Jump to content

Mini 1000 -75


pensseli69

Recommended Posts

Tuollanen 13vuotta seissyt mini tuli ostettua. Tonninen kone oli aikoinaan nostettu pois ja purettu(leikannut). Uusi kone tuli jo hommattua metron A+ ja osat myös: 276 nokka, säädettävä nokkapyörä,peltisatsi,simonssin putkisto, kansi plaanattiin 0.35, tuplakaasarit. katotaan mitä irtoaa kun joskus saa keulille nostettua. samalla vaihtuu tottakai jarrut ja muita osia.

projektia voi seurata osoitteessa : http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... kirja.html

tarkoituis saada ajoon kesäksi 2009. Ideoita saa kertoa ja huomauttaa!

Ihan lopullista ulkonäköä ei ole päätetty mutta luultavasti 12" 5-7" vanteet, tietty kaarilevytykset ja helmoihin yhtä leveät levitykset, pilarien pokkaukset pois, ja umpeen muut ruoste riski paikat, väriksi tulee joku punainen ja valkoinen katto.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Minin jalostus jatkuu.. Alle tulee 13"x7" vanteet ja pellistä kaaret. Etu ja taka peltejä muotoilen uusiksi ja jonkunlaiset sivuhelmat ajattelin myös tehdä.

Sisusta muuttuu melkoisesti,lähinnä täytetään musiikkivehkeillä. Tarkoitus myös rakentaa keskikonsoli kyynärnojalla. Sisusta verhoillaan valkoisella keinonahalla.

Korin väriä en ole vielä päättänyt mutta joku mielipiteitä jakava väri on tulossa :) ja ehdotuksia otetaan vastaan!

Tuonne olen lisäillyt hiukan peltihommista kuvia http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... irja3.html

ja täällä on sisustan kuvia http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... irja2.html

Tämä on ensimmäinen kerta kun pellistä mitään teen joten voipi olla jonkun silmään astetta kamalampaa jälkeä, mielipiteitä jokatapauksessa kuuntelen.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on oikeeta "tuunausta" Levikkeet oikeesta PELLISTÄ ja ite tehdään :)

Mahtavaa!

Tätä "pappa" arvostaa tosi korkeelle 8-)

Jos puhti ja tarkkuus riittää, niin näitä ei montaa vastaan tule!

Hieno homma!

Pelti on peltiä! Hittoon kevennykset ;)

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän ne joukosta erotu,eri asia että mistä syystä ;D

Lisäilin pari kuvaa eturenkaan ollessa ääriasennoissa, täällä kaikki on varmasti törmänny samaan tilanteeseen. Haluaisinkin hiukan mielipidettä kaaren muodosta, ite ku on joka kerta eri mieltä ku tallissa käy. Pari kertaa ollu jo rälläkkä lähdössä aukasemaan kaaria, mutta sitten taas miettinyt että ei niitä paremmin taida saada muotoiltua. :-/

http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... irja3.html

 

Mitä mieltä etupäästä ollaan?

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa tuo näyttää aika lupaavalta tuo takahiekkapellin käyttäminen edessä, varsinkin kun kaarien linja jatkuu jotensakin sulavana tuohon hiekkapeltiin. Tuossa on kyllä potentiaalia todella hyvännäköiseen keulaan, mutta myös mahdollisuus epäonnistua jos vähänkään jättää mallailua ja viimeistelyä puolitiehen...Mutta minun mielestä näyttää kyllä aika tasapainoiselta...

Link to comment
Share on other sites

Valitettavasti ei ole kuvaa tallella miniprojektista, johon ympättiin osa Allegron perää takavaloineen ja takakylkien "pullistukset" ;D

Oli se kamala :-X

Kaatopaikalle meni keskentekoisena ja samalla pilattiin kohtuu ruosteeton 69 koppa.(Tapahtui-85) :)

Link to comment
Share on other sites

Valitettavasti ei ole kuvaa tallella miniprojektista, johon ympättiin osa Allegron perää takavaloineen ja takakylkien "pullistukset" ;D

Oli se kamala :-X

Kaatopaikalle meni keskentekoisena ja samalla pilattiin kohtuu ruosteeton 69 koppa.(Tapahtui-85) :)

 

Jotkut tekeleet eivät vaan ole tarkoitettu "elämään", kuulostaa ainakin sen verran peloittavalta että lopullinen ratkaisu tais olla ihan kohallaan.

Link to comment
Share on other sites

Täytyyhän sitä aina kokeilla rakentaa hiukan erilaista kuin naapurilla :D

Silloin saattaa kyllä tulla helposti ylilyöntejä mutta riskejä on aina otettava. Ja peltiä saa aina uutta jos alkaa ulkonäkö pitkästyttämään,autossa siis ;D Täytyy vain yrittää rakentaa loppuun asti,nyt tiedän että tänne uskaltaa laittaa tietoa projektin edistymisestä ;)

Hifi puoli saattaa sitten jakaakkin mielipiteitä hieman enemmän ;D

Link to comment
Share on other sites

Silloin "85" oli  koreja/autoja tarjolla ihan tuhlattavaksi asti.

Kaverin kanssa tehtiin välillä viikonloppuisin maakuntakierros ihan lehtien myynti-ilmoitusten perusteella ja useimmiten jäi pari nykymittapuun mukaan "hyvää" koria/autoa käsiin satasella parilla (siis markalla!).

Vain Coopereita oli nihkeämmin tarjolla ;) Niitä jäi "haaviin" kait yhteensä 5 kpl 8-). Kalliilta tuntuvia (silloin) ei käyty edes katsomassa.

Kyllä välillä harmittaa kun muistelee menneitä. Mutta aikansa kutakin.

Olishan kaikkia alkuperäiskuntoisia vanhoja autoja paikat täynnä, jos niitä olis säilötty.

Noista Hifeistä en kyllä ymmärrä mitään! Hyvä äänentoisto autoissa ihan OK (paitsi mitä sillä Minissä tekee? ;))

Mutta jos Mini (tai muu auto) tungetaan täyteen ämyreitä,vahvistimia ym, ettei sekaan sovi, niin sitä "pappa" ei ymmärrä ;) Hymyilee vain :)

Kenenkään harrastuksia ei saa arvostella, kaikki rahat mitkä menee muuhun harrasteluun kuin kaljanjuontiin on OK

Link to comment
Share on other sites

Tais pappakin istua takavuosina aamuun asti Järvenpään kokoontumisessa kuuntelemassa poppia Paten Travellerissa pikku soseessa (taisin tosin olla itse syypää siihen soseen aiheuttamiseen  ;D) . Siitä sen Timppa huomaa että tulee vanhaksi, nuorempien touhut ihmetyttää ja omat tuppaa unohtumaan... Nimimerkillä samassa veneessä ollaan :) Ei vainkaan, Porvoossa olis yksi Minor van, siitähän saisi hauskan pelin.

Link to comment
Share on other sites

Ajatteles! Tästä mainitusta Järvenpään tapahtumastakin taitaa olla jo yli 12 vuotta!!! :o.

Silloin jaksoi vielä ryypätäkin ;)

Niitä vanhoja tapahtumiahan minä yritänkin tonkia, kun uusia ei enää tällä saralla ole ;D

Link to comment
Share on other sites

Moro kaikki,

 

Meissä jokaisessa asuu pieni poliisi: Koitetaan pitää keskustelu tämän pensselisedän projektin ympärillä...

 

ja kuitenkin heti hairahdun aiheesta hieman....

 

Yksi kohta tuossa projektiselostuksessa iski pahasti myötätuntohermoon. " Välillä oli usko kaukana hukassa, eikä tallin koko auttanut asiassa. Auton ja seinän välissä oli 60cm tilaa per puoli. "

 

Itsellänihän on reilu 20 neliön kylmä talli, ovet siinä sentään on mutta projektin ja 30 asteen pakkasen erottaa vain 28mm laudat. Ja sen kylmyydenkin kestää, mutta se mikä syö miestä on tilan ahtaus ja kunnollisen valaistuksen puute. Samalla nyt iso kiitos vaimolle kärsivällisyydestä. Takan päällä on maalattu takaluukku, konepelti majailee saunan lauteilla ja aina saunailtoina se nostetaan pakastimen päälle siksi aikaa, vierashuoneessa on vanhoihin peittoihin käärityt ovet, pyörävarastossa on pyörien edessä koottuna etu ja takakelkat, ja vielä niin että joka kerta kun vaimo kaivaa pyörää varastosta, hän joutuu luovimaan ja kantamaan pyörää osien yli... ja vain sen vuoksi kun talliin ei mahdu...

 

esimerkiksi eilen asentelin takakelkkaa paikoilleen, ja jokaista asennon vaihtoa, ja jokaista puolen vaihtoa pitää valmistella...Ensin on edessä lämpöpuhaltimia, lohkoja, työkaluja, moottorinpesualtaita...mitä vielä...

 

Yhden asian olen kuitenkin onnistunut pitämään kunnossa. Työkaluseinä on kutakuinkin aina järjestyksessä, mutta silloin kun se ei ole ja sekunnin työtä varten pitää työkalua etsiä 20 minuuttia....on kärsivällisyys koetuksella...

 

Kateellisena katson esimerkiksi naapurin ameriikan autoharrastajaa jolla on 67 neliö talli, lattialämmityksellä ja nelisuuntavalaistuksella...

 

Sanokoot tosimiehet mitä sanovat mutta minun mielestä tosiharrastaja on se joka ryömii ahtaissa tiloissa, näpit ja nenänpää jäässä, sopimattomilla työkaluilla ja saa kaiken tämän jälkeen jotain aikaiseksi...

 

 

EDIT: ysk juttu vielä....mutta kalja pysyy kylmänä, ei tartte jääkaappia...

Link to comment
Share on other sites

Tuohon tilakuvioon voisi Jukkakin kommentoida ;)

Muistelen vain sitä maalattiaista pimeää, kylmää läpeä Alavudella, missä Cooperia ja Minoria synnyttelit ::).

Muuten osien varastointi/viimeistely on samansorttista kuin itellä 20 v sitten! Yhen moottorinkin osittain kasasin makuukämpän lattialla.

Toivottavasti "pensseli" ei kypsy ohi aiheen tarinoihin ;)

Link to comment
Share on other sites

No joo, siihen vois kommentoida sen verran että ei ihan enää iske !

 

Mutta vakavasti ottaen, maalla on mulla ollut tilaa värkätä mutta se kylmyys etenkin talvella kävi vähän vi*****maan. Clubmanin koneremppaa tein tallissa ja kone oli jo keulalla ilman kantta kun huomasin että tiivistetasossa on joku vekki liekkirenkaan kohdalla. Kävin vähän kuumana vaikka lämpöä oli se -20 C. Yks vasara hävisi tyystin, oli sen verran rivakka ranneliike kun kiukkuspäissäni sen tempasin lentoon. No, talli lukkoon, jääratakisoihin Kankaanpäähän ja sunnuntai-iltana kone veks ja paloiksi. maanantaina plaanaukseen ja illalla se oli taas nipussa ja keulalla. Sniff silloin riitti virtaa  ;D

 

Toi mun Minor on ollut mulla jostain 1977-78 vuodesta projektina ja silloin hitsausvehkeinä oli pelkät kaasut. Hehkulamppuvaloroikka ei paljon iloa tuonut. Välillä lainattiin isän työpaikalta viikonlopuksi mig jolla sai vähän harjoitella. Vinkki, kipinät tekee gutaa hehkulampuille, niitä sirpaleita löytyy varmaan vieläkin tallin hiekkalattiasta. Nyt on vehkeitä talli pullollaan mutta sitä inspistä tarvii enemmän.

 

Olkoot nää vaikka varoittavia esimerkkejä: tehkää nuoremmat projektit reippaasti valmiiksi jos vain intoa piisaa, sitten kun te olette yhtä vanhoja kuin Timppa ja mä niin sitä virtaa ei ehkä enää ole niin paljoa. (Tosin ei meidän yhteisikä ole kuin vajaa sata vee)  ;D

Link to comment
Share on other sites

Joo en mä kypsy ohimeneviin juttuihin,päinvastoin on kiva lueskella että muutkaan ei ole aloittanut harrastuksiaan kultalusikka persauksissa ;D

Itte oon varastanut äiteen autotallin ja yks kesä sitä hiukan eristin että siellä sentään saa noin 10asteeseen lämmön talvella.Tosin sulakkeet ei kestä koneiden käyttöä lämmityksen aikana :P Ainut ongelma on että talli on 100km päässä, joten eipä sinne iltasin tule lähdettyä varsinkaan kun työpäivät venyy kaksvuoroiseksi :o tänään tulikin viikon tunnit täyteen,onneksi on mini mihin sitä hilloa upottaa.

Taidan itsekin kirjotella pikkusen ohi aiheen :-?

Link to comment
Share on other sites

Joo sama homma täällä et talli on 30km päässä ja sit talvella kun sinne menee niin sisällä on jotain 0...-20 astetta pakkasta, et kyllä talvisin hiukan tarttee motivaatiota kerätä et tallille jaksaa mennä. Mut nyt kun auto on tässä vaiheessa et konetta pääsis kokeilee ni ei oo kyl motivaatiota pal tarvinnu etsiä :)

 

Jos vaan sopii niin heittäisin vielä yhen kysymyksen hiukan off topic, eli onkos teillä kellään ollu autoissa jotain ylimääräisiä vakuutuksia, esim palo/varkaus? Tulee väkisinkin aina välillä mieleen et mitä jos projektille sattuu jotain niin ei tiiä mitä tekis...

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ajatellut ottaa tollasen harrasteauto vakuutuksen. ainakin tapiolalla on sellainen. vakuutusmaksut määräytyy siitä mitä olet auton arvoksi laskenut ja jos päätös on mennyt läpi niin vahingon tapahtuessa summa korvataan.

Vakuutusmaksut eivät kovin kalliita olleet kun hiukan laskeskelin, riippuen tietenkin paljonko on auton arvoksi laskenut ;D Piti jo viime keväänä ottaa mutta se nyt jäi kun innostui rakentelemaan uudestaan autoa. Muistaakseni se on ihan kasko eli korvaa lähes kaiken(ainakin vakuutusta ottaessa) vakuutuksista ja niiden korvauksista olisi kyllä sanottavaa mutta jätetään väliin :-X

Link to comment
Share on other sites

Tein yhtäkkiä tollasen nopean värikokeilun ja ehdottaa saa mikä väri olisi kenenkin mielestä hyvä. jotain limenvihreää olen ajatellut mutta enpä ole päätökseen päässyt. sisusta tulee valkoiseksi joten jotain sellaista väriä mikä sen kanssa sopii.

http://kuvablogi.com/blog/14661/5/

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...