Jump to content

mini van


marko v
 Share

Recommended Posts

tämän näköistä vani projektia pitäisi alkaa laittamaan, jos saisi ensikesäksi ajoon. kelkat on kunnostettu ja hi-lo sarja paikallaan, 7" levyt edessä. pellit suht hyvät, keulapellin voisi ehkä vaihtaa tai fiksata jossain vaiheessa, kun joku on pilannut rälläköimällä tosta puskurin alapuolelta pari palaa pois. kone on irti ja jarruputket puuttuu. vani on maalattu reilu kymmenen vuotta sitten ja pieniä kolhuja on jokunen tullut. vielä on vähän ideat vähissä miten tämän projektin toteuttaisi, museo peliksi tästä ei ainakaan ole. ideoita saa esittää.

post-725-13848034845445_thumb.jpg

post-725-13848034848459_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siisti on kippo, eikös se nykyajan mukaan mene niin että auto ensin tonttiin, niin isot renkaat kuin saa, remiahdin ja leimalle??

 

Pienet renkaat ovat aina muotia ;) Tosin ääneni annan kyllä remmiahtimelle ja madallukselle 8)

Link to comment
Share on other sites

en taida maalaus hommiin toistaiseksi ainakaan ryhtyä, kun tuo maali on vielä aika hyvä, tosin väri voisi olla toinen tai sitten jotain erikoista nykyisen värin kaveriksi. tallin nurkassa olisi vakio 1275cc joka tulee todennäköisesti tähän autoon.

Link to comment
Share on other sites

Joskus 7,5" levyjarruja kasatessa itsekin mittailin levy- ja rumpujarrujen letkujen pituuseroja. Rumpujarrujen etujarruletku oli pidempi kuin levyjarrullisen. Levyjarrujen letkun pituus ei riitä rumpujarrulliseen ja vastaavasti rumpujarrullisen letku jää roikkumaan levyjarrujen yhteydessä niin, että voi alkaa hinkata alatukivarteen tulevaa reaktiotankoa vasten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tänään tuli trafilta kantakortti miniin. auto on morris mini traveller/2140, vuosimalli 63, alkuperäinen väri harmaa. jokin muutoskatsastus tehty 1966 oliskohan nuo takasivulasit.? käytöstä poistettu 1977. erikoisehdot: autossa on hyväksytyt istuimet tilapäistä henkilökuljetusta varten 3 henkilölle joista 1 kuljettajan vieressä.

tuossa on takana pelkkä vaneri levy joka ilmeisesti on ollut se tilapäinen istuin, ei taida tänä päivänä olla ihan sallittu penkki. olisiko kenelläkään alkuperäistä takapenkkiä myydä, jonkun lainen aihiokin kelpaisi.

Link to comment
Share on other sites

Onpas erikoinen malli, "umpikylkinen" travelleri, tainut katsastusmies muutoskatsastuksessa myös vaihtaa paikkaluvun lisäksi mallimerkinnän :) Tilapäisen istuimetkin erikoisia (varsinkin jos hanttarin penkkikin on nyt tilapäiskäyttöön), henkilöautoiksihan nuo yleensä katsastettiin, vai onko tämä N1 luokan autoksi jäänyt?

 

Normaalin Minin takapenkistä saa ihan näppärästi penkin Vaniinkin, kunhan näpertelee iskaritornien yläpäähän+lattiaan kiinnikkeet selkänojalle.

Link to comment
Share on other sites

Moron !

Mulla on -62 Van muutettu myös takapenkilliseksi (tosin umpikylkisenä säilyneenä !) rekisterikirjan mukaan :" Tilapäistä henkilökuljetusta varten hyväksytyt istuimet kuljettajan paikan lisäksi 1+2:lle henkilölle." Auto säilyi pakettiautona. Tiedot poimittu alkuperäisestä kovakantisesta rekisterikirjasta, huom ei "otteesta";-).

Joskus kyselin katsastajilta , mitä tämä tilapäinen kuljetus tarkoittaa ? Kuulemma sitä , ettei työkseen kuljeta ihmisiä (Vanissa?)!

 

Aika monella Vanistä on tullut "Traveller" ikkunoiden lisäyksen jälkeen.

Aikoinaan sai myös umpikylkisen Vanin katsastettua 2 hengen henkilöautoksi . Itsekin tein sen aikoinani toiselle Vanilleni ja muistaakseni Jantusen Markun Pick Up oli henkilöauto, vai muistaako joku paremmin?

 

Takapenkkejä tosiaan löytyy monenlaisia valmiita ja kyläsepän tekemiä sarjoja.

Link to comment
Share on other sites

Juu, mulla ihan säilynyt Vanina oma -62. Lisäksi siinä on käytetty sen ajan porsaanreikää, eli ilmeisesti vuoden-kahden päästä sai ilman veroseuraamuksia rekisteröidä pakettiauton henkilöautoksi, täysillä istumapaikoilla. Mulla ihan M1 luokan normaali henkilöauto, ja 1+3 normaaleja istumapaikkoja.

 

Henkilöautoksi katsastaminen ei periaatteessa ole mikään ongelma, verot vain joutuu maksamaan siitä huvista nykypäivänä. Tosin pienet autoverot kannattaakin maksaa jos on samoin kuin mulla maasturin kanssa. Katsastusmies vahingossa rekisteröi sen pakettiautoksi (koska se Saksassakin oli sellaiseksi ollut rekisteröity), vakuutusmaksut noin 700e/vuosi. Kun parin kuukauden päästä huomasin pakettiautomurheen ja auto uusintarekisteröitiin henkilöautoksi, vakuutusmaksut putosivat 300euroon :)

Link to comment
Share on other sites

Juu on noita sekä henkilö- että pakettiautoina tullut vastaan. Omasta an vielä tiedä kummaksi laitan, koska paprut "hukassa" ja ei tiedä kumpi se on oikeasti ollut. Vähän ollut mielessä tehdä pakuksi, kun on nuo umpikyljetkin.

 

Omaa rekisteröintikuviota selvitellessä oli katsastusmiehen keskusteluista ymmärtävänäni, että mitään veroa ei tarvitse maksaa vaikka pakun henkilöautoksi muuttaisikin. Peruste oli tuo aikakauden sääntö, joka siis ilmeisesti edelleen aikakausiyksilöille voimassa. Itselle tulee vain vastaan todistusvelvollisuus, että auto on ollut tuolloin Suomessa. Se kyllä selvisi, että nämä vanhojen autojen pykälät on sen verran kimurantteja ja outoja nuorille insseille, että kannattaa etsiä konttori tarkkaan. Eläkeikää lähestyvillä insseillä tuntui olevan enemmän pohjatietoa ja kärsivällisyyttä kaivella tietoja.

Link to comment
Share on other sites

Minä kysyin n. 10 vuotta sitten, että voinko katsastaa umpikylkivanini henkilöautoksi ja laittaa takapenkin, niin silloin katsastusmies tyrmäsi ajatuksen "ettei enää onnistu"? Laitoin silti tilapäisesti että päästiin perheen kanssa reissuun.

On tullut countryman lisänimellä rek.otteeseen merkitty puhkottu Vanikin vastaan.

Myös niinpäin on tehty, että alkuperäinen tehtaan Travelleri on myyty verottomana pakettiautona ilman takapenkkiä ja 2 vuoden päästä rekisteröity henkilöautoksi omalla alkup. takapenkillään. Tässäkin asiassa on ollut paikallisia ja henkilökohtaisia sovelluksia. Tuttu kats. mies ym.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

projekti edennyt taas pikkasen. kuvia tulee kun muistan valosaan aikaan ottaa. jarrut kunnossa, sähköt 95% kunnossa, kone paikallaan, mutta ei vielä ole käynyt. meinasin sytkän ja venttiilit säätää tänään kohilleen, mut ei oikein onnistunut moottorin pyörittäminen. sellainen outo homma tuli et, kun nostin toisen etupyörän ilmaan pistin nelosen päälle ja meinasin alkaa pyörästä pyörittämään konetta et saan vauhtipyörän ajoitusmerkit kohdalleen niin ei tuo etupyörä liikahtanut mihinkään. vapaalla kyllä pyörii rengas hyvin, mut ei mikään vaihdepäällä saanut pyöritettyä. mikäs tuollaisen voisi aiheuttaa?

startilla konepyörii ja vaihdepäällä startatessa auto lähti eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

En usko että mitään vikaa on, se on vaan niin hemmetin raskas pyörittää ilmassa olevasta renkaasta konetta. Aina kun venttiileitä säätää ja liikuttaa autoa tönäisemällä tai vetämällä autoa vaihde päällä, niin autoa saa kiskoa ihan kunnolla ennen kuin kone pyörähtää...

Link to comment
Share on other sites

tulpat on irti. kyllä samalla konstilla säädin mun 72 minin sytkän ja venttiilit kohalleen ja hyvin pystyi pyörittämään rengasta. täytyy varmaan käydä ostamassa sopiva lenkkiavain jolla saa pyöritettyä konetta sieltä hihnapyörän päästä.

ei taida noita vanin pakareita saada ainakaan suomesta. täytyy varmaan tehdä itse joku putkenpätkä siihen. hmm mites olisi auton sivuilta ulostulot >:D . voisi jäädä kyl maavara liian pieneksi C:-)

Link to comment
Share on other sites

Kyl luulis minitronista saavan, kuhan kysyy. Listalla ei tosin taida olla. Mulla on itteasiassa käytetty mutta ehjä (muistaakseni) vanin vakioputki tallin perukoilla. Tosin jos tonnista yhtään isompaa konetta olet laittamassa, niin se kyllä jää sitten auttamattoman pieneksi.

Link to comment
Share on other sites

mulla on tossa 1275cc paikassa. minkä kokonen putki tohon koneeseen olis sopiva tai mikä noissa koneissa on alunperin ollut ? taitaa tonnisen putki vähän ahdistaa.

ei tohon vakio pakosarjaan ainakaan suoraan saa mitään isompaa et tarttis laittaa pienipätkä vanhaa tonnisen putkea (löytyisi varastosta alkupätkä) ja siit sitten kasvattaa pikkasen isommaksi.

onkos muuten noissa 1275cc ja 1000cc ollut sama pakosarja?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Vaniin ainakin sai ihan reippaankokoisen putkiston, mutta tietty vaatii peltisarjan tai muuta kikkailua.

Minitronin listoilta löytyi, ainaski vajaa 10v sitten ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...