Jump to content

Tommin R56


Tommik

Recommended Posts

Niinhän se Irvinkin sano "toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä"  ;D

Tököttiä oli kyllä varattuna koko kattoon mutta tuli mieleen kokeilla nyt tämmöistä.

Livenä näyttäisi sopivan hyvinkin.

Mini on mielestäni niitä autoja jonka kanssa voi vähän hullutella.

Esim. Audiin, Bemariin tai vaikka Volkkariin en kyllä alkaisi mitään raitoja kyhäämään..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jaahas.. Vuosi meni ettei huomannutkaan!

Alkukesästä 2014 ongelmia jakopään, vesipumpun ja kampuran stefan kanssa... budjetti sai kolauksen ja näin ollen hiljaisempaa eloa.

No tulihan nyt kuitenkin jotain touhuttuakin.

 

Lamppujen heijastimet piti tietysti maalata mattamustaksi.

 

Lamput oli helppo irroittaa ja säädötkin pysyy paikallaan kunhan ei koske noihin isoihin ruuveihin / merkkaa kohdat peltiin. 

 

 Kuumailmapuhaltimella lämmittelin saumaa ympäriinsä ja varovasti joka reunalta vääntäen.

 

post-1616-0-36422300-1428094704_thumb.jpg

 

post-1616-0-80712900-1428094750_thumb.jpg

 

Hioin kromin karheaksi ja putsasin xyleenillä. Oli kylläkin liian rajua tököttiä. Alkoi syömään muovia. Kromipinnoite kyllä lähti kerralla pois.

Mattamustalla maalilla ja sikafleksillä takaisin kiinni.

 

post-1616-0-16367400-1428094828_thumb.jpg

 

post-1616-0-43169400-1428094932_thumb.jpg

 

Ja sitten vielä raidat mustiksi..

 

post-1616-0-11977200-1428095398_thumb.jpg

 

post-1616-0-36898600-1428095474_thumb.jpg

 

post-1616-0-81373100-1428095676_thumb.jpg

 

Ettei niin vakavaa..

 

post-1616-0-90934300-1428095757_thumb.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Päivitetäänpäs nyt jotain..

Akku ilmoitteli talvella simahtamisen merkkejä joten vaihdoin tilalle Vartan Silver C30. 

Kylmäkäynnistys 540A (alkuperäisakulla 480A) Painoakaan ei ollut kuin 13kg

 

Päätin köyttää tuon akun 2m itsesäätyvällä lämmityskaapelilla, Kiinnitys folioteipillä ja vuoraus armafleksillä.

 

post-1616-0-66754600-1440274007_thumb.jpg

post-1616-0-69341700-1440274080_thumb.jpg

 

 

Sisälämppäripistokkeeseen haaroitin ja tästä myös pikku akkulaturille sähköä.

 

Eli Koppi, moottori ja akku lämpenee, Lisäksi akku latautuu. 

 

Pitäisi ainakin sähköntuotto olla turvattu.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Alkoi tuo tallin nurkassa oleva Konin Sport alusta polttelemaan siihen malliin että työn alle oli otettava.

 

Nykyinen alkuperäinen sport alusta lupailee jossain papereissa -30 mm ja tämä Koni -35mm. 

 

Eli madalluksen takia ei ko. päivitystä tehdä. 

 

Ideanahan Konissa on tuo kovuuden säädettävyys iskarin päässä olevalla nupilla. Radalla jos tuolla tohtisi koittaa..

 

Pakettia tutkaillessa H&R jouset näkyy olevan ja maininta -40mm. Tuotetiedoissa pieni ristiriita. 

 

Ryhdyttäessä takaiskaria irroittamaan tulikin pieni pettymys kun luulin iskarin pään olevan takakontissa.

 

Tuo olikin takapalkin sisässä joten Koni säätönuppiin ei pääsisi käsiksi.

 

Tuohan ei käynyt laatuun vaan päätin porata nupille reiän. 

 

Mitoitusta varten kasasin iskaritolpan ja kötöstelin merkkauskynän iskarin päähän. Sainkin merkin tehtyä. 

 

Koska tuo iskarin pää elää niin säätöakselille pitäisi olla reipas reikä. 12mm oli isoin pora mitä omistin ja tuohon pääsinkin. 3mm porasta kun aloittelin ja parin millin välein kasvatin. Aikas pirullinen homma porailla selällään tukivarsien välistä!

 

post-1616-0-04475000-1441479957_thumb.jpg

 

Iskarin säätönuppiin oli porattava reikä akselin kiinnitystä varten. Kiinnitys piti tehdä " väljästi" että kestää tuon elämisen.

 

post-1616-0-11066400-1441480181_thumb.jpg

 

Kötöstys onnistukin aika hyvin ja luukku jää takaselkänojan sivulle piiloon. Jopa säätötoimenpide onnistuu. Kuskin puolella oleva vahvistin hiukan ahdistaa mutta ok.

 

post-1616-0-29491100-1441480306_thumb.jpg

 

Etupäässä vaihto onnistuikin vauhdilla. Porasin kuitenkin näihinkin reiät säätönupikkaa varten niin on nuo mukana aina. Näkyypähän pellin avatessa että jotain on tehty  ;D

 

post-1616-0-95440400-1441480419_thumb.jpg

 

post-1616-0-16782100-1441480455_thumb.jpg

 

Tuli samalla hiukan testattua noilla viimeisillään olevilla renkailla miten valkokylkiset sopisi. Taas käytetty koko konseptiin vinyylimaaleja..

 

post-1616-0-05830900-1441480503_thumb.jpg

 

Madallusta tuli. Etulipassa 4 cm maavara ja tunkkauskohdalla 11cm.

 

post-1616-0-58092200-1441480540_thumb.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Pientä touhua on tullut tehtyä mitä kiireeltä ehtinyt.

Alusta tuli käytyä suuntauksessa ja aika pientä säätöä oli. Eipä oikeastaan mitään muuta muuttunutkaan kuin tuo korkeus. Alustan kovuutta olen nostanut asteittain ja nyt n. 40% kovuus. Pitänee perehtyä jostain ooppuksesta miten tuota kannattaa säädellä radalla.

Renkaiden testimaalaus meni kuten arvelinkin eli ”öljy” alkoi puskemaan läpi. Uusi maalaus Vs. vanha.
post-1616-0-77537400-1449260496_thumb.jpg

Muuten pysyi kun tauti. Lukuunottamat tietysti kanttariosumaa...

Ensikesäksi pitäis saada uudet nakit. Tällöin vaihtoehtona oikeat valkosivurenkaat (jos löytyy ko.kokoa) tai menee koko rullapaletti uusiksi.

Vanteissa pysyi kyllä tosi hyvin. Nyt talvivanteet myös mustana ja 1kk ajettu tässä loskassa ilman vaurioita.

Mini oli hetken seisonnassa jolloin tuli tehtyä tuo imukanavien putsaus. Tätä tarkemmin esittelemättä löytyy foorumilta parempaa tietämystä esim:

https://www.mcff.net/forum/topic/5073-mcs-r56-%C3%B6ljykarsta-imukanavissa/?hl=tulpat&do=findComment&comment=31672

Tässä kuitenkin kuva 120tkm ajosta.
post-1616-0-04907500-1449260726_thumb.jpg

Tulpat tuli myös vaihdettua nyt oikeisiin JCW malliin tyypättyihin.

Noisemaker sai myös kyytiä. Tulppasin liitynnän ja tulipellin reikään liimasin sikamassalla kumimaton palasen. Äänessä en kyllä huomannut mitään eroa..BMW:n inssi saanut varmaan hyvät bonarit...
post-1616-0-06236700-1449260646_thumb.jpg
Testiajossa hymyä pukkas..

Sisävalaistukseen laitoin erilliset led nauhat jalkotilaan joiden tarkoitus on antaa hiukka valoa... kuva valehtelee valon voimakkuudesta.. Ihan ok..Varauduin kuitenkin säätimellä mutta jätin toistaiseksi asentamatta.

post-1616-0-02910800-1449260852_thumb.jpgpost-1616-0-77603600-1449260874_thumb.jpg

Sisätilan puhaltimen laakerivika paheni ja löysin 2010 avomallin purkuosan. Päälleppäin sama mutta hiilien tyyppi muuttunut. Ulinat loppu aamustarteissa.
Vaihtotyö oli edelleen kehonhallintaa vaativa suoritus..
post-1616-0-37137600-1449260803_thumb.jpg
Samaan pakettiin purkaamosta löyty hansikaslokeron salaosa. Kiva lisätila ja meni heittämällä paikoilleen.

post-1616-0-77907100-1449260776_thumb.jpgpost-1616-0-36300700-1449260919_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Edellisestä päivityksestä sitten kulunut yli vuosi. Aika rullaa niin ettei perässä pysy.

Tässäpä siis historialuentoa.

 

Kesärenkaaksi löytyi sopivasti ja edullisesti pienillä hapettumilla olevat OZ ultraleggerat.

Hiontaa, maalia ja lakka. Päälle arvuuttelin renkaan kokoa ja pienellä riskillä tilasin Toyo T1R 225/40-18 . Hyvin mahtui pyörimään tuon konin alustan kanssa ja pidin siitä että rengas hiukan pullottaa kyljistä. Näin ei vanne ole aina ensimmäisenä ruvella.

 

post-1616-0-61915700-1504896866_thumb.jpg

post-1616-0-94458400-1504896893_thumb.jpg

post-1616-0-84114900-1504896937_thumb.jpg

post-1616-0-51545700-1504896963_thumb.jpg

 

Kylmempää ahtoilmaa havitellaan Evolven coolerilla. Vaihtotyö onnistui aika helposti kunhan oli kärsivällinen noiden kiinnikeiden kanssa. Sen verran oli paksumpi tuo cooleri että puskuri jäi irvistämään 5mm saumasta. Annettakoon tuo anteeksi.

post-1616-0-50935800-1504897018_thumb.jpg

Turbon suhina alkoi ainakin kuulumaan selvemmin.

 

 

Psykologista tehonlisäystä tuli haettua konepellin skoopin aukaisulla ja tähän ohjuripelti ilmavirran suuntaamiseksi turbolle. Pakosarjan suoja sai väistyä ja uudeksi suojaksi taivuttelin motonetista löydetyistä rosterisäleiköistä. Kävi muuten suoraan alkuperäisille reijille. Eipähän nokkapelti kupruile ja tuo ohjattu ilma pääsee perille.

post-1616-0-63189900-1504897088_thumb.jpg

post-1616-0-07668500-1504897126_thumb.jpg

post-1616-0-83845900-1504897155_thumb.jpg

 

Kulutuskestävyyttä haettiin RVS käsittelyllä. Tuohan on simppeli tehdä vaikka joka öljynvaihdon yhteydessä.

 

Radalla penkissä pysymisen varmistamiseksi tuli asennettua Simotan vyöt. Niskanojan tukiin asennetut karbiinihaka pitää vyöt ylhäällä. Ideana helppo vöiden irroitus siviiliajoon.

Tämä tyyli vain penkissä pysymiseen. Orggisvyö on siis käytössa aina.

post-1616-0-75758900-1504897212_thumb.jpg

 

Jarrunnesteiksi vaihtui Ate suber Blue racing ja levyiksi hommasin MTEC levyt kaverina Red stuffin palat eteen, Greenit taakse. Siviilissä toiminut ihan jees. Pesämäellä näkee sitten paremmin.

post-1616-0-10055100-1504897255_thumb.jpg

 

Ja lopuksi pikku kikka haallistuneelle JCW/ S logolle.

post-1616-0-78489200-1504897322_thumb.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Siistit sinkki-pyörät"!! Joo,tuli joskus ensimmäisenä "virinä" hommattua tuo Forgen cooleri ja mieleen jäi,jotta mukana tuli orggis-Minin alasäleikkö.jota oli ohennettu hiomalla,varmaan juuri tuon vuoksi...ja tuollaisen ilman ohjain systeemin muistan nähneeni jossain netin syövereissä, oisko ollut jossain Challenge rataminissä..Hyvä idea!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Ja vuosi taas kulunut viimeisestä.

Tässä sitten päivitystä.
Talven auto oli seisonnassa ja vasta huhtikuussa heräsin että jotain olis tehtävä.
Edellistalvena jäätynyt ja korkannut iskari tuli vaihdettua.

Redstaffin palat osoittautui Honkajoen radalla 3 kierrosta kestäväksi. Tilalle vaihtui Carpotecin XP8 palat.

1442209190_CarbotechXP8.thumb.jpg.8140f00bf2687015adc3313e515540fc.jpg

Kemorassa ja Ahvenistolla testattu kunnialla. 
Se onko kovalla hinnalla parempaa katetta kuin Ferodon DS2500 jäänee tulevaisuudessa selvitettäväksi. Siviilissä ok.Ei juurikaan vingu.

Pinnasta tuli kuorittua kaikki plastidipit. Osa oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Poisto ei onnistunut ihan ongelmitta. Liian ohuelti olin aikaisemmin tehnyt.
Poistossa Mineraalitärpätti toimi ok.

Maalaus.thumb.jpg.b3377e30a5f1b6050ef7adf8ec530c0f.jpg


Auto tuli vedettyä hionta, kllineri ja kestovahalla. 
Uudet värit tuli tehtyä Mastonin Robberilla vanhaa kaavaa noudattaen. Nyt kylläkin kerroksissa ei säästetty.
Lokasuojaan kokeilin toimivuutta isomaalle alalle. Plastidip kyllä parempi vaikka puolet kalliimpi. Ensikerralla sitten.
Autoshampoota on tullut kokeiltua monia mutta ongelmana on ollut muoviosien ja varsinkin kumimaalin himmeneminen. 
Nyt löysin Turtlelta Streak Free wash & Wax shampoon jonka käytön jälkeen en ole kertaakaan erikseen kiiloitetta käyttänyt.

Maalattua.thumb.jpg.25615f1ad8f6f818c16728351f70598d.jpg

Lampun pesurin suojan onnistuin hupuloimaan rikki. Onneksi tuon sai korjattua pikku jipolla.

510425894_Pesuri1.thumb.jpg.8fa6cd98553bdf342b1835534f5521dd.jpg

Pesuri.thumb.jpg.46e9b0d6e60c570066b52b2d2fd7b1d2.jpg


Tapletin asennus ollut jo pitempään mielessä. Nyt kun löytyi kohtalaisen toimiva ohjelma GarWebguru.

Johdotuksessa + ja - löytyi. Jännite katkeaa n. 30 min auton sammutuksesta. Asensin kytkimen kuitenkin virtakytkimen ennen kuin huomasin tämän "ominaisuuden".

1786930866_Kytkent.thumb.jpg.daa9b8c46a2f506a26ec56bdf554e67d.jpg
Virransyöttöön käytin Deal extremen sku 428274 tuotetta. Sain samasta autokameralle syötön.

Kamera.thumb.jpg.8497f1f8e45e38046ddade63f0e420d0.jpg
Äänijohdon vedin pilarista alas kumilistan alla. Johdon pujotukseen näppärä apu on muuten lasinpyyhkijän sulasta löytyvä vahvikerauta.

1507247743_Kaapelinveto1.thumb.jpg.729419a7c178c5318c311ef52d60ad3f.jpg

2035734048_Kaapelinveto2.thumb.jpg.9b1cb61d0bb1f34e840ed5f66ff58ca7.jpg
Sivupaneeli lähti aika kivuttomasti irti rikkoutumatta. 

265333874_Kaapelinveto3.thumb.jpg.f7ad22017d7036465957288db027d2e7.jpg

317995504_kytkentala.thumb.jpg.cfadfcd42758fc503404ab658dc56006.jpg

Telineen tekemiseen käytettiin muutama naulauslevy ja tarranauhaa. 

2114276943_Telineosat1.thumb.jpg.fbc441d128ce54786a473e2c286b5e37.jpg

763668223_Telineosat2.thumb.jpg.186d18ab09605c7fa969ce3e37a7c29c.jpg

1533542600_Telineosat.thumb.jpg.45848a2a90fd79a3188952e3ee27a876.jpg

2061144477_Kiinnikemitta1.thumb.jpg.5773f2a5be044a4cdfdcdc01c1ce8ef9.jpg

1273410407_Kiinnikemitta2.thumb.jpg.307c9c81811542ee420c3b0b6eb95704.jpg

1930286850_Telineas1.thumb.jpg.39f5c6170f3ba2e08b17c625c567af57.jpg

399948921_Telineas2.thumb.jpg.7cb0f5c245bd1bda62d39ed773f9c4ee.jpg


Telineestä tuli tukeva ja toimiva.

1083142116_nytt.thumb.jpg.38248ccb9b50dab28db8207e7220ff3f.jpg
 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 3 years later...

Nyt laitetaan lonkalta päivitystä kun on tuota aikaa taas kulunut.

K&N Ilmansuodattimeen oli jossain vaiheessa luiskahtanut pois paikoiltaan. Tähän täytyi tehdä pieni tuki päätyyn kun .
Alkuperäisen suodattimessa ollut adapteri ei tähän käynyt. 

Forgen Blow offin asennuksessa ei ollut ihmeempiä haasteita. Hyvät ohjeet löytyy mukana.
Jousia mukana oli 2 kpl joista jäykempi lastutettuun käyttöön. 
Jos haluaa välttää puhinaa mutta nopeampaa vastetta niin suositeltuna löytyy GFB DV+ T9352.
    

Alatukivarren puslien Powerflex PFF5-201 vaihto osoittautui yllättävän tuskalliseksi.
Tiedä olisiko tuo ollut helpompi rasiti jos olisi irroitellut apurunkoa. 
Ainakin silloin jos on samalla vaihtamassa jäykempää kallistuksenvakaajaa.

Parit vinkit;
 
Irroituksessa rälläkällä poikki tuo alatukivarren pultti joka kiinni apurungossa niin mahtuu helpommin pois.
Jostain syystä alatukivarsi ei meinannut irrota millään puslasta ennen kuin ymmärsin kääntää "niskat nurin" ja samalla raudalla vääntäen pois

787899708_kntnurin.thumb.jpg.3338bc263c488db9e5158adba23f27b6.jpg

Vanhan puslan leikkaus puukkosahalla mutta varoen ettei leikkaa tukikuppia. Kun saa yhden reunan poikki niin tuurna ja lekaa niin lähtee kyllä pois.

1438665346_puukkosahallapoikki.thumb.jpg.37ac15b5676a05c662ea0c105c309869.jpg

Uusi pusla paikalleen parilla isommalla prikalla tms. + kierretankoa. Silikonia tuossa voi käyttää apuna. 

IMG_20190428_152814.thumb.jpg.786335f3c94fccd31e1b593a3602f318.jpg

Uuden puslan sisuskalu tykkää puskea ulos niin nipparilla pysyy kasassa ja homma helpottuu.

Nippari.thumb.jpg.59d21e359a97bb3430b65309760f16a2.jpg

Alatukivarren pulttia kannattaa viistää niin menee helpommin paikalleen. Tuossa kun on aika ahdas paikka..

IMG_20190501_185309.thumb.jpg.fa367960230b998c73d55255ac47fa96.jpg

Ja tuuria oli myös kun tässä TruckTec tukivarressa oli hiukka lyhyempi pultti kun alkuperäisessä.

955684705_Lyhyempinivel.thumb.jpg.23de3c6f05a7deaf37358c6c6a8479d8.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Korkeapainepumppu tuli vaihdettua samalla kun tuo LPFP alkoi tinttailemaan.

Tuon liittimen irroitukseen olisi ilmeisesti pitänyt olla joku erikoispihti. Siihen tuli tuunattua pari pienempää haulia teipeillä niin ajoi asiansa.

IMG_20200509_135718.thumb.jpg.aedebfaba79185e11f898fa2202931d2.jpg

Tuon ylimmäisen liittimen kanssa sain aikaan pienen palovaaran kun työnsin tuota putkea pumppuun kiinni ja kiristin ruuvia. Sain pienen pensasuihkun aikaiseksi.

Kun liittimen kiristi niin että tuon liittin "vei" putkea kohti pumppua niin vuoto korjaantui.

IMG_20200509_135643.thumb.jpg.179d00547df5459ad6e21c34f3fefc52.jpg

2020 kesälle tuli hommattua ensimmäiset semit ratapyöritykseen. Alkuperäisien 17" nallevanteiden päälle hommasin Toyo R888R 205/50 

Pienellä arvalla tuli tuon korkeuden puolesta mutta hyvin mahtui Koni Sport alustasarjan kanssa.

IMG_20200529_193117.thumb.jpg.db98cefee543588da4333f78a77da675.jpg

Hiukka yllätyksenä tuli tuo 205 leveys semissä vastasi normaalia 225 rengasta.

IMG_20200206_082352.thumb.jpg.c63f2f3f6c32664783547044cefe1f6c.jpg

 

 

,,,

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

2020 kesän ajoihin varauduttiin vaihdelaattikkoöljyn vaihdolla Red Line MLT  sekä samalla RVS T3 käsittelyllä.

Tuota öljyä laatikko vaati pahimmoisesti juuri yli 2 purkkia..image.thumb.jpeg.0140202672e85d352470a2fe5f5ef833.jpeg

 

Jarruihin vaihtui Red Line RL-600 nesteet. 

image.png.d15c1d1ddd645d3d6bf35386334051e3.png

Moottoritukea vahvistettiin rytkytyksiin Wurthin Ultimate tuulilasiilimalla.

image.thumb.jpeg.453a185f1a3ee214e05e800c07011170.jpegestänyt

Tuli jämäkkä ja näin jälkeenpäin tarkastettuna kestänyt hyvin.

Ei nätti mutta toimiva.

image.thumb.jpeg.64aee3491f889732cd6a59c5e840d6dd.jpeg

Kosmeettista meikkausta tuli pienet helmalistat ja maalausta..

image.thumb.jpeg.e52fad937f39dc246a3dd2fac962938f.jpeg

Juhannuksena haettiin 29c helteessä optimointia jolloin hupiastetta nostettiin 217hv/ 284Nm

Ja rataluukkiin kokeiltu punaista teippausta. (jonka aurinko poltti hätäseen pois 😉)

image.thumb.jpeg.6d2e086fc8f1631fbf9e2c681df4d434.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.e554279f0944837247496c6dd898d261.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...