Jump to content

Mini Cooper S Clubman R55 jakoketju kiristin ongelma


newbiewithmini

Recommended Posts

Kävin tänään koeajamassa 2010 clubmanin reilut 50tkm mittarissa ja auto oli hienossa kunnossa, hyvillä varusteilla ja juuri sellainen kuin olen etsinyt. Muuten olisin tehnyt kaupat heti, mutta muistelin kuulleeni näistä jakoketju ongelmista ja yritin etsiä missä vuosimallissa vika on korjattu. 

 

Jossakin on mainittu, että vikaa ei olisi enää 2009 toukokuun jälkeisissä malleissa, mutta olisiko kuitenkin vanhaa tietoa.

 

Onko kenelläkään tietoa onko tuo sama ongelma edelleen aivan loppuvuoden 2009 tai 2010 alkuvuoden Cooper S Clubmanissa? En ole ihan varma koska auto on rullannut tehtaalta, mutta käyttöönotettu tammikuussa 2010.

 

Löysin ao. dokumentin jonka mukaan ongelma olisi vuoden 2012 malleihin asti.

 

 

http://promini.bmpdesign.coresense.com/technical/tech_tips/r56_chain_rattle/Mini-Cooper-Engine-Noise.pdf

 

MINI Cooper S R56 Timing Chain Rattle Noise from Engine

 

Vehicles Effected:

• Mini Cooper S R56 (-2012) N14 Engine

Mini Cooper S Clubman R55 (2008-2012) N14 Engine

• Mini Cooper S Convertible R57 (2009-2012) N14 Engine

 

Paljonkohan tuon ketjun vaihto kiristimineen maksaa, jos sen tekee ennakoivasti? Onkohan pääkaupunkiseudulla mitään pajaa joka vaihtaa noita edukkaammiin kuin laakkonen?

 

Link to comment
Share on other sites

Mun aiempi JCW tuli tehtaan hihnalta 16.11.2009 ja siinä ei ongelmaa esiintynyt omistusaikana (5/2010-7/2015). Taitaa olla myös yksilöllistä.

 

Alkuperäisen jenkkidokumentin mukaan ongelma oli 4.5.2009 saakka. 2010 päivätty dokumentti löytyy PDF:nä täältä:

https://www.mcff.net/forum/topic/420-kylm%C3%A4k%C3%A4ynnistys-rallatus-si-m-11-02-07/page-4?do=findComment&comment=15477

Link to comment
Share on other sites

Moro,

 

mistäs kautta se kiristin kannattaisi tilailla, olisko laittaa jotain vinkkiä/kauppaa tuohon halpaan saksan täkyyn? Omassa 2010 clubman S:ssä ei ole ollut (ainakaan vielä) jakopään kanssa ongelmia, mutta ajattelin ostaa hyllyyn ja vaihtaa keväämmällä. Ja newbietheminille tiedoksi, että auto on rullannut ulos tehtaalta helmikuussa 2010.

 

Öljyn määrää on tullut vahdittua + lisäiltyä säännöllisesti. Koneessa castrollin edget.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. 

 

Lueskelin tuota jenkkien SI M11 02 07 service bulletinia, johon skithund viittasi ja minua vaan epäilytti onko vika oikeasti saatu korjattua, kun tuo dokumentti on kuitenkin päivätty 10/2010 ja siinä vaiheessa 05/2009 jälkeen tehtaalta ulos tulleet autot on ollut kaikki todella vähän ajettuja. Autotehtaat kun on hyvin luistellut vastuista viimevuosina vastaavissa ongelmissa, joten ei luottoa ihan hirveesti löydy.. Bemarin vastaava ongelma on edelleen 2 litraisissa dieseleissä ainakin vuoden 2011 malleissakin vaikka jossain vaiheessa kovasti vakuuttelivat, että vika on saatu korjattua. No niissä ne tulee ilmi nopeammin, kun niillä ajetaan taksi käytössä melkein 100tkm vuodessa.

 

Mutta toisaalta en kyllä löytänyt oikein mistään ainakaan googlettamalla, että tuon 2009 mallien jälkeen olis enään noita jokoketjun rallatus ja konerikkoja ollut, joten ilmeisesti se on saatu korjattua.

 

No eipä tuo nyt ylivoimaisen kallis ole korjauttaa etukään, jos oireita tulee. Kunhan vaan huomaa sen ajoissa.

 

Ja pitää muistaa, että Cooper S:n omistaminen vaatii vähän enemmän harrastuneisuutta, kuin vain ajamista.

Link to comment
Share on other sites

Toi on hyvä lohkaisu "Cooper S:n omistaminen vaatii vähän enemmän harrastuneisuutta kuin ajamista" !!! Joo, en ihan tarkkaa muista mones versio tuosta kiristimestä viimeisin on , olisko peräti gen 4 tai 5... olen itsekkin vaihtanut aina uuden sen ilmestyessä,todella helppo homma! Ameeriikan voorumia lueskellessa kerran taas oli juttua moottorin repsikan puolen öljyvuodoista,oli ollut löysällä olevaa ketjunkiristintä,joten kannattaa kurkkia välillä ja tsekata että se on kiinni. Itselläni oli 1.kiristimen vaihdossa tuuria, oli Laak.......sen asentajan jäljiltä (tai itsestään....) löysällä,aivan sormi-tiukkuudessa ja alkavaa öljyvuotoa. Tuli paineltua pöytää vasten sitä vanhaa ja uutta kiristintä.Vanhan jousi piti rutinaa ja oli hieman löysempi kuin uudessa. Halpa ja helppo tapa "huolehtia" jakopäästä.... Jossain oli juttua ,että nokkaketju olisi kokenut muutoksia, mutta "lahopäänä" en muista missä...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Meidän omassa ko. kiristin on vaihdettu edellisen omistajan toimesta kahdesti, ekan kerran jonkin huollon yhteydessä ja toisen kerran omistaja itse oli sen vaihtanut.

 

Meidän aikana ainut ongelma joka siinä oli, joka tapahtui hetimiten oston jälkeen eli pian kolme vuotta sitten, se pääsi itsestään löystymään, ja löystyi niin paljon että tiputti moottoriöljyjä ajon jälkeen. Kiristettiin se eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia, ja seuraan sitä edelleen. Lisäksi olen tehnyt kullan värisellä permanent marker tussilla siihen väripisteen niin että sen näkee heti siitä että lähteekö se liikkumaan vai ei.

 

Noin puoli vuotta oston jälkeen tuohon vaihdettiin jakoketju, muttei laahaimia eikä kiristintä, vaihto meni myyjäliikkeen piikkiin. Ehkä vaihto oli turhaa, mutta ei ainakaan juutuuppi videoiden tyyppisiä rallatuksia ole vielä koskan kuulunut.

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo kiristäjän momentti tosiaa 0.6Nm?

Eikös se ole sen jakopään kasaamiseen tarkoitetun esikiristystyökalun kiristysmomentti eikä varsinaisen kiristimen?

Tuon momentin olet arvatenkin katsonut Pelicanpartsin asennusohjeista?

Link to comment
Share on other sites

Perkl... pitikin mennä kertomaan ettei ole ollut kiristimessä ongelmia... Viikolla alkoi rallattelemaan siihen malliin että kiristin pitää uusia, rpm välillä 1800 - 2200  kylmänä ja lakkaa kun kone on 45 asteinen.

 

Tilasin uuden kiristimen Tampereen Autokeskuksesta. Hinta karvan alle 60 euroa tällä numerolla: 11 31 7 597 895. + lähes 30e postikuluja sisältäen jonkun noudon...! Reklamoin postikuluista, siihen ootellaan vastausta...

 

Isoimmat erot:

- uusi oli 87mm pitkä, vanha 92mm

- uudessa öljyreijät isommat eri kohdassa kuin vanhassa

- uudessa sen verran jäykempi jousi ettei sormivoimalla sanut puristettua lyhyemmäksi, vanhan sai puristettua sormivoimalla

- kantapää vanhassa sileä, uudessa syvä kolo keskellä

- made in Germany kumpikin... että se saksalaisesta tehokkuudesta...

 

Homma otti aikaa reippaan tunnin kun imupuolen letkujen ja haarapalojen irrottelussa meni oma aikansa. Itse irrotus ja vaihto oli helppo homma, räikällä ja 27mm hylsyllä. Uuteen laitoin kierteisiin ruuvilukitinta ettei pääsisi itsestään löystymään, ja laitoin varooksi kultaisella permanent marker -tussilla merkin että saa seurattua ettei se ala itsestään aukenemaan.

 

Tässä kuvia:

 

Uuden mitta:
post-1256-0-73281300-1475397189_thumb.jpg

 

Vanhan mitta:

post-1256-0-84402100-1475397265_thumb.jpg

 

Öljyreikien erot:

post-1256-0-86336200-1475397306_thumb.jpg

 

Uusi vs. vanha:

post-1256-0-12622800-1475397376_thumb.jpgpost-1256-0-06651400-1475397378_thumb.jpgpost-1256-0-00065600-1475397380_thumb.jpg

 

 

 

Räikällä ja hylsyllä vedin sen niin lujaan kiinni mitä itse räikällä sain, jotta on varmaan kireämmässä kuin 65Nm...

 

En kyllä osaa arvoida käsituntumaa että paljonko 65Nm on, joku joskus sanoi että 200Nm = 20Kg yhden metrin varren päässä. En tiedä pitääkö paikkansa...?

Link to comment
Share on other sites

Joo,tuota kiristintä on "paranneltu" vuosien mittaan useasti,pituus muuttuu ja jousen jäykkyys,nyt näemmä tuo öljyreijän porauksen paikka vaihdettu.Taitaa olla valmistajalle vaikea kompromissi, jousen jäykistäminen/öljyn paineen nosto rasittaa/kuluttaa muovisia ohjureita ja hentoa jakoketjua...uskoltaako tuohon kierteeseen laittaa liimaa? Joskus mietin sitä,mutta tuli mieleen,jotta voiko sitä kulkeutua öljyreijälle? Tussimerkintä on hyvä idea!

Link to comment
Share on other sites

Itseä mietietyttää noiden kiristimien eri mitta:

Ymmärrän että jäykempi toimii paremmin, mutta miten toi mitta? Miten lyhyempi kiristin voi toimia paremmin?

Nyt parina kertana oikein testannut, ja todennut ettei raplattamisia ole - tosin, viime viikkoisten raplatus päivien jälkeen pari päivää seisontaa ja käyntiin, ei raplattanut. Ajellaan tässä muutama päivä ja seurataan tilannesta.

 

Luulisi että pidempi kiristin on automaattisesti parempi? Jollakulla joka on avannut tuon N14 koneen on varmaan tieto että miten tuo kiristimen pituus oikein vaikuttaa asiaan?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...