Jump to content

Taas on talvi tullut ...


Heppu

Recommended Posts

kysyin lukko asiaa hakiessa omaa miniä vuoden vaihteessa...

kerrottiin että uusissa mineissä muutettu tehdasrasvan/-öljyn koostumusta?

on kuulemma jälkikäteen tehneet huollossa muutaman kerran uudenrasva seoksen vanhempiin autoihin.. glykolimasinolirasvaöljy

 

meissä jokaissessa asuu pieni mini-kemisti !!!

Link to comment
Share on other sites

Omassa MCS:ssä lukkojen kanssa ei (vielä) ole ollut mitään pahempia ongelmia, mitä nyt apukuljettajan puoleisen oven avausvipu on kankea ja saattaa jäädä pohjaan painalluksen jälkeen. Mitään ongelmaa tuo ei ole vielä kuitenkaan aiheuttanut.

 

Enemmän kiinnostaisi mikä aiheuttaa oikealta takaa kuuluvan vaimean kolinan, olisiko kellään mitään epäilystä mistä kolina voisi aiheutua? Tavaratilassa ei ole mitään, hattuhylly se ei ainakaan ole, joten mahdollisia aiheuttajia voisi olla joko iskunvaimennin, jokin pyöräntuennan osa tai takaluukku. Kolina kuuluu vain toistuvissa epätasaisuuksissa eli ns. pyykkilauta kohdissa.

Link to comment
Share on other sites

Ei taida olla talviautoilussa millään tavalla harvinaista, että sisätilan verhoilut (MINIn tapauksessa muovipaneelit) alkavat resonoida/rämistä. Toki en väitä, että ne olisivat vain hyväksyttävä.

Myös kolinaa saattanee aiheuttaa takapenkkien lukitukset/lukot. Itse laitoin ihan vain teippiä siihen metallilenkkiin, johon takapenkki lukittuu. Ja sitten vielä penkin selkänojan ja rungon väliin jotain kiilaksi, että välys poistuu.

Link to comment
Share on other sites

Ei taida olla talviautoilussa millään tavalla harvinaista, että sisätilan verhoilut (MINIn tapauksessa muovipaneelit) alkavat resonoida/rämistä. Toki en väitä, että ne olisivat vain hyväksyttävä.

Myös kolinaa saattanee aiheuttaa takapenkkien lukitukset/lukot. Itse laitoin ihan vain teippiä siihen metallilenkkiin, johon takapenkki lukittuu. Ja sitten vielä penkin selkänojan ja rungon väliin jotain kiilaksi, että välys poistuu.

 

Kiitti vinkistä! Pitääpä tarkistaa tuo. Tutkiskelin vastikään niitä muoviverhouksia takapenkin sivustoill,a kun yritin löytää kolinan syytä ja näyttäisi, että toisen puolen verhoukset on aika vauhdilla kasattu, verhouksien saumat irvistävät melko rumasti :P. No mitä voi odottaa kun auto kasataan siellä enklannissa ;-).

Link to comment
Share on other sites

jeeh!

kuivaa keliä pitää.....

 

tuli tosta pikku naputuksesta/kolinasta mieleen, että omassa muuten niin hiljaisessa yksilössä esiintyi aika ajoin outo ääni oikealta.  kuin hetken pällistelin totesin vanhanaikaisen miinan...

joku apukuskin paikalla istunut oli mennyt käyttämäään turvavyöta (!) ja lukkoosa oli siirtynyt vyössä sellaiselle korkeudelle että se naputti kovaan muoviverhoukseen...

Eli turvavyöt nippusiteellä pakettiin niin taas etenee mini kuin hiipimällä...

Link to comment
Share on other sites

Oma kultamussukkani joutui olemaan viikonloppuna kaksi vuorokautta -24 asteen pakkasessa ilman lämmitysmahdollisuutta ja pikkuisen hirvitti startata umpijäistä autoa. Ihan hyvinhän se onneksi lähti käyntiin, tosin kuulosti enemmän heinäsirkalta kuin autolta.

 

Nyt osaa taas arvostaa lohkolämppäriä ja etenkin sisälämmitintä, joihin liittyen kiinnostaisi tietää kauanko sitä tällaisilla pakkasilla täytyisi/kannattaisi pitää päällä. Itsellä se on ollut kahdesta kolmeen tuntiin, mutta onko siitä parin tunnin ylimenevästä ajasta todellista hyötyä vai lämmittääkö se enemmänkin omaa mieltä?

Link to comment
Share on other sites

Oma kultamussukkani joutui olemaan viikonloppuna kaksi vuorokautta -24 asteen pakkasessa ilman lämmitysmahdollisuutta ja pikkuisen hirvitti startata umpijäistä autoa. Ihan hyvinhän se onneksi lähti käyntiin, tosin kuulosti enemmän heinäsirkalta kuin autolta.

 

Nyt osaa taas arvostaa lohkolämppäriä ja etenkin sisälämmitintä, joihin liittyen kiinnostaisi tietää kauanko sitä tällaisilla pakkasilla täytyisi/kannattaisi pitää päällä. Itsellä se on ollut kahdesta kolmeen tuntiin, mutta onko siitä parin tunnin ylimenevästä ajasta todellista hyötyä vai lämmittääkö se enemmänkin omaa mieltä?

 

Ehkä enemmän sitä jälkimmäistä... Mulla autohallissa tolpassa on ajastin, johon ei saa enempää kuin kaks tuntia aikaa, mutta hyvin on tarennu lähteä liikenteeseen näilläkin pakkasilla kahden tunnin lämmittämisellä. Tuntikin olis lohkolämppärin kannalta ilmeisesti ihan riittävä näillä keleillä (AFAIK).

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä enemmän sitä jälkimmäistä... Mulla autohallissa tolpassa on ajastin, johon ei saa enempää kuin kaks tuntia aikaa, mutta hyvin on tarennu lähteä liikenteeseen näilläkin pakkasilla kahden tunnin lämmittämisellä. Tuntikin olis lohkolämppärin kannalta ilmeisesti ihan riittävä näillä keleillä (AFAIK).

 

n.

No hätävarjelun liioittelulta tuo kolme tuntia itsestäkin tuntuu, mutta varma on aina varmaa  ;D. Toivottavasti pakkanenkin alkaa pikku hiljaa hellittämään...

Link to comment
Share on other sites

Talvi rikko oven :( Ulkoo pääs sisään, mut ulos ei sitten päässytkään ku pelkääjän puolelta. Laakkosen kaverit sai sen tosin ripeästi korjattua, mut aika omituinen ominaisuus Minissä... Niin, ja tää talviautoilun helmiin kuului myös 2-3 päivää kulkeminen takaoven kautta, koska eutovet oli jäätyny kii eikä lämmintä hallia ollu siihen hätään. Kyllä jengi vähän kattoo..:) Nyt oon oppinu, että rätillä ovenkarmit aina puhtaaks vedestä ku oven avaa: oppia ikä kaikki!

Link to comment
Share on other sites

Nyt on muakin ruvennut vaivaamaan toi oven jäätyminen kiinni. Kahvat kyllä painuu mutta ovi ei vain aukea. Tähän mennessä onneksi joka kerta jäätynyt pelkääjän puolen ovi joten ei ole kuskin ainakaan tarvinnut voimistella.

 

Aikamoiselta lapsentaudilta kuulostaa tuo vika kun tuntuu melkein jokaiselle tapahtuvan silloin tällöin  :(

Link to comment
Share on other sites

Nyt on muakin ruvennut vaivaamaan toi oven jäätyminen kiinni. Kahvat kyllä painuu mutta ovi ei vain aukea. Tähän mennessä onneksi joka kerta jäätynyt pelkääjän puolen ovi joten ei ole kuskin ainakaan tarvinnut voimistella.

 

Aikamoiselta lapsentaudilta kuulostaa tuo vika kun tuntuu melkein jokaiselle tapahtuvan silloin tällöin  :(

 

Mulle ei koskaan vielä. *koputtaa otsaa* Tosin mulla auto onkin harvemmin ulkona tuulen ja loskan armoilla. "Kylmässä" autohallissa majailee ja yleensä lähden piuhan päästä liikenteeseen, joten sekin vaikuttaa varmasti asiaan. Duunipaikan pihalla ei tolpaa tai katosta (hallista/tallista nyt puhumattakaan) ole, joten ongelma vois esiintyä silloin... Ei kuitenkaan ole päässyt käymään.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulle ei koskaan vielä. *koputtaa otsaa* Tosin mulla auto onkin harvemmin ulkona tuulen ja loskan armoilla. "Kylmässä" autohallissa majailee ja yleensä lähden piuhan päästä liikenteeseen, joten sekin vaikuttaa varmasti asiaan. Duunipaikan pihalla ei tolpaa tai katosta (hallista/tallista nyt puhumattakaan) ole, joten ongelma vois esiintyä silloin... Ei kuitenkaan ole päässyt käymään.

 

n.

 

Nojoo, mullakin vasta viimeaikoina minille on koittanut kylmät olot kun muuton takia jouduin luopumaan lämpimästä hallista. Tosin on se edelleenkin sateelta suojassa hallissa mutta lämpöä ei tule sen paremmin ympäriltä kuin tolpastakaan. Tuntuu vähän pahalle käynnistellä aamuisin miniä 10-20 asteen pakkasissa, mutta kun ei ole pistorasiaa mailla halmeilla niin minkäs teet. Eipä viitsi kämpän pistorasioistakaan parin sadan metrin johtoa vetäistä ;D

 

Ehkä ainoa tapa välttää noi lukon jäätymiset olisi säilyttää miniä sisällä. Kas kun ei noin suloiseen autoon ole laitettu kylttiä "Vain sisäkäyttöön" :-*

Link to comment
Share on other sites

Näkyy olevan muillakin samoja ongelmia lukkojen kanssa kuin mulla. Taitaa olla turhaa vaihdattaa ens tiistaina lukot miniin. Mutta jotain sitä pitää takuuseen teettää, kun muuten ei ole mitään raklamaatiota auton suhteen ollut takuun aikana.

 

Eli löytyihän yks yleinen talvi-ominaisuus (lukot) ministä, johon ei voitelut/kuivatus taida paljoa vaikuttaa.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kummassakaan Minissä ei itsellä ole ollut ongelmia pakkasilla ovien suhteen, mutta ilmeisesti johtuu sitten siitä, että arkipäivisin saa sulaa ulkoilmaa lämpöisemmässä hallissa ja kotona on autokatoksessa piuhan päässä sisälämppärin kera.

 

Tosi ikävää, että on ongelmia noiden ovien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Nyt on lukot pelanneet moitteettomasti lähes kuukauden.  :)

Ilmeisesti se auttoi lukkojen vaihto ... tuntuu paljon jäykemmältä noi oven kahvat nyt.

 

Kaikki testi on tehty (mm. jätetty lukot voitelematta pesun jälkeen jne.), eikä jää ovet lukkoon. Toivotaan, että sama jatkuu myös ens talvena.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...