Jump to content

Metro turbon jarrut minin navoilla


claymad

Recommended Posts

Onkos tietoa pystyisikö turbo metron jarrusatulan ja levyt vaihtamaan minin napaan, jos pystyy niin mitä pitäisi muuttaa.

Mulla on tuo setuppi ollut käytössä, mutta pyörät tulee ensiksikin aika paljon ulos, joka aiheuttaa sen että pyörät ottaa kiinni levikkeisiin. 

Toinen ongelma on raju pump steer eli vetelee rajusti töyssyissä tai kaistaa vaihtaessa, Tämä siis johtunee väärästä geometriasta, kun käytän minin olkaakseleita(tai siis akseli mikä kiinnittyy raidetankoon)

Paras olisi jos voisi vaan vaihtaa minin navat, mutta mitä muuta tämä vaatii, vai onnistuuko ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Pystyy. Mulla on ahdetussa Minissä levyjarru-Minin napa ja ohjauksen kääntövarsi, turbo-Metron jarrulevy ja vetolaippa. Tulee takuuvarmasti ulos ja vaatii levikkeet jo 5x12 vanteilla. Veikkaan että jos jostain löydät 4,5X12" vanteet niin vaatii niilläkin levikkeet.

En oikein ymmärtänyt että onko sulla nyt Metron vai Minin olkanavat kun myöhemmin puhut kuitenkin Minin napojen vaihtamisesta.

Vetelystä sen verran että oma auto on 6x13" vanteilla+175/50 kumeilla ja vetelee kyllä ahtopaineilla. Asiaa auttoi huomattavasti kun säädätti ohjauskulmat mutta ei tuosta vetelystä pääse kokonaan irti. Bump steer sinänsä on eri asia kuin vetely, bump steerissä sisään- ja ulosjoustossa auraus vaihtelee.

Link to comment
Share on other sites

Bump steer tulee siitä kun pyörän korkeus muuttuu PALJON ja pyörän suunta muuttuu tämän seurauksena ja yleensä töysystä.

Kaistaa vaihtaessa ei kyllä saa sellaista eroa aikaiseksi että voisi puhua pump steeristä. Vaatii ihan älyttömästi niiamista.

Kuvan napaan laitat 7,5 levytj a cooperin satulat jolloin satula mahtuu vaikka 10" vanteen sisään eikä tarvii levittää kuin oman maun mukaan.

Metron ja minin navassa kääntövarren kulma on sama. Sun pitää säätää auto halutulle korkeudelle ja sitten teetät kääntövarret joilla tulee raidetangon akselit linjaan.

Lisäksi sulla hilot ja toi paksu kumitutsu päikoillaan,  joten tarkista ettei koko hässäkkä makaa ton kumitutsun päällä. Se otetaan yleensä pois kun autoa madalletaan (paljon).

Laita lisäksi milli pari aurausta niin tulee vakaampi ajettava.

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Vetelystä sen verran että oma auto on 6x13" vanteilla+175/50 kumeilla ja vetelee kyllä ahtopaineilla. Asiaa auttoi huomattavasti kun säädätti ohjauskulmat mutta ei tuosta vetelystä pääse kokonaan irti. Bump steer sinänsä on eri asia kuin vetely, bump steerissä sisään- ja ulosjoustossa auraus vaihtelee.

sen verran kyselen että muistatko millä et:llä sinun 6x13 vanteet on  ja pitikö koteloita avartaa?

Link to comment
Share on other sites

Jep,Minin navathan nuo.Se on se teho,joka vetelee.Sinulla näkyy lisäksi olevan tuo uudempi kelkka,onko siinä miten jäykät kumit?Sekin saattaa lisätä levottomuutta,jos on löysät.Minulla on 10"leveät peltivanteet,ainoastaan rajummassa kiihdytyksessä vähän tulee levottomaksi.

Link to comment
Share on other sites

Tuli vielä mieleen,ERA turbossahan on jäähdytetyt levyt.Siinä on muistaakseni vakiona 13"pyörät hillityllä offsetilla.Turusta löytyy yks ERA,Nisseltä.Kysy häneltä,minkälainen ajettava.

Link to comment
Share on other sites

Jos laittaa Miniin Cooperia vastaavat jarrut,silloin pitää myös olla pitemmät alatukivarret.Älä ihmeessä mene niitä vaihtamaan.

Link to comment
Share on other sites

Eipä niillä alatukivarsilla ole mitään tekemistä jarrujen kanssa, ellen ihan väärin muista niin Cooperin alatukivarsi on sama kuin normi rumpujarrullisen.

Mulla on omassani muistaakseni vajaa -1 aste camberia, reilu 3 astetta casteria ja hiukkasen harituksella. casteria vois olla enemmänkin mutta sitten loksun aukkoa sais leikellä vielä enemmän. Nytkin se rengas nappaa nimenomaan etureunaan kiinni. Kantsii myös säädättää takapään kulmat, jos ne on viturallaan niin vaikuttaa myös ajettavuuteen.

Renkaan profiili vaikuttaa myös, etenkin meidän uraisilla teillä. Mulla on Bridgestonen kummit ja niissä on suht pyöreä profiili kulutuspinnan ja renkaan kyljen välissä. vanha kunnon Pirelli P7 oli taas melkein suorakaide ja takuulla herkkä urille kaistanvaihdossa.

Nykyinen alusta on aika optimi auton tehoille, etenkin kun se seisoo enimmäkseen tallissa :-).

Link to comment
Share on other sites

Mulla camberi muistaakseni edessä -2 casteria en muista (voin tarkistaa kun käyn tallilla), eikä auto nyt ainakaan kaistanvaihdoissa vetele.
Ei se camberin lisäys vetelyä aiheuta mutta liian ujot casterit aiheuttaa 10" pyörillä noi casterit saa paremmin oikeiksi kuin isoilla.

Link to comment
Share on other sites

On kyllä tosi hyvä ajettava 10" Hyvillä 145 renkailla, 4,5" vanteilla. Vähan pitemmät alatukivarret edessä, muuten pyöränkulmat ihan normi ohjekirjan säädöissä.

Ei vetele ja kevyt käännellä ;)

Link to comment
Share on other sites

Semmonen urheilullisempi ajo isommilla pyörillä/ leveillä renkailla niin kannattaa alusta olla kokonaan säädettävä.

Jousituksen lisäksi myös alatukivarret ja castertuet

ja hakea sitten parhaat omaan ajoon sopivat säädöt.

Levikkeitä ja lokasuojia joutuu ehkä muutteleen/ leikkeleen.

 

Link to comment
Share on other sites

katselin säätö lappuja niin camberi on edessä -3 astetta... kaikki muut paitsi alatukivarret on säädettäviä joten tuota nyt ei pysty säätämään kuin vaihtamalla alkuperäiset tai sitten nostamalla hiloja. dyno laput oli samassa pinossa niin tietysti toi reilu 200Nm kanssa osasyy vetelyyn ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...