Jump to content

Jakopää remontti


Jukka Rantala

Recommended Posts

kiitos paljon.selvis mullekin kun kävin Autokeskuksessa.Kertoivat ettei heillä ole ikänä jouduttu tähän malliin vaihtaan jakopäätä.huolto mies katso autoa ja sano et kiristin vaihtaa niin ajottainen rapina lakkaa.ei tietenkään kertonut miten vaihdetaan mut ymmärsin jonkun tulpan alla.miten se tulee työnetäänkö se sinne tuleeko vanha vetämäl pois.onko jokin säätö.niin tilaan kiristimen.Kittos Mini ystävät:)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jukka Rantala said:

kiitos paljon.selvis mullekin kun kävin Autokeskuksessa.Kertoivat ettei heillä ole ikänä jouduttu tähän malliin vaihtaan jakopäätä.huolto mies katso autoa ja sano et kiristin vaihtaa niin ajottainen rapina lakkaa.ei tietenkään kertonut miten vaihdetaan mut ymmärsin jonkun tulpan alla.miten se tulee työnetäänkö se sinne tuleeko vanha vetämäl pois.onko jokin säätö.niin tilaan kiristimen.Kittos Mini ystävät:)

Kiristin on tosiaan tulpan alla, koneen takana öljynsuodattimen jalan vieressä. Ainoa 19mm kanta konepellin alla, vaikea erehtyä. Tulppa auki, ja kiristimen saa vedettyä sormin ulos. Uusi kiristin paikalleen ja tulppa takaisin. Ekalla kerralla hommassa saattaa tosiaan mennä vartti tai pari kun sen joutuu tekemään sormituntumalla sokkona. Tulpan näkee parhaiten repsikan puolen eturenkaan takaa kurkkimalla (en muista näkeekö irrottamatta rengasta), mutta ainakaan mun kädet ja työkalut ei sitä kautta taivu kyseiseen hommaan. Eli yläkautta olen sen vaihtanut 19mm piippuavaimen kanssa. Kuulemma 3/8" räikkä matalalla 19mm hylsyllä sopii myös hommaan.

Kun koneen räjäyttää käymään, kestää hetken että uusi kiristin "aukeaa", joten voi rallattaa hetken aika railakkaasti. Korjaamokäsikirjan neuvoma virallinen metodi onkin vapauttaa kiristin painamalla jollain työkalulla jakoketjun laahainta ulospäin ennen käynnistystä, mutta tuo vaatii venttiilikopan irroittamisen.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Igor kirjoitti:

Kiristin on tosiaan tulpan alla, koneen takana öljynsuodattimen jalan vieressä. Ainoa 19mm kanta konepellin alla, vaikea erehtyä. Tulppa auki, ja kiristimen saa vedettyä sormin ulos. Uusi kiristin paikalleen ja tulppa takaisin. Ekalla kerralla hommassa saattaa tosiaan mennä vartti tai pari kun sen joutuu tekemään sormituntumalla sokkona. Tulpan näkee parhaiten repsikan puolen eturenkaan takaa kurkkimalla (en muista näkeekö irrottamatta rengasta), mutta ainakaan mun kädet ja työkalut ei sitä kautta taivu kyseiseen hommaan. Eli yläkautta olen sen vaihtanut 19mm piippuavaimen kanssa. Kuulemma 3/8" räikkä matalalla 19mm hylsyllä sopii myös hommaan.

Kun koneen räjäyttää käymään, kestää hetken että uusi kiristin "aukeaa", joten voi rallattaa hetken aika railakkaasti. Korjaamokäsikirjan neuvoma virallinen metodi onkin vapauttaa kiristin painamalla jollain työkalulla jakoketjun laahainta ulospäin ennen käynnistystä, mutta tuo vaatii venttiilikopan irroittamisen.

Mahtava juttu.kuulostaa hyvätä tehdä ite .🙂 Tuhannet kiitokset sulle .Sen oisin viä halunnut tietää että ei kai toi sinäänsä ole niin vakavaa vaikka äänätelee välillä suurimilla kierroksilla lopetaa änen noin ennen 2 tuhatta jo.Siis rikki mene?.kun tilaan sen osan vaikka Saksasta Maksaa apaut 20 ekee.

Link to comment
Share on other sites

Välttäisin kyllä ajamista kunnes on korjattu. Jakoketjun laahaimet kärsii jos ketju on löysällä. Omassani toisen laahaimen muovinen pinta oli murtunut, ja pari palasta löytyi öljypohjasta pumpun imusihdistä.

Omien kokemusten mukaan hajonnut kiristin pitää meteliä lyhyen aikaa kylmäkäynnistyksissä. Pahemmin hajotessaan metelöi jatkuvasti alle 2000-2500rpm, ja hiljenee kovemmilla kierroksilla. Meteli kuulostaa tällöin dieseliltä/traktorilta. Veikkaisin että rapinat isommilla kierroksilla tulee jostain muualta, esim. kampiakselin hihnapyörä tai apulaitehihnan kiristin. Tuolla ketjussa arvottiin kans metelin lähdettä:

 

Mutta jos korjaamo on tuon diagnoosin tehnyt, eikä osa ole tuon kalliimpi, niin eipä siinä kokeilussa paljon häviä. 

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Välttäisin kyllä ajamista kunnes on korjattu. Jakoketjun laahaimet kärsii jos ketju on löysällä. Omassani toisen laahaimen muovinen pinta oli murtunut, ja pari palasta löytyi öljypohjasta pumpun imusihdistä.

Omien kokemusten mukaan hajonnut kiristin pitää meteliä lyhyen aikaa kylmäkäynnistyksissä. Pahemmin hajotessaan metelöi jatkuvasti alle 2000-2500rpm, ja hiljenee kovemmilla kierroksilla. Meteli kuulostaa tällöin dieseliltä/traktorilta. Veikkaisin että rapinat isommilla kierroksilla tulee jostain muualta, esim. kampiakselin hihnapyörä tai apulaitehihnan kiristin. Tuolla ketjussa arvottiin kans metelin lähdettä:

 

Mutta jos korjaamo on tuon diagnoosin tehnyt, eikä osa ole tuon kalliimpi, niin eipä siinä kokeilussa paljon häviä. 

Jees mitä pikemmin osa vaihtoon 🙂 Tillaan muutakin kun kuljetus kulut samat.Kiitän viä..

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3.7.2019 at 14.22, Igor kirjoitti:

Kiristin on tosiaan tulpan alla, koneen takana öljynsuodattimen jalan vieressä. Ainoa 19mm kanta konepellin alla, vaikea erehtyä. Tulppa auki, ja kiristimen saa vedettyä sormin ulos. Uusi kiristin paikalleen ja tulppa takaisin. Ekalla kerralla hommassa saattaa tosiaan mennä vartti tai pari kun sen joutuu tekemään sormituntumalla sokkona. Tulpan näkee parhaiten repsikan puolen eturenkaan takaa kurkkimalla (en muista näkeekö irrottamatta rengasta), mutta ainakaan mun kädet ja työkalut ei sitä kautta taivu kyseiseen hommaan. Eli yläkautta olen sen vaihtanut 19mm piippuavaimen kanssa. Kuulemma 3/8" räikkä matalalla 19mm hylsyllä sopii myös hommaan.

Kun koneen räjäyttää käymään, kestää hetken että uusi kiristin "aukeaa", joten voi rallattaa hetken aika railakkaasti. Korjaamokäsikirjan neuvoma virallinen metodi onkin vapauttaa kiristin painamalla jollain työkalulla jakoketjun laahainta ulospäin ennen käynnistystä, mutta tuo vaatii venttiilikopan irroittamisen.

moikka Igor.Osa on nyt tilattu ja odotellaan .Auto huilaa sen aikkaa.Askarrutti se että kun sen teen noin niin kestääkö se sen rapinan ennen kuin kiristäjä aukee..t.Jukka.

Link to comment
Share on other sites

Onko R56 (LCI) jakopään kiristimen vaihto yhtä helppo, kun edellä kuvattu R50/R53. Eräässä huoltoliikkeessä puhuivat, että kone pitää avata eikä suositelleet vaihtoa huvikseen. Tuntuu vaan, että osa on halpa ja miellellään pistäisi uuden tilalle.

Link to comment
Share on other sites

No, ainakin N14 moottorin eli MCS eli "ässän" kiristin on tosi helppo vaihtaa, sijaitsee moottorin ulkopuolella, edestä katsoen sylinterin kannen vasemmassa takareunassa , avainkoko muistaakseni 24 tai 27mm. Joutuu poistamaan ilmanpuhdistimen kotelon tieltä, kiinni yhdellä t20? Torx ruuvilla ja kumi tyynyillä. Suosittelen taas tilaamaan orggiksen Miniltä tai Bemarilta(jos suostuu myymään...) , on päivitetty niin monta kertaa, saat tuoreimman version kiristimestä. Ei oo tullut koskaan vaihdettua "vapariin", mutta real oem katsomalla rakenne selviää...ja jos vaihdat, kiristä kunnolla, on tullut vastaan kiristimiä, jotka on löysällä ja vuotaa öljyä...

Link to comment
Share on other sites

On 05/07/2019 at 08:47, Jukka Rantala said:

moikka Igor.Osa on nyt tilattu ja odotellaan .Auto huilaa sen aikkaa.Askarrutti se että kun sen teen noin niin kestääkö se sen rapinan ennen kuin kiristäjä aukee..t.Jukka.

Hyvä kysymys... tietty jos se laahain on valmiiksi saanut riittävästi iskua, niin toi voi sen rikkoa. Mutta niin voi jokainen käynnistys rikkinäisellä kiristimelläkin. Ei tota varmaksi tiedä kuin avaamalla venakopan ja katsomalla. 

Link to comment
Share on other sites

16 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Hyvä kysymys... tietty jos se laahain on valmiiksi saanut riittävästi iskua, niin toi voi sen rikkoa. Mutta niin voi jokainen käynnistys rikkinäisellä kiristimelläkin. Ei tota varmaksi tiedä kuin avaamalla venakopan ja katsomalla. 

Moi.Tossa olin viikonloppu reissussa en kerennyt vastaa.Pohdin et kun vaihtaa osan mitä jos ottaa puolan johdon pois ja starttaa mootoria ympäri niin aukeisko kiristin myös niin ei tarvis käydessä,en ole tutkinut Millai se vena koppa kii.Mulla on nyt 19m piippu avain hommatuna osa tulee varmaan kekiviikon tienoilla.Mitä meinaat.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon kiristimen aukeamiseen, niin tuota itse kun vaihdoin 04 R50:een tuon kiristimen ja juurikin luin, että pitäisi laahainta painamalla vapauttaa se kiristin, niin tein ihan vaan niin, että vapautin sen kiristimen, kun se oli irti ja sitten pistin paikoilleen. En tiedä onko se hyvä idea mutta ei ainakaan levinnyt kiristin eikä moottorikaan eikä muistaakseni tarvinnut juurikaan jännittää rallatusta. Ideana oli juurikin se, että välttäisi sen rallatuksen ja ketjun löysällä käymisen.

Link to comment
Share on other sites

13 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Kyllähän tuota voi kokeilla. Ota vielä bensapumpun sulakekin irti (kuskin jalkatilassa), niin ei kastu tulpat eikä ole katti täynnä bensaa.

JUU tolasia itekin vuntsin et miten sen katkoo.On siis sähkönen pumppu ?osa kun vaan tulis.Kävin sitä mutrua eilen kokeilemassa käsi kopelolla,kyl se ahdas on :)Mut löysin.

Link to comment
Share on other sites

11 tuntia sitten, Barclay kirjoitti:

Tuohon kiristimen aukeamiseen, niin tuota itse kun vaihdoin 04 R50:een tuon kiristimen ja juurikin luin, että pitäisi laahainta painamalla vapauttaa se kiristin, niin tein ihan vaan niin, että vapautin sen kiristimen, kun se oli irti ja sitten pistin paikoilleen. En tiedä onko se hyvä idea mutta ei ainakaan levinnyt kiristin eikä moottorikaan eikä muistaakseni tarvinnut juurikaan jännittää rallatusta. Ideana oli juurikin se, että välttäisi sen rallatuksen ja ketjun löysällä käymisen.

Mahtu meneen aukinaisena?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Barclay said:

Juuh, ei ainakaan mieleen ole jäänyt, että olisi kovasti saanut taistella. Eihän se kiristimen jousi kovin jäykkä ole.

Toi onkin hyvä tietää. Itse olin jostain syystä siinä käsityksessä, että jousi pistää enemmänkin hanttiin. En siis ole edes kokeillut laittaa sitä aukinaisena paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

16 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Itse funtsinut samaa ja että vielä laukaisisi sen öljyssä niin että säädin imppaa öljyn sisäänsä.

Sitä en ehkä itse tekisi, koska näissä 1gen kiristimissä on sellainen takaiskuventtiili, että öljy menee sisään mutta ei kovin helposti tule ulos. Sitten kun siellä on öljyt sisällä niin sitä ei enää käsin saa painettua kasaan. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...