Jump to content

Pientä säätöä, kytkintä ja mittareita


Hude

Recommended Posts

Moro

 

Minillä ensimmäiset koeajot tehty, kone pelaa hienosti, valot ja vilkut saatu jo tämän palstan vinkeillä kuntoon, mutta vielä ois pari juttua fiksattavana..

 

Eli kytkimessä toiminta-aluetta ehkä 3 sentin matkalla, vähän sellainen on/off-malli. Ja etenkin pienemmälle pykältely on aika vaativa suoritus. Eli kytkinlevy lienee finaalissa. Onko paha vaihtaa koneen ollessa paikallaan? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja? Mitä kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun sen kerran avaa?

 

Bensamittarin sähköt on kateissa, antureille asti ei tule virtaa. Onko jokin vakipaikka josta voisi alkaa tutkinnat?

 

Ja laitoshan oli 1000:n 1976 Leylan Mini.

 

Thanks jälleen jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Kytkimen toiminnasta on täällä ollut aikas monta ongelman selvittelykeskustelua. Laitas hakusanaa tuonne hakukenttään, sieltä voi löytyö ohjeet heti alkuun.

 

Bensamittari on maailman yksinkertaisin laite joten siinä ei kovin suurta vikaa voi olla. Siinä on maaliitin (tarkista), johto itse mittarille, ja jännitteen säätimelle. Säiliössä on säiliövastus joka on ohutta vastuslankaa kääritty tikun ympärille, ja vastuslankaan ottaa kiinni tankin kohon mukana liikkuva liukukosketin. Tämä vastuslanka voi mennä poikki, tai vastus "limottuu" joten sen puhdistaminen yleensä auttaa mittarivaivoihin. Varsinkin jos mittari toimii, mutta toimii vähän silloin kuin huvittaa ja bensan taso vaihtelee täyden ja tyhjän välillä - niin yleensä vika on tässä vastuslangassa...

Link to comment
Share on other sites

Avasin juuri pari viikkoa sitten Travellerin kytkimen (painelaakeri sökö) mutta vaihdoin samalla levyn (turhaan tosin, 50 000 km ajettu vasta).

Ihan hyvin onnistuu moottori paikallaan. Ei tarvita ylimääräisiä reikiä minnekään. Vauhtipyörän ulosvetäjä sopii kyllä.

Koiranluu irti, termostaattikopan ja jäähd. välinen tukipelti irti, Lämmityslaitteen ilmanottoputki pois, ilmanputsari pois, kytkimen puoleisen kumityynyn 2 pulttia auki.

Startti kannattaa myös poistaa jo tässä vaiheessa. Sitten nostetaan moottoria kytkimen puolesta niin paljon kuin paikat antaa myöden. Ei tarvitse irrottaa pakoputkeakaan pakosarjasta.

Kytkinkopan pulttien kanssa tarvitaan vähän kärsivällisyyttä, mutta kyllä ne kaikki irti lähtee ja menee takaisinkin. Kopan jälkeen kaikki onkin "tarjottimella"

Rallicooperiin olin tehnyt saman liki 20v sitten, se antoi vähän uskoa. Nyt ei tarvinnut edes jarrutehostajaa irrottaa.

Kannatta tosin ensin varmistaa työsylinterin kunto, ilmaus ja säädöt/vivun alapään kuluma.

Link to comment
Share on other sites

Kytkin ei kyllä luista, joten katsottava ne säädöt ennen osien tilausta! Nyt (töissä) kerkesi katsomaan aikaisempia kirjoitteluita aiheesta, eli onhan tuota muidenkin mineissä ollut kytkinongelmia!

 

Tuo mittaristo-ongelma, bensamittarille sähköt menee kaiketi jännitteensäätimen kautta. Kumpaa lottootte, nimittäin lämpömittari tärähtää pohjaan heti kun laittaa virrat päälle, ja se bensamittari ei värähdäkään. Onko vikana paskana oleva jännitteensäädin? Ajattelin tuon lämpömittariasian korjaantuvan anturinvaihdolla, mutta ehkä nämä kytkeytyy toisiinsa?

 

Tämä auto oli seisonnassa noin 16 vuotta, pientä jumppaa näköjään tarvitaan ennen kesän ajoja!

Link to comment
Share on other sites

Tankin anturille ei tule sähköjä ollenkaan, ja samoin lämpömittarin anturilla ihan virtakynällä mitatessa kynän valo on himmeä verrattuna muihin sähköliittimiin, ajattelin maaongelmaksi tms. aluksi. Säätimelle ei varmaan voi tehdä muuta kuin vaihtaa uuteen? Putsasin sieltä vkl kaikki liittimet jo.

Link to comment
Share on other sites

Kytkin säädetty, toiminta parani, ehkä tämän kesän sillä ajelee, kiitoksia vinkeistä! Mutta ettei lopu puuhailu, alkoi seuraavaksi vittuilemaan bensapumppu, eli vuotaa ihan lorottamalla jostakin. Letkut oli kans ihan haperoa, ne fiksasin, mutta vuoto eikun jatkuu. Ratkaisuksi vedin bensalatkun lukkopihdeillä puristuksiin, loppui motivaatio.

Eli mekaaninen alkup.pumppu paikallaan. Enpä ole eläissäni purkanut yhtään tuollaista, joten olisiko arviota mikä siellä on rikki? Ja saako siihen mitään varaosia, vai meneekö koko pumppu uusiksi? MInitronin sivuilta tsiikailin, vain koko pumppuja myynnissä...

Link to comment
Share on other sites

Pistin tarvikepumpun tilaukseen samalla kuin jännitteentasaajan ja pussillisen muuta roinaa, joten ei tartte sitä vanhaa yrittää fiksata. Jännä nähdä saako tuolla tilaukseella vihdoin kaikki toimimaan (ja miten pitkäksi aikaa!).. Kiitokset Timolle kuitenkin pumpputarjouksesta!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Bensapumppu vaihdettu, jännitteentasaajaa ei vielä testattu.. Mutta ettei puuhastelu lopu, niin hallissa autoa siirtäessäni huomasin armotonta kihnutusta etujarruista. Rumpu irti ja hep, jarrupalat oli aivan vinossa, joku asentaja oli laittanut kenkien välissa olevat jouset kenkien etupuolelle, joka muljautti palat etukenoon! Pikkujumpalla jouset oikein paikoilleen + lisäsin jarrurumpuun etupuolenkiinnitysruuvit, olivat näköjään jääneet joskus pois joltain..

 

Mutta miten olette korjanneet jarrujenkehintä"pulttia", yllärinä toinen (ylempi) oli aivan pyöristynyt siellä jarrukilven takana. Lukkopihdeillä säädin nyt, mutta taitaa kohta olla entinen se säätöhimmeli. Ja innolla odotan jarrujen ilmausta, luin juuri muiden kokemuksia ja ongelmia siinä!

Link to comment
Share on other sites

Jep, se säätöruuvin kanta oli korkannut. Pitää jotain sepittää siihen, takaa löytyi yksi samanlainen.. Mutta jarrut löytyi jo yhden ilmauskierroksen jälkeen, yllätti iloisesti!

Link to comment
Share on other sites

Joo, huomasin sen ropeltaessa, ei tavan lenkkiavain oikein istu siihen. Oli vaan edellinen jarrunsäätäjä rullannnut neliöt pyöreäksi kahdesta kannasta >:D

Muut säätyi rasvailun jälkeen ihan nätisti sopivalla (9 vai 8mm?) avaimella.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Minillä on ajeltu jo kovasti, pikkutemppujen kanssa on opittu jo elämään. Mittarit ei toimi vieläkään, jännitteentasaajan vaihdoin, eli taitaa olla anturitkin pimeänä, tämä ei kylläkään ole menoa haitannut. Kytkintä olen säädellyt ja etsinyt vähän "parasta" toimintaa. Sitä isoa mutteria säädettäessä polkimen irroituskorkeuden säätö onnistuu hyvin, mutta jos säädän sen irroituksen aikalailla ylös, alkaa kytkin/kone/koppa täristää luistattaessa aika ronskisti. Mikä tämän aiheuttaa ja liekö vaarallista? Ei luista tms ajossa+tuntuu mukavemmalle ajossa, mutta taidan säätää takaisin irroittelemaan puolivälistä, ei jyrise sitten niin pahasti. Kytkimessä edelleen pientä "ryömintäongelmaa", eli vasta pienellä välikaasulla nappaa kiinni ja auto pysyy liikennevaloissa paikoillaan...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...