Weikko Posted August 26, 2022 Report Share Posted August 26, 2022 Piti luopua koko harrastuksesta, mutta kokeillaan nyt vielä ainakin kerran saada edes yksi auto ajoon. Koneeksi 1275 kone, joka hörähti käymään onneksi, kun ensin sain nelospytystä ruostereunuksen pois liuottamalla, joka jumitti konetta. Peltityöt kun on niin kivaa, niin pääsikin heti työstämään. Säästin aikaa (ehkä?) ostamalla korjauspalat eteen, kun etureuna turvoksissa / puhki, mutta istuvuus hämmentää. Apurungon kiinnityspulttien kohdat noin pultin verran pielessä. Linjasin pokkausten mukaan ja porasin uuden reijän alapultille ja poistin ylemmän pultin loven pellistä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted August 26, 2022 Author Report Share Posted August 26, 2022 Apulaiskissankin piti tulla tarkistamaan kun meni kahdet jarruputket taakse, yhdet päältä ja yhdet alta, vaikka on yksipiirijarrut. Myös bensalinja oli vedetty mukavasti sisäpuolelta ilmeisesti mukavuussyistä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted September 1, 2022 Author Report Share Posted September 1, 2022 Etulattian vaihto meni suht kivuttomasti pientä muokkausta lukuunottamatta. Vielä pitäisi oikea nurkkaa hiukan paikkailla niin alkaa suurimmat mädät jo korjattu. Sitten pitäisi ihmetellä sähköjä ettei sauhu nouse kun lyö akun kiinni. Johtoja vedetty miten sattuu esim hienosti raitisilmaputken läpi konehuoneeseen. Päävirtajohto ilmeisesti olevinaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted September 9, 2022 Author Report Share Posted September 9, 2022 Nyt olisi peltityöt lähestulkoon siinä näin alkuun että saa ajoon. Mailerin moottorin kannakkeen kanssa oli vähän hommaa. Ei löytynyt uudemman mallista kannaketta mistään, niin täytyi vaihtaa hihnapyörä kapeampaan, että sai tämän sovitettua. Huomenna pitäisi pudottaa kone paikalleen, mutta mikä olisi fiksuin siirto vetareiden osalta? Minissä on vetarit paikallaan ja koneessa ristinivelet kiinni, kannattaako purkaa ristikoita vai puranko alustaa että saa paikalleen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted September 10, 2022 Author Report Share Posted September 10, 2022 Moottori pääsi paikoilleen, kun purin ristikot koneen päästä. Enään ei puutu kun kaasari jos sellainen jostain löytyy, tai sitten lyön vaakaimu solexin kiinni. Sähköjä mietin jos muuttaisi miinusmaadotteiseksi, niin toimisi helpommin lisävarusteet ym.. onko jotain huomioon otettavaa jos tähän päädytään? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted September 11, 2022 Report Share Posted September 11, 2022 Olis kannattanu laittaa syyläri kiinni ennen koneen laittoa, mahtuu silleenkin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted September 11, 2022 Author Report Share Posted September 11, 2022 13 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti: Olis kannattanu laittaa syyläri kiinni ennen koneen laittoa, mahtuu silleenkin. Tulee nyt tehtyä siinä järjestyksessä mitä voi, enkä ole edes etsinyt syylärin kiinnikkeitä vielä. Ehkä parempi ettei konehuoneessa ole mitään ylimääräistä vielä, kun joutuu laturille ainakin kiinnikkeet tekemään ja vesipumpun hihnapyörä vaihtaa ym. Tänään sain koneen ja siirtäjähännän pultattua kiinni, ristiniveletkin meni paikoilleen suht helposti. Vaihteetkin löytyi, mutta vähän vempulan oloinen tuo mailerin häntä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimi Posted September 12, 2022 Report Share Posted September 12, 2022 Moi, Ois kannattanu pestä koko moottoritila ja moottori painepesurilla ennen sisään nostoa /Kimi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted September 15, 2022 Author Report Share Posted September 15, 2022 Takapään jarruja rupesin kasaamaan ja tietysti vanhat sylkät ja säätöruuvit ruostuneet kiinni. Uudet sylkät piti asentaa tilalle ja on muuten ihan järkyttävän surkea tuo niiden kiinnitys.. En jaksanut pelleillä niiden C-renkaiden kanssa, niin heivasin meneen ja laitoin levitettävät lukkorenkaat tilalle. Sitten meni tietysti jarrukilvistä jengat, kun vihdoin sai auki hitsaamalla mutterin päähän. Noh, eikai siinä.. tuleepahan samalla laitettua takanavat pidemmillä pulteilla, että saa leveät rummut paikoilleen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted September 22, 2022 Author Report Share Posted September 22, 2022 Etupään jarruja kun piti kasailla, niin huomasin että pyöränlaakeri täytyy vaihtaa. Tuli tässä välissä laitettua letkut ja syyläri paikalleen. Oli se vähän hankalempi koneen kanssa, mutta onneksi on pienet kädet. Kytkimestä puuttui varsi jonka jo asensin takaisin, mutta mites tuo rajoitinmutteri pitäisi säätää kaavelin päästä kun Haynesin opas hukassa toistaiseksi jossain. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 2, 2022 Author Report Share Posted October 2, 2022 Miniin saatu jarrut toimimaan ja pyöräntuennat kasattua. Imusarjan kohdalla testataan erikoisempaa ratkaisua. Joutuu tosin öljykorkin siirtämään ja konepeltiin tehä vähän korkeutta. Laipat imusarjaan kierrätin vanhasta mukavasti ja löysin sopivasti venakopan jossa mätäreikä kyljessä, niin ei "pilata" ehyempiä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 2, 2022 Author Report Share Posted October 2, 2022 Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted October 4, 2022 Report Share Posted October 4, 2022 Komeeta tuppaa tulee Punnerra vaan loppuun asti. Tulossa harvemmin nähtyä Weikko 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 11, 2022 Author Report Share Posted October 11, 2022 Miniin saatu bensaputki ja letkut kiinni, aloitettu tekemään skuuppia kaasarille. Konetta kokeiltu käyntiin ja hörähtää hienosti, tosin vain huikkabensalla hetkeksi koska kaasutin on tukossa. Kohokammion ja suuttimien välinen kanava jotenkin tukossa, kun kammio täyttyy bensalla, muttei pääse siitä eteenpäin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 20, 2022 Author Report Share Posted October 20, 2022 Solexin projektoinnin takia ostin tilalle ristijakoisen waxstat su-kaasarin jos saisi nopeammin ajoon, mutta tottakai jako oli peilikuva eikä sopinut imusarjaan. Kytkimen kanssa oli kanssa oma show kun ilmailin ja laitoin työsylinterin varret kiinni ym, eikä millään irroittut, vaikka työsylkkä liikkui hienosti.. noh kytkinhän piti avata ja kytkinlevy ruostunut vauhtipyörään kiinni. Nyt pelittää! Kytkinpääsylinterikin tuli kunnostettua korjaussarjalla, kun rupesi hukkaamaan paineita, vaikka ei valuttanut nestettä mihinkään. Pakoputkea tuli myös välissä ihmeteltyä, kun on ahdasta. Minkälainen peltipakosarja mahtuu ristinivelten ja tunnelilootan väliin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted October 21, 2022 Report Share Posted October 21, 2022 Ei taida kaupasta enää saada uutta pakosarjaa joka sopii muuttelematta Ovat säästäneet yhden mutkan vanhoihin alkuperäisiin verrattuna Muistaakseni joku sanoi että "isolla" rahalla saisi sopivankin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted October 21, 2022 Report Share Posted October 21, 2022 Maniflow:lla on ollut ristikoille passeli peltisarja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted October 21, 2022 Report Share Posted October 21, 2022 Mutta jos ristikko yhtään pullistunut, niin ottaa kiinni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tailke Posted October 21, 2022 Report Share Posted October 21, 2022 Näillä (tai vastaavilla) olen ajellut vuosikaudet ilman ongelmia ja sopii peltisarjan kanssa. https://www.somerfordmini.co.uk/coupling-kit-driveshaft-nylon-type-pair Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 21, 2022 Author Report Share Posted October 21, 2022 Väsäsin sittenkin 45mm putkesta koko putken ja litistin nivelen kohdalta.. jäi 3mm hajurakoa ettei ota pultin päät kiinni. Kun tuo isompi HS4 kaasari ei sopinutkaan, enkä tähän hätään toimivaa kaasaria saanut, niin laitoin HS2:sen sarjoineen vaikka viekin tehoa näin alkuun. Piti testiajolle lähteä, mutta perhanan kytkinpoljin taas pamahti löysäksi ja sama homma kuin aiemmin.. ei kyllä sylinteri näyttänyt kummoiselta kun korjaussarjan asensin. Mulla on lootassa nuo nylon ristikot onneksi jo alunperin, niin ei turpoa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted October 24, 2022 Report Share Posted October 24, 2022 Miksi HS4 kaasari ei sopinut? Kytkimen uusi työsylinteri on niin halpa kokonaisena, ettei paljon vanhan kanssa kannata taistella. Pääsylinteri on sitten vähä arvokkaampi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 24, 2022 Author Report Share Posted October 24, 2022 10 tuntia sitten, koirankoppi kirjoitti: Miksi HS4 kaasari ei sopinut? Kytkimen uusi työsylinteri on niin halpa kokonaisena, ettei paljon vanhan kanssa kannata taistella. Pääsylinteri on sitten vähä arvokkaampi Kirjoitin näköjään taas ajatuksissani. Siis kaasarin jako menee juuri ristikkäin pieleen. Työsylkän uusin kytkimeen ja pääsylinterin kanssa tässä olen vääntänyt. Purin taas ja oli tiiviste mennyt jotenkin mutkalle uuden jousen kanssa. Laitoin vanhan kartiomallisen jousen ja muovinipan, niin tuntuisi nyt pelaavan. Testiajollekkin pääsin ja aikas hupia on! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 28, 2022 Author Report Share Posted October 28, 2022 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted October 28, 2022 Author Report Share Posted October 28, 2022 Sähköjen kimppuun vihdoin pääsin ja ovat niin pahasti sotkettu miten sattuu, että helpompaa tehdä itse uudet sähköt ettei pala koko vehje. Virtaa syöttämällä liittimiin sain sentään puhaltimen moottorin ja pyyhkijät pyyhkimään, eli ne ainakin on onneksi ehjät. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weikko Posted November 16, 2022 Author Report Share Posted November 16, 2022 Sähköjen väsääminen mukavasti jo puolessa välissä, kun saatu lähes kaikki jo toimimaan. Sitten vielä pitää niputtaa kaikki johdot yhdeksi käärmeeksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now