Jump to content

Vetonivelet


jyppe

Recommended Posts

Tässä vaihdoin uudet vetonivelet maileriin ja Huomasin että vanhoissa vetonivelissä lukee canada 1959 voiko tarkoittaa vuosilukua lisäksi uusissa vetonivelissä on pyöränlaakerille tehty paikka pitempi, tuli vaan mieleen onko mailerin omat vetonivelet mitkä olivat paikoillaan vai laitettu jostain muusta autosta, vetonivelet vaihtoo koska etsin pyöränlaakereiten turhaa kulumis syytä. koska viime syksynä vaihdoin uudet ja nyt olivat väljällä vaikka en ole ajanut autolla kun 500km

IMG_20190721_171955.jpg

IMG_20190721_172007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Onko momentti ollut oikea?  Sehän on aika iso!

Ittelläkin oli joskus ongelmia noissa kun mutteri löystyi ja uusittiin laakereita ja se kartioprikkakin, ei auttanut.

Tuota löystymisongelmaa on ollut muillakin olen kuullut..

Olis varmaan pitäny uusia kaikki osat kerralla?

No, siitä on jo aikaa ja autoakaan ei enää ole. Mieltä jäi kyllä kaivelemaan? 😄

Tästä oli hyvää juttuakin taannoin, en nyt haullakaan löytänyt?

Link to comment
Share on other sites

Itsellä oli edellisissä levyjarru navoissa vikaa, laakeripesät väljät.Joutui tiukkaamaan jatkuvasti.Ei auttanu lukitekaan laakerin ulkokehissä.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Toi jatkuva löystyminen johtuu vetolaipan kuluneista rihloista. Ei se mutteri pääse sieltä löystymään kun siellä on sokka paikoillaan.

Kun rihlat on huonot, niin kartioprikka  kuluu molemmin puolin ja lisäksi se syö itsensä vetolaippaan syvemmälle joka kerta kun polkasee kaasua ja jarrua. Lisäksi kisoissa  löystyvät hetkellisesti  kun ajaa tiukasti mutkaan.KAD tehnyt näitä ilman rakoa, mutta silloin on pakko vaihtaa myös vetolaippa samalla.

Helpoiten tunnistaa siitä että kartioprikan päät menee yhteen kun vetää kireälle. Siihen kuuluu jäädä rako.

Toinen vihje ongelmasta  on että mutterin alta tekee pyöreän uran kartioprikkaan. Se prikka ihan oikeesti pääsee pyörimään siellä.

Ei kannata ostaa en8 kun löytyy en24. Ei ole tarvinnut kisoissa kiristää kertaakaan kun tuli nuo laitettua.

Tosin joutuu olemaan yhden illan selvin päin kun maksaa kokonaiset 9eur enempi kuin halvat paskat.

DRIVE FLANGE EN24T UPGRADED MATERIAL COOPER S & EARLY 1275GT

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

Uusilla laakereilla tämän kasasin paketin ja kiristin tiukalle mutterin siltikin jäi löysälle pyöränlaakerit, irrotin paketin taas ja kokeilin toisella pyörännavalla ja oli paljon tiukempi ero oli 2 navan välissä 7mm. 

Onko joku entinen omistaja aikoinaan hionut ton eron vai onko jossain muussa autossa samanlainen napa.

IMG_20190723_134851.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olikos noissa vanhemmisa mailerin navoissa laakerin puolellakin irrallinen kartiorengas (osanumero 3),jos se puuttuu niin laakeri ei kiristy tarpeeksi tai se löystyy tosi nopeasti kun napa ei vastaa kunnolla laakeriin vaikka mutterin vetää kiinni? 

Screenshot_20190722-173334.png

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, jyppe kirjoitti:

Uusilla laakereilla tämän kasasin paketin ja kiristin tiukalle mutterin siltikin jäi löysälle pyöränlaakerit, irrotin paketin taas ja kokeilin toisella pyörännavalla ja oli paljon tiukempi ero oli 2 navan välissä 7mm. 

Onko joku entinen omistaja aikoinaan hionut ton eron vai onko jossain muussa autossa samanlainen napa.

Tai siis vetolaippahan tuo on. Kyllä niitä voi olla erilaisia ollu ja vanhemmissa toi sisempi kartiorengas kuten "Pepe65" kuvassa.

Kumpi laippa oli sun autossa alun perin?

Kannattas varmaan mitata ne uudet ja vanhat laakerit, että on saman levyiset.

Ihmetyttää noitten vetonivelten erilaisuus laakeriosuuden pituus myös??

Laita se millä ei tule ylimääräistä välystä. Tarkista kuitenkin,että pyörä pyörii herkästi myös lämpöisenä eikä laakeri kuumene.

E: Onko muuten molemmissa vetolaipoissa tollanen viiste sisäpuolella niin kun tossa kuvassa?

Link to comment
Share on other sites

Alunperin ollut kuvassa oikealla maalattunapa, uusissa vetonivelissä on pitempi laakeri osuus selvästi verrattuna vanhoihin vetoniveliin Molemmissa on vetolaipoissa viisteet on.

Laakereiten välissä on holkki joka tuli paketissa mukana muita holkkeja ei ole ollut tässä pyöränlaakeri hommassa. Kartio holkki tietty tulee lukitus mutterin alle. 

Link to comment
Share on other sites

Moi

Laakerin holkin ja laakereiden sisäkehän yhteinen  leveys pitää olla hitusen isompi kuin navassa oleva pykälä ja laakereiden ulkokehien yhteisleveys. Eli voit tarkistaa välyksen kahdella isolla prikalla jotka ulottu laakerin sisäkehälle ja pitkällä pultilla. Kiristä niin lujalle kuin voit, niin sinne jää oikea välys, paitsi jos kiristät jotain lyttyyn joka ei ihan helpolla tapahdu.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Tämmöseks nää menee kun vetoloaipan kartio ja rihlat on finito.

 

Tosta Metrosta mikä mulla on oli mennyt ne rihlat/ spoorit kun sen ostin ,kartioprikassa ei ollu kauheesti mitään jälkeä.

Normi vetolaippa ja akseli melko pehmeää ainetta kun pystyi poraamaan akkukoneella reiän spoorin kohdalle ja ruuvaamaan ruuvin!   ..pääsi heti vähän kokeilemaan!! 😄 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Miulla oli kuitenkin ne pesät väljät,vaikka vaihdoin uudet vetonivelet ja laipat,silti löystyi.Oli pyöriny tuo kartioprikka aina väljäksi.Kun ostin kaikki uutta,ongelma poistui.

Link to comment
Share on other sites

tänään viimein laitoin molemmat puolet paikoileen ja apukuljettajan puolen sain tiukaksi ei turhaa välystä. kuskin puolella välillä tuntuu ihan pieni välys voi olla että muualta antaa periksi, tutkimuksen jatkuu siis mutta näillä näkymin pyöränlaakerit pitäisi olla nytten tiukat. vanhat navat mitkä olivat paikoilaan olleet eivät luultavasti maileriin ole sopivat tai sitten joku on sorvissa hionut pintaa pois. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...