Jump to content

Moottorin vikavalo


Sava

Recommended Posts

Aamulla töihin ajaessani syttyi moottorin vikavalo (Mini Cooper R56 vm 2007). En huomannut ajossa mitään poikkeavaa, toistaikseksi. Muutama kuukausi sitten teki saman ja silloin vaihtoon meni lambda ennen katalysaattoria. Onko nyt odotettavissa että katalysaattorin jälkeinen lambda vaihdettava?

Minkä hintainen tuo post lambda on? En saanut autoa aamulla vikakoodien lukuun, suuntaan sinne työpäivän päätteeksi.

Kysyn jos jollain kohtalo autoilijalla kokemusta vastaavasta.

Link to comment
Share on other sites

Vikakoodi luettiin huollossa: "287D, nokka-akselin ajoituksen säätö (B1) imupuoli".

Tämä ei aiheuttanut kuitenkaan toimenpiteitä. Vikakoodi kuitattu eilen ja pysynytkin toistaiseksi pois.

Huolto kertoi että tuo nokka-akselin ajoitukseen kajoaminen onkin sitten jo isompi askare toteuttaa... Toivottavasti siihen ei jouduta tulevanakaan aikana. 

Link to comment
Share on other sites

Tyhjäkäynti on ok, ainakin tällä hetkellä. Ennenkuin tuo moottorin vikavalo syttyi eilen niin auto "nykäisi" kerran ajon aikana, aika nopeasti liikkeelle lähdöstä. Noin 1-2km ajon jälkeen syttyi tuo vikavalo. En tiedä oliko näillä mitään tekemistä keskenään?

Mini menee takalunkan mikrokytkimen vaihtoon ensi viikon alussa. Voiko tuota ketjua/ketjukiristin mahdollista vikaa todentaa muulla kuin tuolla tyhjäkäynnin rallatuksella? Jos pyydän tarkistamaan samalla huoltoreissulla myös ko tilanteen. 

Link to comment
Share on other sites

Se ketjunkiristin rallattaa aamulla, kun kone on kylmä, kun se öljy ei vielä kierrä kunnolla. Osa maksaa jonkun 40€ ja on erittäin hyvä vaihtaa, jos on jotain pientä epäilystäkään sen menemisestä. Eipähän jakoketju veny. Itse pistin juuri tilaukseen sellaisen, kun aamulla kone pitää rallatusta.Kyllähän se eka palikka kesti sen 98k.

Link to comment
Share on other sites

Se ketjunkiristin rallattaa aamulla, kun kone on kylmä, kun se öljy ei vielä kierrä kunnolla. Osa maksaa jonkun 40€ ja on erittäin hyvä vaihtaa, jos on jotain pientä epäilystäkään sen menemisestä. Eipähän jakoketju veny. Itse pistin juuri tilaukseen sellaisen, kun aamulla kone pitää rallatusta.Kyllähän se eka palikka kesti sen 98k.

 

Mä olen käsittänyt että R56:n kiristin on vähän tyyriimpi?

Link to comment
Share on other sites

Joo, aika harvoin selviää kiristimen vaihdolla jos rallatus on alkanut.Viallinen kiristin→löystynyt, venynyt jakoketju rikkoo muoviset ohjainet/laahaimet seuraksena lopulta moottorin ajoitus sekaisin... Joskus vikakoodi tulee viallisesta tunnistimesta, mutta kannattaa huollossa tutkia,jakopään rikkoutuminen ajossa varmasti kalliimpi vaihtoehto.

Link to comment
Share on other sites

Ööö,pitää vähän päivittää.... Taitaa "Savan" auto olla normi-Cooper,moottorina N12. Myös näissä ollut "hieman" ongelmia kiristimien kanssa , lisäksi VANOS-säätöyksiköissä/solenoideissa alkupään moottoreissa eli vm. 2007 alkaen. Luettua , ei koettua tietoa, Ameeriikan voorumilta...Ai joo,MUISTA tarkastaa säännöllisesti öljyn määrä koneessa,ketjun kiristys öljy/jousi toiminen.

Link to comment
Share on other sites

Olet "Holkki" oikeassa, autoni on normi Mini Cooper R56 vm 2007. Auto liikahtaa tällä viikolla takaluukun mikrokytkimen vaihtoon ja samalla reissulla vaihdatan tuon ketjukiristimen. Tuo tyhjäkäynti tarkistettiin pyynnöstäni kun vein auton tuon moottorin vikavalon jälkeen tarkistettavaksi. Huoltaja kuittasi sen olevan ok.

Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Olen ottanut tavaksi tarkistaa ajosta riippuen 2-3krt/kk öljyt. Pieni "vaiva" siihen tuhoon mitä tapahtuu jos pääsee käymään öljyt liian vähissä. 

 

Tuo öljyn tarkistamisen tarve pitäisi olla huutomerkillä huoltokirjassa ensimmäisellä sivulla niin että ensi kerran Minin hankkiva osaa kiinnittää siihen huomiota. Ensimmäisen gen1 Minini hankittuani ainakin minulle oli yllätys öljyn kuluminen vs aiemmat autoni. Ei se ole mikään ongelma vaan pitää vaan tietää seurata että sitä on riittävästi....

Link to comment
Share on other sites

Älä maksa sitten itseäsi kipeäksi siitä takaluukun "mikrokytkimen" vaihdosta! Tuli aikanaan itselleni sama vaiva,mikrokytkin on yhtä kuin koko takaluukun kahva , jokunen Torx-ruuvi ja sähköliitin, ei voi huollossa maksaa maltaita...Hinnoittelussa oli myös erikoista, jotta "kromattu" versio oli edullisempi kuin maalattu , Carbon- versio luonnollisesti kallein. Tuli lapsen uteliaisuudella tietysti avattua vanha, mikrokytkintä painava muovinasta oli hieman sivussa/pois paikaltaan, "alle euron"-vika...hieman joutuu väkivalloin avamaan sisuskalut,liimattu sisäosa.Kytkin paikalleen ja hieman tiivisteliimaa sisuskaluihin,ulkokuori nippuun ja taas pelitti..Tämä oli se vähävaraisten Mini-omistajien (Minä!) osio...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No nyt on paikallaan uuden karhea jakoketjun kiristin, jonka tilasin itse netin kautta ja hinnaksi tuli 25e. Ja "mikrokytkin" = takaluukun kahva ja hintaa tuli kromatulle versiolle 127e.

Minulta puuttuu kädestäni "autoremppa peukalo", joten olen tällaisissa vaihdoissa ammattilaisten avun varassa. 

Kiitos asiantuntevista kommenteistanne, joista oli apua - jälleen!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...