Jump to content

Kannentiivisteen paksuus


Jupetee

Recommended Posts

Copper/steel Payen head gasket. Due in March 2013.Suitable for all large bore modified engines. 3.4cc compressed volume. The standard for years has been the copper head gasket for an A-Series motor. The most commonly used has been this "AF460" designated version. The first of them actually had an asbestos inner core. The modern AF460 now has a environmentally friendly version, but it's still the famous "Copper Head gasket".

 

Ilmeisesti olet laskemassa puristussuhdetta joten tuo lienee riittävä tieto.

Link to comment
Share on other sites

Normi turbo-metron kansipahvin tilavuus on 4cc eli se on paksumpi kuin kuparinen (ainakin Spareksen mukaan)

 

Cometic:iltä löytyy sit paksumpia kansipahveja.

Voin yrittää viel etsiä käytettyä kuparitiivistettä jostain ja mittailla sen

Link to comment
Share on other sites

Männistä hiukka pois, kevenis samalla ;-)

 

:D Ei raaskis enää lähtee niitäkään irrottelemaan kun tuli jo männät grillattua kiinni ja asennettua paikoilleen.

 

Miten siinä nyt noin pääsi käymään? ???

Vaihda lohko, ellet sitten tee kanteen niitä koloja kuten "Club 75" ehdotti?

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Ei sun tarvii niitä mäntiä irrottaa. Viime kesänä jouduin kisapaikalla ottamaan männistä pois 0.5mm kun oli puristukset vähän liian kovat. Vaihdoin erillaisest männät, enkä huomannut että tappi oli uusissa tuon verran alempana.Puoli tuntia siinä meni per mäntä, ja tarkkana joutui olemaan.

Eihän niistä mitään kauniita tullut,mutta pelas kuin buikki.

Jätä takimmaiset kannen pultit paikoilleen, ja sitten teippaat jesarilla vanhan tiivisteen tiukasti lohkon suojaksi, niin ei haittaa vaikka dremeli vähän luiskahtaa. Lopuksi imurilla ja paineilmalla roiskeet pois.

 

 

MiniSpeedillä 3mm /12cc Cometic maksaa 230 puntaa. Suomesta voi saada AutoRacingiltä, mutta valitettavasti tilauskamaa.

 

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Ei sun tarvii niitä mäntiä irrottaa. Viime kesänä jouduin kisapaikalla ottamaan männistä pois 0.5mm kun oli puristukset vähän liian kovat. Vaihdoin erillaisest männät, enkä huomannut että tappi oli uusissa tuon verran alempana.Puoli tuntia siinä meni per mäntä, ja tarkkana joutui olemaan.

Eihän niistä mitään kauniita tullut,mutta pelas kuin buikki.

Jätä takimmaiset kannen pultit paikoilleen, ja sitten teippaat jesarilla vanhan tiivisteen tiukasti lohkon suojaksi, niin ei haittaa vaikka dremeli vähän luiskahtaa. Lopuksi imurilla ja paineilmalla roiskeet pois.

 

/Kimi

 

Juu, on tuota joskus tehty! Tai siis vieressä hommaa todistamassa.. :P :o :-X ;D ;)

Mut jos on uudet männät, lohko porattu jne. vähän arveluttais lähtee moiseen.. ?

Link to comment
Share on other sites

Ne varmaan sais hipaistua jyrsinkoneessa veiveineen, sorviin ei taida enää mahtua veivin kanssa. En ole koskaan kokellut parisuhdesorvia mutta vois viikonloppuna piruuttaan kokeilla.

 

Ostitko tuon mosan palapelinä ?

 

Mulla on yksi 1300 kiertokanki jossa on tapin reikä mennyt väljäksi. Se on tosi kätevä koekasaukseen ja sillä välttää just tämmöiset murheet. Roverin kaseja varten sorvasin tapin lievällä välyksellä, tommoinen kantsii tehdä minejä varten jos koneita värkkää jatkossakin.

 

Hepoliten 2125x sarjan männissä on erilainen puristuskorkeus. Reilu puoli milliä voi tulla helposti korkeuseroa eri mäntien kanssa. Itse kyllä hieroisin ne männät tasoon enkä lähtisi kikkailemaan kansipahvin kanssa. Jos kuitenkin päädyt siihen niin osta saman tien kaksi. Smurffin lain mukaan se ihme pahvi porsii ja uutta saa sitten osotella kuukausia ja pelit seisoo...

Link to comment
Share on other sites

On niitä jotku hurjat joskus sorvannu Minin-mäntiä veiveineenkin mut toi jyrsintä varmaan helpoin, rälläköinnit ja dremelöinnit saa unhottaa kun männistä on kysymys (itse ainakin unohtaisin) yks on et lasilevyn päällä hioo niistä pois niinkuin moponkansia joskus laskettiin pirun työlästä se on eikä ihan mittatarkkaakaan mut onnistuu kyllä.

Link to comment
Share on other sites

On niitä jotku hurjat joskus sorvannu Minin-mäntiä veiveineenkin mut toi jyrsintä varmaan helpoin, rälläköinnit ja dremelöinnit saa unhottaa kun männistä on kysymys (itse ainakin unohtaisin) yks on et lasilevyn päällä hioo niistä pois niinkuin moponkansia joskus laskettiin pirun työlästä se on eikä ihan mittatarkkaakaan mut onnistuu kyllä.

 

Niin oikeestaan mäntään ei tietenkään pitäisi mennä koskemaan ollenkaan, se on se viimenen konsti sitten.

Toi "minorv8" mainitseva 'kiertokankityökalu' on hyvä juttu.

Omasta mielestä 1300 lohkosta ei kantsi ottaa yhtään, ellei sitten ole todella erikoistapaus, esim. männän puristuskorkeus huomattavasti eri ja ton homman sallii.

Kannestahan voi ottaa aika paljonkin (1300), itellä joskus muistaakseni joskus 2,5 mm, aika riskirajoilla tosin ilmeisesti oltiin, ilmeni yhden sylinterin kohdalla pieni hiushalkeama, mutta ei siitä mitään ongelmaa koskaan tullut kannella ajettiin hyvin pitkään.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuollaisen 0.8mm voi huoleti ottaa männästä pois eikä siitä tarvitse ihan niinkään paljoa ottaa pois kun männät saa tulla hiukan lohkonpinnan päällekkin.

Minin männät on niin halpoja et helpoin ottaa niistä pois ja jos lähtökohtaisesti on jo lohkoa laskettu liikaa on siihen hankala enää lisätä tavaraa ;) se on toisarvoinen juttu miksi niin on joskus tehty kun sille asialle ei enää voi mitään.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Oli mulla "vähän" paremmat vehkeet kuin dremeli, tuo oli vähän kuvainnollisesti sanottu.

Mäntiä on jyrsitty, sorvattu ja "dremelöity" mailman sivu, joten ei sitä kannata pelätä, kunhan ei rupee millitolkulla höyläämään.

Ensi alkuun vähän rouheammallka työkalulla ja sitten lopuksi suojaat jesarilla lohkon tason

ja hiot ne hiomapaperilla tasaiseksi, lasilevy tai puupalikka tms tueksi. Hyvin kun tekee, niin ei erota alkuperäisestä. Peseminen on sitten ihan kauhea homma.

 

Tämän keskustelun aikana tuon ois jo purkannut ja niputanut uusiksi toistakymmentä kertaa :)

 

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Joo, vanhoilla männillä näytti vielä olevan varaa ottaa lastu lohkosta pois mutta uusilla ei sitten enää ollutkaan kun ne laitettiin paikoilleen :( .

Minov8: Mosa oli kokonainen paketti, tosin laatikkovikainen ja oli meinannut leikata kiinnikin edellisessä elämässään.

Nyt sitä on sitten pikkuhiljaa rakennettu uudelleen..jospa se jonain päivänä vielä valmistuiskin :)

 

Jayracingiltä .070" kansipahvin sais hintaan 88 taalaa (+ toim.kulut) joten ei se nyt ihan maltaita maksais ->vrt kannen jyrsintäkustannuksiin?

 

Tuo mäntien hiontakin vähän arveluttaa lähteä itse turaamaan kun ei moista hommaa ole tullut ennen tehtyä.

Link to comment
Share on other sites

Itse muokkaisin männät mut jos päädyt tohon erikoispahviin niin tillaa niit sit oikeesti 2kpl niin ku minorv8 jo mainitsikin.

Autoracingillä/US-Partsilla on ainakin ollut hyllyssä Miniin (en ymmärrä miksi) jotain paksumpaa cometicin kansipahvia, paksuutta en kyl nyt muista

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...