Jump to content

Cooperin sähköt


Ade 70

Recommended Posts

Moikka! Mulla on cooper vm.2002 sähköt sekaisin. Mittaristossa palaa Abs,Käsijarru,luistonesto ja Rengaspainevalot. Bc vaihdettu. Johtoja painemella on välillä sammuneet kaikki varoitus valot. Olisiko jollain viisaalla idoita? Akku on muutaman vuoden vanha ja kokoajan saa ladata.

Link to comment
Share on other sites

Akkujännitteen lasku aiheuttaa bemareissa helposti joulukuusiefektin mittaristoon. 

Olisikohan ongelmaan helpompi päästä kiinni tuon akkuprobleeman kautta? Jos akku on uudehko ja sitä silti pitää ladata kokoajan, niin tulee mieleen, että joko akku on kuitenkin entinen, tai sitten joku laite/piiri purkaa akkua. Oletko mitannut akun purkuvirran lepotilassa? Kannattaa odottaa vartti ennen kuin katsoo lukemat, että auto ehtii nukahtaa.

Ps. Minien suhteen olen ihan noviisi, mutta oletan, että sukulaisuussuhde bemariin on sen verran vahva, että sama logiikka toimii.

Link to comment
Share on other sites

Joku abs antureista rikki, johto poikki niiltä tai liitin hapettunut.

Jos ei aluksi pala ja syttyy kaikki kun lähtee liikkeelle niin sitten lisäksi anturikehä vetarista ruosteessa/paskana(rutussa).

 

Mikään muu ei sytytä noita valoja yhtäaikaa omilla kokemuksilla ainakaan.

Link to comment
Share on other sites

Niitä johtoja mitkä lähtee apparin jalkatilasta. Kävin pikkupajassa, missä ei saaneet mitään luettua. Sanoivat et mene Laakkoselle. Kävin laakkosella mut eivät suostuneet lukee koodeja. Sanoivat että sähkömies pitää katsoa ennen koodien lukemista. 125.- tunti. Syksyllä kaatui n.8L vettä apparin jalkatilaan. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Ade 70 said:

Niitä johtoja mitkä lähtee apparin jalkatilasta. Kävin pikkupajassa, missä ei saaneet mitään luettua. Sanoivat et mene Laakkoselle. Kävin laakkosella mut eivät suostuneet lukee koodeja. Sanoivat että sähkömies pitää katsoa ennen koodien lukemista. 125.- tunti. Syksyllä kaatui n.8L vettä apparin jalkatilaan. 

Joku paikallinen harrastaja varmaan lukisi koodit harrastustoiminnan puitteissa.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, karvalakki said:

Joku paikallinen harrastaja varmaan lukisi koodit harrastustoiminnan puitteissa.

Juuri näin. Tältä foorumiltakin löytyy harrastajia joilla lukijoita on. Ja BTCF:n foorumilta lisää (tosin jotkut siellä velottaa kympin tai pari). Turha lähteä osia vaihtelemaan ilman koodien lukua...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oliskohan siinä löysä liitin?Miulla oli yhessä Seatissa liitinvika,piti laittaa puukiila piuhojen ja liitinten sekaan,sillä korjautui.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Se on ihan totta, että näissä nykykulkineissa huonokuntoinen tai vajaassa latauksessa oleva akku aiheuttaa mitä ihmeempiä vikoja.

Mutta muutamassa päivässä akku tyhjä? Kyllä siellä joku purkaa akkua on jos noin äkkiä tuliterän akun tyhjää... palaako joku sisävaloista kokoajan (peräloosterin valo / ovien "maavalot" / itse sisävalo?) Joko sait vikakoodit luettua?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Onko tähän propleemaan tullut selvyyttä? Minulla minissä ei toimi ilmastointi, flekti ei pyöri, oikea ajovalo ei toimi, vasen pitkä ei toimi, vasen takavalo ei toimi. oikea vilkku ei toimi ollenkaan. Korjaamon mukaan vika paikallistui korin ohjainyksikköön. Tilasin uuden käytetyn yksikön, ei vaikutusta. Samat viat edelleen. Yksikön johtosarjat silmämääräisesti ehjät eikä kosteutta ole. Maadoituspisteitä tarkisteltu silmämääräisesti ja kiristelty. Onko vinkkiä mistä vikaa voisi seuraavaksi hakea? Eli ohjainyksikön vaihto ei aiheuttanut mitään muutosta suuntaan tai toiseen 🤔

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tahavo said:

Onko tähän propleemaan tullut selvyyttä? Minulla minissä ei toimi ilmastointi, flekti ei pyöri, oikea ajovalo ei toimi, vasen pitkä ei toimi, vasen takavalo ei toimi. oikea vilkku ei toimi ollenkaan. Korjaamon mukaan vika paikallistui korin ohjainyksikköön. Tilasin uuden käytetyn yksikön, ei vaikutusta. Samat viat edelleen. Yksikön johtosarjat silmämääräisesti ehjät eikä kosteutta ole. Maadoituspisteitä tarkisteltu silmämääräisesti ja kiristelty. Onko vinkkiä mistä vikaa voisi seuraavaksi hakea? Eli ohjainyksikön vaihto ei aiheuttanut mitään muutosta suuntaan tai toiseen 🤔

Luettiinko korjaamolla vikakoodit? Seurattiinko diagnoosijärjestelmän diagnosointiohjeita? Millaisia mittauksia tehtiin? Vaihdoitko modulin itse vai tehtiinkö se korjaamolla? Oliko moduli samalla osanumerolla? Ohjelmoitiinko moduli asennuksen jälkeen uusimpaan softaversioon? Tai vähintään koodattiinko se vastaamaan autosi varustelistaa?

Paha näistä on tälleen etänä mennä kauhean viisaita sanomaan, mutta kyllähän tuollainen moniongelmaisuus viittaa joko maadoitus- tai moduliongelmaan. Tällainen vika kyllä yleensä antaa vähintään yhden vikakoodin, luultavasti suuren joukon, ja diagnoosijärjestelmä, esim ISTA/D, antaa kädestäpitäen ohjeet ongelma diagnosointiin. Jos siis korjaamolla sellaiset on. Jos ei ole, niin vaihtaisin korjaamoa. 

Kotikonsteinkin pääsee pitkälle : itse mittaisin esim valojen johdotukset ja ohjauksen, sekä tarkistaisin ensimmäiseksi sen korinohjausmodulin maadoituksen. Jos vaikuttaa siltä, että auto sytyttelee vain toista etuvaloa, niin kyllähän ohjain on silloin rikki. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...