Jump to content

mini ei starttaa


koikkis

Recommended Posts

missä on vika? kun mini ei starttaa vaan kuuluu pelkkää naksuntaa startista.startin hampaat ei ota kuin vähän vauhtipyörän hampaisiin..ja mikä tuo kytkinkopan päässä olevat mutterit on josta menee akseli tai joku kytkinkopan sisään?

Link to comment
Share on other sites

missä on vika? kun mini ei starttaa vaan kuuluu pelkkää naksuntaa startista.startin hampaat ei ota kuin vähän vauhtipyörän hampaisiin..ja mikä tuo kytkinkopan päässä olevat mutterit on josta menee akseli tai joku kytkinkopan sisään?

 

Onko aikaisemmin startannu, siis onko ollu ajossa koska?

Laitappa vaihde päälle ja työntele Miniä vähän vaikka eteenpäin, auttasko?

Jos starttimoottorin peräpäässä on neliskanttinen akselinpää koita kääntää sopivalla avaiimella siitä.

Onko vielä akussa virtaa tarpeeksi?

Onko starttimoottori kunnolla paikallaan ja kiinnityspultit tiukassa.

Sit voi olla pendikslaite romu onko "heittävä" pendiks vai uudempimalli? ym. ym. jne. jne.

 

E: Se isomutteri kytkinkopan päässä liittyy kytkimen säätöön, ei starttiin vaikuta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ei vain tykkää mini startata :( starttisolenoidi vain naksuu kun avaimesta kääntää..uusia osiakin hommasin siihen mutta ei auttanut.(tehdas kunnostetun startin,starttisolenoidin,akun)missä se vika oikein luuraa??? auto ei ole käynyt mulla koskaan vielä.

Link to comment
Share on other sites

moro! Minun kokemukseni mukaan starttisolenoidin maadoituksessa on vika! Ottaa rungosta maadoituksen,ellei erikseen liitin paikkaa maadoitukselle!

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

Sulla on akun maakaapelissa tai plusnavassa kontaktihäiriö tai pluskaapeli katkipoikki heikkona tms.

 

Kanna akku koneen vierelle ja sitten laitat virrat suoraan moottorin runkoon ja solenoidin tulonapaan.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

maajohdot on nyt uusittu akulle ja koneen maadotus,mutta nekään jutut ei auttanut...otin tulpat pois jottei puristuksia olis nii sillo jaksoi pyöriä vaivoin hetken ja sit hiipui taas eli startti on kunnossa muttei vaan niinkuin jaksais...juu kokeilin tuota akun siirtoa ja laitoin plus kaapelin solenoidiin kiinni ja monista eri paikoista kokeilin laittaa miinusta maihin mut ei auttanu sekään

Link to comment
Share on other sites

Jos laitoit piuhan suoraan starttimoottorin napaan eikä pyöritä, niin sitten on akku tyhjä. Kokemuksista huolimatta ei oikein jaksa uskoa että kaksi starttia olisi paskana.

 

Sullahan on se toinen starttimoottori irti, niin kokeile miten se pyörii.

 

Ja miniähän EI KOSKAAN STARTATA KYTKIN ALHALLA.

 

 

/KImi

Link to comment
Share on other sites

juu,se oli minitronilta tilattu tehdaskorjattu startti tämä toinen...siis tein johdot jotka laitoin plussan starttisolenoidiin ja miinusta kokeilin runkoon ja koneeseen eikä ne auttanut asiaa...vanha startti pyöritti kyllä irrallaan kun antoi akusta virtaa siihen suoraan...voisko syynä olla tosiaan solenoidin maadoituksessa??

Link to comment
Share on other sites

Ei siinä solenoidin miinuksessa kulje muuta kun sen solenoidin relevirta ja jos se naksuu, niin se pelaa, ja olethan sen vaihtantunkin jo.

 

Virta päälle, vaihde pois ja sitten starttikaapelilla virtaa suoraan siihen starttimoottorin plus-napaan.

Ei minnekään solenoidin/starttireleen vierelle vaan suoraan siihen startin napaan.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Oletko kokeillut antaa starttisolenoidille virtalukon ohitse herätevirran?

Virtalukon pohja tai virtalukolta tuleva herätejohto saattaa olla huono eikä läpikulkeva virtamäärä ritä kytkemään solenoidia täysin, naksuu kyllä muttei yhdistä kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

okei,pitää kokeilla tuota suoran virran antamista startille...olen itseki miettiny tuota virtalukon juttuu mutta en oo vielä kokeillut sitä...kiitoksia taas hyvistä vinkeistä :) olen ite vasta alotteleva mini harrastaja joten on mukava saada teiltä vinkkejä asioihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
... Ja miniähän EI KOSKAAN STARTATA KYTKIN ALHALLA.

 

Koskeeko tuo kaikkia Minejä vai joitain eksoottisia, omatuotanteisia kisapelejä? Jos koskee vakiominejä, niin onko asia mainittu käyttäjän käsikirjassa - mulla saksankielinen ja en ossoo kieltä riittävän hyvin. Mitä tapahtuu, jos ohjetta ei noudata? Joku 5€ osa hajoaa alle 300tkm ajolla, kun muuten kestäis 350tkm? En oo ite kiinnittäny huomiota, miten oman Minin käynnistän - toimin kaikilla autoilla samalla tavalla ja automaattisesti. Muutenkin Miniä tulee käytettyä kuten mitä tahansa autoa.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

Yksikään mini ei kestä 350tkm muutenkaan :) .

Toi moottori toimii samalla tavalla myös saksaksi, eikä se tiedä minkä kielinen manuaali on tullut sen mukana :) .

 

Vatipää joka suunnitteli tuon laitteen ei ottanut huomioon kuinka suuri voima kohdistuu

siihen keskipukin "painelaakeriin" kytkimestä. Jos se on kuiva, niin ei lähde ihan kauhean herkästi kone pyörimään kytkin alhaalla.

Mitä jäykempi jousi, sitä suurempi on keskilaakerin kohdistuva paine.

Jos haluat säästää akkua, saada nopeasti öljypaineet ylös ja helposti koneen käyntiin, niin vaihde vapaalle ja sitten

käynnistät koneen ilman kytkintä.

Varsinkin jos akku on heikko ja on käynnistysvaikeuksia, niin ero on huomattava.

Harmaa levy, puristukset about 12, jäykät venajouset, jyrkkä nokkaa, perusennakko 15 jne, niin tuon merkitys kasvaa .

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Juu, mutta sitten jos otetaan toiseksi vertailukohdaksi esim Verto kytkimillinen vakio moottori, niin asialla ei hirveästi ole väliä. Ei omassa 140tkm ajetussa moottorissa ole juurikaan päittäisvälystä kun sitä tuossa koitin hihnapyörästä piruuttani vesipumppua vaihtaessani. Jäykällä asetelmalla sitten tosiaan nopeasti tuhoaa moottorin, muttei vakiolla. Vanhassa Cooperin manuaalissa tuo on muistaakseni mainittu, eli koskee myös vakiolaitteita. Toki myös normaalit pre-verto kytkimellä varustetut siitä hyötyvät, on niissä vakio tonnisissakin tullut vastaan aika moista klappia päittäisvälyksissä.

 

Vertossa siis on huomattavasti pienempi kytkinpaine kytkin alhaalla kuin pre-vertossa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

juu sain sen käyntiin loppu viimein :) en tiedä mikä loppu viimein oli vikana vai oliko sitten vain monien asioiden summa...joten kiitos kaikille vinkeistä...enää ei olis kuin nopeusmittarin vaijeri ongelmana kun ei ylety lohkoon millään kiinni vaikka kuinka yrittää venyttää :/ onkohan noita vaijereita erimittaisia eri koneissa?? itselläni on 1275 moottori tuossa...sais vain sen vielä kiinni niin vois viedä leimalle ja pääsis nautiskelemaan minin kyydistä ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...