi) ... ehkä siihen auttaa se, kun on parkkipaikalla kerrostalon seinä just sillä puolella.

 

Oli tänään iloisiakin asioita ... kolme miniä bongasi j:kylässä.

Täys-musta, puna/valko ja hopeanharmaat cooperit näin kaupungin hulinoissa.  :)

Link to comment
Share on other sites

Silikoonia on tarpeeksi ... ehkä liikaakin kun jo sottaa lasin reunoja.

 

Mun ongelma on lukon totaalinen jämähtäminen. Avain ei käänny lukossa, kahva ei toimi ulkoapäin. Sisällä oleva kahva liikkuu (jos uskaltaa väkisin vetää), mutta se ei vaikuta oven aukeamiseen.

 

Nyt lisäsin reilusti lukkoöljyä myös ovien lukonkieliin, tiedä sitten auttaako. Pitää tiistaina taas mini ottaa liikenteeseen, että saas nährä.  :o

Link to comment
Share on other sites

Silikoonia on tarpeeksi ... ehkä liikaakin kun jo sottaa lasin reunoja.

 

Mun ongelma on lukon totaalinen jämähtäminen. Avain ei käänny lukossa, kahva ei toimi ulkoapäin. Sisällä oleva kahva liikkuu (jos uskaltaa väkisin vetää), mutta se ei vaikuta oven aukeamiseen.

 

Nyt lisäsin reilusti lukkoöljyä myös ovien lukonkieliin, tiedä sitten auttaako. Pitää tiistaina taas mini ottaa liikenteeseen, että saas nährä.  :o

 

Vaikuttais siltä, että siellä oven sisällä on jotain, joka jäätyy. Vois kokeilla jossain lämpösessä hallissa ottaa oven sisä"pahvin" irti ja voidella sieltä kaikki lukkoon liittyvät liikkuvat osat.

 

Tohon menee n. 1 h, jos tekee kaikessa rauhassa - puoleen tuntiin pääsee, jos tietää mitä tekee.

 

Ja läpösessä hallissa siks, että kylmät muoviosat napsahtelee helposti rikki...

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Juuuu ...kunnon pyssy- eli aseöljyt ..... mutta tuo kurkistus ovipahvin taakse varmaan kannattaisi ....

 

Idea: pitäkääs "Minin-owipahvi-partyt"  olis muuten parasta huoltoa ....

 

... kaikki Oonan duuniin parkkihalliin ...  ::) ;) ;)

 

 

Ei muuten pöllömpi idea. Varsinkin, kun tuo pahvien irroittaminen voi vaatia semmoista "pientä" väkivaltaa ja kikkailua. Mä voin kyllä neuvoa/opastaa/näyttää miten se homma onnistuu, jos joku katsoo tarpeelliseksi kurkistaa omien pahviensa taakse.

 

mini2.comissa on kyllä hyvät kuvalliset ohjeet, miten homma hoituu.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Voideltu on lukot mitä pystyy ilman repimisiä tekemään.

 

Tämä ongelma on vain lämpötilan vaihtelun aikoihin. Kun plussalta muuttuu reilusti pakkaselle. Kun auto ollut useita tunteja (päivän) lämpösessä ja kuivunut kunnolla, niin sama sen jälkeen  onko -30 astetta viikon pari ei lukot jäädy.

 

Sen tekee se jäätyvä kosteus ja vain kuskin puolella. Tänään viimeksi en meinannut päästä prisman parkkipaikalla ulos autosta ... pelkäsi jo että sisäkahva jää käteen. No aukes kuitenkin ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Talviautoilu on kyllä tosi kivaa. Mul on kans kahvat melkein aina jäässä, mut onneks takakontti toimii 100% :) Sieltä pääsee aina sisään, ja tullutkin tutuksi tämä ovi  ;D Tää plussakeli + lumi/räntäsade ja pakastuminen on vihoviimeistä. Pitäis saada sulatettua auto kunnolla jossain hallissa ja sitten kunnon kuivaus päälle ja tämän jälkeen mini pressun alle AINA kun parkki on taivasalla.

Link to comment
Share on other sites

;D jep, tuntuu toi takaluukku olevan varmin valinta sisäänpääsyyn. ja tosiaan kun huomasin että noi kahvat jäätyy tönköix niin aloin peitteleen pikkuautoni niin johan aukee kun ei kahvoihin pääse lumi ja jää.

hiukan olen vielä vihreä tällästen hienojen keskustelupalstojen käyttäjä, mutta minejä on tullut tiirailtua jo vuosia. tallissa odottaa myös yksi vanha mini ratakilpailua!

Link to comment
Share on other sites

Toi talvehtimiskuva selittää omistajansa vanhalla foorumilla heittämän väitteen, että auto säilyy talven paremmin ajossa kuin levossa !!

 

Epäilemättä !!!   ;D ;D

Joo, mutta tuolla Tahkollahan se auto oli nimenomaan ajossa (laitoin vakuutuksen päälle vajaaksi viikoksi)... ;) Siilissä auto(npuolikas) meni ekaksi autotalliin kuivumaan, josta sitten siirtyy (ehkäpä jo siirtynyt) pihalle ja huppu päälle (ainakin joksikin aikaa). Jos Granada hajoaa yllättäen, niin lennän Savoon autoa hakemaan. Tai, jos tulee kahdelle autolle enemmän tarvetta. No, nyt yritän ajaa voortin loppuun (joo, on yritetty jo aika monta vuotta), jotta saan ostettua uudemman auton sen tilalle. Mini saattoi tänä talvena muuttua harrasteautoksi... :-[ Keväällä on vielä pakjon varustusta ja koristetta laitettavana... :P ::)

 

Kuvasta ehkä näkyi, että ajolamppujen päällä on metaliverkot ja edessä on alumiiniset sisälokarit. Pohjapanssarikin on paikallaan, mutta se ei näy, kun auton ympärillä on hieman yli 10 cm lunta (auton maavarahan on ilman pohjapanssaria kai sen 8-10 cm ja panssari vetäisee moottorin kohdalta muutaman sentin poijes). Myös matalasoundinen rosteripakoputken takapuolikas on paikallaan. Ääntä riitti ja ajoin parina päivänä yhden tankillisen verran mutkatietä. :P "Järki" voitti ja tulin vain yhdellä autolla takaisin etelän lämpöön. Toivottavasti järki oli ohimenevää ja haen auton pois mahdollisimman äkkiä. No, ehkä viimeistään, kun kesärenkaat saa laittaa alle. Britteihin lähden kesä-heinäkuussa (lautat varattu), joten kilometrejä tulee Miniin tänäkin vuonna lyhyessä ajassa aika paljon. Puolassa olisi 2.-4.6. IMM2006. Mene ja tiedä, jos sielläkin ehtisi käymään...

Link to comment
Share on other sites

Tänään eteläsuomessa pikkutiellä on todistettavasti käynyt todella läheltä-piti-tilanne kitkarenkailla varustetun minin liukuessa 90 kurvin läpi lähes 120% tien leveyttä käyttäen. Ensin oli ohjaamo täynnä käsiä mutta todettuaan tilanteen olevan kohtalon kädessä, kuljettaja asettui vain katsomaaan tulevaa...

No onneksi kohtalon käsi katkaisi sillä hetkellä tangenttiaali-voimat ja mini taipui kuin ihmeen kaupalla mutkasta ulos ojien välissä!

Nyt jo kotona ja huomenna liikun piikkirenkailla varustetulla ameriikan louskulla.... saa nähdä onko mitään eroa...

Link to comment
Share on other sites

Tänään eteläsuomessa pikkutiellä on todistettavasti käynyt todella läheltä-piti-tilanne kitkarenkailla varustetun minin liukuessa 90 kurvin läpi lähes 120% tien leveyttä käyttäen. Ensin oli ohjaamo täynnä käsiä mutta todettuaan tilanteen olevan kohtalon kädessä, kuljettaja asettui vain katsomaaan tulevaa...

No onneksi kohtalon käsi katkaisi sillä hetkellä tangenttiaali-voimat ja mini taipui kuin ihmeen kaupalla mutkasta ulos ojien välissä!

Nyt jo kotona ja huomenna liikun piikkirenkailla varustetulla ameriikan louskulla.... saa nähdä onko mitään eroa...

 

Täytyy myöntää, että myös nastoilla oli tosi vauhdikasta liikkua pikkuteillä. Tänäänkin oli vielä juuri tuollainen keli, eli vettä jään päällä urien kera ja vauhti oli pidettävä melko alhaisena jotta tiellä pysyttiin.

 

Onneksi ei teilläkään mitään pahempaa päässyt tapahtumaan. Vannon itse nastojen nimeen, kun täältä maalaisidyllistä on matkaan lähdettävä säällä kuin säällä.

Link to comment
Share on other sites

Jaahas ...

ei ole minillä viikkoon ajettu viime pyhän pesun jälkeen. Saas nährä kohta miten lukot sun muut toimii.  ::)

 

Tuli ennen joulua sumuteltua yks purkki carlaken lukkosula aerosolia joka raosta lukkoihin. Ei ole mennyt jäähän sen jälkeen, mutta katotaan nyt lähiviikot miten käy.

Link to comment
Share on other sites

No nyt mini temput teki.  ;D

 

Menin autoon takakontista, kun keskuslukko ei oikeen inahtanutkaan ~30 asteen pakkasessa. Auto oli seisonut viimepyhän vesikeleistä asti ja oli vain reilu puolituntia roikan perässä. Eli ei kerennyt sisälämppärikään vaikuttaa. Sain ovet toimimaan kiskomalla, mutta lukkoon niitä ei uskalla laittaa ennen kelien lauhtumista. Kerran ne meni firman pihassa vahingossa lukkoon, kun laitoin avaimia taskuun ... joutui taas kömpimään.  ;)

Link to comment
Share on other sites

eh, piti jo aiemmin laittaa vähän kuvaa, vaan kun en osannut ja katotaan onnistuneeko nyttenkään... että tässä on nuo meitin vanhukset, valkoinen ratamini ja vihreä osina oleva, josta joskus joku harrasteauto tuleepi  ;)

Olisit laittanut vaan oman aiheen noille mineille, kun tässä kirjoitellaan minin talvi ominaisuuksista. Itse kun olen viikon lainaläppärillä, niin en pääsen pilkkomaan juttuja omiksi. Koska ei viitsi tähän ohjelmia asennella, kun on jokin esittely kone.

 

Mutta onhan nää kesäautot jutun vastapainona ihan jees. Tommosten perävaloja jouduin katseleen radalla viime syksyn mcff:n ratapäivillä. ;)

 

Laita vaan onen kuvia ositteeseen: admin@mini2-finn.com

niin laitan ne mini2-jäsenkalleriaan.

 

Jaaha palataan taas asiaan:

Lähetin äsken laakkoselle kyselyn noista minin lukoista, että onko heillä lääkettä niiden jäätymiseen. Kohta menee takuu umpeen ja yrittäis ton ongelman korjaamisen (yrityksen) menevän takuun piikkiin.

Link to comment
Share on other sites

Nuo ovien kahvat Minissä ovat hankalat talvisin :(

 

Viime sunnuntaina pesin auton (sopivasti ennen kovia pakkasia) ja nyt kun on useamman päivän ollut pakkasta muuten kivat 25-30 astetta, niin apukuskin ovi temmppuilee. Eli kun keskuslukkoa yrittää aukaista, niin apukuskin puolimmainen lukkonappi "pomppii" aikansa edes takaisin ja jää sattuman varaiseen asentoon, mutta pitäen oven lukossa. Yhtenä päivänä töistä lähdettäessä parempi puoliskoni sitten istui takapenkillä, jonne pääsi kuskin oven kautta. Aikansa kun sitä kotiin päästyä tutkin, niin huomasin että oli hieman jäätä kahvassa eli ei ollut avauspainike ihan palautunut oikeaan asentoon. Nyt kun tuon tietää, niin muistaa kuinka tuon oven saa auki. Vastaavaa on muinakin talvina tapahtunut, mutta aina vaan sen unohtaa, mistä moinen johtuu ;D Kuskinpuoleinen ovi ei ole tuolleen temppuillut.

 

Toinen "pakkastemppu" oli kun automankka pääti lopettaa toimintansa. Eli töistälähdettäessä laitoin mankan etupaneelin paikoilleen, mutta mitään ei tapahtunut. Ainoastaan mankan näppäinvalot toimivat, mutta mitään ei saatu kuulumaan. Kotipihalla sitten virran katkaisunkin (ja avain pois lukosta) jälkeen näppäinvalot loistivat. Sitten vaan ohjekirja esiin että selviää että missä on sulakkeet. Parin sulakkeen poisotto ja takaisinkytkentä auttoi asiaan ja mankka alkoi toimimaan.

 

Mukava 28 asteen pakkasessa varoen irroittaa/kiinnittää sulakekotelon kantta ettei kiinnikkeet mene rikki. Tässä kuitenkin onnistuin, mutta tuo Minin huoltovihkokansio sai siipeensä eli kun sitä aukaisin, niin kuului pariin kertaa "räks" "räks" eli kivasti halkeili muovi.

 

Näillä pakkasilla Ministä tulee aina kunnon rallipeli, pakoputki pörisee kivasti kun painaa kaasupoljilta lähemmäs konehuonetta  8) Jos sen nyt kuulee muilta kolinoilta ja räminöiltä, talviautoilu on mukavaa, lisää kovia pakkasia  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Oli mini tiistain lukkohuollossa laakkosella ja lukot pelasi hyvin tiistai illan. Tänä aamuna kun kiireessä yritin lähteä, niin repsikan puolelta piti sisälle mennä.  ;D ;D ;D

 

Testimielessä en laittanut sisälämppäriä päälle ... aika huonolta näyttää, kun heti eka kerralla korjauksen jälkeen jää ovet lukkoon. No onni oli siinä, että toinen sivuovi aukesi.

 

Pitää vielä kerran kysellä laakkoselta ogelmaan apua.  ::)

Ei taida toi voitelu (kuivaus) juttu auttaa tähän miniin ...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...