Jump to content

Virranjakaja


joel

Recommended Posts

meillä on sellanen reilu sata heppanen vapari mini josta kipinä kuolee jossain 5800rpm.

 

meinasin viimeistään talvella keskittyä parempaan kipinään niin olisin kysellyt että minkä laisia sytkäosia/jakajia tollaseen laittaa?

 

123ignition? jotkut kärjettömät hilut oman jakajan sisälle? mini-sparesilta joku kärjetön uus jakaja?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reilu sataheppanen vapari mikä ei kierrä kuin 5800rpm, ei taida olla Minin moottori siis ;)

 

Jakajavaihtoehdot riippuu ihan siitä mitä haluat. Mieti ensin haluatko säädettävyyttä tietotekniikan kanssa, vai kelpaako jousien ja painojen kanssa pelaaminen. Niillä perus Ignitor/yms kärjettömillä seteillä missä tulee vain jakajan sisälle osia, ei pysty hirveen tehokasta puolaa ajamaan. Mutta toisaalta sitten taas niillä voi ohjata MSD:n tms boksia mistä kipinä riittää mihin Minin moottoriin vain.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

BMW 1.6-1.8 vm 82-86 on melkein bolt on, elektronisella sytytysyksiköllä. Toimii kevyesti 9000 kierrokseen asti.

Noita saa romikselta 50 eur kpl, jakaja, kaapelit ja yksikön.

 

Vaikka itse kyllä käyttäisin aina etupäässä Minin/ BMC/BLMC/ Rover jne. osia, mut saatavuuden kannalta ihan hyvä vinkki! :)

 

E: Kärjellinenkin riittää melko korkeille kierrosluvuille, mut onhan toi "järjetön" huolettomampi.

Link to comment
Share on other sites

Minkähänlaisilla perusteilla Kärjetön sytytys on Minin perusmoottoreilla huolettomampi ;)

Ei ainakaan tämän palstan keskustelujen perusteella ::)

Itsellä on kokemusta vain kärjellisistä, eikä niissä ole ollut koskaan minkäänlaista huolta.

Laitteiden pitää vain olla kunnossa 8)

Link to comment
Share on other sites

Kuinka monella kärkiautolla koirankoppi on ajanut 300tkm ilman mitään huoltoa? Yleensä orkkis osilla pääsee poikkeuksetta +200tkm ajosuoritteen ilman huolta huomisesta, pääseekö kärjilläkin?

Ei tehomoottoreita ole mitään järkeä tehdä kärkisytytyksellä, ellei ole ihan pakko (esim luokitus säännöt). Menettää huiman määrän kipinäenergiaa varsinkin yläkierroksilla missä sitä tarvitaan, sekä ennakot vaeltaa koko ajan kun kärjet ja jakaja kuluu.

 

Ei taas tullut mieleenkään, mutta tosiaan ihan alkuperäisiäkin jakajia tietenkin löytyy. Lucas 65MD4 jakaja on hyvä bolt-on lähtökohta. Jousilla ja painoilla saa muokattua ennakkokäyrää. Vaatii A+ lohkon tai sitten työstämisellä tietenkin sen saa istutettua myös A-lohkoon. Miinuksena on että ei paljon tartte Suomesta ettiä, viimeisimmissä kaasari A-sarjan koneissa tuota ollut. SPI-koneesta saa hyvän kiinteän jakajan, mutta se vaatii sitten ohjainlaitteen ennakoita säätämään, A+ lohkoon sekin.

Link to comment
Share on other sites

Jep, ei siinä kärjellisessä muuta järkeä ole, mutta jollei ole muuta saatavilla, niin kyllä niillä pärjää kun muistaa huoltaa.

Itse en kyllä kärkiä enää laittaisi muusta syystä kuin, ettei muita satu itsellä olemaan, vaikka olis sitten museoauto niin en sittenkään.

 

Metrossa ja ihan just viimeksi -92 Mini Cooperissa (kaasari) tuli tuohon A+ perehdyttyä jonkin verran, hyvät ja huonot puolet tuli todettua.

Link to comment
Share on other sites

Mika J:lle huomautan, että minä puhun Mineistä ja vieläpä perusmoottorilla ;)

Kuinka moni on ajanut Minillä yleensäkään samalla moottorilla 300 tkm ;D

 

Minien osalta pysyn kannassani. Siis perusminien, vanhat cooperit mukaan lukien.

 

Nykyautot ja jotkut modernisoidut hifistely virimoottorit ovat oma lukunsa.

On mullakin Tojotassa kärjetön ;)

Link to comment
Share on other sites

meillä on sellanen reilu sata heppanen vapari mini josta kipinä kuolee jossain 5800rpm.

 

meinasin viimeistään talvella keskittyä parempaan kipinään niin olisin kysellyt että minkä laisia sytkäosia/jakajia tollaseen laittaa?

 

123ignition? jotkut kärjettömät hilut oman jakajan sisälle? mini-sparesilta joku kärjetön uus jakaja?

 

Muisti on huono, mutta eikös ainakin joskus ole ollut erikseen parempia kärkiä, jotka kestää enempi kierroksia? Mikä jakaja?

Link to comment
Share on other sites

Vanhoissa S:ssä oli paremmat kärjet ainakin. Yhdet uudet alkup. löytyy vielä varaosavarastosta.

Minitonnithan käytti ainakin alkuaikoinaan S:n jakajia tai ainakin niitten sisuskaluja ym. osia. Ne oli silloin parhaita mitä sai.

Hurjimmat väitti, ettei "kipinä kuollut" vielä lähes 10 000 rpm:ssäkään ;)

Eiköhän tarviketta ole joka lähtöön ollut tarjolla aikojen saatossa.

Link to comment
Share on other sites

Reilu sataheppanen vapari mikä ei kierrä kuin 5800rpm, ei taida olla Minin moottori siis ;).

 

Minin 1275 moottori siellä pellin alla on ;D ;D Hillitön vaakaimu - siitä sen tunnistaa 8)

Penkitys päivillä kätiin ja se penkittäjä sano että sytkän ku sais vahvemmaks ja toimimaan sinne 8000rpm minne moottori toimii ja seoksia vähän säätämällä vois optimaalisesti lähteä hakemaan pariakymmentä heppaa lisää ::) ... ja olishan se kiva että se kone toimis kunnolla ja loppuun asti :o

Keväällä tilasin mini sparesilta parit kärjet jotka kävi tohon jakajaan, mutta ei oo vielä ollu vaikutusta vaikka on niitä vaihdellu ja sytkää säätäny, olisko jakaja jo sen verran väsyny ettei pysy mukana enää?

mielellään jos sais niin yksinkertaisen, varman toimisen ja hyvän jakajan jos sellasia edes on ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Reilu sataheppanen vapari mikä ei kierrä kuin 5800rpm, ei taida olla Minin moottori siis ;).

 

Minin 1275 moottori siellä pellin alla on ;D ;D Hillitön vaakaimu - siitä sen tunnistaa 8)

Penkitys päivillä kätiin ja se penkittäjä sano että sytkän ku sais vahvemmaks ja toimimaan sinne 8000rpm minne moottori toimii ja seoksia vähän säätämällä vois optimaalisesti lähteä hakemaan pariakymmentä heppaa lisää ::) ... ja olishan se kiva että se kone toimis kunnolla ja loppuun asti :o

Keväällä tilasin mini sparesilta parit kärjet jotka kävi tohon jakajaan, mutta ei oo vielä ollu vaikutusta vaikka on niitä vaihdellu ja sytkää säätäny, olisko jakaja jo sen verran väsyny ettei pysy mukana enää?

mielellään jos sais niin yksinkertaisen, varman toimisen ja hyvän jakajan jos sellasia edes on ;D ;D

 

Toihan olis mielenkiintoinen asia tutkittavaksi ja haasteellinenkin.

Itse lähtisin edelleen ensin ihan kärjellisellä sytytyksellä liikeelle ja tulisi samalla muutkin asiaan vaikuttavat seikat tutkittua ja poissuljettua.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-AccuSpark-Electronic-ignition-Kit-for-Lucas-45d-Distributors-Red-Rotor-/180738604187?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a14dc3c9b

 

Tuo on helpoin tapa varmistua siitä että ei kipinä lopu kierroksilla "kärkien" takia. Tuon tyylisiä paketteja kuuluu hajoavan aina välillä (harvoin kuitenkin), en sitten tiedä onko syynä ollut vain huono laatu vai siitä että on naitettu vääränlainen puola pariksi. Mutta kestäviä kaikenkaikkiaan, vaikka ei alkuperäisasennuksen tasoinen varmaankaan. Kyllä sillä monta kesää vähintään päästelee, jos vaan puola on kärkisytytykselle tarkoitettu.

 

Tuollaisen paketin kanssa on se hyvä puoli, että ne toimii myös väljällä jakajalla. Jotain vikaa kyllä siinä sytkäpuolella on jos kipinä loppuu 5800rpm, kyllä se timmillä jakajalla ja kärjillä paljon ylemmäs vie.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne ihan hyviä kärkien korvaajia on, vaikkei tosiaan sytytysenergiaa paljon lisää saa jos sitä tarvitaan. Puola pitää olla matalatehoinen, kärjille suunniteltu. Ignitor/yms noille järjestelmille markkinoidut "suurtehopuolat" on juuri sellaisia, tai sitten perinteinen Minin Lucas viripuola.

Link to comment
Share on other sites

Millainen nokka ja alakerta sulla on jos sä meinaat saada voimaa vielä 8000 kierroksella ?

 

autohan on "valmiin" tullu meiän perheeseen vaihto kaupan kautta mutta perimä tieto kertoo:

Moottori Austin Allegron 1275 GT puristussuhde 9,7:1

 

kampiakseli hiouttu pintakarkaistu vakioakseli

 

Nokka-akseli Kent MD 286,imu 280 pako 290 astetta

 

Venttiili koneisto vakio+säädettävä jakopää kaksirivisellä ketjulla A+-Laahukiristin

 

sylinterikansi Longmanin 1275 Steert venttiili koot kuten "cooper s"

 

Pakosarja LCB tyyppinen 3-2-1

 

Pakoputkisto Competition Silencers RC-40

 

ilmanpuhdistin K&N öljyttävä(pestävä) puuvillasuodatin

 

Kaasutin Dellorto DHLA 45 (free Technics)

 

imusarja Free technics

 

jäähdyttimen kenno tieheämpi kuin vakio ,öljynjäähdytin,tehokkaampi tuulletin ,suurtehovesipumppu.

 

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-AccuSpark-Electronic-ignition-Kit-for-Lucas-45d-Distributors-Red-Rotor-/180738604187?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a14dc3c9b

 

Tuo on helpoin tapa varmistua siitä että ei kipinä lopu kierroksilla "kärkien" takia. Tuon tyylisiä paketteja kuuluu hajoavan aina välillä (harvoin kuitenkin), en sitten tiedä onko syynä ollut vain huono laatu vai siitä että on naitettu vääränlainen puola pariksi. Mutta kestäviä kaikenkaikkiaan, vaikka ei alkuperäisasennuksen tasoinen varmaankaan. Kyllä sillä monta kesää vähintään päästelee, jos vaan puola on kärkisytytykselle tarkoitettu.

 

Tuollaisen paketin kanssa on se hyvä puoli, että ne toimii myös väljällä jakajalla. Jotain vikaa kyllä siinä sytkäpuolella on jos kipinä loppuu 5800rpm, kyllä se timmillä jakajalla ja kärjillä paljon ylemmäs vie.

 

Joo noita oon kuullu että tosi monet käyttää kaiken laisissa harraste vehkeissä... tollasenhan vois hankkia kun hintakin on aika huokea ;) hetää sitten kärjet konttoon jos tuo laukeaa tien päälle niin pääsee jatkamaan matkaa :P

Link to comment
Share on other sites

Noilla spekseillä 120hp:n unelmat on aika utopistisia.

 

Aiheeseen liittyen itsellä ollut IGNITORIN kärjetön setti+Aldon:in "kisajakaja" ilman alipaine säätöä ja toiminut vuosia ongelmitta, MSD:n 6AL:n lisäsin noitten kaveriksi jossainkohtaa et kipuna varmasti riittää ja tyytyväinen olen ollut.

Link to comment
Share on other sites

onhan noista tehoista rinttikin...

 

Vapareista mieleen jäi minun mieleen se mustilla 12" peltivanteilla oleva tumma Alinan Mini. Reilu 100 heppaa ja potenttiaali olis pelkällä säätämisellä ollut lisää.

 

joo tyytyväisiä ollan oman peheenjäsenen käyrään :D ja nyt eikun sytkä osia tilailemaan ja säätämään ni saadaan ehkäpä vielä paremmaksi ::)

22042012285nimetn.jpg

 

Kiitos paljon järjestäjille!!!

toivottavasti saman tyylisiä tapahtumia jatkossakin ::)

Link to comment
Share on other sites

No ensisiainen tarkotushan olis saada se toimimaan mahdollisimman hyvin... nyt se sytkä pätkii matka-ajossakin välillä...

ei siitä mitään ralli vehjettä olla tekemässä, muttakun se oli jo viritetty niin parannellaan sitä nytten niin että toimii :o

eikä sillä oo niin väliä onko siinä 90hp vai 120hp 8) kunhan pääsee ajelee 8)

puristuksia mitattiin 14kg joka pytystä tossa alku kesästä

Link to comment
Share on other sites

No mitäs sytkäosia sinne on viimeaikoina vaihdettu?

Ovatko ylipäätään: tulpat, tulpanjohdot, jakajankansi, pyörijä ja puola miltä vuosisadalta eli ovatko edes sytkäpuolen perusasiat kunnossa?

 

Kärjet, konkka, pyöriä ja puola vaihdettu keväällä. kansi, tulpat ja johdot edellisen toimesta parin vuoden sisään ???

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...