Jantsa Posted October 10, 2016 Report Posted October 10, 2016 Tervehdys! Olen uusi Minin omistaja pohjanmaalta. Muutaman vuoden olen kytännyt pohjois-hämeessä sijaitsevaa Austin 850-Miniä. Nyt sen vihdoin sain hankittua itselleni! Viime lauantaina pääsin pikaisesti tutustumaan ulkoapäin kyseiseen ajokkiin ja tarkoitus olisi mahdollisimman nopeasti noutaa auto verstaalle Kihniöön. Koskaan en ole autoa rassannut, mutta metallityökokemusta on karttunut vuosien varrella muiden kädentaitojen ohella. Auto on seissyt useamman vuosikymmenen lämpimässä ja kuivassa autohallissa. Tästä lähtee minun Mini-projekti. Olen selaillut foorumia ja uskon, että täältä saa parhaan avun. Naapurissa on myös ystävän autokorjaamo, joten suhtaudun tulevaa projektia kohtaan luottavaisin mielin. Tarkoituksena on tehdä orkkis-kesäauto. -tipi- 1
SE7EN Posted October 10, 2016 Report Posted October 10, 2016 Hyvältä näyttää, ei muuta kuin ilmaa hieman renkaisiin ja ajoon.
KariB Posted October 10, 2016 Report Posted October 10, 2016 Hienoa että meinaat tehdä alkuperäisen,kyllä sillä talvellakin ajelee,ei muuta kun varovasti konetta pyörimiskuntoon.Austin muuten tuli ensin myyntiin kuin Morris. TERVETULOA.KB
ZepeteuZ Posted October 10, 2016 Report Posted October 10, 2016 Tervetuloa uusi ministeri! Tietoa täältä löytyy kunhan vain osaa noukkia ne oikeesti oikeet tiedot. Itsekin melko noviisina näissä kuvioissa olen ollut erittäin kiitollinen kaikille vastaajille,se jää sitten omaan harkintaan mitä uskoo. Hiano hundkojani!
ZepeteuZ Posted October 11, 2016 Report Posted October 11, 2016 Jos ja kun purat niin jokaikinen nippeli (epäkuranttikin) nimikoituna mikä ja mistä talteen. Ja kuvia kuvia ja kuvia,mieluusti vielä ennen purkua. Nimittäin kysymyksiä aukee...
koirankoppi Posted October 11, 2016 Report Posted October 11, 2016 Aihio näyttää siltä, että kannattaa kyllä tarkkaan harkita alkaako purkamaan ollenkaan. Alkuperäiskuntoinen on aina alkuperäiskuntoinen. Kaikki kuluvat osat tekniikasta vain timmiin kuntoon ja tietysti jos korissa on ruostevaurioita, niin pakko laittaa. Ajan tuoma patina on tänäpäivänä arvostetumpaa joka suhteessa kuin uudenveroiseksi laitettu. Varsinkin huonolaatuisilla uustuotanto-osilla. Harvinainen löytö ainakin kuvasta päätellen
koirankoppi Posted October 11, 2016 Report Posted October 11, 2016 Jos alkuperäinen englanninkielinen Merkkiliikkeen Korjaamokirja autostasi kiinnostaa, niin laitappa Yv:ä. Sisältää kaiken mahdollisen infon.
Jantsa Posted October 11, 2016 Author Report Posted October 11, 2016 Kiitos kovasti jo kaikille. Näin ajattelin, että mahdollisimman pienin toimenpitein auto toimivaksi ja katsastukseen. Ulkoa tietysti puunataan viimeisen päälle kuten myös matkustamo. Tavoitteena olisi kesä 2018 viimeistään, että saa rauhassa ilman kiiruita perehtyä aiheeseen. ZepeteuZ, koirankoppi, imperial and 1 other 4
Jantsa Posted October 26, 2016 Author Report Posted October 26, 2016 Haettiin viikonloppuna Mini uuteen kotiin! Auto on rekisteröity lokakuussa -64 ja viimeksi katsastettu -87. Olisi enempikin huvittanut kulkupeliä tutkia, muttei ehtinyt - autoa laitellaan eri paikkakunnalla, kuin missä ollaan kirjoilla. No joka tapauksessa laitan kuvia oheen ja jos arvon foorumilaisilla herää ajatuksia kuvassa olevan auton suhteen, niin kaikki tieto on arvokasta! Kuvia lisäillään tietysti projektin edetessä. Jos tulee mieleen jotain esimerkiksi auton varustelutasosta, vuosimallille tyypillisistä piirteistä tai yleensä asioista, jotka "sattuu" silmiin ajatellen MR-asioita.
FD100L Posted October 26, 2016 Report Posted October 26, 2016 Viimesimpiä kumijousilla, ennen hydrolasticia, kuitenkin jo isoilla aurinkoläpysköillä!
koirankoppi Posted October 27, 2016 Report Posted October 27, 2016 Alkuperäiskuntoinen, eheä peli. Omat kumilattiamatotkin suht. ehjät. Aurinkolipat uudemmasta ja näyttää olevan Cooperin/deluxen materiaalilla, tuo malli tuli 66. Katossa lienee kierreruuvikiinnitykset pienille läpysköille paikalla olevien läppien keskivaiheilla? PerusMineissä oli tuohon aikaan aurinkolippa usein vain kuskin puolella. Jäykkävartinen peili ok Virtalukosta päätellen taitaa olla starttinappi vielä lattiassa. Vanista otettu musta peilinvarsi. Kaikkinensa aika täydellinen/alkuperäinen osiltaan kuvista päätellen. Kaikki palaset vain toimiviksi ja kuntoon, siistimistä ja MR leimalle
FD100L Posted October 27, 2016 Report Posted October 27, 2016 Ok, meneekö museoleimasta kuitenkin noilla isoilla läpillä jos vaihtaa ton yhden ruuvin kupukantaan? :)
koirankoppi Posted October 27, 2016 Report Posted October 27, 2016 Nykyään menee MR leimasta vaikka karvalla päälystettynä, jos on nokkela suustaan ja kääntyy oikeitten henkilöitten puoleen ;)
4minis Posted October 27, 2016 Report Posted October 27, 2016 Mielipiteeni on kuvien perusteella, että älä missään nimessä ala purkamaan. Puhdista,pese ja uusi pisteosat yksitellen jos kohennus ei ole riittävä. Tosin kuvista ei näy mitä alapuolella on mutta voisi päätellä, että ei siellä nyt aivan mahdottomia tarvitse tehdä, ainakaan sellaista mikä edellyttäisi täydellistä purkamista. Meillä on riittävästi esimerkkejä tarpeettomasta purkamisesta. Poikieni VW Doppel esim. oli täysin toimiva ja vain pieniä ruostekorjauksia vaativa, mutta pojan piti purkaa se raakakoriksi tosin kuvaamalla ja merkitsemällä osat. Tuossa se nyt on ollut kuusi vuotta muiden kiireiden mm.talon rakennuksen,lasten ym. syiden takia. Eikä omaa Cooperianikaan kovin nopeasti saatu edes tuohon melkein valmis vaiheeseen. Alussa kyllä muutamat peltiosat vaihdettiin mutta maalaukseen meni varmaan 20v ja nyt siitäkin jo yli 10v. On välillä toki montakin autoa tullut enemmän ja vähemmän rakennettua mutta tuo vain on jotenkin siirtynyt ja ikäkin tuntuu nyt jo heikentävän ryhtymiskynnystä. No se ei varmaan sinulla ole esteenä mutta kuten monet muutkin kehotan harkitsemaan mitä hyvälle aihiollesi teet. t. jp FD100L 1
FD100L Posted October 27, 2016 Report Posted October 27, 2016 Mielipiteeni on kuvien perusteella, että älä missään nimessä ala purkamaan. Puhdista,pese ja uusi pisteosat yksitellen jos kohennus ei ole riittävä. Tosin kuvista ei näy mitä alapuolella on mutta voisi päätellä, että ei siellä nyt aivan mahdottomia tarvitse tehdä, ainakaan sellaista mikä edellyttäisi täydellistä purkamista. Meillä on riittävästi esimerkkejä tarpeettomasta purkamisesta. Poikieni VW Doppel esim. oli täysin toimiva ja vain pieniä ruostekorjauksia vaativa, mutta pojan piti purkaa se raakakoriksi tosin kuvaamalla ja merkitsemällä osat. Tuossa se nyt on ollut kuusi vuotta muiden kiireiden mm.talon rakennuksen,lasten ym. syiden takia. Eikä omaa Cooperianikaan kovin nopeasti saatu edes tuohon melkein valmis vaiheeseen. Alussa kyllä muutamat peltiosat vaihdettiin mutta maalaukseen meni varmaan 20v ja nyt siitäkin jo yli 10v. On välillä toki montakin autoa tullut enemmän ja vähemmän rakennettua mutta tuo vain on jotenkin siirtynyt ja ikäkin tuntuu nyt jo heikentävän ryhtymiskynnystä. No se ei varmaan sinulla ole esteenä mutta kuten monet muutkin kehotan harkitsemaan mitä hyvälle aihiollesi teet. t. jp Taivahan tosi! itse kyllästyin myös ja myin cooperit pois, toinen oli peltivalmis ja toinen ihan pelkkä aihio. Muutakin elämää on ja toinen pitkäaikainen harrastus/ työ alkoi viedä yhä enemmän aikaa. Hyvä vaan jos wanhassa autossa on käytönjälkee. Pienempää remppaa on mukava tehdä ja säilyy mielenkiinto, eihän "uudella" autolla raski ajaakaan! :)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now