Jump to content

Kytkin ei irroita, apuja!!


Jupetee
 Share

Recommended Posts

Piti se tämäkin probleema tietty tulla vielä eteen, eli kytkin ei irroita -> vaihteet ei mene päälle.

 

Moottorissa on uusi kytkinlevy (pre-verto), Kun auto on ilmassa ja pykälä on päällä pystyy renkaita pyörittämään ilman että moottori pyörisi, käynnissä ollessaan taas vaihteet ei mene päälle.

 

Olen tavannut täältä ikytkimen rroitus ongelmista, mutta tämä ilmeni nyt rempan yhteydessä eikä "normaalisti"  ajossa vikaantuneena. Vajaat parivuotta sitten kun auto oli viimeksi ajossa kytkin pelasi kuin enkeli, eli en oikein usko että olisi mikään akseli tai tanko kulunut tallin hyllyssä maatessaan...

 

Säädimme kytkimen näiden ohjeiden mukaan http://www.7ent.com/pages/article-easy-pre-verto-clutch-adjustment.html

mutta laihoin tuloksin...

 

Missäköhän mahtaa olla vika, ei kai kytkintä voi kovin väärinkään kasata vauhtipyörään??

 

Perhana huomenna pitäisi auto katsastaa mutta saapa nähdä kuinka äijän käy...

 

Link to comment
Share on other sites

Voisiko sitten olla että nyt kun on uusi kytkinlevy (AP-racing vakio) ja ralli/rata typpinen paineasetelma ei noissa käytetyissä vipstaakeissa enää riitäkkään "työvarat" ?? 

Jatkaakko siis ensihätään sylinterin työntötappia jotta liike painuisi syvemmälle ja uudet kytkinvipu & työntötappi tilaukseen.. 

Link to comment
Share on other sites

Mo,

 

Kun etupää on ilmassa, niin tasauspyörästö pyörii tyhjää, eli pyydä että joku pitää kiinni toisesta pyörästä kun pyörität rengasta. Kun vapaalla pitää pyörän pyöriä, ja kun pykälä niin pitää koneen ottaa vastaan.

Kun välykset on säädetty pitää 15mm liike sylinterissä avata kytkin.

 

1. Vedä käsin vivusta niin paljon kun jaksat ulospäin.

2. Säädä pikkupultilla välys 0.5mm about.

 

Nyt on säädetty ja 15mm liike pitää vapauttaa kytkin.

Kurkkaa kopan reijästä niin näet ett painelevy liikkuu ja ruuvarilla voit kokeilla että levy on vapaa.

 

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Mulla kytkin rempan yhteydessä kävi sama juttu, uudet kamat sisällä, pykälät ei mennyt päälle. Ilmasin hyvin kytkimen, ei auttanut. Paljastui,että työntötappi oli kulunut, kokeilin laittaa mutterin tapin päähän -> kamat paikalleen, toimii täydellisesti. Lopuksi hitsattiin työntotapin päähän jatkoa, sen jälkeen toiminut moitteetta koko kesän. Mini tuskin mikään kellosepän tarkka laite noiden säätöjen suhteen, joten kokeile karkeammin toiminta, hipistele lopuksi säätöihin.

Link to comment
Share on other sites

Kokemuksesta voisin sanoa, että jos Minin kytkimeen tekee remontin ja jos kysymyksessä on auto missä mahdollisesti  kaikki vivut/tapit on alkuperäisiä, niin kaikki uutta! Sitten pelaa hienosti.

Ei ne osat paljoa maksakaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jupeteen kytkin mysteerin kakkososa on täällä taas :-\. Tähän asti tapahtunutta, kone saatiin kasaan, kytkinkin pelasi kuin junan vessa muutaman päivän,

kunnes noin 100 kilsan yhtäjaksoisen ajon jälkeen lopetti toimintansa kotipihaan (onneksi).

 Tässä kohtaa tärkeilin asian olevan niin että vanha kumiletku lämpeni ajossa ja laajeni jonka vuoksi paine hävisi työsylinteriltä.

Uudet osat (punosletku, työsylinteri ja työntötappi) tilaukseen, kytkinvivun olin vaihtanut jo aiemmin.

 

Osat paikoilleen ja mitään ei tapahdu vaikka kytkintä ilmattiin vaikka kuinka. Nyt laitoin mutterin vielä työntötapin päähän ja kytkin irroittaa kun auto ei ole käynnissä,

eli kakkonen pesässä ja kytkin pohjassa autoa voi työnnellä mielin määrin.

Mutta kun vehkeen lyö käyntiin ei vaihteet suostu edelleenkään menemään päälle vaan auto alkaa heti ryömimään kun yrittää tarjota vaihdetta päälle.

 

Mikä h******i tuota rakkinetta oikein mahtaa vaivata?? Hyvät ja vähän huonommatkin neuvot ovat taas todellakin paikallaan!!

Link to comment
Share on other sites

Kummastakohan päästä nyt lähtis ongelmaa purkamaan... Pääsylinteri ei kummiskaan vuoda nestettä ja kytkinvipu ja paineasetelma kyllä liikkuu kun poljinta painaa. Ainoo mikä pisti silmään on että työsylinterin mäntä tulee ulos ääriasentoon kun työntötapin irroittaa kolostaan, onko tämä ok?  Vanhassa työsylinterissä se jäi pohjaan, tosin se varmaankin oli jo muutoinkin finito...

Link to comment
Share on other sites

Irrottaako jos kytkintä nopeasti pumppaa. Jos irrottaa paremmin, tarkistaisin tuon pääsylinterin. Mahdollinen huono tiiviste päästää paineet läpi eikä tuo vuoto näy mihinkään. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

Link to comment
Share on other sites

Ei irrota käynnissä ollessaan lainkaan vaikka kuinka pumppaa...

Taidanpa silti kokeilla ensin tuota pääsylinterin fiksausta ennen kuin alan purkamaan vauhtipyörää irti.

 

Kytkin kun temppuili jo aiemminkin ja mikäli tämä olisi johtunut ensiörattaan jumituksesta luulisi ettei vika olisi poistunut tässä välillä työntötapin jatkamisella...

Link to comment
Share on other sites

Aika usein tuo työntötangon jatkaminen on vähän kuin oireiden hoitamista. Varsinainen ongelma on muualla. Jokainen nivelkohta vaikuttaa kytkimen toimintaan ja jos niissä kaikissa on välystä ei hydraulipuoli pysty lopulta hommaa hoitamaan. Jos sulla on kaikki muukin kulunutta niin tarkista missä kunnossa sun painelaakerin akselitappi on. Ymmärsin että olet jo vaihtanut kytkimen vivun ( eli se reilu 15 senttinen nivelöity vipstaaki kytkimen kopassa ). Jos sen päässä oleva pyöreä nuppi oli kulahtanut niin sen akselissa oleva vastinpinta on aivan varmasti myös kulunut. Jos siellä on 1 mm välystä niin vipusuhteen vuoksi se näkyy vajaa 10 mm tyhjänä liikkeenä työsylinterillä. Joku varmaan kertoo oikean vipusuhteen mutta tämä vain esimerkkinä.

 

Jotta saat sen akselin irti niin joudut irrottamaan kytkinkopan kannen. Vaatii pientä urheilua takimmaisten/alimmaisten pulttien kanssa mutta irtoaa kyllä. Koneen kumityyny kannattaa irrottaa kelkasta, ei kopasta.

 

Pääsylinterin kumien tai koko sylinterin vaihto ei myöskään ole huono vaihtoehto mutta kantsii tuo mekaaninen puoli hoitaa kuntoon.

 

Ja kyllä, aina kun kytkintä muuttaa järeämpään suuntaan niin tuo mekanismi tuppaa antautumaan jos jossain on huonompikuntoista hilua. Mulla porsi joskus turbo-Ministä kytkin ihan varoittamatta, muistaakseni painelaakeri hajosi. Mielenkiintoista ajaa autoa ilman kytkintä ja piti startata ykkönen päällä että pääsi edes liikkeelle. No vaihdoin sitten painelaakerin, akselin ja kytkinvivun kun kerta se koppa oli irrallaan. Muuten hyvä mutta uusi kytkinvipu kesti tasan 3 polkaisua ja murtui nupin juuresta. Reklamoin kotimaista toimittajaa mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut. Murtopinnasta näkyi että siinä oli alun alkaen kapea musta viiru (matala alkusärö jossa jo korroosiojälkeä). Toista vipua en samasta paikasta ostanut ja jostain piti vipu saada niin täyttöhitsasin vanhan vivun pallopinnan ja viilasin/hioin sen about pyöreäksi. Sillä se sitten pelitti sen aikaa kunnes sain briteistä uuden vivun. Kytkinlevynä rally ja harmaa asetelma.

Link to comment
Share on other sites

Jees, laitoin nyt tilaukseen painelaakerin, kytkinakselin sekä pääsylinterin korjaussarjan. Kotimaiselta toimittajalta osat otin, toivotaan että hilut kestäisi vähän pitempään kuin sen kolme polkaisua...

 

Tämän jälkeen koko kytkinlinja poljinta ja nesteputkea lukuun ottamatta onkin sitten vaihdettu ja jos ei vieläkään lähde toimimaan ei enää paljoa jää vaihtoehtoja.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tsekkaile vielä sieltä akselin päästä ne isojen muttereiden säädöt. Mulla kytkinrempan jälkeen ne jäi huonolle kiristykselle -> kiriytyi kiinni kytkin koppaa vasten -> kytkin ei irroittanut. Uusi säätö -> nyt tyrkätty pitkälti 1000 km ilman ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Tämä kytkin on aika kestoaihe näissä kysymyksissä.

Perusohjeena voi sanoa, että kun jo paljon ajettuun ja vanhaan pakettiin alkaa tehdä remonttia, niin ensitöikseen hommaa kytkimeen kaikki mahdolliset uudet osat, joka liikkuvaa hilua myöten. Asentaa ne huolella, ilmailee ja säätelee ohjeitten mukaan.

Jos sen jälkeen ei toimi, niin sitten voi alkaa ihmetellä :)

Osat ovat ymmärtääkseni vieläkin aika kohtuuhintaisia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...