Jump to content

Mini -93 spi käyntiongelmia/käy rikkaalla


alistus

Recommended Posts

Olen tutkinut kaverin miniä ja nyt on sormi suussa ongelmien osalta. Ongelmia on siis 1993 spi mini käynnin kanssa. Kylmänä käy kohtuullisesti, ei ihan normaalisti mutta käy. Lämpöisenä ei oikeastaan käy ollenkaan. Lämpöisenä tasakaasullakkin alkaa pumppaamaan käyntiä kunnes sammuu. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen käy taas hetken ja sammuu. Ongelma kuulemma lisääntynyt pikku hiljaa ja nyt sitten ei toimi ollenkaan. Ne pienet ali-imuletkut oli huonot ja ne vaihdettiin -> ei apua. Tulpat oli tosi karstaiset ja mustat joten käynti on todella rikkaalla. Mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia? onko kellään päijät-hämeessä testivehjettä tälläiseen laitteeseen?

-Mikko A

Link to comment
Share on other sites

MEMS on aika tarkka lambda anturin kunnosta, se kanttaa vaihtaa uuteen Boschilaiseen mikäli on vielä alkuperäinen. Lisäksi jos alkuperäinen "fuel trap" on poistettu moottoriohjainlaitteen alipaineletkusta niin on riski että paineanturi on täynnä bensaa eikä toimi kunnolla. Testerillä helppoa katsoa mikä anturi näyttää väärin, mutta tosiaan SPi:ssä toimivat testerit on vähemmin saatavilla.

 

SPi:n tapauksessa hyvä asia on että se on MEMS 1.6 versio, siihen on saatavilla android pohjainen testeriohjelmisto. Ilmaisellakin tekee pienet hommat ja maksullinen versio on vain kympin. Kaapeli liittimineen kympin verran, halvimmillaan pari euroa. Itse en miettisi hetkeäkään vian tutkimista ennenkuin on tuo hankittu ja pääsee dataa katsomaan. Tämä on taas hyvä esimerkki siitä kun pelotellaan että kun uusi tekniikka vanhenee ja tulevaisuudessa vanhojen autojen korjaaminen on mahdotonta kun tehtaiden tuki puuttuu. Harrastajat tekee kyllä tarpeen mukaan ohjelmia ja keksii keinoja.

http://memsdiag.blogspot.com/2015/01/memsdiag-what-is-memsdiag-memsdiag-is.html?_sm_au_=iFVJ1Dqrs26DN1nQJWVLjK7V3tjfW

Link to comment
Share on other sites

Kiitos neuvoista. Fuel trap on ollut kokoajan paikoillaan ja nyt vaihdettu uuteen. Lambda on varmaan alkuperäinen. Yritin katsella kaapeleita mutta eipä niitä monella näytä myynnissä olevan. Pitänee jatkaa sellaisen metsästämistä.

Link to comment
Share on other sites

Et tarvitse muuta kuin TTL kaapelin.

https://www.ebay.co.uk/itm/PL2303HX-Kabel-FTDI-USB-to-TTL-Konverter-Modul-Adapter-Arduino-zu-UART-RS232/252797495606?hash=item3adbe7a936:g:MwoAAOSwarlb3s6V

 

Sitten vaan johdot kiinni diagnostiikkaliittimeen. Vanhan liittimen voi heittää vaikka mäkeen jos ei halua ostaa vastakappaletta (Mouser esim kyllä myy noita, mutta toki postikuluineen tulee yksittäiselle hintaa)

Musta-pinkki -> musta - MAA

Valko-kelta -> vihreä - TXD

Musta-vihreä -> valkoinen - RXD

 

Sitten tietenkin vielä USB->USB mircro tms adapteri että ton kaapelin saa kiinni siihen kännykkään/tablettiin, missä todennäköisesti ei ole isokokoista USB-A liitintä

 

Jos vähän enemmän sijoittaa niin saa vanhan "oikean" testerin. Esim:

https://www.ebay.co.uk/itm/CRYPTON-RAC-ACT1-FAULT-CODE-READER-SCAN-TOOL-ROVER-MINI-1-3-SPI-FORD/283647254334?hash=item420ab19f3e:g:ZygAAOSwKdNdqZK8

https://www.ebay.co.uk/itm/Sykes-pickavant-Acr4-Rover-mini-spi-mpi-code-reader-kit/133210640559?hash=item1f03f910af:g:UEQAAOSwZ4pdtHu0

 

Näiden kyllä ei pitäisi tarjota mitään sen enempää kuin tuon Adroid pohjaisen testerin, tai tietokoneelle saatavan MEMSgauge ohjelman lisäksi. Itse olen käyttänyt vain tuota Sykes Pickavantin työkalua kun sellainen tuli ennen noita uudempia ohjelmia ostettua. Niitä saa välillä ihan kohtuu hintaan Ebaysta ja melkein kaikissa seteissä on vähintään SPi kamat mukana.

 

Mikä sen seoksen sitten voisi sekoittaa jos arvataan ilman testeriä. Moottorin lämpö on helppo todentaa ilman testeriäkin, jos mittariston moottirinlämpömittari toimii normaalin oloisesti niin ei se ainakaan se ole, koska mittaristo saa signaalin ECUlta joka ohjaa sitä moottorinlämpöanturin mukaan. Imuilmanlämmön voi ottaa irti, se menee silloin muistaakseni 20asteen vakioasetukseen, eikä se ihan älyttömästi vaikuta ainakaan järjellisillä väleillä. Jäljelle jää siis imusarjan paine ja lambda, muuta ei ole. En ole kokeillut koskaan että miten käy jos ottaa lambdan irti, rupeeko pikkuhiljaa rikastamaan/laihentamaan seosta ihan älyttömästi, mahdollista. Imusarjan painetieto jos on väärä niin koko homma on ihan sekaisin, tämä on siitä huono että sen voi nähdä vain testerillä tai jos oikeen innostuu niin ecun purkamalla ja mittaamalla yleismittarilla paine-anturin lähtöjännitettä (en suosittele).

 

Rikkinäinen/huono lambda muuttaa polttoainekartaston korjauskertoimia. Kun vaihtaa uuden lambdan niin autoa pitää käyttää/ajaa semmoisen puolisen tuntia ennenkuin se on täysin varmasti korjannut korjauskertoimet oikeasti. MEMS on ikivanha laite ja korjausten raja-arvot on todella suuret sekä niiden kertoimien muuttaminen hidasta.

 

Kaikki kirjoitus sitten pienellä varauksella, minulla ei ole ollut MEMSsiä kiinni enää moneen vuoteen. Vähän sitä kuitenkin tuli tutkailtua aikoinaan kun se oli vielä kiinni, ihan pätevä purkki se on vakiokoneessa, ei mitään syytä vaihtaa pois. Itselle tuli virikone niin silloin vakiosofta ei ollut enää vaihtoehto. Laiskana en jakasanut ruveta selvittämään koodia ja sen muokkausta vaan laitoin jälkiasennusecun.

Link to comment
Share on other sites

Edelläolevia tekstejä ihan huvikseni lukiessani, olen entistä vakuuttunempi oikeasta valinnasta, ajellessani vain toimivilla SU kaasareilla ja kärjellisellä jakajalla varustetuilla Mineillä.

Uskaltaa lähteä vähän kauemmaksi kotoakin 😉

Mielipide on ihan henkilökohtainen ja johtuu tietysti pääosin järjen/osaamisen tasosta

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Ja sitten kun näitä on professoritasolla tutkittu niin syynä on tietysti pakosarjan tiiviste joka vuotaa imukanavien kohalta.

Kone käyntiin ja ruuttaat bräkleeniä imusarjan liitoksen kohalle ja kato muuttuuko käynti.

Ja ne mustat tulpat tuli kai myös vaihdettua ?

/kimi

Link to comment
Share on other sites

On 4.11.2019 at 10.47, koirankoppi kirjoitti:

Edelläolevia tekstejä ihan huvikseni lukiessani, olen entistä vakuuttunempi oikeasta valinnasta, ajellessani vain toimivilla SU kaasareilla ja kärjellisellä jakajalla varustetuilla Mineillä.

Uskaltaa lähteä vähän kauemmaksi kotoakin 😉

Mielipide on ihan henkilökohtainen ja johtuu tietysti pääosin järjen/osaamisen tasosta

Heidin epäluotettavalla ruisku-Minillä kun käytiin Englannissa niin se oli letkan Mineistä ainut mikä ei piiputtanut/temppuillut koko reissun aikana 😉
Vanhukset pelkää kaikkea uutta ja itselle ihmeellistä 😉

Link to comment
Share on other sites

Larin Minit nyt on ihan eri kategoriassa. Jos hänen huollon/silmiensä alla joku vika pääsisi yllättämään, niin olisin tosi ihmeissäni.

Hän on aina askeleen vikoja edellä ja räplää/syynääkin kalustoaan jatkuvasti 😉

Ja näin vanhuksena sanoisin että miksi muuttaa toimivia/varmaksi havaittuja käytäntöjä.

On rauhoittavaa kun tien päällä tietää ja äänistä voi päätellä mitä siellä tekniikassa tapahtuu. Ja osaa pitää ilman tietotekniikkaa/testereitä laitteet timmissä kunnossa

Minua ei tietokonepelitkään ole koskaan kiinnostaneet yhtään 😉

Töissä pakko sekaantua näihin anturi ym juttuihinkin aina välillä. V...maista puuhaa, en halua harrastaa niitten parissa 😉

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille avusta, MikaJ seikkaperäisestä selityksestä on paljon apua. Tässä on vielä se ongelma kun auto on kaverin omassa tallissa ja pitää aina sovitella hänen töiden takia milloin sitä autoa pääsee näkemään. Omassa tallissa olisi helpompaa kun voisi helpommin tutkia autoa. Johto tilattu ja nyt pelätään sitten postin lakkoa.

Tulppia ei ole vaihdettu, pitää nekin vaihtaa kunhan ehtii.

Link to comment
Share on other sites

39 minuuttia sitten, alistus kirjoitti:

Kiitos kaikille avusta, MikaJ seikkaperäisestä selityksestä on paljon apua. Tässä on vielä se ongelma kun auto on kaverin omassa tallissa ja pitää aina sovitella hänen töiden takia milloin sitä autoa pääsee näkemään. Omassa tallissa olisi helpompaa kun voisi helpommin tutkia autoa. Johto tilattu ja nyt pelätään sitten postin lakkoa.

Tulppia ei ole vaihdettu, pitää nekin vaihtaa kunhan ehtii.

Mitenkä näihin (spi/ mpi) muuten saa osia, se lambda-anturi, moottorinlämpötila-anturi ym.

Minitronilla näkyisi olevan ainakin se lambda.

Ajattelin jos alkuperäinen niin kannattaisiko vaihtaa ihan suosiolla?

Itsekin jonkin verran näitten kanssa (tosin Ford) 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Ei ole osien saannissa mitään haastetta, esim spareksella äkkiä katottuna kaikkia on hyllyssäkin. Nyrkkisääntönä voi sanoa että lambda vaihtoon kymmenen vuoden välein jos ei osaa testata sen kuntoa. Testerillä tai yleismittarilla/skoolilla voi katsoa lambdan kunnon, niiden reagointiaika hidastuu vanhenmiten. Toimintakuntoinen anturi reagoi vähintään 1Hz taajuudella. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...