Jump to content

Austin Mini ilmoittautuu


Sautio

Recommended Posts

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hello everyone!  ;D

Yhteinen taipaleemme minin kanssa ei vastoin odotuksiani päättynytkään alkukesäiseen kiukuttelukierteeseen vaan ohjastin tuota autontapaista läpi koko kesän :)

Mini vei kuljettajansa nöyrästi aina määränpäähänsä, ei ollenkaan hassummin jo tuotapikaa keski-ikää lähestyvältä brittituotteelta  ;D

Muutin suhtautumistani minin vikoihin ja aloin kutsumaan niitä ominaisuuksisksi, tällöin säästyin vaivalta myöskään korjata niitä, eli tuohon rotteloon ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään muuta kuin lisätä bensaa tankkiin ja vettä jäähdyttimeen, joista viimeksimainitunkin voisi jättää tekemättä jos olisin vaivautunut vaihtamaan vuotavan syylärin yläletkun, toistaiseksi ei ole ollut tarvetta sillekään, sillä vuoto on säilynyt maltillisen pienenä.

 

Lataushan loppui jo alkukesästä, siitä huolimatta akku ei ole loppunut kertaakaan, eikä sitä ole ladattu kuin alle 5 kertaa koko kesän aikana, eli luulen että laturissa voisi olla jonkinlaista elämää vaikkakin jännite näyttää sinnikkäästi 11V ja latausvalo loimottaa.

Silti virta on aina riittänyt, tosin valojahan ei ole tullut pidettyä päällä koska valokytkin hajosi niin että vain parkit toimivat.

 

Jarrut ovat puoltaneet sisukkasti läpi koko kesän, sylinterienvaihdosta ja kenkien useista säätöyrityksistä huolimatta, joten annoin niiden olla sellaisinaan, ehkä aika on hieman tasoittanut niiden pahimpia särmiä, nyt ovat oikeastaan jo ihan tieliikenneturvalliset, kunhan muistaa varautua puoltamiseen.

 

Auto on lähtenyt aina laakista käymään, ja öljyä ei ole kulunut tikun mukaan juuri yhtään, eikä sitä näytä vuotavankaan mistään alas, liekö tuo ollenkaan brittikone ;D

 

Kuuma tuo on kuin pe***le, voissa paistukoon hän joka keksi laittaa Miniin nuo liukuikkunat, monta tuskaista helletuokiota on tullut vietettyä liikenneruuhkissa mustista keinonahkapenkeistä ja vaihtumattomasta kabiinin ilmasta nauttien.

 

Että sellaista, ei se niin huono vekotin ollutkaan mitä luulin, tosin moottoritielle sillä ei edelleenkään haluaisi mennä, suuresti positiivisena seikkana mainittakoon naisten ihailevat katseet Minillä viilettävää prinssiä kohtaan  ;D

Link to comment
Share on other sites

Mini vei kuljettajansa nöyrästi aina määränpäähänsä, ei ollenkaan hassummin jo tuotapikaa keski-ikää lähestyvältä brittituotteelta  ;D

Muutin suhtautumistani minin vikoihin ja aloin kutsumaan niitä ominaisuuksisksi, tällöin säästyin vaivalta myöskään korjata niitä, eli tuohon rotteloon ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään muuta kuin lisätä bensaa tankkiin ja vettä jäähdyttimeen, ...

Tässä kun miettii, mikä se onkaan auton tärkein funktio, niin voisi väittää, että tuohon saisi laittaa monia tuliteriä autoja viereen, eikä tuloksena silti olisi yhtään parempi suoritus. Jopa uudella autolla tuo suoritus on toisinaan huonompi - käyttäjän/tehtaan/huollon huolimattomuuden vuoksi. Toki uudessa autossa on mukavampaa odotella sitä taksikyytiä, jos se jättää tien varteen... ;D Toivottavasti munkin peli toimii tuon ikäisenä yhtä hyvin. Mutta, taitaa olla mahdotonta, koska mulla on lisätty jonkinverran (epäluotettavaksi tunnettua) elektroniikkaa, muuten yksinkertaisen rakenteen ympärille. Tosin, moottorinohjauksen elektroniikka voi kyllä lisätä koneen luotettavuutta, koska säädöt on aina optimaaliset (=homma toimii "täydellisesti" tai ei ollenkaan).
Link to comment
Share on other sites

Miniä ei tullut kummemmin sitten korjailtua koska pääsee talvella isompaan "huoltoon" jolloin vaihtuu mm. vaihdelaatikko pidempivälityksiseksi tonnisen laatikoksi, samoin kuin vaihteensiirrot vaihdetaan keppimallisiksi.

Latausjärjestelmä täytyy muuttaa vaihtovirtapeliksi, eli maadoitukset täytyy kääntää toisinpäin, jne.

Myös hammastanko täytyy joko kunnostaa tai vaihtaa notkeammin toimiva tilalle, ja jarruja odottaa täyskunnostus.

 

Vielä kun löytyisi jotkin kelvolliset penkit ja uudemmanmalliset ovet (joissa on ne laskeutuvat ikkunat) niin pelillä voisi kuvitella ajavansa ensi kesänäkin hymy korvissa :)

 

Niin ja pakoputki täytyy vaihtaa, tuo 1-vaimentiminen pitää sietämätöntä pörinää, vaikka uusi onkin, ilmeisesti 2-vaimentiminen on melkein tuplaten parempi vaimennuskyvyltään.

 

Muutaman viikon päästä Mini seisontaan ja talviteloille.

 

Tuskin jiikoo oma Minisi on tuon ikäisenä yhtään huonompi, elektroniikkaahan on helpompi korjata kuin loppuunkulunutta virranjakajaa tai kaasutinta :)

 

Onhan tuo meidänkin Mini jo kahteen kertaan "kunnostettu" mutta eihän nuo kunnostamatta kestä ikuisesti.

Link to comment
Share on other sites

Vielä kun löytyisi jotkin kelvolliset penkit ja uudemmanmalliset ovet (joissa on ne laskeutuvat ikkunat) niin pelillä voisi kuvitella ajavansa ensi kesänäkin hymy korvissa :)

 

Ikävä kyllä ovia et voi vaihtaa veivi ikkunaisiin uudemmista mk3 -> mineistä sillä ovet ovat täysin erimalliset. Veivi ikkunaisia ulkosaranaisia ovia on ollut mutta en ainakaan tiedä löytyykö mistään lähempää kuin Etelä-Afrikastatai Australiasta.

 

Hyvä vaihtoehto on yrittää metsästää jostain aukeavat takasivuikkunat läpivedon synnyttämiseksi. Tuppaavat vaan olemaan aika harvianaisia. Tähänkään mk3 ja uudempien takasivuikkunat eivät käy koska ovat eri kokoiset.

Link to comment
Share on other sites

Tuskin jiikoo oma Minisi on tuon ikäisenä yhtään huonompi, elektroniikkaahan on helpompi korjata kuin loppuunkulunutta virranjakajaa tai kaasutinta :)
Ehkäpä näinkin. Pikaisesti kun laskin, niin mun autolla olisi nykyisillä ajomäärillä pyöritetty mittariin 36 vuoden ikäisenä vuoden 2034 lopulla 566tkm ja oon ollut eläkkeellä tuossa vaiheessa 9 vuotta, joten hienoahan se ois, jos peli kestäis noin hyvin ja kunnostaminenkin on helppoa... ;D Toisaalta, olihan Granadakin ajokunnossa yli 700 tkm ajettuna, joten miksei Minikin vähemmillä ajoilla... Mitenkähän kuskin kunto kestää noille kilometreille...
Link to comment
Share on other sites

 

Ikävä kyllä ovia et voi vaihtaa veivi ikkunaisiin uudemmista mk3 -> mineistä sillä ovet ovat täysin erimalliset. Veivi ikkunaisia ulkosaranaisia ovia on ollut mutta en ainakaan tiedä löytyykö mistään lähempää kuin Etelä-Afrikastatai Australiasta.

 

Hyvä vaihtoehto on yrittää metsästää jostain aukeavat takasivuikkunat läpivedon synnyttämiseksi. Tuppaavat vaan olemaan aika harvianaisia. Tähänkään mk3 ja uudempien takasivuikkunat eivät käy koska ovat eri kokoiset.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikävä kyllä ovia et voi vaihtaa veivi ikkunaisiin uudemmista mk3 -> mineistä sillä ovet ovat täysin erimalliset. Veivi ikkunaisia ulkosaranaisia ovia on ollut mutta en ainakaan tiedä löytyykö mistään lähempää kuin Etelä-Afrikastatai Australiasta.

 

Hyvä vaihtoehto on yrittää metsästää jostain aukeavat takasivuikkunat läpivedon synnyttämiseksi. Tuppaavat vaan olemaan aika harvianaisia. Tähänkään mk3 ja uudempien takasivuikkunat eivät käy koska ovat eri kokoiset.

 

Minissä on ne aukeavat takasivuikkkunat, luulin että kaikissa olisi sellaiset.

Onko mk3:n oviaukkokin erikokoinen kuin vanhemman, eli paljonko ovea joutuisi rälläköimeen/hitsaamaan jotta saisi veivi-ikkunallisen oven sopimaan tuohon vanhempaan?

Link to comment
Share on other sites

Kätevälle miehelle ei mikään ole mahdotonta. Tehdäänhän niitä avominejä, choppauksia ym,ym.

En ole koskaan nähnyt kenenkään tehneen moista muutosta??, mutta kyllä siinä melko paljon joutuu joko ovea tai ovenreikää tai molempia muuttamaan.

Ehkä järkevintä olisi yrittää muuttaa ovea sopivaksi vanhan reikään?, niin ei ainakaan pilaisi jo harvinaisempaa liukuikkunakoppaa.

Kohtalaisen hyviä 70 luvun korejahan on jatkuvasti tarjolla, jossa ne on valmiina !!

Link to comment
Share on other sites

Kätevälle miehelle ei mikään ole mahdotonta. Tehdäänhän niitä avominejä, choppauksia ym,ym.

En ole koskaan nähnyt kenenkään tehneen moista muutosta??, mutta kyllä siinä melko paljon joutuu joko ovea tai ovenreikää tai molempia muuttamaan.

Ehkä järkevintä olisi yrittää muuttaa ovea sopivaksi vanhan reikään?, niin ei ainakaan pilaisi jo harvinaisempaa liukuikkunakoppaa.

Kohtalaisen hyviä 70 luvun korejahan on jatkuvasti tarjolla, jossa ne on valmiina !!

 

No entäs kuinkas saisi tehdä tuosta rättikatollisen, pitääkö kattoa tai koria jäykistää tms? SIis en meinaa avoa vaan sellainen avattava rätti siellä katon päällä.

Link to comment
Share on other sites

 

No entäs kuinkas saisi tehdä tuosta rättikatollisen, pitääkö kattoa tai koria jäykistää tms? SIis en meinaa avoa vaan sellainen avattava rätti siellä katon päällä.

 

 

Varmaan helpointa kysästä suoraan konttorin mielipidettä asiasta. Itse kyllä vahvistaisin tuon katon+korin jos tollasta olisin tekemässä. Tai no vahvistin korin vaikken tuota tehnytkään  ;D

Luultavasti tuon virityksen joudut kuitenkin muutoskatsastamaan niin konttoriltahan se selviää mitä joudut tekemään..

Link to comment
Share on other sites

No entäs kuinkas saisi tehdä tuosta rättikatollisen, pitääkö kattoa tai koria jäykistää tms? SIis en meinaa avoa vaan sellainen avattava rätti siellä katon päällä.

Eipä siinä mitään ihmeempiä vahvistuksia tarvita jos siihen laittaa valmiin Webaston rättikatto elementin. Eli siis iso kankainen kattoluukku. Vastaavan kuin noissa  British Openeissa niinkuin mullakin. Eikä sitä tarvitse kyllä muutoskatsastaakkaan. Siinä on semmoinen metallinenkehys ympärillä joka vahvistaa kyllä kattopellin. (taisi ensimmäiset Webasto katot 60-70 luvulla olla puukehyksellä) Ja jos se noitten 90 lukulaisten leikkipelti katossa pysyy ilman ihmeempiä vahvistuksia niin kyllä se pysyy tommosessa kunnon pellistä tehdyssä minissäkin. Tuommoisen katon asennukseen oli ohjeet jossain MiniWorldissä muistaakseni.

 

Jos itse meinaat kyseistä hommaa tehdä ilman valmista pakettia niin silloin tuo konttorin suuntaan marssiminen voi olla viisasta.

Link to comment
Share on other sites

... Ja jos se noitten 90 lukulaisten leikkipelti katossa pysyy ilman ihmeempiä vahvistuksia niin kyllä se pysyy tommosessa kunnon pellistä tehdyssä minissäkin.
Onko tämä joku urbaani legenda vai onko oikeasti pellissä jotain eroa. Oliko vanhojen pelti galvatoitua tms.? Mulla on ollut se käsitys, että ero (käytettyjen autojen) pelleissä johtuu siitä, että ympäristömääräysten vuoksi pellit on maalattu huonommin kestävillä maaleilla. Jos verrataan 90-lukuisen ruostunutta peltiä vanhemman auton juuri uusittuun ehjään peltiin, niin onhan silloin eroa kuin yöllä ja päivällä  ;D Uudemmat Minit ainakin painaa enemmän kuin vanhat, eikä voi uskoa, että pelti ois kevyempää ja sitten jollain renkailla, penkeillä, äänieristyksella, sivutörmäystangoilla, katalysaattorilla ja airbägillä nyt sentään ihan älytöntä eroa tulee. Mini on kokoisekseen aika painava peli. Omamassa 783 kg. Ja niin, auto todellakin meinaa ruostua käsiin. Kaikki autossa olevat ruuvit, pultit, mutterit ja niiden ympäristö alkaa saada pikkuhiljaa ruskean värin... Mutta niinhän sitä tuntuu muillakin 8v ikäisillä autoilla olevan, vaikka olisivat galvanoidusta pellistä tehtyjä... Järkyttävän huonosti on kyllä maalaus tehtaalla suunniteltu&toteutettu - monessa kohdassa on kirkasta peltiä jätetty näkyviin ???
Link to comment
Share on other sites

Maalit on huonontunut, mutta kyllä lisävarusteista tulee ihan oikeasti aivan julmetusti painoa, pienistä puroista tulee iso joki... Eikä ole Minissä ollut galvanoitua peltiä. Toinen mikä selittää uudempien minien huonoa kuntoa, on että kukaan ei ole vielä kertaakaan korjannut niitä.

 

Käyttöautossani lisävarusteet tuovat normaalimalliin verrattuna noin 500kiloa lisäpainoa, onneksi Mineissä ei ihan näin paljoa  ;D Vähän vajaa mun Vanin ajopaino.

Link to comment
Share on other sites

On pellissä eroa uudet ovat paljon ohuempaa peltiä kuin vanhemmat. Esim. konepelti mun kilpa-autossa (mk1) on konepelti mistä on poistettu vahvisteristikko ja kaikki muu ylimääräinen. Se painaa edelleen huomattavasti enemmä kuin mk3 konepelti vakiona ja sitten tuo -93 british openin konepelti, joka on niin ohutta peltiä että aaltoilee pestessä sienen edellä. Mk1 ja Roverin koristen autojen painoero on aika merkittävä kilpa-autoissa kyse on reilusti yli 30 kilosta. Kilpakunnossa mun kanssa (80kg) mun mk1 painaa n.710 kg. Painoraja Mini tonni autossa on 690 kiloa kuljettajan kanssa. Tohon on kyllä vaikuttavia seikkoja paljon liian monta kerrosta maalia, liian painavat kaaret, mutta jos kevyen haluisi niin ainakin etupään pellit pitäisi vaihtaa ne ovat vielä alkuperäiset.

 

Tiedän monta rover korista kilpa-autoa, jossa minua painavammat kuskit käyttävät useita kymmeniä kiloja lisäpainoa että auto pysyy tuon 690 yläpuolella.

 

Ruostumiseen tosiaan vaikuttaa eniten se että maalia on noissa uusissa säästelty oikeen huolella ja osassa peltien takapuolia sitä ei ole ollenkaan. Nuo ensimmäiset minithän suorastaan upotettiin maaliin. Uusille taas tuntuu että maalia on vaan näytetty.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuo pitää valitettavasti paikkansa, uudemmat korit ovat pelleiltään ohuempia + työn laatu ei välttämättä päätä huimaa. Lisäksi ruiskuvermeissä on sisäloksuissa kamaa, jotka kerää kuraa. Sieltä se korroosio lähtee iloisesti liikkeelle. Oma Clubman on pikku hiljaa menossa taas nippuun ja esim. etu- ja takakelkka ovat edelleen alkuperäisiä. Takakelkan takaa löytyy vielä alkuperäinen maali. Tosin on kyllä sanottava että auto oli jo ostettaessa (1989) erittäin hyvin säilynyt. Ainoa ruostesuojaus mun aikana on ollut vuotava moottoriöljy...

Link to comment
Share on other sites

OT jatkuu älkäätten hermostuko (Mini on mulle ISO :-[ asia)...

Pitääkö tämä (peltien paksuusero) tulkita niin, että mikäli tilaa minisparesista/minitronista peltiosia tai kokonaisia koreja, niin näissäkin osissa on sitten iso painoero vanhemmille versioille tehdyissä osissa. Joistakin peltiosista ei ollut listoilla eri versiota eri korimalleille, joten onko ko. osat sitten tehty ohuemmasta vai paksummasta pellistä? Saako sitä vanhanajan peltiä enää nykyään mistään vai onko kaikki teräkset & pellit nykyään jotain suuremman lujuusluokan materiaaleja? Granadan konepelti oli niin vahva tukirakenteineen, että aikoinaan ilkivaltaa tehnyt porukka hyppi auton päällä, niin konepeltiin ei tullut kuin jalanjäljet. Granadan konepelti painoi ehkä 50 kg, koska ylösnostamiseen piti käyttää voimaa enemmän kuin 20 kg nostamiseen... Entisöijät varmaan tietää tarkkaan, mikä on oltava minkäkin osan materiaalivahvuus, jos haluaa tehdä autenttisesti oikeanlaisen pelin. Paljonkohan vanhanaikainen & oikeaoppinen pohjamaalaus lisaa massaa? Ruostesuojaus?

 

30 kiloa tuntuu niin pieneltä erolta, että sellainen voi tulla mistä tahansa. Voisin uskotella itselleni, että 90-luvun autosta on helppo tehdä kevyempi, jos siinä on käytetty 90-lukuisen moottorinohjaustekniikkaa (ei esim. kaasutinta). Vanhemmassa korissa voi olla joissain kohdissa vahvikepaloja (mainittu konepelti), jotka on jätetty uudemmissa pois. Konepelti voi siis helposti olla muutaman kilon painavampi, samoin takaluukku. Entas ovet? Vahvikepalat ei kylläkään lisää edelleenkään sitä pellin paksuutta, vaan painoa, tukevuutta ja tuovat lisää ruostuvia kohteita autoon.

 

Autojen ruostumisherkkyydesta olen kuullut, että vanhoina aikoinakin Minejä pidettiin ruostumisherkkinä. Siis silloin, kun ne oli normaaleina käyttöautoina, kuten nyt nämä 90-lukuiset kai on. Se on kyllä hienoa, miten 60-luvun Minit näyttää noissa kokoontumisissa uudemmilta ja hienommilta kuin ne on näyttäneet uusina... On nähty vaivaa tosi paljon - enkä usko, että tehtaalla alunperin vaan pääasiassa myöhemmin alanharrastajan toimesta. Harmi, ettei noita pyöri enempää katukuvassa piristämässä vaikka niissä ois kuinka hyvät pellit ja kuinka paksut maalit. Metallinen (koriste)esine olisi kuinka herkkä ruostumaan, niin se voi säilyä ruosteettomana parikinkymmentä vuotta, jos sitä käytetään ulkotiloissa vain muutamina kuivina päivinä vuodessa ja muulloin säilytetään tallissa. Ja vastaavasti, vaikka metallinen (käyttö)esine olisi galvanoitu, niin siihen ilmaantuu muutamassa vuodessa ruostetta, koska sitä käytetään vuoden ympäri. Itse olisin onnellinen, jos mulla olisi varaa omistaa koriste-esine ja kulkuväline erikseen. Vielä ei näin ole, joten ruostutan tätä omaa toistaiseksi ja toivon, että saan sekä autotallillisen kämpän, että (suunnilleen uuden) kakkosauton, jossain välissä. Onneksi peltiä ja maalia saa kaupasta lisää...

 

Jeps, kunhan autooni tulee riittävästi ruostevaurioita, niin seuraava autonmaalaus tehdään vanhanajan maaleilla ja maalaustavoilla, jos vain jossain sellaisia saa tehtyä. Mutta siihen menee (toivottavasti) vielä lukuisia vuosia. Autolla tuli juuri täyteen ostamisen jälkeen 50tkm ja on nyt siis ajettu 58tkm, joten ei mikään auto ruostu pahasti näin vähällä käytöllä. Onhan tuokin ollut 3 vuotta olemassaolostaan sisätiloissa...

Link to comment
Share on other sites

Pieni vinkki, tämän vuoden jälkeen ei saa muutakuin vesiohenteisia maaleja enää kaupasta. Hommaa hankaloittaa vielä se että niillä on eri sävytystaulukot, eli varmaankaan mitään vanhoja Minien värejä ei enää saa suoraan sopivana sävynä. Vesiohenteisen huonompana puolena "autotallimaalausta" ajatellen on pidempi kuivumisaika, eli käytännössä isompi pölyongelma.

Link to comment
Share on other sites

On aivan sama mistä pellit ostaa, sitä kunnon 60-luvun peltiä ei enää saa. Jos ostat vaikkapa alkuperäiset lokasuojat, nyt alkuperäisen pellin paksuus on 90-lukuisen Minin pellin paksuus, joten siihen kannattaa varautua. 90-lukuisissa, kuten jo moneen kertaan täälläkin todettu, on aivan järkyttävän ohuet pellit. Ja järkyttävän huono korityö. Me (Minitronissa) ei varmaan myydä mihinkään Mineihin niin paljon peltiä kuin saksantuonteihin, jotka näyttää kaukaa katsottuna hyviltä ja itseasiassa ovat aika rapeita. Ei toki kaikki, mutta enemmistö.

 

Itse en uskaltaisi ajaa suolassa -98:lla ja -00:lla metriäkään, koska eihän niitä sitten enää kohta olisi... eikä kaupastakaan saa enää uusia :-[ Mä säilytän ne (yhtä kaveria lainaten) sitten vaikka "lasikaapissa", siellä ne ei paljon enää huonone  ;D

Link to comment
Share on other sites

Itse en uskaltaisi ajaa suolassa -98:lla ja -00:lla metriäkään, koska eihän niitä sitten enää kohta olisi... eikä kaupastakaan saa enää uusia :-[ Mä säilytän ne (yhtä kaveria lainaten) sitten vaikka "lasikaapissa", siellä ne ei paljon enää huonone  ;D
Mutta melkein uusia saa, jos joku suostuu sellaisen käyttöautoksi "lasikaapistaan" myymään... ;)
Link to comment
Share on other sites

Pieni vinkki, tämän vuoden jälkeen ei saa muutakuin vesiohenteisia maaleja enää kaupasta. Hommaa hankaloittaa vielä se että niillä on eri sävytystaulukot, eli varmaankaan mitään vanhoja Minien värejä ei enää saa suoraan sopivana sävynä. Vesiohenteisen huonompana puolena "autotallimaalausta" ajatellen on pidempi kuivumisaika, eli käytännössä isompi pölyongelma.

 

Ite on tullu jotain pikkuosia maalattua "vesiväreillä" ja on kyllä kohtuullisen v___maista vetää juurikin tuon pölyongelman takia. Vanhoilla kunnon maaleilla + pikakovetteilla pystykin jonkin näköseen tulokseen tallissa kun se on pölykuiva kohtuullisen nopeasti. Pitäis suunnilleen laboratorio oloissa maalata jotta sais hyvän.. Toi oli uutta että vaan vesivärejä kohta tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

Mutta melkein uusia saa, jos joku suostuu sellaisen käyttöautoksi "lasikaapistaan" myymään... ;)

 

Joo, saattaa sinne meidänkin lasikaappiin tulla joskus tilaa ja sieltä joku saada kohtuullisen uuden auton. Ei ehkä uuden vuosissa, mutta kunnossa sitäkin enemmän. Liikaa Minejä ja liian vähän kuskeja ja vielä monta projektia toteutettavana, joten something's got to give...  :-/ Sitä toivoo ettei omat autot joudu kenenkään käsittelyssä suolakylpyihin, mutta sittenhän siihen ei ole enää sanomista, kun auto on vaihtanut omistajaa. Ainakin olen kantanut korteni kekoon yrittämällä säilyttää palan Roverin/Minin historiaa, vaikkakin kohtuu-uutta sellaista. No nii, karkasi aivan OT alueille, mutta ei voi auttaa  ;)

Link to comment
Share on other sites

Minin pellit, ainakin pohjapellit, oheni ensimmäisen kerran -68 vuonna, kun siirryttiin Mk 1:stä Mk 2:n. Tämä on varmaa tietoa !

Jos jostain löytäisi uuden alkuperäisen Mk 1:n korin ja suojaisi sen nykyajan menetelmillä alustastaan, niin ei ruostuisi ikinä.

 

Oletteko huomanneet, että pelleiltään suht. alkuperäisessä kunnossa säilyneitä Mk 1:ä on suhteellisesti ikäänsä nähden enemmän kuin 70 ja 80 lukusia. Monissa MR kilvissä olevissa on alkuper. lattiat, takakontin pohja Ym.

Link to comment
Share on other sites

... Ainakin olen kantanut korteni kekoon yrittämällä säilyttää palan Roverin/Minin historiaa, vaikkakin kohtuu-uutta sellaista.
Tavoite on siis molemmilla sama. Toteutustavoissa aavistuksen eroja. Molempia tapoja tarvitaan. Ja mieluusti suuremmassa määrin kuin nykyisin. Saataispa mahdollisimman suuri osa jäljelläolevista Mineistä pelastettua Suomeen, jonka ansiosta auto sai leijonanosan maineestaan.
Jos jostain löytäisi uuden alkuperäisen Mk 1:n korin ja suojaisi sen nykyajan menetelmillä alustastaan, niin ei ruostuisi ikinä.
minisparesissakin näyttää olevan hinnastossa kokonaisia koreja vain MK4 ja uudemmat, sekä ClubMan. Noistakin näyttää varastossa olevan vain uusimpia, että lieneeköhän enää sitten olemassakaan muita kuin uusimpia...
Link to comment
Share on other sites

Alkuperäistä Mk 1:n varaosakoria ei ole ainakaan virallisesti saanut 20 vuoteen.

 

80-luvun alkupuolella olisi vielä saanut. Maksoi silloin n. 10 000 mk.

 

Nythän jotkin entisöintipajat taitaa myydä isolla rahalla korjauspelleillä uudelleen rakennettuja Mk1 koreja ?!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...