Jump to content

Mini R53 varaosat ?


Ropokoppi

Recommended Posts

Nyt on Mini pihassa ja jonkin verran siinä on kaikkea suurta ja pientä fiksattavaa. Motonetissä ei näköjään ole Miniin tarjolla juurikaan muuta kuin perus suodattimet jne. kulutusosat. Mistä olette Miniin osia ostaneet ? Autokeskus noita kai myy, mutta ei oikein ole aikaa&mielenkiintoa aina jokaista osaa kysyä erikseen.

Sattuuko kukaan tietämään mitä tuollaisen Cooper S:n putkisto maksaa ? Ilmeisesti katti on osa pakosarjaa joten katilta taaksepäin tarvittaisiin. Jos on kokemusta tarvikemalleista niin sellainenkin kävisi kunhan on bolt-on laatua eikä vaadi muokkausta.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Miniin saa osia vaikka mistä, ihan normi varaosaliikkeestäkin. Motonetistäkin saa kun tiskiltä pyytää, vaikka eivät nettiin olekaan laittaneet. 

Jos ei tarvitse osia samana päivänä, niin aeromotors.fi on toiminut hyvin ja hinta on ollut kohdallaan. Siellä on tällä hetkellä halvin putki Ässään, Bosal ~350€. Sellaisen meinasin keväällä laittaa omaani. Jos löydät jostain halvemmalla, niin kerro 😉

Ne harvat vain merkkiliikkeestä saatavat osat olen tilannut Leebmannilta tai BMW Autopartsilta (baltiasta).

Laakkoselta ja Autokeskuksesta en osta kuin hengen hädässä.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, MINIC kirjoitti:

Juu, nämäkin on hyviä ostospaikkoja. Autodocissa se 200 päivän turvallinen tilaus on hyvä palvelu, jos on epävarma sopivuudesta eikä ehdi heti asentamaan. Rahojen takaisinsaaminen kyllä kestää aika kauan.

Aeromotors tuntuu toimittavan aika paljon nopeammin kuin kumpikaan noista, siksi olen viimeaikoina käyyttänyt sitä. 

Link to comment
Share on other sites

Sparetosta melkein itse pelkästään tilailen osia autoihin. Autodocista vain siinä tapauksessa että on reilusti halvempi ja osilla ei ole niin kuukauden päälle koska saapuu. On kuin lottovoitto jos sieltä parin viikon sisään osat saa. Sparetosta sen sijaan osat lähtee tulemaan just niinkuin on luvattu, eli seuraavana arkipäivänä. Turkuun sitten rahti kestää 1-2päivää.

Link to comment
Share on other sites

On 17.12.2020 at 10.12, karvalakki kirjoitti:

Kyllä Miniin saa osia vaikka mistä, ihan normi varaosaliikkeestäkin. Motonetistäkin saa kun tiskiltä pyytää, vaikka eivät nettiin olekaan laittaneet. 

Jos ei tarvitse osia samana päivänä, niin aeromotors.fi on toiminut hyvin ja hinta on ollut kohdallaan. Siellä on tällä hetkellä halvin putki Ässään, Bosal ~350€. Sellaisen meinasin keväällä laittaa omaani. Jos löydät jostain halvemmalla, niin kerro 😉

Ne harvat vain merkkiliikkeestä saatavat osat olen tilannut Leebmannilta tai BMW Autopartsilta (baltiasta).

Laakkoselta ja Autokeskuksesta en osta kuin hengen hädässä.

 

Okei, hyvä tietää että hätätilanteessa voi mennä motonettiin jonottamaan. Itse suosin tilaa&nouda tapaa ajan säästämiseksi, joten sinänsä harmi etteivät ole listanneet. Hyvinhän noita paikkoja tosiaan riittää ja aeromotors vaikutti aika hyvältä.

En tuosta halvemmasta osaa sanoa. Ebaysta joskus katselin, mutta en löytänyt enää samoja. Voi johtua siitä, että katsoin nyt selaimella ja yleensä olen käyttänyt Ebay:n appia. Jostain syystä ne antaa kovin erilaisia tuloksia ja appi yleensä enemmän/parempia. Race henkinen on olemassa ja vastaavia vähemmän "race-malleja" oli muistaakseni noin 250€ hintaan. Sitä en tiedä joutuuko nuo sitten rälläköimään takaisin osiin ja hitsaamaan itse uudestaan tai mitä katsastuksessa tykkäävät...

Onko Bosalin sopivuudesta kokemuksia kellään ? Tai jos joku tietää sen vakioputken hinnan niin Frasieria lainatakseni; "I`m listening" 😄 Mitä kaikkea muuta pikkusälää tuohon putken vaihtoon tarvitaan ? Kumeja, tiivisteitä jne ?

Volkkareiden kanssa ainakin on ollut sitä ongelmaa, että vaikka tietää auton tyypin, mallin, tiedot jne. kuinka tarkkaan niin yksinkertaiseenkin osaan löytyy 10 vaihtoehtoa. Sen takia olen käyttänyt yleensä motonettia. Onko Miniin saatavilla jotain osakaaviota/räjäytyskuvaa osanumeroineen ? Pahoittelen jos käytän vääriä termejä.

Kiitoksia kaikille vastanneilla ja toivottavasti näihin jaksetaan vastailla. Jonkun verran on vielä kysyttävää viisaammilta.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa muuten putkea ostaessa huomioida, että takapönttöjen kannakkeet muuttuivat vuonna 2004. Kannakkeet olivat samaan suuntaan alkuvuoteen 2004 saakka ja siitä eteenpäin sisemmät kannakkeet ovat auton menosuuntaan nähden poikittain. Koskee siis lähinnä niitä takapöntön ympäri tulevia pantoja. Pörinäpöntöissä ne taitaa olla usein hitsattu kiinni suoraan takapönttöön.

Link to comment
Share on other sites

Bosalin sopivuudesta sen verran, että laitoin kyseisen valmistajan putken Cooperiin, ja hyvin istuu. Siksi ajattelin uskaltaa laittaa sellaisen Ässäänkin vaikka putkisto ihan erilainen onkin.  

Link to comment
Share on other sites

Pistä haku: RealOEM, Bemarin sivut, mutta löytyy Minikin. Siellä on hyvät räjäytyskuvat ja osanumerot. Näkee hyvin, missä kohtaa se osa on.

Link to comment
Share on other sites

On 18.12.2020 at 15.00, karvalakki kirjoitti:

Kannattaa muuten putkea ostaessa huomioida, että takapönttöjen kannakkeet muuttuivat vuonna 2004. Kannakkeet olivat samaan suuntaan alkuvuoteen 2004 saakka ja siitä eteenpäin sisemmät kannakkeet ovat auton menosuuntaan nähden poikittain. Koskee siis lähinnä niitä takapöntön ympäri tulevia pantoja. Pörinäpöntöissä ne taitaa olla usein hitsattu kiinni suoraan takapönttöön.

 

Hetkinen. Eli siis tarkoitatko noita pönttöjen ympärillä olevia koukkuja vai tuo putkessa olevaa (joka on poikittain) ? Eli onko kuvan putki siis kumpaa mallia ?

putki.JPG

Link to comment
Share on other sites

54 minuuttia sitten, Micke kirjoitti:

Putki kuvassa on ns. pre facelift malli. Mutta pannat saa tietääkseni vaihdettua uudemmasta mallista.

Jeps, juuri näin. Vakioputkessahan tuolla ei ole väliä, kun kiinnikkeet on pannoissa, mutta rosteriputkissa kiinnikkeet on usein hitsattu pönttöön kiinni, jolloin pääsee helpommalla kun katsoo putken jossa on oikeat kiinnikkeet. 

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Jeps, juuri näin. Vakioputkessahan tuolla ei ole väliä, kun kiinnikkeet on pannoissa, mutta rosteriputkissa kiinnikkeet on usein hitsattu pönttöön kiinni, jolloin pääsee helpommalla kun katsoo putken jossa on oikeat kiinnikkeet. 

Miltekin putkistossa tulee molemmat vaihtoehdot mukana.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia. Kurkkasin eilen auton alle (sen mitä sinne nyt näkee kun ei ole mitään nosturia) ja tajusin viimein mitä kiinnikkeillä tarkoitettiin 😄 Kaverin kaverilla olisi miltein käyttämätön vakioputkisto 220€ hintaan niin tuskin orggista tiskiltä halvemmallakaan saa. Pannat ovat ikävä kyllä väärän malliset eli ne täytyy tilailla sitten, mutta toisaalta täytyy varmaan ne kumitkin uusia niin samalla tulee. En tietenkään eilen huomannut katsoa niiden kumien mallia samalla, joten jos joku nyt osaa hatusta heittää mitä tarvitaan niin olen kiitollinen. Auto on taas ajossa niin ei heti pääse kurkkimaan. Ja kyseessä siis 06 eli ilmeisesti sitten facelift malli. Ainakin ne sisemmät kannaketapit putkessa on poikittain eli ei niinkuin tuossa löytämässäni kuvassa.

 

Lisäksi saako näihin korjauspeltejä jostain ? Tässä yksilössä on legendaarinen takavalojen syöpyminen päässyt pahemmaksi kuin ajattelinkaan. Tiesin, että siellä on reikä kuplan alla, mutta kun hinta oli mallia "vie pois" ja joku tarvittiin toiseksi niin ei voinut kieltäytykään.

Toinen puoli näyttää siltä, että siinä selviää vielä paikalla (todennäköisesti reikä suurimman kukan alla), mutta toisella puolella ei käytännössä ollut enää peltiä valon alapuolella vaan pelkkää ruostetta. Ei olisi haitannut, mutta tottakai siltä puolen oli polttimo pimeänä ja vaikka kuinka varovasti yritin vaihtaa polttimon, niin kyllähän se ruostekasa siitä tippui lattialle ja suora reikä konttiin.

Link to comment
Share on other sites

Pannat voi aina hyödyntää vanhasta putkesta. Suosittelen vaihtaa mahdolliset kumit, yleensä ovat jos suht heikossa kunnossa jos ei ole ikinä vaihdettu.

Onko autosi mahdollisesti punainen? Muistan että ei kauan sitten oli facelift R53 myynnissä Helsingissä hyvällä hinnalla ja siinä oli se kuuluisa ruoste ongelma.

Link to comment
Share on other sites

32 minuuttia sitten, Micke kirjoitti:

Pannat voi aina hyödyntää vanhasta putkesta. Suosittelen vaihtaa mahdolliset kumit, yleensä ovat jos suht heikossa kunnossa jos ei ole ikinä vaihdettu.

Onko autosi mahdollisesti punainen? Muistan että ei kauan sitten oli facelift R53 myynnissä Helsingissä hyvällä hinnalla ja siinä oli se kuuluisa ruoste ongelma.

 

Näytti ne pannatkin olevan aika rapeat, ainakin apumiehen puolen. Auto on tumman harmaa metallihohto. Sinänsä sääli, koska muuten on ikäisekseen siistissä kunnossa ja löytyy kaikki varusteet. Vaikka tietysti 250tkm ajetussa on jo kiveniskua jne. Väliaikaiseksi ratkaisuksi tuon otin, mutta on sen verran hauska laite että on käynyt mielessä kunnostus ja kesäautoksi jättäminen. Ruostetta on myös kontin alareunassa sisäpuolella ja toisen oven alareunassa vähän, mutta ne olisi vielä ihan järkevällä panostuksella hoidettavissa. Eivät näy vielä.

Ei ainakaan google/ebay tunnu tietävän korjauspaloista mitään. Koko takasivupaneelia saisi hintaan 900$/kpl mutta on "vähän" turhan suolainen. Ihme koska tuo on ihan yleinen ja tiedossa oleva tyyppivika. Varmaan joku peltiseppävelho muotoileekin uudet palat halvemmalla.

Link to comment
Share on other sites

 

3 tuntia sitten, Ropokoppi kirjoitti:

Kiitoksia. Kurkkasin eilen auton alle (sen mitä sinne nyt näkee kun ei ole mitään nosturia) ja tajusin viimein mitä kiinnikkeillä tarkoitettiin 😄 Kaverin kaverilla olisi miltein käyttämätön vakioputkisto 220€ hintaan niin tuskin orggista tiskiltä halvemmallakaan saa. Pannat ovat ikävä kyllä väärän malliset eli ne täytyy tilailla sitten, mutta toisaalta täytyy varmaan ne kumitkin uusia niin samalla tulee. En tietenkään eilen huomannut katsoa niiden kumien mallia samalla, joten jos joku nyt osaa hatusta heittää mitä tarvitaan niin olen kiitollinen. Auto on taas ajossa niin ei heti pääse kurkkimaan. Ja kyseessä siis 06 eli ilmeisesti sitten facelift malli. Ainakin ne sisemmät kannaketapit putkessa on poikittain eli ei niinkuin tuossa löytämässäni kuvassa.

Lisäksi saako näihin korjauspeltejä jostain ? Tässä yksilössä on legendaarinen takavalojen syöpyminen päässyt pahemmaksi kuin ajattelinkaan. Tiesin, että siellä on reikä kuplan alla, mutta kun hinta oli mallia "vie pois" ja joku tarvittiin toiseksi niin ei voinut kieltäytykään.

Toinen puoli näyttää siltä, että siinä selviää vielä paikalla (todennäköisesti reikä suurimman kukan alla), mutta toisella puolella ei käytännössä ollut enää peltiä valon alapuolella vaan pelkkää ruostetta. Ei olisi haitannut, mutta tottakai siltä puolen oli polttimo pimeänä ja vaikka kuinka varovasti yritin vaihtaa polttimon, niin kyllähän se ruostekasa siitä tippui lattialle ja suora reikä konttiin.

Tuosta näkyy '06 R53:n putkisto: http://minifans.info/parts-catalog/R53/Europe/Cooper_S-W11/2006/browse/exhaust_system/exhaust_system_rear/

Tuolta pohjalta näyttäisi, että tarvitset

  • 2 kpl osa #6, 18 10 1 174 146 (etupään kumikannattimet)
  • 2 kpl osa #5, 18 20 7 535 664 (panta, alapuoli)
  • 1 kpl osa #11, 18 20 7 546 980 (panta, yläpuoli, oikea)
  • 1 kpl osa #12, 18 20 7 546 979 (panta, yläpuoli, vasen)
  • 2 kpl osa #13, 18 20 1 176 013 tai 18 20 7 535 665 (kannatinkumi, osanumero vähän epäselvä, ilmeisesti kumpikin käy)
  • 2 kpl osa #14, 18 20 7 521 427 (kannatinkumi)
  • ja tietysti uudet pultit 

 

1 tunti sitten, Ropokoppi kirjoitti:

Näytti ne pannatkin olevan aika rapeat, ainakin apumiehen puolen. Auto on tumman harmaa metallihohto. Sinänsä sääli, koska muuten on ikäisekseen siistissä kunnossa ja löytyy kaikki varusteet. Vaikka tietysti 250tkm ajetussa on jo kiveniskua jne. Väliaikaiseksi ratkaisuksi tuon otin, mutta on sen verran hauska laite että on käynyt mielessä kunnostus ja kesäautoksi jättäminen. Ruostetta on myös kontin alareunassa sisäpuolella ja toisen oven alareunassa vähän, mutta ne olisi vielä ihan järkevällä panostuksella hoidettavissa. Eivät näy vielä.

Ei ainakaan google/ebay tunnu tietävän korjauspaloista mitään. Koko takasivupaneelia saisi hintaan 900$/kpl mutta on "vähän" turhan suolainen. Ihme koska tuo on ihan yleinen ja tiedossa oleva tyyppivika. Varmaan joku peltiseppävelho muotoileekin uudet palat halvemmalla.

Ruostetta on varmaan myös takaluukussa rekisterikilvenvalojen takana, alkaa ensimmäiseksi näkyä siinä "kahvan" yläpuolella, kilven valojen kohdalla. Kannattanee katsella purkaamoita jos heltä löytyisi siistimpi takaluukku. Ainakin mitä kesällä noita etsiskelin, niin silloin oli jollain purkaamolla harmaa siisti luukku myynnissä.

Link to comment
Share on other sites

18 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

 

Tuosta näkyy '06 R53:n putkisto: http://minifans.info/parts-catalog/R53/Europe/Cooper_S-W11/2006/browse/exhaust_system/exhaust_system_rear/

Tuolta pohjalta näyttäisi, että tarvitset

  • 2 kpl osa #6, 18 10 1 174 146 (etupään kumikannattimet)
  • 2 kpl osa #5, 18 20 7 535 664 (panta, alapuoli)
  • 1 kpl osa #11, 18 20 7 546 980 (panta, yläpuoli, oikea)
  • 1 kpl osa #12, 18 20 7 546 979 (panta, yläpuoli, vasen)
  • 2 kpl osa #13, 18 20 1 176 013 tai 18 20 7 535 665 (kannatinkumi, osanumero vähän epäselvä, ilmeisesti kumpikin käy)
  • 2 kpl osa #14, 18 20 7 521 427 (kannatinkumi)
  • ja tietysti uudet pultit 

 

Ruostetta on varmaan myös takaluukussa rekisterikilvenvalojen takana, alkaa ensimmäiseksi näkyä siinä "kahvan" yläpuolella, kilven valojen kohdalla. Kannattanee katsella purkaamoita jos heltä löytyisi siistimpi takaluukku. Ainakin mitä kesällä noita etsiskelin, niin silloin oli jollain purkaamolla harmaa siisti luukku myynnissä.

 

Kiitos paljon ! Ajattelin tuolta aeromotors.fi :ltä tilata sälät. Helpottaa kun itsellä ei ole monttua/nosturia käytössä ja joudun aina "lainaamaan" niin vaihdon pitäisi onnistua päivässä. Ei se nyt maailma kaada jos ei onnistu, mutta tulee aina ylimääräistä säätöä järjestää kyydit ja hakea osat. Varsinkin kun tottakai räpeltämiset ajoittuu la-su välillä ja ongelmathan alkaa aina siinä kohtaa kun kaupat menee kiinni 🙂

Tosiaan kahvan yläpuolellakin näkyi "väriä" mutta ei vielä ruostetta. En pidä sen luukun putsaamista mahdottomana projektina, mutta jos vain jostain löytyy uusi ja varsinkin suht saman värinen niin onhan se nopeampi swappi. Noiden takavalojen osalta alkaa korjauspalojen metsästys. Kaveri lupasi kyllä opettaa, auttaa ja näyttää miten vaihto onnistuu (sillä on tilat ja välineet).

Vähän ristiriitainen tilanne koska piti alunperin ostaa vain joku auto väliaikaiseksi kakkosautoksi ja viedä paaliin kun hajoaa. Vaihtoehtoja oli kyllä, mutta kaveri sitten kauppasi tämän erittäin halvalla mulle niin en voinut vastustaa kokeilua. Pelkäsin kyllä että tässä käy niin, että Mini onkin liian hauska ja "loppuunajamisen" sijaan käynnistyy korjaaminen ja ehostus. Niin tässä nyt näyttää ikävä kyllä käyvän. Siinä mielessä joku perus G-Astra olisi ollut parempi. Jos ruosteet ei osoittaudu mahdottomaksi, Mini toimii vielä ensi syksynä eikä innostus ole laantunut, niin sitten varmaan pitää aloittaa purku ja totaalinen kunnostus ylimaalauksen kera 😄 Ehdottomasti yksi hauskimmista autoista jolla olen ajanut, sekä ajo-ominaisuuksien että kokonsa puolesta. Varsinkin kun on täyspitkiin pakuihin tottunut.

Kauko-ohjaimesta on paristo loppu ja ilmeisesti tässä on VL2020 ladattava paristo jonka pitäisi latautua paikalla ollessaan. Toinen avain näytti olevan pelkkä avain eli ei ole nappeja ollenkaan. Kaveri sanoi tuohon jo kerran sen akun vaihtaneensa, mutta voi olla laittanut jotain ebay-kiina kamaa. Operaatio näytti kyllä erittäin kivualiaalta varsinkin kun tuo on nyt sitten ensimmäisen vaihdon jälkeen liimattu 😅

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, Ropokoppi kirjoitti:

.... Vähän ristiriitainen tilanne koska piti alunperin ostaa vain joku auto väliaikaiseksi kakkosautoksi ja viedä paaliin kun hajoaa. Vaihtoehtoja oli kyllä, mutta kaveri sitten kauppasi tämän erittäin halvalla mulle niin en voinut vastustaa kokeilua. Pelkäsin kyllä että tässä käy niin, että Mini onkin liian hauska ja "loppuunajamisen" sijaan käynnistyy korjaaminen ja ehostus. ...

Niinhän se aina menee, juu, ja kohta huomaat olevasi ostelemassa siihen pienempää hihnapyörää ahtimeen ja .... ja sitten niitä on kohta pihassa useampikin ...

Been there, done that 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
On 22/12/2020 at 09:57, Ropokoppi said:

Kauko-ohjaimesta on paristo loppu ja ilmeisesti tässä on VL2020 ladattava paristo jonka pitäisi latautua paikalla ollessaan. Toinen avain näytti olevan pelkkä avain eli ei ole nappeja ollenkaan. Kaveri sanoi tuohon jo kerran sen akun vaihtaneensa, mutta voi olla laittanut jotain ebay-kiina kamaa. Operaatio näytti kyllä erittäin kivualiaalta varsinkin kun tuo on nyt sitten ensimmäisen vaihdon jälkeen liimattu 😅

Tää saattaa tulla vähän myöhässä, mutta avaimesta voi olla vain lataus vähissä, tai paritus jostain syystä kadonnut. Avaintahan voi ladata esim. sähköhammasharjan laturilla. Itse tilasin uuden akun, purin avaimen, ja totesin yleismittarilla homman turhaksi. Akussa oli virtaa. Näillä ohjeilla paritus onnistui, ja kake on toiminut sen jälkeen moitteetta pari vuotta sillä vanhalla akulla. Mitä nyt omat liimaukset on pariin kertaan pettäneet...

Initialize remote key as follows:

1.) Close all doors

2.) Switch the ignition switch to KL-R (first turn), switch back off within 5 seconds and remove the key

3.) Within 30 seconds, press and hold the unlock button and at the same time, press and release the lock button (3) times. (Must be completed within 10 seconds)

4.) Release both buttons. The doors will lock/unlock to signal a successful initialization.

5.) If additional keys need to be initialized, repeat steps 3-4 within 30 seconds

6.) Switching the ignition to KL-R completes the initialization

Link to comment
Share on other sites

On 29.1.2021 at 11.40, Igor kirjoitti:

Tää saattaa tulla vähän myöhässä, mutta avaimesta voi olla vain lataus vähissä, tai paritus jostain syystä kadonnut. Avaintahan voi ladata esim. sähköhammasharjan laturilla. Itse tilasin uuden akun, purin avaimen, ja totesin yleismittarilla homman turhaksi. Akussa oli virtaa. Näillä ohjeilla paritus onnistui, ja kake on toiminut sen jälkeen moitteetta pari vuotta sillä vanhalla akulla. Mitä nyt omat liimaukset on pariin kertaan pettäneet...

Initialize remote key as follows:

1.) Close all doors

2.) Switch the ignition switch to KL-R (first turn), switch back off within 5 seconds and remove the key

3.) Within 30 seconds, press and hold the unlock button and at the same time, press and release the lock button (3) times. (Must be completed within 10 seconds)

4.) Release both buttons. The doors will lock/unlock to signal a successful initialization.

5.) If additional keys need to be initialized, repeat steps 3-4 within 30 seconds

6.) Switching the ignition to KL-R completes the initialization

 

Ehdin jo vaihtaa akun ja parittaa uusiksi. Ei tullut koitettua tuota paritusta vanhalla akulla, harmi sinänsä koska purku ja vaihto ei ollut ihan helpoin skenaario, mutta nyt toimii 🙂 Koitin kyllä tuota sähköhammasharja-kikkaa tuloksetta, mutta onhan se mahdollista että vika oli vain parituksessa. Tiesin että siellä on joku ebay/kiina akku niin tavallaan vähän varmistuksena päätin sen joka tapauksessa vaihtaa panasonicciin. Ei osunut akkutilauskaan ihan kohdilleen, mutta yhdellä hyppyjohtimella siitä selvittiin. Tosin jälkikäteen tarkastellen kumpikaan niistä akkumalleista ei olisi nastoiltaan ollut täysin sopiva.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...