Jump to content

Historic Mini kilpa-auto moottorit


Jamppa Maijala
 Share

Recommended Posts

Siirreetty kopioimalla Mini One tekniikka forumilta Otsikosta:Tonniseen hyvät virimännät. Laitan tänne noita mittauksia jotka liittyy Mineihin ja erityisesti sen moottoriin. Tänne pitää kommentoida, kysellä ::) ja kyseenalaistaa ??? Projektiahan tämä on, mukavampi jatkaa täällä oikean otsikon alle ;D T:Jamppa

Kirjoittaja Rauno » 1.7.2011 14:36

 

Moronta

 

Kun noita hyviä ja halpoja 1275 pannuja ei taivaasta tipu, niin vaihtoehdoksi jää tonnisen kutittelu. Siipä, miistä hyvät männät 998 koneeseen, tavoitteena :

 

* lisää tilavuutta (eli ylikokoon poraus, mahdollisimman suureksi tietenkin

* korkeampi puristussuhde (Cooperin männät ? Saako niitä)

 

Mitä mäntiä ne nämä minitonnimiehet käyttävät kilpureissaan ?Rauno

Junior Member

 

Viestit: 37

Liittynyt: 25.7.2010 17:23

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Päivi » 1.7.2011 18:23

 

Samansuuntaisia ajatuksia täälläkin:)

 

Tosin virittelen sillälailla , että 1300 kansi(hieman työstettynä)ja puhallin perään...katsotaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

 

Englannin heput saaneet ihan mukavia tehoja irti , tiedä sitten kestävyydestä mitään.

 

Niin noista männistä en osaa sanoa juuta enkä jaata.Älä huoli, kyllä se siitä vielä vituiks menee......Päivi

Senior Member

 

Viestit: 161

Liittynyt: 5.8.2010 9:42

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Kimi » 1.7.2011 21:39

 

Moi,

Minitonniseen flat top männät, 649:n tai MD296:n nokat, joita mulla on kaupan jos tarvii, molemmat käyttämättömät.

Tosin noi voi olla liian kireät katupeliin. Enempi kierroskoneeseen tarkoitettu.

Lisäksi 220 LBS:n jouset, puristus-suhde katukoneeseen 10.5 paikkeille.

Ihan hirveesti ei kannata ylikokoja tehdä tonniseen, 1-2 ja 3-4:n väli menee niin pieneksi

että kannentiiviste korkkaa.

Toinen vaihtoehto on tehdä 1300:n kannesta, mutta sitten pitää työstää pakoventtiilille kolo lohkoon.

 

 

 

Katukoneesta ei kannata ottaa ihan kauhiasti kierroksia, max 6000, kun tonnarit vetää 9000 asti.

Johonkin 70 hp asti pitäisi päästä suht helposti. Maijalalla on homma lapasessa jos haluaa apua

katupelin hinkkaamiseen. Jamppa korjaa jos olen kirjoittanut tähän puuta heinää.

 

 

/KimiKimi

Full Member

 

Viestit: 62

Liittynyt: 17.11.2007 21:29

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Mini1380 » 3.7.2011 23:29

 

Miks ei kannata 6000 enempää kierrättää kadulla?

10,5 puristuksia on hiukan vähän jos haluaapi tehoa 11,5 vähintään eikä tuota mitään ongelmia, kireät nokat vaativat ruttua ei ne toimi muuten.

Mini1380

God Member

 

Viestit: 741

Liittynyt: 8.12.2006 9:33

Paikkakunta: Turku

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja simonits » 4.7.2011 5:10

 

nettiautossa on pari 1.3 maileria aika halvalla josta sais koneen pyyntihinta 268-600e vai kuinka halvalla pitäis saada kone ja minkä kuntonen,jos ostaa koko auton ja ottaa koneen niin loppuraadosta rautaromukauppias maksaa jonkunverran ja raadon sisään voi tunkee tallista kaikki rautaromun mukaan eli tulee tallin siivous samalla simonits

Senior Member

 

Viestit: 223

Liittynyt: 2.7.2009 7:20

Paikkakunta: hyvinkää

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Kimi » 4.7.2011 21:53

 

Moi Mini1380,

Muutama ajattelemisen aihe.

Huoltoväli, meteli, välitys,tyhjäkäynti, jäähdytys,kulutus, ajettavuus.

 

Jos haluaa ihan tappiin tehot, niin mukaan minitonni kisoihin, saa painella 5 viikonloppua vuodessa sen mitä irtoaa, ja lisäksi on

samanhenkisiä kavereita radalla ja varikolla.

 

Tällä hetkellä hyviä ja halpoja minitonni kilpa-autoja on tarjolla.

 

/KimiKimi

Full Member

 

Viestit: 62

Liittynyt: 17.11.2007 21:29

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja ek » 4.7.2011 23:09

 

Mutta eihän huoltovälillä, metelillä, tyhjäkäynnillä ja kulutuksella oo mitään väliä koska virittämisestähän tässä oli kyse. Ja ajettavuus senkun paranee Jäähdytys ei oo mikään ongelma ja jos on niin on vähän huonosti jäähdytys rakennettu. Välitys nyt alkaa oleen makuasia.. Ei 6000rpm:llä oikeen vapari mihinkään mee ja tehotkin vähän surkeet. Ja eipä tarvi yli 8000rpm konetta hirveen usein huoltaa, kerta kesään öljyt ja suodattimet ja muistaa vaan kierrättää tarpeeks koska sitä varten se on rakennettu Tai no onhan se kerran hajonnut viimesen 10v aikana, pronssiohjurista tippu palanen venttiilin väliin siinä kaikki.ek

Full Member

 

Viestit: 51

Liittynyt: 22.11.2007 22:50

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Mini1380 » 5.7.2011 9:59

 

Kimi: taitaa olla jo hiukan enempi tehoa kun tonniluokan tappiin vedetyt tehot.

Ja jos haluaa virittää ei paljoa kannata miettiä kulutuksia ja on niitä kireämpiäkin koneita saatu pysymään viileänä.

Mitä väliä tyhjäkäynnillä kunhan käy hyvin säädetty kiteäkään kone ei sotke tulppia tyhjäkäynnillä vai mitä tuolla meinasit?

Itse kävin muutama vuosi sitten ajamalla Englannissa 1,3l koneella missä puristukset päälle 12 ilman ongelmia ja nokkana MD296SP.

Mini1380

God Member

 

Viestit: 741

Liittynyt: 8.12.2006 9:33

Paikkakunta: Turku

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Rauno » 5.7.2011 10:41

 

kiitoksia kommenteista.

 

Ei tässä kilpuria olla rakentamassa, paremminkin semmoista nostalgiajuttua. N. 70hv pitäisi kuitenkin irrota joten taitaa se isompi pannu olla parempi.

 

Ne flat top - männät lienee niitä joita mm. Minispares myy? Nokka voisi olla ehkä joku 276 / 286 tms.

 

Onkos kannentekijöitä joille lankun voisi viedä? Nimenomaan miniin erikoistuneita.Rauno

Junior Member

 

Viestit: 37

Liittynyt: 25.7.2010 17:23

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Mini1380 » 5.7.2011 12:13

 

Melkein lähtisin ennemmin tuohon isoon koneeseen saa helpommalla tuon tehon ja kaupanpäälle paljon enempi vääntöä 276/286 ovat kelpo nokkia swiftunella on myös hyviä "katu"-nokkia.

Kannen kohdalla saattaa jopa kannattaa harkita briteistä valmiiksi kaivettua kantta koska koneistuskulut+ventiilit+ohjurit+jouset yhdistettynä kannenkaivajan palkkioon menevät melko varmaan yli valmiin kannen hinnan. Hyvät mininkannen kaivajat ovat kortilla ja voivat olla välillä hankalia taivutella töihin, eikä kantta kannata viedä sellaiselle kairaajalle ketä ei ole Minin kansiin erikoistunut/perehtynyt lopputulos saattaa muuten olla kaikkea muuta kuin hyvä.

Pakosarjaksi stage2 mediumbore, putkistoksi "aito" RC40 (toimii ja on nätti ääni)ja kaasutin puolessa onkin sitten pari koulukuntaa.......

Mini1380

God Member

 

Viestit: 741

Liittynyt: 8.12.2006 9:33

Paikkakunta: Turku

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Rauno » 5.7.2011 12:27

 

.. no jees.... kun en ole noita elektroniikkamiehiä, niin pässinmunilla mennään !

mahtuukos tommonen pakosarja sinne nivelien väliin?Rauno

Junior Member

 

Viestit: 37

Liittynyt: 25.7.2010 17:23

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Mini1380 » 5.7.2011 14:47

 

Weberi ennemmin.

Mini1380

God Member

 

Viestit: 741

Liittynyt: 8.12.2006 9:33

Paikkakunta: Turku

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Jamppa Maijala » 6.9.2011 18:35

 

Moi

 

Mielenkiintoisia näkökantoja. Virittämistä ja "virittämistä" on monenlaista ja toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä.

 

Minulla on kyllä samantyylinen näkökanta asiaan kuin Kimillä. Eipä noita katupelejä niin paljoo pääsee kierrättämään noilla neljällä vaihteella. Tietty voihan sitä laatikkoakin alkaa rakentamaan. No halut ja raha ei aina kulje käsi kädessä.

Tuollainenmukavasti vääntävä n.70hp tonninen motti on helpompi ja huolettomampi ajella kadulla jos ei halua asioita aina varmistella. Itse ainakin olen kilpureissa kurkkimassa pellin alle ja varmistelemassa eri asioita.

Moottori voi olla millä polttoainen syöttölaitteella tahansa, kaikki on saatu pelamaan, toisia säädetty enemmän ja toisia vielä enemmän. Yhtä ainoaa kaikille sopivaa ratkaisua ei ole olemassakaan virittäminen on aina jonkinlainen kompromissi.

Kansista sen verran: En tiedä miksi aina kuvitellaan että ulkomailta saadaan parempia kansia. Meillä suomessa tehdään moottoriin kuin moottoriin hyviä kansia. Olen Minin kansia imuttanut muutamia ja pieniä pettymyksiä brittien valmiskannet ovat olleet, eivät kuitenkaan huonompia kuin vakiokannet , ja ovathan ne tuotteistanut asian paremmin(asiakasystävällisempiä). HInnoista voidaan olla monta mieltä. Jos teillä on omasta mielestä hyvä brittikansi, olen kiinnostunut sen anatomiasta ja valmis imuttamaan sen pientä korvausta vastaan ja sillä ehdolla että tiedot kannesta voidaan jakaa eteenpäin.

Tässä nyt esimerkkinä yksi tehomittauslappu Cooper 1293 2xhs4 nokka STR930 auton tullessa meille autosta jarrutettiin konetehoa 102hp ja 116.5Nm (pyöräteho 61kW)Toisessa vedossa noin vuosi myöhemmin kansityön ja kaikkien asioiden kohdalleen laittamisella 119Hp ja 130.6Nm(pyöräteho 75kW). Kummalla ajaisit? Siis molemmissa vedoissa moottori ja nokka-akseli ja kaasarit samat. Okei nokan ajoitusta on rukattu.

Kyllähän minäkin tykkään noista tonnikaisista(jos Mineistä on puhe) ja siitä kun voit kierrättä sinne yli 8000rpm Mutta eipä sillä niin kiva ollut ajella kadulla ja kun ikää tulee koko ajan lisää mittariin niin enpä enää sellaista katumoottoriksi tekisi.

Jos nuo kuvat ei suurene sopivan kokoisiksi voin toimittaa ne sähköpostissakin.Olen sitä mieltä että jos tietoja ei jaa niin mikään ei kehity. Meniköhän tämä nyt hiukan ohi kysytystä asiasta?

 

Ensimmäinen dynotus Liitteet

post-421-13848034951314_thumb.jpg

Kansihuollon jälkeen

 

post-421-13848034950407_thumb.jpg

Jamppa Maijala

Full Member

 

Viestit: 55

Liittynyt: 1.11.2008 11:52

Paikkakunta: Loppi

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Mini1380 » 7.9.2011 8:44

 

Jamppa: en epäile etteikö ko. kannessakin olisi illut vikaa mut jos nokan ajoitus oli pielessä on silläkin suuri vaikutus.

 

Itsellä on Suomessa kaivettu kansi joka on osoittutunut hyväksi (tekijästä ei tietoa), kaikki vaan eivät tunne hyviä Minin kannen kairaajia ja jotkut kairaajista ei tee kansia muille kuin tutuille ja ne ketkä eivät Minin kantta ymmärrä yleensä pilaavat sen.

Swiftunelta on ainakin saanut hyviä ja toimivia kansia joissa ei ole Suomessakaan ollut valittamista.

 

ps.oon nähnyt myös tosi surkeita Suomessa tehtyjä kansia sellaisilta tekijöiltä jotka ovat kairanneet paljonkin kansia vuosien mittaan, Dyno ei tykännyt .

Mini1380

God Member

 

Viestit: 741

Liittynyt: 8.12.2006 9:33

Paikkakunta: Turku

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Jamppa Maijala » 7.9.2011 9:54

 

Sorry jos jutusta tulee väärinkäsitystä. Ei toki koko tehon nousu pelkästä kannesta johdu. Väitän kyllä että vaikutusta on.

 

Totta 1380, nokan ajoituskin vaikuttaa. Sen vaikutusta ei nyt erikseen mitattu. Nokka oli tullessa 106 astetta ja nyt jälkeen 101 astetta.Koneen tullessa puristussuhde oli 10.5 ja nyt 11.6. Olisiko puristussuhteen nousulla tehon noususa n.10%.(en osaa laskea asiaa) Juu, tiedän ettei tämäkään ole niin yksinkertaista, nokan ajoitus yms. vaikuttaa puristussuhteen tehon nousuun. Kannen muotoilu oli pääasiassa ns. kanavan lattiaa ja seetialueet sekä palotilan muoto. Kannesta ei saanut enää niin hyvää(oma mielipide) kuin tonnikaisissa oli.

Olisiko nokan ajoituksella vaikka se 50% vaikutusta niin jää siinä vielä kannellekin. Mutta aivan kuin 1380 mainitsee, kansia on tullut vastaan monenmoisia hyviä ja vielä parempia ja aina niissä on uuden oppimista edessä(hyvässä ja pahassa), tekee itse tai britit. Vaikka tekisimme kaks kantta peräkkäin niin aina niissä tuppaa jotain eroa olemaan. Mutta kun itse on niin jääräpää niin mutu tietoon olen lakanut uskomasta lähe kokonaan ja mitanut näitä asioita kun ite värkkäilee. Harmi ettei tätä uudistettua kantta ehditty imuttamaan, eka versio on kyllä imutettu ja muistaakseni löytyy vielä jokin brittien virikansi ja Pohjanperän kansi jotka olleet samassa autossa. PPn kansi oli muuten selvästi parempi.

Myös huohotusjärjetelmä parannettiin, kaasuttimet entrattiin jne. Ehkä tuo jutustelu oli sittenkin liian kansipainoitteinen.

Se mikä tässä kyseisessä moottorissa jäi kaivertamaan on se että sitä ajettin ekassa vedossa 32 asteen kokonaisennakolla ja toisessa vedossa ennakon nostaminen ei tuottanut toivottuja tuloksia ja se on edelleen 32 astetta. Tonnikaisilla ajettiin 34-36 kokonaisennakolla ja olen ajanut jääratasarjan 38 asteen kokonaisennakolla ongelmitta.

Tonnikaisissa puristussuhteet vaihtelee koneen rakentajan mukaan vajaasta 12sta 13sta. Ja kaikilla näillä moottoreilla voi voittaa.(alusta, kuski vaikuttaa asiaan).Nämä isolohkothan ei ole minulle niin tuttuja, opetellaan.

 

MIelelläni jotain mittaustietoja noista viri kansista kaipaisin. En ole kuin kerran briteiltä kysynyt asiaa mutta en saanut mitään mittaustietoja. Ehkä nyt olisi helpompaa kun eletään sähkösessä maailmassa.

Niinkuin auton omistajalle kerroinkin niin nyt motista alkaa olemaan perusasiat kohdallaan niin nyt voitaisiin alkaa virittämään. Näinhän se asia aina etenee. Kasaan nyt koneeseen aitoa 649 nokkaa(onko tämä virittämistä?) ja käyn senkin dynottamassa niin tiedetään tämäkin asia. Ajoitan 649 99 asteeseen jos ei kellään ole parempaa tietoa? Tai jopa mitattua.

p.s. Ai niin, motti josta puhutaan on historic luokan kilpuri.

p.s.s Tuo kyllä voi olla totta että hyvät kannen kaivajat ovat kortilla, britit tuotteistanut asian paljon paremmin. Ollaan hyvä ja pieni maa josta löytyy osaamista.

Jamppa Maijala

Full Member

 

Viestit: 55

Liittynyt: 1.11.2008 11:52

Paikkakunta: Loppi

Yksityisviesti Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Kimi » 7.9.2011 21:13

 

Moi Jamppa,

 

649 ajoitetaan imu 3.1-3.15 mm auki yläkuolokohdalla, mitattu venttiilin nostajan varresta (Mauri Virtasen ja PP:n ohje).Kimi

Full Member

 

Viestit: 62

Liittynyt: 17.11.2007 21:29

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Jamppa Maijala » 7.9.2011 21:57

 

Moi Kimi

 

Juu tonnisessa kyllä. En jaksa laskella paljonko tuo on asteissa mutta käsittääkseni se jää alle 100 asteen. Muistelen että vakio 649 näin venttiilin aukeamaa mitaten(joka helpompi) olisi 3.4mm ja se on sama kuin 100 astetta. ja se oli 0.4 välyksellä?

vai oliko Kimi tuo antamasi luku sen 649+ ajoitus? Eipä jaksa muistaa asiaa. Kun ollaan siinä vaiheessa tarkistanpa asian.

Jamppa Maijala

Full Member

 

Viestit: 55

Liittynyt: 1.11.2008 11:52

Paikkakunta: Loppi

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Rauno » 8.9.2011 8:18

 

No ei ihme, ettei F-ikäkauden 1,8L Volvolla (2xSU HS6) tahdo Cooperien perässä pysyä. Tehoa saman verran, mutta ruotsinraudassa painoa lähes tuplasti

 

Mielenkiintoisia kommentteja. Kyllä minäkin isompaan moottoriin olen kallistumassa. Kunpa niitä kannentekijöitä täältä löytyisi !

 

Kiitos, jatketaan aiheesta. Hommailen isolohkon ja siitä se etenee jossain vaiheessa.Rauno

Junior Member

 

Viestit: 37

Liittynyt: 25.7.2010 17:23

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Jamppa Maijala » 8.9.2011 8:51

 

No No toputelkaa. Siellä on paljon muuttuvia tekijöitä. Isoin siellä penkillä. Sekä alusta "korirakennelmineen" joka rata käytössä vain helpommin mitattavissa mutta rallissa, soralla vaikuttaa myös paljon.

Kaikessa tässä vaikuttaa eniten kokonaisuudessa paljonko testataan ja kokeillaan/kehitetään.

Kadulle taas eri asiat ja toiveet.

Jamppa Maijala

Full Member

 

Viestit: 55

Liittynyt: 1.11.2008 11:52

Paikkakunta: Loppi

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ilmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja MikkoViitala » 8.9.2011 9:49

 

Kyselin entiseltä pomolta tossa muutama kuukausi sitten taakseppäin kanssa hyvää kannen työstäjää niin sano että kannattaa tuonne http://www.pohtomotorsport.com/ ottaa yhteyttä. En ole vielä ottanu kun en ole ihan vielä päättänyt onko ens kesänä vakio tonninen vai joku muu Mutta muualtakin olen kuullut kehuja kyseisestä paikasta.

MikkoViitala

Full Member

 

Viestit: 108

Liittynyt: 25.2.2011 10:52

Yksityisviesti Ylös

--------------------------------------------------------------------------------

 

Poista viestiIlmoita tämä viestiVastaa lainaamalla Re: Tonniseen hyvät virivirimännät ?

Kirjoittaja Jamppa Maijala » 10.9.2011 13:30

 

Moi

 

M.Pohto ainakin nettisivujen perusteella hyvä. Mittaustietoakin on saatavissa. Hinnat normaaleja porttaushintoja niinkuin venttiilityötkin.

 

Katos tuo sisälukutaitoa pitäis opetella. Kimi sanookin että mitataan suoraan nostajasta. Eipä silloin mitään välyksiä tartte tietää. Nyt kun ajoitin 99 astetta täysin auki niin nostajasta mitaten oli auki 3.05mm ykk:ssa. Eli tonnarin 649 nokat ajoitettu noin asteen aikaisemmalle. Varmaan näin olikin, niitähän tietoisesti on kierrätetty n.1000 enemmän kuin perinteisesti 1.3 moottoria.

Hmm. Siinäkö se syy olikin että meidän motit oli aina n. 3-5 heppaa muita perässä ?, Momentit oli kyllä samaa tasoa.

Jamppa Maijala

Full Member

 

Viestit: 55

Liittynyt: 1.11.2008 11:52

Paikkakunta: Loppi

Link to comment
Share on other sites

No niin

 

Nyt on käyty dynossa jälleen. Moottori on kaikilta osin sama mutta nokka-akseli vaihdettu aitoon 649 nokkaan, ei siis hiottuun. Perusympyrä oikeanlainen ja vipatkin heti asettuu oikeaan asentoon.

Dynotusvetoja otettiin kaiken kaikkiaan 10 joista 7 tallennettiin . 1-3 veto laihalla n. 110hp ja 110Nm sytkä n.31 astetta. 4-5 veto Ennakkoa lisää 33 ast. sopppaa lisää suutinputkista. 115hp ja 130Nm.

Neulat ovat olleet BG ja vedettäessä ylös tehokäyrä kokoajan nouseva eikä enää rikastu suutinputkia laskemalla. Neulat käteen ja hiontaa n. 1cm pätkältä kärkeä ohuemmaksi. Seos rikastu voimakkaasti. Suutinputkia niin ylös kuin nousivat ja tyhjäkäyntiseoskin palasi ennalleen. Luistimet nousivat ylös asti ja kaikenlainen röpötys/pöpötys havisi keskialueelta. Sitten vielä tämä 7. veto paperille.Ai niin sytty on nyt n. 34 astetta. Momentti alkaa vähän kärsimään mutta voimaa tulee lisää.

Arvioin että jos vielä olisi hiukan viilanut niin oltais tuo momentti saatu nousemaan yli 140 Nm. Eli veto antoi Maks. 121 Hp ja 140 Nm. Hyvä kansi toimii. Momentista hävisi BLMC moottoreille tyypillinen kuopppakin siitä n. 4000-5000 rpm väliltä. Kone on herkän kuulonen ja tuonne n.7300 rpm kipittää helposti.Dynossa ei ajettu pidemmälle mutta tarvittaessa sitä voi kiekuttaa enemmänkin tilanteiden mukaan(esim. Alastaro Lemminkäisen jälkeinen ratavarikko mutkien väli)

Tuossa lapussa on nyt käppyrät päällekkäin samassa mittasuhteessa niin helpompi vertailla. ohuempi viiva on 649 ja paksumpi STR930.

Tässä vielä tärkeimmät speksit asian tiimoilta:

649........................STR 930

ajoitettu 99 ast..........101 ast.

venavälys 0.3.............0.2(kokeiltu myös 0.4 ei merkkittävää muutosta)

sytty 34 ast...............32 ast

neulat viilatut BG.........std BG

Vipat std 1:3...............1:3

Tönärit std.................std

 

Omat mielipiteet: Billetti nokka-akseli on aina Billet. Vaikka 649 nokassa on vähemmän maksimi nostoa nokan profiili vain on niin paljon parempi kun tavaraa on riittävästi.

Mitä seuraavaksi moottorilta: Aletaan virittämään. ;D

post-421-13848034951976_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rajut on pojilla laitteet...ja oikeilla kaasuttimilla. Kenenkäs pellin alle tuo moottori sujahtaa, osaa varoa ;)

 

Olisi varmaan itsekin pitänyt penkissä käyttää, olen vain seosmittarilla säätänyt (arvelen että ylhäällä tarvisi lisää kakkua, mutta rikkaampia neuloja ei ole saatavilla eikä minusta ole neuloja viilaamaan).

 

Tuo 649 on huima akseli, ollakseen alkuperäinen -60 luvun design. Oletteko ajaneet "nykyaikaisia" penkissä, Swiftune tms? Swiftunen fiesta yellow kiekuu mukavasti.

 

Katuautoon varmaankin 276/ 286 akselit lienevät mainioita?

 

rauno

Link to comment
Share on other sites

Vähän moponpuoleisia noi 276/286 kadullekkin ;) .

Ei vainees MD286, 73,5mm poraus, 1,5:1 vipat, iso LCB:llä ja hyvä kansi niin saa aika kivan ja vaivattomasti ajettavan pelin, ultralight vp vielä niin saa hiukan herkkyyttä ja kaasariks luonnollisesti 45DCOE WEBER ;) .

Link to comment
Share on other sites

Rajut on pojilla laitteet...ja oikeilla kaasuttimilla. Kenenkäs pellin alle tuo moottori sujahtaa, osaa varoa ;)

 

Olisi varmaan itsekin pitänyt penkissä käyttää, olen vain seosmittarilla säätänyt (arvelen että ylhäällä tarvisi lisää kakkua, mutta rikkaampia neuloja ei ole saatavilla eikä minusta ole neuloja viilaamaan).

 

Tuo 649 on huima akseli, ollakseen alkuperäinen -60 luvun design. Oletteko ajaneet "nykyaikaisia" penkissä, Swiftune tms? Swiftunen fiesta yellow kiekuu mukavasti.

 

Katuautoon varmaankin 276/ 286 akselit lienevät mainioita?

 

rauno

 

Auto on ratakäytössä.

Niminerkistäsi ei selviä mistä päin olet mutta jos olet tästä hämeen lähettyviltä tai jaksat tulla kauenmpaa niin Riihimäellä voitais jarruttaa ja ajaa seokset kohdalleen ja tarvittaessa neulat "viilataan" kohdalleen. Samalla sytkää ajetaan myös kohdalleen. Näkisit samalla miten yksinkertaista on neulojen viilaus.

 

Ei 60 luvun insinöörikään höppänä ole ollut(en ole itse insinööri, valitettavasti). Nokka vain on käsittämättömän hyvä. Silläpä tarttisin toisen tälläisen mittaukseen ja innokkaita, aivan uuden nokan kehittämiseen nykytiedoilla, kaipaan yhteistyökavereita. Sitten saataisiin oikeasti nykyaikainen, ei 649:n kopioita. :-\

 

Mikä on nykyaikaisin nokka mitä ajettu? 649+ on ajettu pienemmässä moottorissa ja huono kantisessa Cooperissa.( 115Nm 5500 rpm ja 108Hp ) Ja tuo toinen STR930 on lähes samanlainen kuin 649+ . Pitää aina muistaa että nämä kaikki ovat olleet hiottuja nokkia. Crane Cams billettiä ei taas pikkumoottorissa ehditty ajaa monen yhteensattuman vuoksi(motti palasiksi ja samalla nokkakin, ehtihän se olla autossa reilun viikon). Ja sitä VP8 nokkaa haluaisin vielä testata, se on myös billet.

 

Mistä tuon Swiftunen fiesta yellow:n speksit löytää tai vid.kuvaa. (huono googlenkäyttäjä kun en löytänyt)

 

Varalta tähän vielä selvitys mitä meinaan billet nokkana: Nokka on työstetty umpitangosta(esim 60 mm nitrausteräs en40b tangosya) jossa nokat ovat olleet sorvauksen jälkeen 360 ast. Tästä on työstety nokkaan oikeat profiilit perusympyrän kärsimättä.Tässä kuvassa esim sellaista tehdään jossa on jo nokan karke muotoilu aloitettu. http://www.jpp-motor.fi/html/kuvia_9.html

Hiottu nokka on esim. valetusta vakionokka-akselista hiomalla tehty jolloin noston lisäämisen vuoksi täytyy perusympyrää pienentää ja venttiilin aukioloajat eivät välttämättä ole samat kuin billetissä.

Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan noin hienosti perehtynyt näihin asioihin, enkä siksi ymmärrä kaikkea näistä nokkien hienouksista, mutta minulla on (tai ainakin pitäisi olla) käyttämätön aito, vanha 649:n nokka paketissa. Tarkoitus olisi joskus kasata ison S:n kone oman 1070:n S:n nokalle? Ehkä joskus tulevaisuudessa?

Mutta jos sellaisesta nokasta tarvitaan mittoja, niin sitä voi kyllä lainata. Ehkei se kuitenkaan ollut tässä ideana?

Link to comment
Share on other sites

Moi Koirankoppi

 

Kyllä, jos en saa mistään ostettua, tarvitsisin aitoa 649 nokkaa mitoitukseen. Nokkka "piirretään" tarkasti ja tämän ja Str930 ja dynokäppyrien(ja oman halun" mukaan aletaan suunnittelemaan aivan uutta.

Ollaan vaikka tuolta yksityisviestien kautta yhteydessä tai minun oma posti on maijalaracing(at)gmail.com . Tiedotan toki sinullekin mittaustiedot.

Link to comment
Share on other sites

Kun olen jossain reissussa/kisoissa missä pitää äkkiä neulaa muuttaa niin olen usein tehnyt puukolla ::) Puukolla raaputellu yleensä kärkeä. Ja kun on ollut aikaa(harvemmin) niin akkukoneessa ollut kiinni ja hiomapaprula "sorvanut", Akkukoneella vain on vaikeampaa tehdä ohut kärki, puukko kätevämpi. Nyt mietitään onko neula pyöreä? Kyllä se minun jäljiltä on ollut riittävän pyöreä. Eikä sillä ole suurta merkitystä kuinka tarkan pyöreä se on.

Tuo keskialueelta on mielestäni vaativampi keikka. Tällöin itse mittaan neulan kiinnityspäästä kohdan/välin mistä pitää ottaa pois, ja minulla on sellainen työkalu jossa on eri kokoisia reikiä kympin välein jolla mittaan neulan halkaisijaa. Onnistuu kyllä töntsylläkin mutta se on vain jonkin verran hitaampi kuin tuo reikälevy. Neulan muotoilu on mielestäni kohtalaisen helppoa. Vaikeaa on tietää missä kohtaa neulaa ollaan menossa mistä viilaillaan, jos sitä ei pääse katsomaan. Olen kuullut että sitä varten on otettu mittarikin pois jotta on nähty luistimen liike. Ja on tehty sellaisia valokytkimiä jotta nähdään nouseeko luistin ylös asti missä vaiheessa vai ei ollenkaan. ???

Kilpurit tietty helpompia kun niillä ajetaan aina kaasupohjassa niin ne puolivälitkin on helpompia säädellä tarvittaessa dynossa. Siellä näkee missä kohtaa neula on menossa eri vaiheissa.

Muutaman kun "viilailee" osaa jo arvioida vuolenko vähän vai vielä vähemmän. C:-) . On niitä mennyt piloillekin, :'( varsinkin silloin kun tehdään tosi ohkasta kärkeä pitempi matka. Olen myös katkonut neulan kärkiäkin tarvittaessa jotta saadaan koko suutinputken täydeltä ruokaa. :))

Kannattaa tässä kysytyssä tapauksessa myös miettiä missä asennossa kaasuläppä on(täys auki, puolessavälissä vähän auki) ja paljonko luistin on noussut, säätyykö riittävästi suutinputken korkeutta säätämällä tai neulan korkeutta luistimessa muuttamalla. Noillakin pääsee kikkailemaan ruokaa kohdalleen. Neulan sorvaus voi kuitenkin olla helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

Samoilla systeemeillä miekii niitä oon hionu, nyt vaan on sen verran hyvä neula, ettei viittis heti pilata.3300 kierroksista kun painaa hitaasti kaasua, vetää laihalle, kaasu nopeasti pohjaan, kakku riittää.Näillä kylmillä keleillä vielä pahempi.Kyseessä siis turbo kone, ahtopaineet n.0.7.

Link to comment
Share on other sites

Tuolla Turbo Mini palstalla on aika pitkä juttu noista neulojen viilaamisesta. Aika moisia laitteita on kasattu että nähdään tarkalleen missäkohtaa neula on milläkin kuormalla.

Toi on kait just ollu tuollakin ongelma et menee laihalle kun mennään imupuolelta ahdoille.

 

http://www.turbominis.co.uk/forums/inde ... tid=159683

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Menee vähän off topic puolelle kun on historic kilpurien moottoreista kyse mutta vastaan tohon turbokoneiden kysymykseen. Paineistetuissa SU kaasareissa oli tyypillistä että se outo laihennuspiiri (kaasarin laipasta oikeanpuoleiseen kylkeen menevä letku) plokattiin umpeen. Se saattoi aiheuttaa ongelmia noissa siirtymävaiheissa. Toinen millä kikkailtiin oli jousen vahvuus. Isommilla ahtopaineilla britit suositteli vihreää jousta kammioon. Mä tein aikoinaan omaan kaasariin noi temput ennen kuin lähdin neulaa hieromaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kauheita tehoja on moottoreissa....

En minä ainakaan pahemmin kierrättänyt tonnarin moottoria yli 8000rmp:n

 

Mihin sitä olisikaan itse kerennyt kilpailuurallaan jos olisi tuollaisia moottoreita omistanut... :o :o ;)

 

Jani

Link to comment
Share on other sites

Kauheita tehoja on moottoreissa....

En minä ainakaan pahemmin kierrättänyt tonnarin moottoria yli 8000rmp:n

 

Mihin sitä olisikaan itse kerennyt kilpailuurallaan jos olisi tuollaisia moottoreita omistanut... :o :o ;)

 

Jani

 

Huomasithan että nuo mitatut tehot oli 1.3 historic moottorista. Siellä on omanlaiset haasteet.

 

Mitä tulee tonnari luokan autoihin niin meillä oli vaihtovalo 8200 rpm(vuosina 95-03) ja tarvittaessa voi/pystyi kierrättämään noin 500 rpm lisää esim. Alastaron Lemminkäisen jälkeen. Alakerrassa ei mitään hipo osaa, hyvä kampiakseli, tuettu keskilaakeri, ensin erikseen tasapainoitettu kampiakseli, vauhtipyörä ja sen jälkeen koko paketti kytkimineen ja siivapyörineen. Kiertokanget 2 gramman sisällä ja tasapainoitettu alalenkit ja yläosat erikseen. männät gramman sisällä. Kantit 13:1.

Faktaa minulla ei ole mutta olen antanut itseni ymmärtää että kärjen autoissa on jo hipoiltu tuota 9000rpm rajaa. ???

Mutta mikä tärkeää kyseisessä luokassa, ei tarkoita että voittaakseen tarvii olla tuollaista moottoria(ehkä helpottaa ;) ) erilaisillakin moottoreilla on kisoja voitettu. Sekä oltu kärjen tuntumassa mm. harvemmalla perällä. Luokan säännöt on varsin onnistuneet. :)

Link to comment
Share on other sites

Kauheita tehoja on moottoreissa....

En minä ainakaan pahemmin kierrättänyt tonnarin moottoria yli 8000rmp:n

 

Mihin sitä olisikaan itse kerennyt kilpailuurallaan jos olisi tuollaisia moottoreita omistanut... :o :o ;)

 

Jani

 

Huomasithan että nuo mitatut tehot oli 1.3 historic moottorista. Siellä on omanlaiset haasteet.

 

Mitä tulee tonnari luokan autoihin niin meillä oli vaihtovalo 8200 rpm(vuosina 95-03) ja tarvittaessa voi/pystyi kierrättämään noin 500 rpm lisää esim. Alastaron Lemminkäisen jälkeen. Alakerrassa ei mitään hipo osaa, hyvä kampiakseli, tuettu keskilaakeri, ensin erikseen tasapainoitettu kampiakseli, vauhtipyörä ja sen jälkeen koko paketti kytkimineen ja siivapyörineen. Kiertokanget 2 gramman sisällä ja tasapainoitettu alalenkit ja yläosat erikseen. männät gramman sisällä. Kantit 13:1.

Faktaa minulla ei ole mutta olen antanut itseni ymmärtää että kärjen autoissa on jo hipoiltu tuota 9000rpm rajaa. ???

Mutta mikä tärkeää kyseisessä luokassa, ei tarkoita että voittaakseen tarvii olla tuollaista moottoria(ehkä helpottaa ;) ) erilaisillakin moottoreilla on kisoja voitettu. Sekä oltu kärjen tuntumassa mm. harvemmalla perällä. Luokan säännöt on varsin onnistuneet. :)

 

Joo huomasin kyllä...

On tässä muutama kierros ajettu historic luokassakin tosin ei kauheesti Suomessa..

Edelleen sitä mieltä että mihin sitä oliskaan päässyt jos olis ollu... Ku tuntuu vaan et noi kierosajat on edelleenkin kohtuullisen hyvillä paikoilla tuolla vertailussa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

No niin, harrastettiin minulle oudompaa moottoria, edelleen historiciin. 970 cm3 mottia.

Briteistä tullut alakerta korjattiin erinäisistä "virheistä" ja kasattiin uusiksi. Koneessa on valitettavasti ??? STR930 nokka, 1.3 moottorin LBC sarja, meillä tehty kansi puristussuhde 12.9:1, paljealueet passattu kohdalleen, kaksi 1.5" pässinmunaa. MIelenkiintoinen moottori.

Dynotuksessa näkyy kuoppana aavistuksen rikkaalle painuminen noin 4000rpm kohdalla ja tehokäyrä ehkä voisi jatkua ylhäällä lisää neulamuutosten jälkeen. No ollaan kuitenkin oikealla tiellä kun ollaan n. 100hp litratehoilla. Nyt on kyse rallimoottorista.

Pieni mittaus kokeiltiin samalla, imuilman suodattimet(tarpeelliset rallissa) pienensi tehoa pari heppaa. Niiden paremmin toimivuuteen ei nyt tehty töitä.

Lisää olisi ideaa mutta puhalletaan välillä ja tälläkin moottorilla voi ajaa ilman huonoa omaa tuntoa. Kun saan aikaseksi laitan videopätkän jarrutuksesta, siinä on mukava kuunnella ilosäveliä.

post-421-13848035133214_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

On mielestäni hienoa nähdä että tästäkin moottorista on mahdollista saada ihan ajettava tuonne metsäpolulle ! Yllättävän laaja ja alhaalta alkava tuo vääntömomentti. Mielenkiinnolla tässä täytyy odotella että saadaan piikit alle ja päästään kokeilemaan autoa tositoimissa ;)

 

Ainiin,onhan meillä muuten tässä moottorissa vielä varaa nostaa kuutiotilavuuttakin,noh ehkä tämä sitten jossain vaiheessa ::)

Link to comment
Share on other sites

Tässä linkki you tubeen http://youtu.be/GOFE7cia0W8

Kuvat ei kerro kaikkea mutta kaikkeen on jotenkin koskettu, ei juuri muokattu muuta kuin kantta ja lohkon tasoa.

Ai niin, se pyöräteho jäi aikaisemmin kertomatta se oli 60kw n.82Hp.

Mielenkiintoista että ison S:n pyörähävioö on ollut suurempi n. 4kw. Mistä se johtuu ei osaa nyt heti sanoakkaan. :-\

Link to comment
Share on other sites

Ei muuta kuin kaivat Idefix kuvetta ja mylly kuntoon ;)

 

Hienostihan se pikku S laulaa.

"Isot pojat" väitti radalla kierrättäneensä 970:siä reippaat 10 000 rpm. Liekö vain legendaa vai totta?

Rallissa ei tainnut aikanaan montaa 970:stä olla pyörimässä.

Noilla arvoilla pitäisi rallissakin luokassaan keretä, jos on rattimies.

Link to comment
Share on other sites

Mitäs puuttuu? Voidaanko auttaa? ^-^

 

 

Joo, voi auttaa: Joku voisi tulla tekemään tuon sauna ja putkiremontin valmiiksi, ja sitten tuon -15C tallin sisällä vähän hidastaa...

 

Lämpöpuhallinta vaan talliin ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...