Jump to content

Mustan savun syvin olemus.


Idefix

Recommended Posts

Oli meidän valkoinen Mini oli tänään hääautona. Hienosti oli homman hoitanut ja hääpari oli kovin tyytyväinen.

 

Autoa hakiessa lähdin sivutieltä isolle tielle suoraan isoon ylämäkeen ja jouduin kiihdyttämään kaasu pohjassa. Vauhti nousi noin 80:iin kunnes yksi pytty ilmeisesti jäi pelistä pois. Parin sekunnin päästä taas kaikki neljä pyttyä kävi taas normaalisti. Perässä ajanut vaimo soitti että johan pukkasi mustat savut. Samassa ylämäessä vielä toisen kerran kävi hetken kolmella pytyllä ja pysähdyin tien sivuun. Vauhtia hiljentässä tein pikadiaknoosin että joko kansipahvi paloi tai venttiili paloi..

 

Öljy oli OK, eli kansipahvi ei ainakaan palanut niin pahasti että vesi pääsisi sekoittumaan öljyyn. Kotiin ajeltiin (noin 40 km) ihan ok, ja auto toimi koko matkan ihan OK. Kotona avasin kannen, venttiilit ja kansipahvi ok.

 

Kysymys: Mikä on mustan savun syvin olemus? Mistä musta savu oikeastaan tulee? Sinisen savun tiedän - öljyä pääsee palotilaan. Mutta mikä on mustan savun anatomia? Olen aina luullut tietäväni että musta savu kielii liian rikkaasta seoksesta. Mutta tällai kovassa kuormituksessa tuleva musta pölläys on vähän epäselvä.

 

Sakkasikohan minulla venttiilit - eli eivät pysyneet nokka-akselin vauhdissa??....vaikka kierroksia ei ollut juuri sen enempää kuin perus matkavauhdissa yleensä on. Mutta "sakkaus" tuli siis ylämäkeen täysillä kiihdyttäessä.

Link to comment
Share on other sites

Nokipalo. Soitin jo 911:aan. :P

 

Nokipalo mullekin ekana mieleen tuli! ;D

Mut eiköhän tuollaista voi sattua juuri nopeasti kiihdytettäessä, SU ehkä hieman 'nikotteli', hetken rikkaalla tms.

Jos toimii sen jälkeen ok, niin ei kannata tehdä yhtään mitään.

 

Tarkista SU:n vaimentimen öljymäärä ja laatu!

Link to comment
Share on other sites

Hääpari ajanut melun takia isolla vaihteella melun takia koneen ja putken karstaiseksi.

Karsta ja bensa sekoittuu mömmöksi putkeen ja sitten kun ajat

sen kuumaksi, niin se syttyy, ja silloin tulee yleensä hauska paukahdus savun kera.

 

 

Jos savu on selkeästi sinertävää tai harmaata , niin silloin on öljyvuotoa jossain, venttiilinohjurit tms.

Jos savu tulee auton alta, niin vuotaa öljyä/vettä ulospäin, ja sitten se palaa pois kun osuu kuumaan putkeen.

Jos taas puffautaa mustaa, niin silloin hääpari on karstoittanut koneen, ja kun annat kakkua kunnolla,

niin se putsaantuu ja tulee mustaa ulos, ja tätä vain muutaman sekunnin verran.

 

Kyl sulla on sen verran jäykät jouset, että ei ne venttiilit missään ylämäessä max 4000rpm kierroksilla loiki.

 

 

1) anna kaasua, ja kokeile kovettuuko vesiletku, silloin kansi vuotaa vesikanavaan.

2) anna kaasua ja jos tulee sinistä/ harmaata putkesta, niin venttiilinohjurit tai renkaat väljät.

 

Puristuspainemittarilla näkee helposti onko kansipahvi paskana, muista avata jäähdyttäjän korkki.

Ohivuotomittari on paras. Kompura riittävän kauas, niin kuulet mistä pihisee. ohivuotoa max 15%.

Puristusmittari maksaa biltemassa noin 25 eur, eli reilun kansipahvin verran.

Ohivuotomittari maksaa sellanen 50-80 eur.

Noilla säästää aikaa vaivaa, mutta halusit kuitenkin ropata moottorin auki, joten tuolle

harrastusajalle ei lasketa kustannuksia ;D

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Hääpari ajanut melun takia isolla vaihteella melun takia koneen ja putken karstaiseksi.

Karsta ja bensa sekoittuu mömmöksi putkeen ja sitten kun ajat

sen kuumaksi, niin se syttyy, ja silloin tulee yleensä hauska paukahdus savun kera.

 

Jos savu on selkeästi sinertävää tai harmaata , niin silloin on öljyvuotoa jossain, venttiilinohjurit tms.

Jos savu tulee auton alta, niin vuotaa öljyä/vettä ulospäin, ja sitten se palaa pois kun osuu kuumaan putkeen.

Jos taas puffautaa mustaa, niin silloin hääpari on karstoittanut koneen, ja kun annat kakkua kunnolla,

niin se putsaantuu ja tulee mustaa ulos, ja tätä vain muutaman sekunnin verran.

 

Kyl sulla on sen verran jäykät jouset, että ei ne venttiilit missään ylämäessä max 4000rpm kierroksilla loiki.

 

 

1) anna kaasua, ja kokeile kovettuuko vesiletku, silloin kansi vuotaa vesikanavaan.

2) anna kaasua ja jos tulee sinistä/ harmaata putkesta, niin venttiilinohjurit tai renkaat väljät.

 

Puristuspainemittarilla näkee helposti onko kansipahvi paskana, muista avata jäähdyttäjän korkki.

Ohivuotomittari on paras. Kompura riittävän kauas, niin kuulet mistä pihisee. ohivuotoa max 15%.

Puristusmittari maksaa biltemassa noin 25 eur, eli reilun kansipahvin verran.

Ohivuotomittari maksaa sellanen 50-80 eur.

Noilla säästää aikaa vaivaa, mutta halusit kuitenkin ropata moottorin auki, joten tuolle

harrastusajalle ei lasketa kustannuksia ;D

 

/Kimi

 

Juu, toi eka vähän Onslow: n Taunuksen tapaan! ;D ;D ;D

 

Muutenkin asijjaa!!

JEPJEPJEP!! ;)

Link to comment
Share on other sites

heh !Onslown Tane tosiaan...

 

Kaasarissa on oikeat oljyt ja muutenkin tuntuu että kaasaria ei ole nyt syyttäminen. Moottorin ääni, ja kolmella pytyllä räpättäminen kertoi kyllä minun mielestä että venttiilit oli nyt syypäänä. Matkaa hääpari oli taivaltanut vain noin 10 kilometriä, joten kai tuossakin ajassa saa jotain aikaiseksi....mutten kyllä usko että karstaa ehti tuossa ajassa syntyä.

 

Ja savu oli sysimustaa ja lähde oli peräpään suuttimet, joita autourheilupiireissä myös pakoputkiksi kutsutaan.

Link to comment
Share on other sites

Vastaava ongelma oli joskus ikuisuus sitten 1300:ssa kun venttiili leikkasi ohjuriin. Tosin savusta en osaa sanoa, kun ei kukaan takana ajava kertonut.

Eihän se vika oikeasti pomminvarmassa SU:ssa olisi voinut ollakaan ;)

Jos sulla kansi on irti, niin kannattaa ainakin tarkistaa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla pukkaa omasta joskus mustaa kun ryyppyy päällä lähtee ajamaan (ehkä vähän rivakammin?), tuntuu samalla että joku sylinteri vähän hiipuu.. Ryyppy pienemmälle ja savu hälvenee. Pari kertaa kesäkuumalla teki tuon tempun. itse ainakin ajattelin johtuvan huoltamattomasta kaasuttimesta ja ehkä sen tulvimisesta. En kyllä ennen talvea ajatellut asiaa tutkia..

Link to comment
Share on other sites

Kaasarin tulviminen, eli neulaventtiilin takerrus sopii myös hyvin tuon taudin kuvaan.

Silloin kone kyllä käy vajailla, kun tukehtuu aineeseensa.

Edellisen vihjeestä kallistuisin yksinkertaisimman vian puolelle.

Link to comment
Share on other sites

Mulla pukkaa omasta joskus mustaa kun ryyppyy päällä lähtee ajamaan (ehkä vähän rivakammin?), tuntuu samalla että joku sylinteri vähän hiipuu.. Ryyppy pienemmälle ja savu hälvenee. Pari kertaa kesäkuumalla teki tuon tempun. itse ainakin ajattelin johtuvan huoltamattomasta kaasuttimesta ja ehkä sen tulvimisesta. En kyllä ennen talvea ajatellut asiaa tutkia..

 

Toihan se on se yleisin syy .. ja seuraus :)

 

Jos kaasutin näyttää kulahtaneelta, niin SU :n korjaussarja ei kauheita maksa ja onpahan puuhastelua/ tutkimista talven ajaksi jollei Minillä muutenkaan tule ajeltua.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...