Jump to content

Austin Mini ilmoittautuu


Sautio
 Share

Recommended Posts

Hello, uusi käyttäjä ilmoittautuu Austin Minin (1970) kera :)

 

Tuossa on kyseinen keksintö:

http://groups.msn.com/Saabisti74/austinmini70.msnw

 

Auto on käyttökunnostettu yli 10 vuotta sitten mutta nyt vasta otettiin käyttöön se, anoppini osti tuon uutena ja nyt siirtyi tyttärelleen eli vaimolleni.

 

Pientä problematiikka tuossa on ollut, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee.. kytkimen pääsylinteri vaihtui Saab 96:n vastaavanlaiseen ja kytkimen putki vaihtui myös isommaksi = kytkimestä tuli kevyempi käyttää. Lämppärin hana vaihtui mallia konehuoneesta ruuvattavaksi, ja laturi sai uudet hiilet.

 

Vielä olisi etujarrut korjaamatta, toinen puoli tahtoo kuumeta ja se menettää tehonsa lämmettyään, sylinteri/sylinterit haluavat kanittaa, mutta siitä selvinnee uusilla sylintereillä ja jarrukengillä sekä -letkuilla.)

 

Eli Minissämme on 1-piiriset jarrut metallisella säiliöllä, ja ne pitäisi päivittää turvallisemmiksi ja tehokkaammiksi 2-piirisiksi ns. kustannustehokkaasti.

 

 

terveisin Sautio

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos jarruista haluut hyvät niin laita sinne eteen levyjarrut. (sain sen käsityksen että olis rumpujarrut)  Noita käytettyjä sarjoja on vähän väliä tarjolla aika edullisesti.

 

Tai jos oikeen tekijä mies niin saahan niihin vanhoihinkin napoihin tehtyä aika helposti kiinnikkeet mille satulalle tahansa. Itellä on käytössä edessä hondan levyt ja volvon 4-mäntä satulat. Pääsylinterinä Escort RS Turbon jarrusylinteri

 

Se sisäpuhallin pömpeli kannattaa itse purkaa ja katsoa missä vika..Ei ole paha homma. jos itse puhallinmoottori rikki niin mulla on noita kaksikin ylimäärästä, saat edullisesti  :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä, meinaatko että vanhohin napoihin saisi jollain sovitettua levyjarrut, mihinkäs ne levyt kiinnitetään?

Taitaa olla helpointa jos etsin valmiit levyjarruhässäkät (eli sellaisia saisi tarjota allekirjoittaneelle).

 

Kuinka teit sen jarrupolkimen tangon vai oliko Escon sylinterissä jo valmiiksi kiinni sopivanlainen tanko?

Link to comment
Share on other sites

a) Eli ensinnäkin mikä olisi hyvä korjauskäsikirja?

 

b) Sitten lukkoasiaa; kuskin puolen lukko alkoi pyörimään ympäri, eli jotain sieltä lienee hajalla (siis ei lukitu ollenkaan). Voiko tuolle tehdä itse mitään vai pitääkö kiikuttaa lukkosepälle? Ja molemmat kahvat roikkuvat liian alhaalla, millainen palautusjousisyteemi siellä on, ja pitääkö uusia koko menkanismi ja saako niitä mistään?

 

c) Nyt kuitenkin pitäisi ensin saada tuon nykyisen lodjun vaihteensiirto kuntoon, pakkia saa tosissaan etsiä, ja kepin alapuolella tuntuisi olevan väljää jossain nivelessä, ja keppi/nivel resonoi tosissaan ajossa (joutuu painamaan polvella keppiä jotta olisi hiljaa). Onko ehdotuksia minkä nivelen sinne tilaan?

 

d) Eli Minissämme on 1-piiriset jarrut metallisella ...

 

a) Mulla on tämmöinen korjauskäsikirja, joka on aina autossa mukana. Kirja on hyvä olla autossa, jotta voi tarvittaessa antaa sen korjaajalle, jos korjaamossa ei ole vastaavaa tietolähdettä. Itse en ole vielä kirjaa paljoa tavaillut.

 

b) Uusiakin saattaa löytyä minitronilta tai minisparesilta. Ja (vähemmän) käytettyjä voi kysyä vaikka tällä foorumilla. Ai niin, tuossahan se kysymys jo on tehtykin. ;) Lukkosepälle meneminen kuulostaa paljon kalliimmalta kuin uuden osan ostaminen. Minin osat on halpoja verrattuna uusiin autoihin ja tarjontaa&valikoimaa riittää.

 

c) Ehdotan jotain tiukempaa niveltä. Eli uutta. Jos ajoja on hyvin vähän, niin käytetty (eli ehkä myös nykyinen) voi jollain pikku virittelyllä toimia.

 

d) Levyjarrut kannattaisi varmaan laittaa eteen (ja taaksekin). Tuo jarrujen rakentaminen kokonaan eriauton osista kuulostaa hankalalta ja saako lopulta paremmat&turvallisemmat kuin mitä autossa on ennen remppaa onkin varmaan rakentajasta kiinni (ja vastuulla). Toisaalta mielenkiintoista on kuulla, miten tuo jarruprojekti onnistui, jos sen teet. Ihan kuvienkin kera.

 

---

Kysyttyjä&mainittuja Miniin tarkoitettuja osia saa varmaan tämän ja MCFF:n foorumin kautta käytettynä ja uusia noilta aiemmin mainituilta (ja muista) varaosamyyjiltä.

Link to comment
Share on other sites

Minitronin sivuilla mainitaan vaihteensiirtimistä sekä tankomalli että tunnelimalli, kumpikohan omassani mahtaisi olla, ei ainakaan etulattian keskellä mene mitään tunnelia joten omassani lienee sitten vanhempi eli tankomallinen?

 

Ja sopivatko nuo molemmat siirtimet keskenään ristiin, eli toimisiko uudempi laatikko vanhemmilla siirtimillä?

 

Onko tästä korjausoppaasta kokeumuksia:

Mini 1959-76 Official Workshop Manual 9th Edition

 

Itselläni on noita Haynesin oppaita muihin autoihini enkä ole oikein ollut tyytyväinen niiden sisältöön, ovat sellaisia yleisluonteisia pikaoppaita.

Link to comment
Share on other sites

Lisää kyssäreitä  :-[

 

Tuon nopeusmittari näyttää lähes 10km/h liikaa. Renkaina on ne piskuiset 10" kotikärrynpyörät uusilla renkailla, eikös tuohon voisi hankkia ainakin pari kokoa korkeammat pyörät jolloin mittarivirhekin poistuisi? Onko 12" isoin vannekoko jonka saa laillisesti asentaa Miniin ja mitkä ovat sopivat rengasprofiilit 12" ja 13" vanteilla?

 

Tuolla on aika kamala ajella moottoritiellä kun satasen nopeudessa ulvoo 4000rpm. Tarkoitus olisi tosiaankin vaihtaa tilalle tonnisen laatikko (jos siihen saisi vakiota pidempiä perävälityksiä niin mielellään vaihtaisin) ja isommat renkaat.

Link to comment
Share on other sites

Lisää kyssäreitä  :-[

 

Tuon nopeusmittari näyttää lähes 10km/h liikaa. Renkaina on ne piskuiset 10" kotikärrynpyörät uusilla renkailla, eikös tuohon voisi hankkia ainakin pari kokoa korkeammat pyörät jolloin mittarivirhekin poistuisi? Onko 12" isoin vannekoko jonka saa laillisesti asentaa Miniin ja mitkä ovat sopivat rengasprofiilit 12" ja 13" vanteilla?

 

Tuolla on aika kamala ajella moottoritiellä kun satasen nopeudessa ulvoo 4000rpm. Tarkoitus olisi tosiaankin vaihtaa tilalle tonnisen laatikko (jos siihen saisi vakiota pidempiä perävälityksiä niin mielellään vaihtaisin) ja isommat renkaat.

Ne 10" kottikärrynpyörät 145/80 R10 kokoiset renkaat on halkaisijaltaan 21,8 mm pienemmät kuin 145/70 R12. Tuon 12" renkaan säde on siis 10,9 mm suurempi, joten sen verran tarvitsee enemmän tilaa.

 

Tässä muutaman kotti-&golfkärryn ;D renkaan halkaisijoita milleinä:

205/50 R10: 459,0

165/70 R10: 485,0

145/80 R10: 486,0

145/60 R13: 504,2

175/50 R13: 505,2

195/45 R13: 505,7

145/70 R12: 507,8

165/55 R13: 511,7

Link to comment
Share on other sites

Tunnelli mallin vaihteisto on vanhempi. Sen näkee auton alta helposti kyseessä on alumiininen tunneli vaihdelaatikosta kepille. Uudemmassa tankolaatikossa laatikkoon menee vaihdekepiltä vain kaksi tankoa. Jos kyseessä on tunneli laatikko niin kannattaa keppi purkaa irti sieltä nivelestä ja kattoa missä kunnossa sen päässä oleva nylonkuppi on ja onko nivelessä rasvaa. Tunnelit tuppaavat kyllä kulumaan väljiksi eikä niihin taida saada uusia osia. Resonointia voi myös aiheuttaa tunnelin kiinnitys koriin. Tunneli kun toimii samalla moottorin alakiinnikkeenä.

 

Ja noista jarrupiireistä älä mitään itsemurha piiriä (etu omanaan ja taka omanaan) ainakaan tee. Itseäni lohduttaisi enemmän että edes toinen etujarru toimisi mielummin kun reilummin jarrua painamalla saisi pelkät takapyörät lukkoon. Ensimmäisissä kaksi piirijarruissa minissä oli juuri tuollainene etu/taka piirijako mutta niistä luovuttiin hyvin nopeasti normaalien ristikkäisten piirien tieltä.

 

Takalevyt on minissä liki aina tarpeetonta hifistelyä. Etulevyjä kannattaa kytäta käytettynä isompia kaks mäntäsiä 8.4 tuumasia -84 uudemmista mineistä tai 4 mäntäisiä metrosta voi saadaa jo edullisestikkin ne eivät vaan mahdu sitten 10" vanteisiin ilman muutoksia. Pikku coopperin 7" jarrut eivät ole merkittävästi rumpuja paremmat ja ylikuumenevat herkästi. Ison S coopperin 7.5" on kallein vaihtoehto mutta liki ainoa viisas ratkaisu 10" vanteille. Lisäksi huomioitavaa on että kaikki minin levyjarru navat sopivat ristiin (Metron navoissa on alapallo eripaikkassa). Ja 4-mäntäsiä alumiinisatuloita saa useammaltakin valmistajalta briteistä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos jiikoo, koetan nyt hieman kartoittaa projektia ja kysellä juttuja jonkimoisessa prioriteettijärjestyksessä ettei tule kamalaa sekamelskaa :D

 

Eli vaihdan nyt tilapäisesti vain etujarrujen sylinterit jotta saan jarrut toimimaan edes kohtuullisesti, sitten vaihdelaatikon vaihtojumpan yhteydessä olisi kätevä päivittää sekä vetarit että navat (levyjarrulliset navat) ynnä jarrupääsylinteri + putkitukset.

 

Mutta jotta tuolla viitisisi ajella edes rauhakseen niin vaihteensiirto pitäisi saada kuntoon, eli löytyisikö jostain kuvia ja tietoa noista vaihteensiirtomekanismeistä ja niiden keskinäisestä yhteensopivuudesta, eli kannattaisiko kunnostaa tuo nykyinen (tankomallinen?) vivusto välyksettömäksi jos kerran olen vaihtamassa laatikon uudemmaksi eli sellaiseksi jossa ilmeisesti oli se tunnelimallinen vivusto?

 

Edit: Niko ehtikin jo vastaamaan kysymyksiini, kiitokset :)

Vielä jäi mietityttämään se että käyvätkö nuo erilaiset vivustot ritiin.

Link to comment
Share on other sites

Ei käy tanko ja tuneli vivustot ristiin. Vaihdelaatinkon kuoret ja siirtäjät on erillaiset.

 

Asia selvä, muistan hämärästi appiukon esitelleen joskus 10v sitten tuon vaihteensiirrintä, se tosiaan taisi olla sellainen pitkä alumiinimötikkä ja sen molemmissa päissä oli nivelet. Resonanssi tulee varmaan sieltä siirtimen puslista tjmsp. Voisi tietysti koettaa kurkata kepin alapään näkymiä, eli olisiko jotain tehtävissä.

 

Eli kun tuo alumiinimötikkä toimii moottorin alakiinnikkeenä niin sitten ilmeisesti tarvitsen vivuston vaihdon yhteydessä myös erilaisen moottorin alakiinnikkeen?

 

Eli koetan ynnäillä laatikko/jarrukonversioon tarvitsemiani osia:

 

- Laatikko (löytyy)

- Moottorin alatuki

- Tankomallinen vaihteensiirrin (ja mahdollisesti vaihdekeppi)

- Uudemmat vetoakselit (appiukko oli todennut ainakin laatikoiden maljojen olevan erilaiset)

- Levyjarrulliset navat

- jarrusatulat eteen

- Jarrulevyt tietty

- 2-piirisen pääjarrusylinterin

- Uudet jarruputkitukset

- levyjarrujen vuoksi vähintään 12" aluvanteet (tuskin niitä Cooperin jarruja on markkinoilla liian paljoa?)

 

Täytyy tosiaan tehdä sellainen ei-itsemurhamallinen jarrujärjestelmä eli piirit ristiin.

Onkos noiden takajarruille jokin paineenrajausventtiili vai kuinka takajarrut saisi tehottomammiksi kuin etujarrut?

Minissämme on 1-piiriset jarrut eli takajarruilla mahtaa olla sitten 1kpl noita venttiileitä, eli 2-piirisissäkös niitä tarvitaan 2kpl?

 

Täytyy ensin koettaa etsiä kaikki tarvittavat osat jottei Mini jää pois ajosta liian pitkäksi ajaksi, jos sillä ajelee rauhakseen niin oikeastaan siihen ei tarvitsisi tilapäisesti tehdä muutakuin saada etujarrut tasapainoon ja koettaa saada poistettua ohjausakselin pystyvälys (rattia käännettäessä ei ole välystä, joka hieman kummastuttaakin, vinkkejä?).

 

 

Edittiä taas ;)

 

Olisikos kenelläkään kuvaa Minin uudemmanmallisesta jarrupääsylinteristä ja sen asennuksesta paikoilleen, ja vaatiiko uudempi sylinteri erilaisen jarrupolkimen?

 

Tuolta löytyikin vastauksia useampiin kysymyksiini:

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/

 

Mutta voisiko ohjausakslin pystyvälys johtua kuluneisuudesta? Ohjaus on hieman takertelevan tuntuinen, eli niitä säätölevyjä voisi koettaa poistella.

Tuolla mainittiin hammastangon haluavan 0.2l SAE 90-lootaöljyä, voisiko sinne koettaa tarjota jotain muuta, ja saako sen öljyn sinne kallistamalla toista puolta ylös, ja uittamalla haitarikumin sisään?

 

Siellä mainittiin että mineihin tuli jo 1969 mekaaninen bensapumppu ja samalla sähköjen maadoitus muuttui miinukseksi.

 

Saisiko runkonumeron perusteella selville Minimme valmistusajankohtaa, tuon perusteella se tuntuisi olevan vanhempi kuin mitä käyttöönottovuosi (1970) antaa ymmärtää?

Link to comment
Share on other sites

Monologia jatkaakseni :)

 

Miniin vaihdettiin uusi pakoputki, siihen tuli 10 vuotta varastossa lojunut (uusi kylläkin) 1-osainen pikkuputki yhdellä vaimentimella, ja vaimennein on päässä. Äänet ovat vähän turhankin miehekkäät tuollaiseen vakiovehkeeseen, kannattaisikohan katkaista putki jostain keskivaiheilta ja asentaa sinne jokin pikkuvaimennin?

Link to comment
Share on other sites

Tässä on muuten ohjeet Fiestan jarrujen laittamiseen miniin. Nuo fiestan jarrut ovat kyllä ihan toimivat on niillä voitettu muutama mini 1000 mestaruuskin. Eli ihan hyvä vaihtoehto jos tahtoo halvat jarrut 10 tuuman vanteille.

 

http://www.drjing.com/Mini/TechFiles/FiestaBrakes.htm

Link to comment
Share on other sites

Pirusti kysymyksiä mutta yritetään nyt vastata joihinkin:

 

vaihteensiirrot ei käy ristiin vaan vaatii aina vähintään laatikon kuorien vaihdon. Riippuen vuosimallista ratassarjat saattavat käydä sekä vanhoihin tunnelimallisiin että uudempiin tankovälitteisiin laatikoihin. Yksinkertaisinta on että käyttää laatikkoon kuuluvaa välitystä. Tunnelimallisissa laatikoissa on muutama kohta jotka kannattaa tarkistaa. Peräkopan yläpuolella on pari niveltä jotka on pultattu vaihteensiirtäjän tankojen päässä oleviin rihloihin. Niistä tuppaa pultit löstymään jolloin vaihteensiirrosta tulee epämääräinen. Itse siirtäjätangotkin on kuluvaa osaa... Kummassakin välityksessä vaihdekepin juuressa on nylon holkki. Eli keppi irti ja tuijotus sinne minne keppi kuuluu. Jos holkki on kulahtanut niin kepissä on pirusti löysää. Ei ainakaan paranna tuntumaa. Ne on helpot vaihtaa eikä maksa kauheita.

 

Laatikoissa on ollut synkattu ykkösvaihde about vuodesta -70. Jos ykkönen rusahtelee niin synkronointi ei ole enää parhaassa tikissä.

 

Jarruista: vaihtoehtoja levyihin on Minin omat tai sitten omatekoiset hybridit, esim. noita fiestan rojuja hyödyntäen. Jos intoa ja teknistä osaamista piisaa niin noi hybridit voi olla edulliset värkätä.  Jarrumuutokset eivät nykyään vaati muutoslupaa vaan homma hoituu pelkällä muutoskatsastuksella konttorilla. Tärkeää on että kaikki omatekoinen on riittävän tukevaa. Jos ei kiinnosta kädenvääntö katsastusmiehen kanssa niin kannattanee pitäytyä Minin kamoihin.

 

Kaksipiirisysteemeistä: minissä on ollut sekä etu/takajaolla että ristikkäin (tyyliin vasen etu/oikea taka) olevia systeemejä. Itsemurhatemistä voi olla montaa mieltä mutta mulla on Minissä etu / takajaolla uusimman minin tehostettu systeemi sekä V8 Minorissa vastaavalla lailla toteutettu 4-pyörälevyjarrut. Tekee miten tekee niin aina se on parempi kuin jarruton yksipiirisysteemi. Vanhemmissa Mineissä on takapäässä paineenrajoitusventtiili. Uudemmissa sitä ei ole ja  takajarruissa on pienhalkaisijaiset sylinterit. Jos laittaa eteen levyt niin takasylinterit pitää passata etuijarruihin. Helpoin vaihtoehto on laittaa säädettävä paineenrajoitinventtiili takalinjaan ja rajoittaa takajarrut siten. Tämä tosin ei taida ihan helposti onnistua jos käyttää ristijakoa.

 

Mulle ei kyllä aukea pätkän vertaa tuo isompien jarruputkien logiikka. Nykyautoissa on kooltaan ihan samat jarruputket kuin Mineissä enkä ole huomannut tarvetta isompaan putkikokoon. Tärkeää on että ne putket ovat ehjät eivätkä mitään kupansyömää korppua. Sama pätee letkuihin.

 

Ohjausakselin pystyvälys: tarkista että ohjausakselin alapäässä oleva 1/4" pultti on kireällä. Jos se on löysällä niin akseli pääsee liikkumaan ylösalas rihloissaan. Jos se on kireällä ja välys on hammastangossa niin epäilen ettei se enää korjaannu pelkällä shimmauksella.

 

Ovenlukot: kahvat roikkuu ??? Mikäs se vuosimalli nyt onkaan Mk1 ja Mk2 Mineissä on kääntyvät kahvat, Mk3 mallista eteenpäin kiinteät kahvat joissa on painonappi oven avaamista varten. Mk3 ja uudemmat ovet on nostoikkunoilla, vanhemmat liukuikkunoilla. Molempiin saa uusia lukkosylintereitä, mutta ne vaatii lukon kahvan irrottamisen. Sylinterien vaihto ei ole iso operaatio.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, hoksasin vasta nyt nuo valokuvat. Jos ne kahvat roikkuu niin syy löytyy niistä salpamekanismeistä, jotka on kolmella ruuvilla pultattuna oven sisäpuolelle. Niiden sisällä oleva jousi on vähän kuoleentunut eikä jaksa kannatella kahvaa. Kahva itsessään lähtee irti ainakin Mk1 malleissa ottamalla se yksi ruuvi sisäpuolelta irti ja nykäisemällä kahvaa ulospäin. Muistaakseni tuossakin pitäisi olla samalla lailla.

Link to comment
Share on other sites

tattis vastauksistanne, nyt on Minin etujarru säädetty löysemmäksi, vieläkin jää laahailemaan kovempien jarrutusten jälkeen eli pitää vaihtaa sylinterit ja letkut.

Penkkien pohjat on korjattu ns. patentiratkaisuna eli jouset veke ja tilalle nailonnaroa ja uusia reikiä kumialustoihin, nyt ei jousta niin toivottoman alas kuin kuoleentuneilla jousilla. Ehkä kestää ainakin muutaman päivän ;)

 

Tiedossa olisi tankomalliset vaihteensiirtomekanismit, vetarit ja levyjarrulliset navat + satulat, sekä tietty laatikko, eli pitää jossain vaihessa aloittaa vaihdelaatikon askartelu.

 

Löytyi myös välyksetön hammastanko ja ohjausakseli, jotka pitää vielä tarkastaa ennen vaihtoa, ja virtalukko pitäisi vaihtaa nykyisestä ohjausakselista.

 

Tuo omamme on tosiaan varmaankin jokin "lakkomalli" eli on kasattu niistä osista mitä on tehtaan varastosta sattunut löytymään, eli on ssekoitus mkI:stä ja mkII:sta, mutta eipä tuo menoa haittaa :D

Link to comment
Share on other sites

Penkinpäälliset on poistettu ja alta paljastui käytännössä uudenveroista keinonahkaa (taitaa olla aika hyvälaatuista materiaalia) koska autossa on ollut lähes aina penkinpäälliset.

 

Penkkeihin toki täytyy hankkia uudet pohjat, mutta toistaiseksi saavat kelvata noilla naruvirityksillä.

 

Eli toistaiseksi tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että penkit pitäisi saada muutenkin alkuperäiseen ryhtiinsä toppauksiensa osalta.

Penkkien superlonit ovat painuneet aika läjään takamuksen kohdalta ja myöskin selkänojassa on havaittavissa selkeä tuntuma runkoputkiin :D

 

Onkos joku värkkäillyt noita toppauksia (uusia ei varmaan mahtane saada enää mistään) ja minkäpaksuisella superlonilla?

Ja kuinkas selkänojan verhoilu lähtee irti, se jäi tutkimatta tuon naruoperaation ohessa  :-[

 

Kyllä orkkis musta keinonahka aina voittaa bussin verhoilukankaasta kyhätyt päälliset ;)

Link to comment
Share on other sites

Apparin ovenkahvan välys saatu pois ja kahva istuu nätisti paikoillaan. Siinä läpimenevässä nelsinurkkaisessa tangossa oli mukamas jokin halkio lukon sisäpuolella joka kaiketi on joskus toiminut välyksensäätönä tms, mutta säätövara ei riittänyt joten painoin kahdelle kulmalle rakotulkin palaset, ja tuli aika timmi.

 

Kuskin lukko pitäisi sada toimivaksi, kahvaosa on hieman halki sieltä kahvaosasta (sieltä missä se neliskanttinen tanko kiinnittyy ulkokahvaan) ja lukkopesä on ilmeisen sökö.

Lukon pitäisi ymmärtääkseni kääntyä avaimesta 90 astetta eli yläasennosta taaksepäin (ja takaisin), tämä yksilö pyörii holtittomasti ympäri ja avaamisen saa suoritettua mm. ruuvimeisselillä.

 

Eli ymmärtääkseni tarvitsen sekä uuden ulkokahvan ettän lukkosylinterin, ja lukkosylinteri täytyisi sitten sarjoittaa lukkosepällä sopimaan vanhalle avaimelle.

Link to comment
Share on other sites

Sitten vielä sellainen kymysys että mistä johtuu takasivuikkunan halkeaminen.

Autossa on siis ne avattavat sivuikkunat, ja niiden säätöjen pitäisi olla ihan ok. Ministä oli haljennut ensimmäisen kerran oikea (ja nimenomaan oikea, vasen ei ole koskaan mennyt rikki) takasivuikkuna jo muutaman vuoden ikäisenä, halkeama alkaa sieltä salpamekanismin luota ja suuntautuu siitä 45 asteen kulmassa alas.

Lasi on kuulemma vaihdettu mekanismeineen (ja tietty ympäryslistoineen) käytettyyn jo kerran, ja kerran siihen teetettiinkin uusi lasi.

Silti aina katkeaa. Pitäisikö tuohon teettää avattavaa pienempi umpilasi ja hakea Etolasta tiiviste? Siis nyt on taasen halki.

Link to comment
Share on other sites

Nyt meni syylärinletku eli se syylärin alapuolelta lähtevä letku joka haaroittuu lämppärin kennolle, mistäs tuollaisen saisi näin yhtäkkiä, vai pitäisikö vätkätä ihan normaalista mutkaletkusta ja tehdä väliin metallinen y-haara?

Link to comment
Share on other sites

Tungin sen nettiautoon tuplahinnalla, unohtui kirjoittaa että järkeviä tarjouksia kuunnellaan. Alkaa vain noita autoja olemaan jo liikaakin.

Alunperin appivanhemmat pyysivät meitä myymään kyseisen pelin, mutta vaimon toiveesta päätyi rekisteriin ja hänen nimiinsä.

Kiva tuolla on huristella mutta eipä oikein tuo työmatka-ajo tuolla onnistu, 30km suuntaansa ja pitäisi ajella reilua satasta jos meinaisi mihinkään ehtiä, ja pitäisi suhailla pitkin päivää milloin missäkin (ja arvatkaapas kuka sillä on joutunut ajamaan  ;D ). Pelkkänä kauppakassina tuosta tulee turhanpäiten kuluja koska polkupyörälläkin hoitaa kauppareissut ihan ok.

Ja talvella tulee taas säilytysongelmia kun on vain yhden auton talli.

 

Autossa ei ole mitään niin fataalia vikaa että sen vuoksi sitä oltaisiin myymässä (ja pian nuo mainitsemani viatkin on korjattu).

 

Mutta käteenhän tuo jää, joten katsotaan jos nappaisi syksymmällä kilvet pois ja tunkisi johonkin varastoon taas seuraavaksi 10 vuodeksi, ei tuota viitsi millään tonnilla kuitenkaan myydä, ja appivanhemmat sitä eivät huoli takaisin, ei kuulemma ole palautusoikeutta ;)

 

Edit: jotta tuosta saisi vakavastiotettavan käyttöauton niin tuohon pitäisi vaihtaa erittäin pitkä perävälitys, meitsin hermot ei kestä ajella alle 120 nopeuksia kovinkaan montaa kilometriä :)

 

Ja nopeuden myötä kaikenlaisia muitakin modernisointeja pitäisi tehdä, mm. äänieristyksen, levyjarrujen, ym, suhteen, eli helpointa olisi hankkia vaikkapa jokin vm. 1995-2000 Mini.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...