Jump to content

Outoäni moottorissa


jyppe

Recommended Posts

Mailerissa ilmeni outo ääni moottorissa katsastuksen jälkeen. Ääni kuulostaa laturin tyyppiseltä kimeältä vinkuva ääni mutta ei ole laturista kun pyöritetty ilman laturia. Lisäksi ääntä ei aina ajaessa kuulu eikä kun käynnistää auton ja ääni kuulostaa ihan kuin tulisi moottorin takaa mutta ei saatu selvitettyä mistä ääni tulee. Onko ideoita mistä ääni tulee tai mikä kohta räjähtää. 

Link to comment
Share on other sites

Kuuluuko kaikilla vaihteilla?Milläs kierroksilla suurinpiirtein.

Link to comment
Share on other sites

Ei pitäs olla mahdollista,jumitus tapauksessa ei käynnisty ensinkään.

Link to comment
Share on other sites

Videossa näyttäis siltä että kytkinvivun ja säätöruuvin välissä olis vaikka kuinka ja paljon välystä. Niin kuin Kimi jo sanoi niin kantsii katsoa kytkimen välyksen kuntoon. Kuulostaa painelaakerilta. Mitä tapahtuu kun painaa kytkimen pohjaan ?

Link to comment
Share on other sites

Väännät varresta ulospäin minkä jaksat ja kierrät pultin vartta vasten. Tästä kiristät  pulttia vajaat puoli kierrosta jolloin välys on 0.3-0.5mm . Jousi pois säädön ajaksi niin helpotttaa. Tää ei ole tähtitiedettä 1mm on kanssa ok. Kunhan pultti ei vaan paina vartta niin on hyvä.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Tänään säädin kytkimen ja ääni ei loppunut mutta minusta vaikuttaa että vesipumpusta tulisi se ääni kun kokeilee kädellä vesipumpun vartta moottorin ollessa sammutettu niin siinä on klappia jonkin verran. Eihän vesipumpusta saa olla klappia. Lisäksi kun moottorin sammuttaa kuuluu pieni hihnan vinkaisu. Lisäksi haluaisin ajaa rompepäivillä Nurmeksessa autolla mutta uskaltaako lähteä ajamaan sinne ja takaisin.

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti et vaihtanu uutta pumppua projektin aikana?Jos ääni tulee pumpusta,seuraavaksi se alkaa vuotaa tai hirttää kiinni.

Mie oon vaihtanu vesipumpun jokaisesta moottorista,joka on seisonu yli 5 vuotta.Niihin ei ole luottamista ja vittumaisempi vaihtaa koneen paikallaan ollessa.

Toinen esimerkki:Turbo kone oli kolarin jälkeen 3 vuotta seisomassa.Sitä ennen just rempattu,nyt se pussauttaa öljysavut joka käynnistyksen jälkeen.Eli venttiilin kumit ei tykänny seisotuksesta.Kumit on nykyisin aika kuraa.

 

Link to comment
Share on other sites

54 minuuttia sitten, jyppe kirjoitti:

Tänään säädin kytkimen ja ääni ei loppunut mutta minusta vaikuttaa että vesipumpusta tulisi se ääni kun kokeilee kädellä vesipumpun vartta moottorin ollessa sammutettu niin siinä on klappia jonkin verran. Eihän vesipumpusta saa olla klappia. Lisäksi kun moottorin sammuttaa kuuluu pieni hihnan vinkaisu. Lisäksi haluaisin ajaa rompepäivillä Nurmeksessa autolla mutta uskaltaako lähteä ajamaan sinne ja takaisin.

Ota hihna pois, se on varmin tapa kokeilla kuuluuko ääni apulaitteista, laturista tai vesipumpusta.

 

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan,olit käyttäny konetta ilman laturia,oliko hihna silloin irti?

Link to comment
Share on other sites

Ei näkynyt Hyvärilässä ainakaan la päivänä. T.jp

Link to comment
Share on other sites

Vika ilmeisesti kaasuttimessa ja yksi harrastaja sanoi että kaasuläppän akselissa välystä tai jossain kaasuttimessa josta tulee imuääni. Ei ollut vesipumppu vika vaikka vaihdoin uuden vesipumpun. Mukavaan tehdä turhaa työtä :D. 

Link to comment
Share on other sites

Ihan heti en jaksa uskoa kaasarivaivaan. Läppäakselkn vuoto selviää ruskuttamalla crc tms lientä akselille. Kierrosten pitäisi siitä muuttua mutta väljien akselien pitäisi muutenkin haitata käyntiä. Enkä ole sohlojen kaasarien kanssa moiseen ujellukseen törmännyt. Ota ilmanputsari irti ja kokeile ilman. Koita tihrustaa kaasariin onko siellä jotain outoa sisällä.

Link to comment
Share on other sites

Tein ihan huvikseni pientä käytännön kokeilua. Mulla on yhdessä värkissä 75 mm läppärunko ja värkkäsin siihen kuristuksen jossa on 25 mm reikä. Sillä sai lievän vihellyksen aikaiseksi. Mutta: kun otan ilmaputken läppärungon ja ilmanputsarin välistä pois niin myös vihellys häviää. Mun paketissa on kaksi vaihtoehtoa: joko kuristus ja ilmaputki saa vihellyksen aikaiseksi TAI sitten kuristus ja tyhjäkäyntiventtiili saa sen aikaiseksi.

Jos tuon skaalaa SU-kaasariin niin pitää olla melkoinen kuristus jossain että ääni tulis kaasarista.

Link to comment
Share on other sites

Käynti ei muuttunut vaikka suihkutin WD ttä jokapaikaa. Lisäksi viimeajo kerralla ääntä ei kuulunut vetopäällä ja vain välillä kuuluin kun rullasi tai ei painanut kaasua.  Nyt en saa päähäni kuvaa tyhjäkäynti venttiilistä millainen on mutta sitä voisi epäillä tai sitten ääni tulee vaan jostain muualta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...