Jump to content

Käynnistyksen eston ohittaminen Ministä


gt5000
 Share

Recommended Posts

Moikka.

 

1. Onko kellään tietoa millainen operaatio on poistaa käytöstä vm. 96 Ministä alkuperäinen käynistyksenesto/hälytin?

Avaimenperä tuntuu reistailevan ja "sapettaa" kuittailla käynnistyksen estoa pois päältä joka kerran startatessa.

 

2. Mistä mahdollisesti saisi uusia hälytinavaimenperiä ja kuka niitä osaa koodata Suomessa?

 

Nimim. Pirun hyvä auto kun vaan lähtisi käyntiin..  ;)

Link to comment
Share on other sites

Moikka.

 

1. Onko kellään tietoa millainen operaatio on poistaa käytöstä vm. 96 Ministä alkuperäinen käynistyksenesto/hälytin?

Avaimenperä tuntuu reistailevan ja "sapettaa" kuittailla käynnistyksen estoa pois päältä joka kerran startatessa.

 

2. Mistä mahdollisesti saisi uusia hälytinavaimenperiä ja kuka niitä osaa koodata Suomessa?

 

Nimim. Pirun hyvä auto kun vaan lähtisi käyntiin..  ;)

Mulla vastaava ongelma oli aika tuoreeltaan autossa ja pariston vaihdon jälkeen sama homma tuli uudelleen 3 v. kuluttua. Jos paristo vaihdettu ja silti ei toimi, niin voisiko vika olla vaikka siinä napissa? Hieman hapettuneet kosketuspinnat. Noita pystyy ehkä kotikonsteinkin korjaamaan.
Link to comment
Share on other sites

Aikas moni autoSÄHKÖkorjaamo voisi auttaa asiaan.Tosin aikas moni ko.korjaamo on haluton noiden Minin elektroniikka ongelmien kanssa painiskeleen.Haynesin kirja,taikka netistä löytyvät kytkentäkaaviotkin voisivat auttaa asiaa.Luultavasti käynnistyksenesto katkoo virtaa/virrankulkua/bensapumpun toimintaa,viisaammat tietää taas tästäkin enemmän.Ja myöskin tyypit jotka laittelee varashälyttimiä niin myöskin osaavat touhuta noiden "estojen" kanssa...  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan sähkömanuskasta:

 

Engine immobilisation

The engine is immobilised when the perimetric alarm is set, inhibiting the engine

primary electrical circuits. Immobilisation is removed when the LH handset

button is pressed. The alarm ECU provides an earth on a WR wire (via the

automatic inhibitor switch on a WLG wire in the case of vehicles fitted with an

automatic gearbox) to one side of the starter relay coil. Since the other side of

the coil is receiving battery voltage from fuse C8 the passenger compartment

fuse box on a WR-WK wire, the relay is energised. Once this occurs, battery

voltage is switched from link 4 in the engine compartment fuse box on an N wire

via the MEMS relay module to the starter motor on an NR wire, with an

immobilisation signal being sent to the MEMS ECM on a WS wire.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli kanssa vikaa siinä kaukosäätimessä. Viikonloppuna sitten avasin sen ja katsoin mitä se on syönyt, niin siellä oli se "avaus" nappi melkeinpä kokonaan irti tinauksistaan. Neljä napanen kytkin siellä näytti olevan ja niistä 2 irti, niin ei ihme että ei oikein meinannu lähtee häly pois päältä.

 

onkos muuten kellään tietoo että onko minissä jossain sellanen kuittaus pistoke jos toi kauko ei toimi? ikäänkuin jossain defan hälyttimissä?

Link to comment
Share on other sites

Jos käynnistykseneston ohittamiseen olisi helppo tapa olemassa, niin kannattaisiko sitä kertoa kellekään? Tavoite kai kuitenkin aina on, että mitään helppoa/halpaa tapaa ohittaa ei ole. Kyseessähän on ominaisuus, jolla yritetään estää auton luvaton käyttö. Tai jopa varastaminen. Eli, en ainakaan toivoisi, että mahdollista ohituskeinoa on saatikka, että se kerrottaisiin koko maailmalle. :'(

Link to comment
Share on other sites

No jos se yhtään lohduttaa niin kyl ne keinot on jo alan ammattilaisten=autovarkaiden  tiedossa, joskus jopa ennen kuin korjaamot niitä tietää. Yleensä noi kuittauspainikkeet (jos sellainen löytyy) vielä vaatiivat että tietyssä ajassa vääntää esim. virrat avaimesta päälle ja painaa ko. nappia.

Link to comment
Share on other sites

Onko  siinä erillinen kotelo se hälytin laitteisto? Ohitus on helppo kaksi johtoa poikki ja ne yhteen tinalla ja ajonesto on ohitettu! Kerron tarkemmin jos se on erillis kotelolla oleva hälytin jonka voi siis poistaa vaikka kokonaan. En tiedä miten paljon noissa uudemmissa mineissä on jo noita hömpötin laatikoita joilla ohjaillaan  vähän sitä sun jos tätäkin.

Link to comment
Share on other sites

Ennen kuin noita kauheasti lähtee pätkimään ja tinailemaan niin olis syytä tietää millainen jännite piuhoissa menee. Jos ajonestolaite ja ECU kommunikoi keskenään niin jännite voi olla esim. 5V. Syöttö molempiin on varmaan se 12V. Nyt jos vetaiset 12V jännitteen boksin napaan jonne pitäisi mennä vähemmän niin saattaa olla pysyvä ajonesto. Eli selvittäkää nyt herran tähden ennenkuin menette ronkkimaan yhtään mitään.

 

http://xiaobin.free.fr/PDFs/Mini/MPI/  linkin alta löytyy toi tehtaan 2 manuskaa joissa on sekä kytkentäkaaviot että komponenttikohtaisesti napajärjestys. Niissä on myös kerrottu eri laitteiden toiminta. Jos niistä ei VARMUUDELLA selviä ongelma niin sitten kannattaa joko kärsiä ongelmasta tai hankkia ammattiapua.

Link to comment
Share on other sites

... Eli selvittäkää nyt herran tähden ennenkuin menette ronkkimaan yhtään mitään.
Hyvä ohje! Ei varmaan mieltä ylennä, jos autosta kärventyy ECU tms. osa ja sitten selviää, että osalla on hintaa muutamia tonneja, jolloin koko auto muuttui läjäksi varaosia muille autoille... :'( Korjaus VOI olla helppo, mutta se pitää sitten osata tehdä.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mulla tähän samaan kastiin kuuluva ongelma.. Osaako kukaan sanoo mitään, kun ei keskuslukitus toimi, eikä myöskää käynnistyksenesto lähe poiss.. ohjaimesta oon vaihtanu patterit eikä siinä muutenka pitäis olla vikaa kai, kun siihen tulee valot ku nappia painaa. Ennen kyllä toiminu keskuslukitus moitteettomasti, vika tuli ihan yhtäkkiä. Kyseessä on siis -96 Rover Mini. Ei oo mikään autokorjaamo vielä huolinu tuota, mutt pitää jatkaa kyselyä ku en ite paljoo nuista sähkövioista ymmärrä..

Link to comment
Share on other sites

Jos minissä on samat kapulat kun muissa Rovereissa niin sen ohittaminen on ihan turha unelma. Moottorinohjausboksi ja hälyboksi on toisiinsa koodattu ja jos ECU ei saa hälyboksilta signaalia 3sekuntin kuluessa niin bensansyöttö katkeaa. Pahinta siinä se että koodi siirtyy datana jolloin sitä ei hyppyjohdoilla sun muilla vastuskikoilla ohitellakkaan.

(boksin pystyy uudelleen koodaamaan jos omistaa roverin testerin, mutta ei silläkään ohittamaan)

Link to comment
Share on other sites

Tarkasti en tiedä, mutta mitä itse omistamistani dokumenteista saan selville, niin näyttäisi tuo Minissä oleva ajonesto olevan yksinkertaisinta mallia. Eli ajoneston ja mems:n välillä menee vain digitaalinen on/off signaali. Sitä ei selviä meneekö siellä 0/5/12v tai jotain ihan muuta jännitetasoa, mittaamalla pitäisi todeta. Tällä oletuksella tuon ohittaminen pitäisi olla pikkujuttu.

 

Keskuslukituksesta en tiedä, ei dokumenteista löydy ollenkaan moista varustetta. Mutta helposti sinulla voi olla kaukosäädinkin rikki, yleensä menee lähetinkide tms. sieltä rikki. Valot voi vilkkua kaukosäätimessä mutta riittävän laadukasta signaalia ei lähde.

Link to comment
Share on other sites

Mulla tähän samaan kastiin kuuluva ongelma.. Osaako kukaan sanoo mitään, kun ei keskuslukitus toimi, eikä myöskää käynnistyksenesto lähe poiss.. ohjaimesta oon vaihtanu patterit eikä siinä muutenka pitäis olla vikaa kai, kun siihen tulee valot ku nappia painaa. Ennen kyllä toiminu keskuslukitus moitteettomasti, vika tuli ihan yhtäkkiä. Kyseessä on siis -96 Rover Mini. Ei oo mikään autokorjaamo vielä huolinu tuota, mutt pitää jatkaa kyselyä ku en ite paljoo nuista sähkövioista ymmärrä..
En tiennyt, että keskuslukituksia on ollut Miniin saatavissa alkuperäisenä. Jos on ollut, niin tuohon löytynee korjausohjeita Haynesin oppaasta tai vaikkapa tuolta aiemmin linkatusta korjaamo-oppaasta.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Joo ei se ollu onneks alkuperänen se keskuslukko/käynnistyksenesto, mutta vihdoin pääsin ajeleen minillä. Kuukauden päivät se tuossa seiso ja monet sitä kävi ihmettelemässä.. kymmeniin autokorjaamoihin soittelin, mutta ei kukaan suostunu vilkaseenkaan, lopulta löysin hyvän autosähkökorjaajan joka kiinnostu siittä ja ei se iso homma sille ollu ohittaa sitä. Äsken kävin hakemassa minini korjaamosta ja oli fiilikset vähä korkeella kotii ajellessa :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...