Jump to content

Varoitusvaloista- Airbag ja Rengaspaine


repeksnk

Recommended Posts

Moi!

Mini Coopper 2001 ( R50- R52?? en ole varma)

Airbag punainen valo sytyi ja ei saada oikein pois millään eikä testerit tunnista missä vika on. Itseasiassa testerit eivät tunnu saavan yhteyttä "airbag laitteistoon", joten ei tiedetä miksi valo on sytynyt.  Kerran aikaisemmin oli sama juttu ja jos oikein muistan valo syttyi kuljettajan penkin turvavyön kiristäjästä. Oli jkuukauden verran  pois ja syttyi uudelleen, voi olla että liittyy penkin siirtelyyn, mutta en ole varma. Nyt valoa ei kuitenkaan saa enää kuitattua eikä testerillä siis yhteyttä koko airbag laitteistoon.  Käynnistetttäessä valo sammuu hetkeksi ja sytyy heti uudelleen. Onko kokemuksia ja mitä kannattaisi yrittää?

Nyt viimeisenä sytyi rengaspaineen keltainen varoitusvalo. Senkin sai ensin kuitattua käsijarrun alla olevasta kuittausnapista mutta ei onnistu enään. Tätäkään ei testerit tunnista eikä tiedetä mikä anturi hälyttää.

Jos olisi antaa tietoa millä testerin ohjelmistolla kannattaa yrittää ja kokemuksia ko asiasta, otan mielelläni ohjeita vastaan.

Tuli vielä lisäkysymys tietääkö joku onko se "airbagin boxi" käsijarrun ja sen verhoilun alla, siltä minusta näyttäis,i mutta missä on "boxi" joka kertoo rengaspaineiden muuttumisesta, siitä ei minulla ole tietoa?  

t- Repe

Edited by repeksnk
Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni alkupään malleissa on ongelmia liittimissä penkin alla. Ne pitäisi tarkistaa, on jouduttu joskus juottamaan kiinni. Elikkä penkki irti ja liitoksia nykimään. Ja uudelleen kuittaus.

Link to comment
Share on other sites

Moi , kiitos.

Ilmeisesti penkin irroitus täytyy tehdä ja tarkistaa liitokset, vaikka liittimet on kyllä käytetty jo irti.

Onko tietoa missä päin autoa on joku "mittauspiste" missä rengas antureiden mittaustulokset kootaan yhteen, kun nyt ei analysaattori saa mittausväylän kautta yhteyttä, ei airbag eikä renkaiden antureihin eikä mitään saada kuitattua. Olisikohan jossain väylässä tai mittauksien keräilypisteessä vikaa?

Link to comment
Share on other sites

Millä testerillä yhteyttä on yritetty?

Rengaspaineen varoitusvalosta taitaa vastata ABS-yksikkö, eli tarttis olla semmoinen testeri joka näkee mm. ABS-anturien tilan. Bemarin INPA ja ISTA pitäis ainakin päästä tohon kiinni.

Jos varoitusvalot palaa miten sattuu, ja testerit ei saa yhteyttä, niin repsikan jalkatilassa oleva BCU-boksi voipi olla syyllinen. 2001 sitä ei vielä oltu suojattu a-pilarin sisäpuolelle mahdollisesti valuvan veden varalta...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En usko, että 2001-mallisessa Cooperissa on rengaspaineatureita ollenkaan. Vika lienee jossain ABS-anturissa. INPA:lla tai ISTA:lla näkee mikä anturi kiukuttelee. Samalla työkalulla näkee myös mikä Airbag-ongelma siellä on. Itse en lähtisi tutkimaan yhtään mitään ennen kuin koodit on luettu, varsinkaan kun se Airbag-valo ei sieltä ilman mainitulla työkalulla kuittaamista pois vaikka vian korjaisikin.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, karvalakki said:

En usko, että 2001-mallisessa Cooperissa on rengaspaineatureita ollenkaan. Vika lienee jossain ABS-anturissa. INPA:lla tai ISTA:lla näkee mikä anturi kiukuttelee. Samalla työkalulla näkee myös mikä Airbag-ongelma siellä on. Itse en lähtisi tutkimaan yhtään mitään ennen kuin koodit on luettu, varsinkaan kun se Airbag-valo ei sieltä ilman mainitulla työkalulla kuittaamista pois vaikka vian korjaisikin.

Jep, ei näissä ykköskoppaisissa (eikä kai kakkoskoppaisissakaan) rengaspaineantureita ole, mutta varoitusvalo on 😉

Link to comment
Share on other sites

Moi!

 

Kiitti tiedoista. Täällä tutkinta jatkuu.

Onko tietoa onko R50 mallissa testerille käytössä 1 vai 2 mittausväylää? Ja missä pinnissä väylät on?

Nyt nimittäin näyttää mittausten perusteella , että väylä / väylät ei aina anna yhteyttä esim ABS anturiin. Nyt ei saada Renkaiden tai Airbagin vikakoodeja luettua.  Vikaa ilmeisesti tietoväylässä.

 

Link to comment
Share on other sites

Millä yritätte koodeja lukea? Hyvin harvat yleismallin lukijat pääsevät mihinkään muuhun kiinni kuin moottorinohjaukseen. INPA tai ISTA/D auttaa. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Moi!

Lopulta tutkimuksissa löytyi vioittunut "väylä johto" etu matkustajan jalkatilan johtonipusta, siis johto poikki. Ollut ilmeisesti huono jo asennettaessa. 

Rengaspaine anturi löytyi oikean takavalon kotelosta, eli tässäkin mallissa sellainen on.

Ja remontissa minulle jäi yksi Airbagin anturi boxi joka on käsijarrun kahvan edessä. Saa kysellä jos on tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...