Jump to content

Mini 1000 -75


pensseli69

Recommended Posts

Jos sulla ei oo tehostinta, niin sitten on vähän ongelmallista käyttää ERAa vertailuna. 8,4":set kyllä varmaan menee ihan ok ilman tehostinta lain vaatimusten puitteissa, mutta ongelmallista on se että käytännössä noissa tekniikkamuutoksissa kyllä tehostin pitää olla se mikä vertailuautossakin on. Esim muissa merkeissä usein isompikoneisissa saattaa olla isompi tehostaja, mikä on "pakko" vaihtaa tekniikanvaihdossa vaikka poljinvoima ei lain mukaan sitä vaadikkaan.

 

Hommahan on siitä hölmö että muutoskatsastuksen jälkeen sen tehostajan voi repiä pois, mutta muutoskatsastuksessa se tarttis olla. Lakia ja ohjeistuksia venyttävä katsastusmies pitää löytää, niin ei tarvitse sitä tehostinta laittaa.

Link to comment
Share on other sites

Juu niinhän se tahtoo mennä, jos hylky tulee tehostimen takia niin laitan valesvireeseen ja käyn näyttämässä mutta toivotaan että kmies käyttää maalaisjärkeä.

Asiasta toiseen, olisko tälläiset hyvä valinta tukivarsiksi? http://www.minisport.com/mini-spare-par ... P431A.html

Ja tuollainen alustasetti osui silmään http://www.minisport.com/mini-spare-par ... SX520.html .

Coiloverit ei poista sitä ongelmaa että jousittaessa pyöränkulmat muuttuu mutta auton korkeus pysyisi ehkä paremmin samana. En sitten tiedä paljonko muutoksia täytyy tuollaiselle setille tehdä?

Link to comment
Share on other sites

Coilit tosiaan ei poista mitään geometria "ongelmia", mutta niihin sitten taas saa paremmin eri jäykkyyksisiä jousia ja eri progressiivisuutta. Tosin kumijousella saa jyrkemmän progessiivisuuden. En sulkisi kovia kumijousikartioitakaan pois listalta.

 

Nuo ovat ihan hyvät tukivarret, mikäli ei halua unibal niveltä.

Link to comment
Share on other sites

Suurinta sallittua akselipainoa ei saa ylittää. Ainoa konsti lienee vaihtaa järeämpi akselisto tilalle ?

 

Tai riipiä poppikoneistoa pois.

 

Eipä taida järeämpi akselisto auttaa lain puitteissa kun valmistajan suurinta sallittua ei saa ylittää. Paitsi tietenkin poikkeusluvalla.

 

Ite kun vertasin eraa katsastuksessa niin k-mies hyväksy ilman tehostinta kun mulla oli isompaa jarrua kuin 8.4 joka nurkassa ja satulatkin oli vähän järeempää.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on juurikin kyseiset tukivarret ja katsastusmies vaati sitten niistäkin tehtaan paprut, että ovat hyväksytyt tieliikennekäyttöön koska ovat säädettävät. Hieman siinä kirosin katsastusasemalla itsekseni, mutta onneksi Minisportti toimitti sen paprun suht nopealla aikataululla että sellainenkin löytyy jos sille on tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

Unohtaisin kyllä coilit noilla sun painoilla, ei taida takaiskarintornit kestää millään vaikka vähän vahvistelisikin ja sama lienee etuiskarinkiinnikkeiden kanssa ne kun tulee 4kpl n.6mm pultteja koriin kiinni.

Pistä suosiolla sellaiset jäykistekupit kartioitten kanssa niin ei ole ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

...eikä ne iskarien alapäätkään mitenkään ylitukevat ole. 3/8" pinnapultti minkä varassa coilovereilla makaa koko auton paino.

 

Jos auton omapaino kasvaa niin se on kaikki kantavuudesta pois. Kokonaispainoa ei voi ylittää. En muista paljonko on Minin kokonaispaino mutta 1050 kg kuskin kanssa alkaa olla jo aika lähellä. Nippa nappa enää lain puitteissa 2-paikkainen.

Link to comment
Share on other sites

Niin ja akselipainojakaan ei saa ylittää. Jos oletetaan että kokonaispaino kuskin kanssa olisi 1000kg, ja suurin osa painosta on lisätty lähelle taka-akselia. Tämä esimerkki ajaa taka-akselin kokonaispainon 100% varmuudella yli laillisen, vaikka kokonaispaino pysyisikin lain rajoissa. Lisäksi tuolla kokonaispainolla autosta tulisi yksipaikkainen, kun ei kantavuus enää riitä hanttarille.

 

Mikäli tämä olisi poppilaitteitten kanssa ongelmana, saattaisin itse repiä sieltä tarvittavan määrän akkua/subbaria/vahvistinta irti moottorin muutoskatsastuksen ajaksi. Enkä tietenkään laittaisi niitä takaisin katsastuksen jälkeen, kun sehän olisi ihan laitonta ;)

Link to comment
Share on other sites

Teen autosta vielä jossain vaiheessa 3 tai 4-paikkaisen niin sen takia en mitään yli suuria muutoksia ajatellut tehdä. Tämä hifi versio on niin onnistunut että soitetaan parit suomenmestaruudet(kop,kop) ja sitten voisi olla tekniikan vuoro ;)

Nuo jäykistekupit on ollut mielessä jo jonkin aikaa joten niitä voisi kokeilla. Etupää on liian jäykkä nyt ainakin kaupunkiajoon, sinne pitäisi muutoksia tehdä.

Katsastukseen olisi varmasti järkevää purkaa autoa mutta pe on katsastus ja la on kisat niin tulee turhan kiire kasailemaan, ei meinaan ihan noin vain nosteta subbareita pois. Mutta aina sen voi uusintanäyttää jos siitä jää kiinni :)

EI kenelläkään sattuisi olemaan jäykistekuppeja ylimääräisenä? Kannattaisko uudet kumitkin laittaa samalla?

Uusissa hi-loissa oli suurempi pinta-ala joka makaa kumia vasten ja oli jo valmiina pitemmät pultit entisiin verrattuna.

Kyllä se idea tästä hommasta lähtee jos limusiinin ostan, kaikkihan sinne tavarat saa mahtumaan ja soimaan samalla O0

Link to comment
Share on other sites

Jossain vaiheessa on kai pakko ottaa järkikin käteen projekteissa 8)

Hanki vanha Land Roveri ;)

 

löytys series 3 vm.1978 ja 109" akselivälillä 2,5 turbotettu ja intercoolerilla :) ja uudempia :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pikku huolia ollut minin kanssa, mini päästi vaihteistoöljyt allensa, luultavasti stefa pettänyt,vaihteet toimivat niinkuin pitää eikä mitään kolinoita ole laatikosta tullut, perjantai aamusta ois lähtö Ouluun joten traileri keikaksi menee, no ihan ok kun pitäs kaikenlaista rompetta ottaa mukaan. Täytyy Oulun jälkeen nostaa tekniikka pois ja katsastaa mikä pettänyt.

Vilkkuviiksi hajosi myös, virta tulee viikseen muttei lähde virtaa eli vilkut rikki. Ostin vilkkuviiksen keväällä, siis uuden ja nyt jo hajosi, taattua laatua, pähkäilin vielä moneen kertaan viitsinkö ostaa uutta kun oli niin arvokas :-\ Taitaa tämän kesän ajelut olla purkissa,ei muuta kuin rälläkkä laulamaan ;)

Uusi vahvistin asennettu ja melkosen ahdasta sen kanssa oli, piti olla 9cm pitempi mutta olikin 10cm ja se sentti oli vaikea taikoa tyhjästä tai täydestä pitäs varmaan sanoa ^-^

Link to comment
Share on other sites

Niin jos tämä päähänpisto on vielä viikon päästä näin voimakas niin roskakoriin lähtee kaaret,etu/taka pää,levikkeet ja sitte tulis kaikenlaista kivaa tilalle, pellistä edelleenkin ;D Tonttiin se pitäs saada ja takapää pulleaksi, samalla voi vähä muutaki muokkailla...

Link to comment
Share on other sites

Vilkkuviiksi hajosi myös, virta tulee viikseen muttei lähde virtaa eli vilkut rikki. Ostin vilkkuviiksen keväällä, siis uuden ja nyt jo hajosi, taattua laatua, pähkäilin vielä moneen kertaan viitsinkö ostaa uutta kun oli niin arvokas :-\

 

Täsmälleen sama vika täällä. Ollut koko kesän. Vilkun viiksistä katkeaa se pieni jousilanka joka kytkee vilkun nastan aina kääntyessään. Jousiteräs on ilmeisesti liian kovaa lankaa, ja väsyy ja katkeaa juuresta. Ja viime kesänä ostettu kallis osa. Täällä foorumilla yritin ostellakin vanhaa toimivaa, mutta tietäjät sanoi että mikset suoraan uutta osta - noh tässä taas yksi todiste siitä miksi vanha toimiva on parempi. Väliaikaisratkaisuna katsastukseen laitoin oman pienen kahden suunnan pitkävartisen vipukytkimen vilkunviiksen viereen rattiputken koppaan kiinni, ja siinäpä tuo on vielä käytössä.

 

Talven aikana poraan jostain vanhasta rikkinäisestä vilkun viiksestä sen niitin auki ja vaihdan vanhan jousilangan uuteen runkoon....

 

Aargh näitä nykylaadun osia...

Link to comment
Share on other sites

Mini 1000 mallia 1975 vilkkuviiksi on vielä MK 2-3 mallia. Samantapainen oli Mailerissa. Allegron ja Marinan kamat on erilaisia. Tuon 13H7779 numerolla olevan uustuotantoviiksen kestosta on todella tullut maailmalta huolestuttavia tietoja. Vanhat uudet alkuperäiset Lucas tuotteet 70-80 luvulta ovat olleet kuumaa kamaa. Japseissa tämä kuvassa oleva aidossa Leyland laatikossa maksaa jo 29000 JPY eli paikallista rahaa, joka vastanee noin 300 euroa.

Kovin tutulta näyttää tuon laatikon teippaus. Ettei vaan olisi taas niitä samoja kamoja joita lähti Suomesta Englantiin 2000-luvun alussa kun eivät täällä kenellekkään kelvanneet markka-aikana - kolmella satasella.

Link to comment
Share on other sites

Noniin Oulusta kotiuduttu ja hienosti se meni.

Maxboom Showcar 2500w(149,7db) sm1.sija

Maxboom Showcar Invite only sm1.sija

Emma Master sm3.sija

Ovet auki: 151,4db

Ovet kiinni 146.5db

Tästä on hyvä jatkaa kohti uusia pettymyksiä ja jäi ensi vuodellekkin vielä tavoitteita saada tuo 150db rikki, Todellisuudessa se jo tulee ja piikki luku taitaa olla yli 152db, mutta liika vahvistinteho vähentää lukua.

Seuraavaksi olisi vaihteiston stefan vaihto,hammastangon vaihto,säädettävät tukivarret ja tontittaa auto ja siitä se sitten taas lähtee :)

Onhan auto omastakin mielestä hieno mutta kyllä se aika nähty jo on näyttelypuolella, sitä ei tiedä tuleeko hienompi vai kauhistus mutta sen näemme keväästä ;D

minitapahtuma14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...