Jump to content

Mini R53 2002 P0303 vikakoodiin apuja


Rytkis

Recommended Posts

Moi

Alkaa tuskastuttaa pikku käyntivaiva ja apuja/vinkkejä kaivataan.

Käy kolmella ja antaa vikakoodin P0303, eli sytyskatkoksia 3-sylinterissä. Yleimallisella ja Inpalla kokeiltu lukea.

Nyt tehtyä:

-uusittu jakoketjusarja

-nostimet uusittu

-kansityöt venttiileineen

-nokka-akseli

-suuttimia napsuteltu 9v patterilla ja laskettu kaasuttimen puhdistusspaytä läpi mitattu vastukset

-johtosarjaa ihmetelty. Suutinten ja puolan johdot vaikuttaisi olevan ok moottorinohjaimelle

-kokeiltu uusilla tulpilla (kaksilla), puolalla (kolmella), uusilla tulpanjohdoilla.

-puristuksia on

Voisiko olla Moottorinohjain sökö?

 

Kaikki alkoi rallattavasta jakoketjusta ja pienestä projektin kaipuusta. Tämä ei ole koskaan käynyt itselläni hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Onpas mystisen kuuloinen ongelma. Suuttimia lienee kokeiltu eri pytyissä ja vika pysyy kolmosessa?

Nokan ja kampuran anturit tsekattu? Niistä kyllä luulis tulevan vikakoodit. Mulla on tuossa uusi kampuran asentoanturi jos haluat sitä kokeilla, kun näyt olevan samalta suunnalta. Ja jos jaksat askarrella, niin kyllä tuosta meikäläisen kärrystä voi nokan anturia kokeilla siihen.

Kansitöiden ohessa varmaan olis huomattu mahdolliset halkeamat, tulee meinaan samanlainen oire siitä.

Link to comment
Share on other sites

No juu on tosiaan vaihdettu 3.sylinteristä suutin 4.sylinteriin. Vika pysyi silti 3.sylinterissä

Kansi tuli nypättyä irti vähän turhan hätäisesti. Oli yksi uusi nostin viallinen, joka aiheutti 2.pyttyyn puristeiden karkaamisen pakoputkeen. Kannessa ei havaittu halkeamia, eikä vuotoja.

Nokka-akselissa oli pinta rikki yhdestä nokasta.

Taaemman lambdan vaihdoin myös kun joskus oli sitäkin herjaillut.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kampuran anturi jos on sökö ei taida lähteä käyntiin?

Kokeilinpa ECU resetinkin: https://new.minimania.com/ECU_Reset_Procedure___R50_52_53_MINIs

Puoli pulloa jarrucleaneriä ruiskin konehuoneeseen löytämättä alipainevuotoja vieläkään.

3.sylinteristä vetää käydessä tulpanjohdon irti, kipinä kyllä tulee. Tällä ei vaikutusta käyntiin, eli kolmella käy.

Vaikuttaisi omasta mielestä ettei saa polttoainetta 3.sylinteriin.

 

Link to comment
Share on other sites

Suihkiiko se kolmospytyn suutin bensaa? Onkohan sen ohjaus kunnossa? Muistaakseni se on maaohjattu, eli toinen pinni suuttimen liittimessä on virrat päällä aina +12V ja ECU maadoittaa toisen pinnin kun bensaa olisi tarkoitus ruiskia.

Itse tsekkaisin seuraavaksi irrallisella suuttimella suihkiiko se auton käydessä bensaa lainkaan. Jos ei, niin tutkisin kolmossuuttimen johdotukset. 

Link to comment
Share on other sites

Suuttimille tulee toiseen jatkuvasti +12v virrat päällä, virrat päällä johtojen välillä 3,1v. Virtakynä kiinni maapuolen piuhaan ja  toinen pää akun plussaan, tuikkii kivasti. Suutinkisko irti, startilla pyörittäen suutimet purkissa, kaikista suuttimista tulee tavaraa läpi.

 

Link to comment
Share on other sites

Tämä on kyllä mystinen juttu.

Jos kerran kipinä syntyy, bensaa tulee ja puristukset ovat kunnossa, niin mikä muu se voi olla kuin sytytyksen ajoitus on persiillään? Käykö se varmasti kolmella eikä kahdella? Voisiko olla kahden sytytystulpan piuhat ristissä?

Minkähän koodin se INPA antoi?

Link to comment
Share on other sites

Kävikö se kolmella jo ennen kansi-/jakopääremppaa, vai oliko joku muu käyntihäiriö ennen sitä?

Tietty se ecukin voi olla viallinen, mutta en ole aikaisemmin kuullut niiden lahonneen tuolla tavalla. Toki kun näillä alkaa olla ikää, niin elektroniikkavikojen mahdollisuus alkaa kasvaa...

Link to comment
Share on other sites

Alkaa itsestäkin tuntua jo melko erikoiselta tapauksesta. Jakoketjuvikaisena tämän ostin ja rallatus oli sen mukainen. Ajamalla trailerille ja talliin. Kiristin oli huono. Silloin oli olevinaan sen verran selkeä vika, että ei tullut näin kattavaa vikadiaknoosia tehtyä.

Kyllä Inpa antoi saman koodin P0303.

Jos joku sopivalla ohjelmalla haluaa tulla tarkastamaan, niin kyllä sen korvaan.

Merten takana keskusteluista joku vaihtanut lambdat joku mappi anturit ja kuntoon tullut.

Ehkäpä seuraavaksi anturit vaihtoon. 

IMG_20200517_135329.jpg

IMG_20200516_113655.jpg

IMG_20200517_143635.jpg

Link to comment
Share on other sites

No joo, 2 ja 3 ei mene kovin helposti ristiin kuten kuvasi näyttää. 3 ja 4 menisi helpommin sekaisin, mutta ne sulla on oikein päin. Oheisessa kuvassa omat johtoni.

Kävikö se auto muuten johdot tuolleen? 

INPA ei kyllä anna P-koodeja. Itse kyllä luetuttaisin varmuuden vuoksi koodit INPAlla tai vielä mieluummin ISTAlla joka osaisi laskea diagnosointipolunkin ennen kuin vahtaisin lisää osia summa-mutikassa. Kyllä ne anturitkin yleensä jotain koodia antaisivat.

20200701_165955.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jako on varmasti kohdillaan?

Sekin kuulostaa erikoiselta että lambda tai MAP-anturit vaikuttais vain yhteen pyttyyn. Ykkös- ja kakkos-lambda on identtisiä keskenään, joten ne voi testata vaihtamalla päikseen. Tai otat ykköslambdan piuhan vaan irti, kone kyllä käy ilmankin sitä, joskin aika rikkaalla.

T-MAP ja MAP-anturin kunnon pystyy varmaan mittaamaankin... tässä jotain infoa niistä: https://workshop-manuals.com/mini/cooper_s_(r53)/l4-1.6l_sc_(w11)/powertrain_management/computers_and_control_systems/absolute_pressure_sensor/component_information/diagrams/page_5536/

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se ihan samalla lailla käydä ryskyttää. Eikös tuossa ole periaatteessa kaksi puolaa 2 ja 3, 1 ja 4 pytyt. Toiseen taitaa tulla vain hukkakipinä, jolloin ei taida olla väliä 2..3 ja 1..4 johtojen sekoituksella.

Jako on tehty näillä ohjeilla:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r53-cooper-s-hat/repair-manuals/11-engine/11-31-camshaft/FlXePxy

Ylämerkki näkyy huonosti kuvasta. Pyöritelty vielä uudelleen silloin kohdilleen ja todettu hyväksi. Kansi otettu pois ja almerkkiä ei silloin näe, kun on koppa/öljypumppu paikoillaan, mutta koppa on sellainen ettei pitäisi alarattaalta päästä hyppäämään. Alasiivapyörään tehty silloin tussimerkki. Vanhoja ja uusia osia vertailtu ennen asennusta, enkä silloin niissä huomannut eroavaisuuksia koossa pituudessa tai merkkien paikassa. 

Ohjelma millä tätä nopeasti katsottiin oli kyllä joku BMW mikä lie olikaan sitten. 

1465274176_IMG_20200328_1321221.thumb.jpg.fd409595799939ff24a751f41d74172a.jpg1101367217_IMG_20200328_1321131.thumb.jpg.5b6d4e29e2d805d8a712696c42713051.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elikkä 2 tai 3 männässä sanomista? Renkaat ehkä poikki tai mäntä rikki?

Tuli tuosta mieleen oma classikon turbo koneen vika, oli mäntä tohjona renkaitten välistä. Ei kunnolla savuttanu edes, mutta kävi ihmeellisesti.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jos mun kommenttia tarkoitat, ei todellakaan ollut tarkoitus "vinoilla" , vaan seuraan mielenkiinnolla näitä keskusteluja, yritän oppia muiden kommenteista ja kokemuksista! Yhteinen hyöty se on , jos sun autosi mystinen käyntihäiriö lopulta selviää, se ei varmana ole ainoa Mini , joka kohtaa ko.ongelman. Kyllä me kaikki kommentoijat ollaan hengessä mukana ja toivotaan , että vika todella löytyy! Toivon, että jatkat yhä foorumilla tarinaa, koska kommenteistasi pystyy kyllä päättelemään , että jokainen kivi käännetään, että selviää...Sorry!

Link to comment
Share on other sites

Apuja ei ole mullakaan antaa, lähinnä seuraan näitä kun tuntuu minissä tota rutinoffin vikaa on eli sähkövikoja löytyy kyllä.....

 

Sen verran on sekava koko juttu(siis viallisesti) että samaa minäkin veikkaan että vika kun löytyy niin tänne olisi mukava siitä kirjoittaa että osaa itsekkin hakea jos ilmenee vastaavaa.

 

Miten toi alakerran laakerivika nyt todettu? Vai epäily öljyistä tms? 

Mietin vaan ettei turhaa purkamista tulisi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kyllä tämäkin laite kuntoon on saatettu ja käytivika selätetty.

Tässähän kävi lopulta niin, että vikakoodit saatiin pysymään poissa ja käymään nätisti. Testilenkillä alkoi tuntua että kaikki ei ole niin kuin kuuluu. Joutokäyntiä kävi hyvin ja kierroksilla n.2000-2500 paikoillaan tuli männäntappi lohkosta kurkistamaan ulkoilmaa. Seurauksena moottori meni tuhannen pas#!#si.

Kaiken taistelun jälkeen voisi sanoa että, tuntui jopa helpottavalta. 

Hajonnut moottori taisi olla vain totaalisen loppuun ajettu kaikilta osin.

Käyntivian syyksi epäilen hydraulinostimia. Nämähän uusittiin hajonneeseen koneeseen kaikki uudet, jonka jälkeen ensin hävisi 2-sylinteristä puristukset. Pakopuolen nostin oli lopulta syypää, tämähän tuli takuuseen uusi. Nyt alkoi puristuksia olla joka sylinterissä, mutta alkoi vikavalo palaa aina hetken käyttämisen jälkeen ja kävi kolmella. 3-sylinterin sytytyskatkoksia ilmoitti teki mitä vaan. Kävi todella huonosti ja kolmella sylinterillä. Ei auttanut sadetanssit eikä puolanvaihdot. Kaikki edellytykset tuntuivat olevan kunnossa, jopa ne puristukset. Jossain kohtaa kun tarjosi paineilmaa tulpanreiästä sylinteriin tulivat ilmat toisen sylinterin tulpanreiästä. Tämä testi täytyi suorittaa melko nopeasti käyttämisen jälkeen, koska hetken seisomisen/purkamisen jälkeen kaikki tuntui toimivan ja puristuksia löytyi. Heräsi epäilys hydraulinostimen jumittamisesta. Olihan jo yksi uusi ollut viallinen. Nettiä selatessa osui silmiin juttu Minin hydraulinostimien arvuuttelusta ( https://www.northamericanmotoring.com/forums/stock-problems-issues/289626-broken-hydraulic-lash-adjuster-clips.html ). Päätimpä sitten tilata sarjan Chryslerin alkuperäisnostimia. Minihän myy keinuvipuineen koko paketin. Nämä saa kyllä vaihdettua, osa irtoaa helpommin kuin toiset. Hydraulinostimia vaihtaessa ainoa minkä kiinnitti huomioni oli näiden käyntivaivaa aiheuttaneiden hydraulinostinten yläpään mittaero alkuperäisiin ja Chryslerin nostimiin verrattuna. Osa oli samalla mitalla ja osa oli yläpäästä lyhyempiä. Erimittaisia nostimia oli sekaisin.

901789046_IMG_20200809_1117371.thumb.jpg.c68cf278d47482f99ba5b78d1d785b3c.jpg

Vasemmalla tarvike nostin. Keskellä alkuperäinen. Oikealla Chryslerin nostin.

Näitä voi kukin tarvittaessa koittaa omalla vastuulla. Mielestäini ne on samoja nostia. Testihän ei toki ollut kovin pitkä ja kattava, mutta kävi joka sylinterillä.  3-sylinterin katkoksia herjasi 4-sylinteristä tuli romut pihalle. Meni sen verran huonoon kuntoon, että enpä osaa arvuutella mikä hajosi ensimmäisenä. 


1193063769_IMG_20200822_1831431.thumb.jpg.87b3f6ca0fea6ca52ecb5eb9a0cb43b9.jpg

Lohkoon tuli reikä kampiakselin asentotunnistimen yläpuolelle.

 

Nyt hajonneen koneen tille on vaihdettu puolet vähemmän ajettu moottori. Melkoisesti meni aikaa tämän kanssa tumpuloidessa ja meinasi tämä jo koneen hajottua lähteä seuraavalle omistajallekkin. Kesä meni ilman kesäautoa, mutta tuleehan se ensikesäkin sieltä taas.

Selostus on sekava, mutta niin on ollut vikakin ja korjaaja.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...