Jump to content

Uusi ministi. ja Hirweesti kysymyksiä..


seppis

Recommended Posts

Tuli hommattu vm 1996 Mini ja viimeviikon oon taistellut sähköjen kanssa ja voitin tämän erän. Olisinkin muutama kysymys Mineistä yleensä.

 

1) mistä saisin hommattua omistajan käsikirjan, suomeksi tai englanniksi.. Saksa ei oikeen taivu

2) Mistä löytäisin korjausoppaan.

3) Mini kulee hieman kalellaan kuskin puolelle, mistäs tämä johtuu..?(myös silloin kun en itse ole autossa)

4) kiertääkö samay öljyt vaihdelaatikossa ja koneessa.? jajos ei niin mistä laatikon öjyt otettan pois ja mistä lisätään..? ja paljonko on koneen öljy tilavuus ja laatikon.

 

Mennään nyt näillä..

 

 

Timppa

Link to comment
Share on other sites

Onneksi olkoon uusi Ministi...

 

Ja fiksun merkki on se että heti ensiksi on aikeissa hankkia korjausoppaan - monilla se tulee vastaan vasta sitten kun parikymmentä kertaa on puitu ongelmia täällä foorumilla...

 

1. Tähän joku fiksumpi saa vastata, mutta kohdan kaksi vastaus palvelee myös tätä kohtaa sillä siellä on kyllä perushuollot yms selitetty...

2. Oppaita myy ihan mikä tahansa kirjakauppa tai Minitron tai Brittiosa - jopa suomenkielisiä taitaa olla saatavilla. Haynesin laatua kaikki tyynni.

3. Todennäköisesti sinulla on vaihdettu uusi kumikartio toiselle puolelle, ja toisen puolen vanha on jo lytyssä. Tämä näkee ihan suoraan katsomalla miltä kumikartio näyttää verrattuna toiseen puoleen. Uusilla kumikartioilla on tapana nostaa auto hetkeksi aika korkeelle ennen kuin asettuu. Tietty vikaakin siellä voi olla, varsinkin takakelkka (se irtonainen rakennelma minkä sisällä takajouset on, voi pettää ruosteen vuoksi ja auto notkahtaa kallelleen. Mutta ei hätää, uusia kelkkojakin saa ihan hyllytavarana. Mutta vastuullisena auton ostajana ;) varmaan katselikin jo alustan läpi ettei siellä sentään ole jouset painunut lahonneesta rungosta läpi, joten syy löytynee kumikartioiden erilaisuudesta.

3. Sama öljy kiertää moottorin ja laatikon. Minin moottori olikin yksi ensimmäisistä joissa ei ollut erikseen öljypohjaa, vaan suoraan moottorin alla oli vaihdelaatikko öljyineen... Öljyä menee 4.8 litraa jos (ja kun) vaihtaa suodattimen samalla...

Link to comment
Share on other sites

3.Todennäköiempi syy on että jousituksen kuulatapin nailonkuppi on kulunut puhki joko edestä tai takaa kuljettajan puolelta, pelkkää kuppiakin saa erikseen muttei se kuulatappi-kuppiyhdistelmäkään taloutta horjuta (ikävähkö vaihtaa tosin)

4.öljyksi vain ja ainoastaan sitten 20w/50 öljyä! esim.Valvoline racing VR1 20w50 tai Millers Oils 20w50 Classic Mini Oil

Link to comment
Share on other sites

Ne kuulatapit kannattaa kyllä vaihtaa samalla joka nurkkaan, tai ainakin molemmille puolille yhtäaikaa. Ovat halpoja ja taakse helpot vaihtaa.

Muuten käy 100%:lla varmuudella, että sitten on toinen puoli alhaalla ;)

Veikkaan kyllä että etupää näyttelee ratkaisevampaa osaa vinossa kulkemiseen. Vähän työläämmät vaihtaa sinne, vaatii erikoistyökalun ja ohjeet löydät siittä uudesta ohjekirjastasi.

Kelkan pehmemeninenkään ei ole poissuljettu mahdollisuus, jos alkup. kelkka ja vain ajettu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kysyn nyt tähän topickiin kun en parempaa paikkaa löytäny ja en viitsi uutta aihetta tälle aloittaa.

 

Osaiskohan joku ruotsinkielen taitaja (itsekin virkamiesruotsin suorittaneena kädetön) auttaa kun olis tällaista vikalistaa:

 

"

1. Bakvagnsram, rostskadad

2. (EG: 5.3.4) Spindelled, vänster undre, glapp = pallonivel, vasen alempi, ?

3. (EG: 3.4) Vindrutetorkare, ur funktion = tuulilasinpyyhkijä, ei toimi

4. (EG: 0.2) Registreringsskylt, fram, felaktig = rekisterikilpi, etu, virheellinen

5. (EG: 5.3.4) Spindelled, höger undre, glapp = pallonivel, oikea, alempi, ?

6. Färdbroms hjulbroms, fram höger, anliggning = ?

".

 

Mitähän noi niinku tarkalleen ottaen tarkoittaa? Google kääntäjäkään ei oikeen osannu kääntää noita.

 

edit: jotakin sain tuonne käännettyä.

Link to comment
Share on other sites

Jep, nivel kantsii uusia kun välystä jo on.

Toi nivelien voitelu kantsii suorittaa ihan vuosittain, vaikkapa renkaan vaihdon tai katsastuksen

ollessa ajankohtainen.

Minissä kun on vielä näitä rasvanippoja siellä täällä niin kantsii ne kaikki samalla voidella.

 

Itsellä on vielä sellainenkin harrasteauto missä olkatapitkin voideltavat, niiden uusiminen

on pikkasen isompi homma kun Minin pallonivelet, joten niitä ei kannata unohtaa. :)

Link to comment
Share on other sites

Takakelken ruostevaurio merkkaa aika usein kelkanvaihtoa ja takakelkka alkaakin nykypäivänä maksamaan jo ihan paperirahaa.

 

Jep, siksi takakelkkaa kannattaa tarkkailla ja pitää se alaosan kouru puhtaana ja hyvin ruostesuojattuna.

Joskus ruostevaurion huomatessa ajoissa korjauksessa pääsee vähemmällä uusimalla vaan sen kourun alaosan (joskus siihen sai tarvike korjauspellin, en tiedä saako enää?).

Joo, jos on merkintä ruostevauriosta niin usein korjaus voi olla myöhäistä ja vaatii uuden kelkan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...