Jump to content

Lasien irroitus...


Sjannis
 Share

Recommended Posts

Mikä on paras tapa irrottaa etu- ja takalasit Ministä, kun pitäisi vaihtaa kattoverhoilu ja sen reunat menevät tiivisteiden alle? Ihanko vaan ruuvarilla painelemalla? Ei väliä jos tiivisteet hajoaa kun on tarkoitus laittaa uudet.

Entäs takaisin laitto? Jostain muistan nähneeni, että kun laittaa ensin tiivisteen ikkunaan, sitten narua tiivisteen uraan koko matkalta niin asennus sujuu helposti vetämällä narun kanssa tiivisteen huulen pellin päälle.

Mistä muuten mahtaa saada Miniin ikkunoita? Takalasi on tosi naarmuinen ja muutenkin takalasin lämmitysraidat ovat turhat, koska ajelen vain kesäisin.

Link to comment
Share on other sites

Ruuvarilla ei juuri kannata sitä lasia lähteä sieltä tiivisteen välistä nostamaan/painamaan ellei ole todella pehmeät tiivisteet. On sitä ennenkin saatu tuolla menetelmällä ikkunaan säröjä.

 

Kun kerta tiivisteet menevät uusiksi, niin mattopuukolla vain siitä lasin ympäriltä tiiviste pois ja painat sisäpuolelta kädellä lasin ulos tiivisteestä tai mitä siitä on jäljellä.

 

Tuo tuskin on virallinen tapa irroittaa ikkuna, mutta ainakin omalla kohdalla toimi :)

 

Minitronista saa sitten niitä uusia laseja hankittua.

Link to comment
Share on other sites

Mä oon irrottanut kiilalistan tiivisteestä ja vetänyt mattopuukolla tiivisteen rikki. Lasin saa nostettua helposti tiivisteestä irti.

 

Asennuksessa on kahta tapaa, ekaks tiiviste lasiin ja siitä pakettina koppaan kiinni. Jotkut laittaa ekaks tiivisteen koppaan ja survoo sitten lasin paikoilleen. Kiilalista viimeiseksi paikoilleen. Itse olen laittanut ekalla tavalla. Asennusta helpottaa huomattavasti kun kyllästää tiivisteen jollain sopivan liukkaalla tavaralla. Jos on pieniä kersoja niin vauvan talkki on aika passelia kamaa. Viimeksi käytin nestesaippuaa ja oli aivan saatanan liukas lasi  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Juuri Minin lasia en ole vaihtanut, mutta muissa autoissa todettu, että mainitsemassasi narutaktiikassa kannattaa käyttää sähköjohtoa. Se on tarpeeksi vahvaa eikä katkeile.

 

Likuasteena kannattaa käyttää esim. ruokaöljyä, niin ei ainakaan kumi ota itseensä. Jotkun pesuaineet "syövyttävät" kumia.  

Link to comment
Share on other sites

Minitron ei enää myy laseja Miniin.  :(

Tietääkö joku mistä saa tai onkohan jollakin hyväkuntoista takalasia myynnissä ilman lämpölankoja?

Onko kaikkien vuosimallien lasit samankokoiset?

Tuulilasikin kiinnostaisi...

 

Veikkaisin et melkeen jokainen lasiliike saa tilattua tuollaista.

MK2 eteenpäin kaikissa sama takalasi, tuulilasi aina samankokoinen.

Link to comment
Share on other sites

Brittiosasta kyselin laseja:

 

Kirkas tuulilasi, 130 euroa

Tummennettu tuulilasi, 170 euroa

Kirkas takalasi lämmitettävä, 150 euroa

Tummennettu takalasi lämmitettävä, 220 euroa

 

Ilman lämpölankoja olevia takalaseja ei heiltä ainakaan saa.

 

Laseja tilanneet, kuulostaako hinnat kohtuullisilta?

Link to comment
Share on other sites

Käytettyä tuulilasia ei juuri kannata paikalleen kiskoa, jollei nyt ihan uudenveroinen ole. Vai onko ne nyt niin kivenalla?

5 vuotta sitten sai ihan Tamperelaiselta pieneltä lasifirmalta ilman tilauksia.

Kirkas lasi tummalla yläreunalla maksoi muistaakseni 80 KOTIIN TUOTUNA ja PAIKALLEEN VEDETTYNÄ.

Samaan hintaan vielä laittoi tiivistemassat jälkeenpäin kun vuoti vähän.

 

Minulta pitäisi löytyä kierros tummia(pronssi) laseja MK 2 koriin. Joskus reilut 20v sitten viltteihin käärittynä, jollei sitten ole heitetty jotain romuja päälle? Voisko jollain olla tarvetta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...