Jump to content

Mini 1000 -75


pensseli69

Recommended Posts

Olihan siellä useampi mukava väri.

 

Mutta meneppäs sitten tolla kuvalla maalikaupan tiskille ja valitse niistä pienistä värilätkistä samanvärinen ni olet aikast haka!

 

Suunta on oikea eli tolleen ensin mielyttävä väri ja sitten tarkastelemaan josko löytyisi joku auto jossa on samallainen väri ja sitte sen koodia selvittämään.

 

Harmi kun nuo värit mitä normaalisti noissa ohjelmissa on ni eivät käänny auto väri puolelle mitenkään.

 

Tietääkseni on kyllä olemassa sellainenkin ohjelma jossa on jonkun merkin autovärejä joita voi tolleen "laittaa" oman auton päälle ja tarkastella minkälainen tuli..

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitus on kyllä aikaan saada peli joka kääntää katseita, ihan niinkuin mini yleisesti ei sitä tekisi :P Kuitenkin massasta poikkeava yksilö. Ja väri tietty on iso tekiä. "Väärällä" värivalinnalla voi kyllä pilata koko auton, joten riskirajoilla mennään jos valitaan joku hieman erikoisempi väri.

Joku räikeä väri erottuu varmasti massasta, eri asia että erottuuko positiivisella tavalla. Onneksi pinnan maalamiseen on vielä piiiitkä matka.

Ihan itselleni rakennan ja oman maun mukaan, mutta kiva kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta. Tämän jälkeen tulee varmasti kommenttia miksen valinnut sitä tai sitä väriä :D

Kuten cabrio totesi on sävyä kyllä vaikea saada lähellekkään kuvan väriseksi vaikka se olisi printattu paperille.

Ehkä joku saa vinkkiä kuvista oman auton väriin jos edessä on sellainen projekti ;)

Pääkopassa on erittäin hieno limen väri, mutta en ole mistään löytänyt oikeaa sävyä,voisiko joku tulla tonkimaan sen nupista :o

 

Täytyypä tästä suunnitella viikonlopun hitsauksia, jos vaikka etupäätä taikoisi muotoonsa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eipä ole keulalle juuri mitään tapahtunut, keskiosa keulasta on hitsattu paikalleen mutta kulmat on vielä auki. Kokeilin kyllä muotoilla todella ohuesta pellistä hieman, mutta vaikealta se tuntuu saada hyväksi. Ensi viikonloppu olisi kyllä luvattu minille joten eiköhän silloin ehdi jo saada jotain aikaiseksi ;)

Tuossa kuvanen, jotenkin sulavammin se täytyy saada lähtemään kohti kaarta.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2357666.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Taas on viikonloppu ohi. Jotain saatiin oikein aikaiseksi ;)

Meinasi tuo tallin suuri koko kääntyä pikku onnettomuudeksi, rälläköin ylimääräisiä peltejä kaarien kiinnityskohdan alapuolelta maaten puoliksi auton alla. Yhtäkkiä rälläkkä otti kiinni ja lensi kädestä sormen kautta mahan päälle ja siitä onneksi seinää päin huristellen. Pienen paketoinnin jälkeen homma jatkui taas :P

Näköjään ei viime viestissä tuo linkki toiminut tässä uusi http://kuvablogi.com/nayta/2357666/

Taka hiekkapeltiä muutin sen verran että laskin sitä 4cm, kaaret sain myös yhdistettyä hiekkapeltiin melko sulavasti. Melkoinen homma tuossa madalluksessa vaikka muutos onkin niin pieni että kaikki ei edes sitä huomaa, täytyy muistaa etten ole ennen miniä peltihommia tehnyt :-[

parit linkit:

http://kuvablogi.com/nayta/2373157/

http://kuvablogi.com/nayta/2373159/

http://kuvablogi.com/nayta/2373158/

Hitsi oli koko vlopun yhteistyöhaluton ja lopuksi loppui kaasukin :'( Minkälaisilla paineilla ootte hitsailleet? mulla on tuollainen öö 6kg pullo hiilidioksidilla täytetty ja olen alle 5baarin paineella hitsannut, pullo ei kauaa kestä, hitsaussauma metreissä ehkä 4m verran :o

Link to comment
Share on other sites

Hieno tuosta tuloo, tuon kun kuvittelee silotetuksi ja maalatuksi niin varmasti pirun hyvän näköinen...

 

Voin jo varmaan tässä vaiheessa projektia sanoa että ihme etten telonut itseäni rälläkän kanssa tämän projektin kanssa. Muutamaan kertaan tosin oli jo niin että käynnistin rälläkän, mutta ei piti sammuttaa se kun itsesuojeluvaisto sanoi että tuosta ei hyvä seuraa...

 

Tuosta hitsistä, minulla 2 kilon hiilaripullo riittää puoleksi talveksi, painetta en tiedä mutta tuulisella ilmalla (niin, myös tallin sisällä) saa laittaa 12 litraan virtauksen kun taas tyynellä riittää 8. Metrejä en ole mitannut mutta varmasti ylittää tuon sinun 4 m reilusti...Kuinka hyvä sinulla on se pistooli, ja kuinka paljon sinulla puhaltelee kaasua muualle kuin liekin juureen? Koko Miniin käytin neljä pullollista (eli 8 kiloa) ja vielä jäi viimeisestä täytöstä puolet käyttämättä...

Link to comment
Share on other sites

Okei. Joo eiköhän sulla niitä hitsausmetrejä muutama ole enemmän tullut:)

Hitsi sekoile melkoisesti, välillä ei tullut lankaa ollenkaan, ei saanut saumaa aikaseksi, sulakkeita palo heti kun lanka kosketti peltiä. Pistooli saattaa olla kyllä viallinen mutta se ei tuohon kaasun kulumiseen voi oikeastaan vaikuttaa kun mittarista on kuitenkin paineet säädetty?

hitsi on hiukan vanhempi kemppi kempomatic 150, toinen lankarulla kylläkin vasta menossa.

Lankarulla on lopussa joten täytyy hakea uusi ja samalla otan uuden suuttimen, toivottavasti pullo olisi täytetty vloppuun mennessä :-\ Tuon hitsi ostin miniä varten ja aikalailla muutkin koneet on tullu ostettua vasta nyt, saa laskee miniprojektille hyvän hinnan ;D

Link to comment
Share on other sites

Onko olemassa jo esim semmoista paineilmapikkurälläkkää millä tekisi jotain muutakin kuin pyörittää tyhjää laikkaa? Mielestäni melkein sitten sama siirtyä kunnon sähkörälläkästä rautasahaan ja viilaan...

 

Hanki kaasupulloon kunnon venttiili millä saa myös tarkkailtua kaasun virtausta ja mahdollisesti säädettyäkin sitä. Paine ei sinänsä ole tässä merkitsevä tekijä, vaan virtausmäärä. Kyllä kuuden kilon hiilaripullo mielestäni enempi saisi kestää, aika reilustikkin.

Link to comment
Share on other sites

Onko olemassa jo esim semmoista paineilmapikkurälläkkää millä tekisi jotain muutakin kuin pyörittää tyhjää laikkaa? Mielestäni melkein sitten sama siirtyä kunnon sähkörälläkästä rautasahaan ja viilaan...

 

Olen ymmärtänyt, että ollaan rakentamassa Minin peltejä eikä mitään raskaskonehommia,

rälläkällä (ilmasellaisella) kyllä laitettua minin p....npäreiksi. Vai olenko tavallista kätevämpi???

Ei ainakaan hirveesti satu peukaloihin kun taputtaa.

 

Vihje  http://www.ingersollrandproducts.com/IS ... x-ap_en-10

 

 

Tää meni taas tähän      erilaisia naamankuvia eli hymähtelyjä

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän paineilmatyökalut olisi käteviä mutta liian suuri investointi näin yhtäkkiä kun ei tuo nykyinen kompura jaksa mitään pyörittää eikä isompi mahtuisi edes talliin :P

Ostin vinkuun tapin johon saa laikkoja kiinni, olisi ollut kätevän pieni mutta kun ei kompura jaksanut pyörittää sitä vapaanakaan :'(

Kaasupullo meni täyttöön vaihteeksi ja sanoin että tarkastaa ventiilin samalla. Pitäisikö siinä venttiilissä olla oma mittari ettei vain jatkona oleva mittari josta paineet säädetään?

Link to comment
Share on other sites

Terve.

 

Omaa projektiani hitsaillessa kaasua on kulunut noin puolitoista 6kg hiilaripottua (eli kaksi täyttöä, mutta pullo on edelleen about puolillaan). Saumaa on kyllä syntynyt aika melkoisesti (vaikkakin olen säästellyt hitsaamalla katkona kaiken, missä ei tarvita 100% lujuutta).

Säätele se virtaussäädin niin, että liipaisinta painaessa kuuluu vaimea suhina kaasusuuttimen sisältä (ja varo ettei samalla mene hitsauslanka korvasta sisään - saattaa tehdä kipeää  ;) ). Jos näyttää siltä että hitsaussaumaan jää huokosia (sellaisia pieniä hiirenpil...uja) niin lisää virtausta vähän. Ihan virheettömäksi et saumoja hiilidioksidilla ikinä saakaan, siihen tarttis argon-seoskaasua.

Omassa kaasumittarissani ei ole lainkaan paineasteikkoa, vaan suoraan litrat minuutissa. Vaikka todellisuudessa painemittarihan se on. Mielikuva suojakaasun paineesta on jotakuinkin 1bar tai alle, eli tuo 6 baria on kai melko reilusti.

 

Ja sitten..

Millä ja miten olet tehnyt nuo värikokeilukset, Adobe Photoshop? Itsellä sama homma edessä oman projektin kanssa, mutta ei hajuakaan mistä lähtisin liikkeelle. Löytyykö hyviä nettilinkkivinkkejä? Olisko auton syytä olla pohjamaaleissa (eli tasavärinen) ennen valokuvan ottamista?

 

p

Link to comment
Share on other sites

 

Ja sitten..

Millä ja miten olet tehnyt nuo värikokeilukset, Adobe Photoshop? Itsellä sama homma edessä oman projektin kanssa, mutta ei hajuakaan mistä lähtisin liikkeelle. Löytyykö hyviä nettilinkkivinkkejä? Olisko auton syytä olla pohjamaaleissa (eli tasavärinen) ennen valokuvan ottamista?

 

p

 

Photari on kyl varmaan helpoin tuohon hommaan. Ja ehdottomasti auttaa, että auto ois tasavärinen. Tuossa ois nyt muutama nettivinkki näin alkuun:

 

http://tutorials-photoshop.com/color/car-color-change/index.php

http://www.photoshoplab.com/change-your-car-color.html

Link to comment
Share on other sites

Itseasiassa en ole yhtään varma mikä asteikko mittarissa on, mutta tosiaan kun kaasu on ollut mittarin mukaan n.5 niin on kuulunut ihan selvästi suhinaa liipasinta painaessa. Kaippa olen vetänyt kaasua olan takaa:) Täytyypäs kokeilla tuota kuuntelua kunhan saan pullon täytöstä. Onneksi viime täytöstä tullut pullo oli "puolillaan" kun ihmettelin että mittarin mukaan siellä oli 30 jotain ja mittari näyttää 300 asti. Taisin vain heppailla itte makmimi paineilla sen puolilleen ennen punnitusta ;D

 

Tuosta photoshopista, omassa on takakaari ja levike osaittain pellillä ja senhän huomaa kuvassa. Omat kokeilut oli ihan pikasesti väsätty, helppo tuo on toteuttaa mutta tuossakin se vain muuttaa väriä joka omassa autossa on punainen. Vaikea löytää vastaavaa maalia jos löytää hyvän värin kuvanmuokkaus ohjelmalla. Itte oon ihan kokeilemalla harjotellut tuota photarin käyttöä.

Link to comment
Share on other sites

Aaa..

 

Hiilidioksidipullossa ei paineen kuulukaan nousta yli 50barin. Eli sitä, onko pullo puolillaan vai täynnä, et saa tsekattua kuin punnitsemalla. Hiilidioksidi menee huoneen lämmössä nesteeksi juuri tuossa 50bar paineessa, ja niin kauan kun pullossa on vähääkään nestettä jäljellä, ei paine putoa mihinkään. Mutta paljoa se ei sais viidestäkympistä noustakaan. Jos kuumennat hiilidioksidipulloa, niin paine nousee ja lopulta turvaventtiili poksahtaa auki ja korvat halkeaa. Tai sitten pullo halkeaa..

Pakkasessa paine taasen laskee, kun suurempi osa pullossa olevaa kaasumaista hiilidioksidia tiivistyy nesteeksi.

Kun co2-pottu alkaa tyhjentyä (eli neste loppuu), niin se tyhjeneekin loppuun aika nopeasti, mutta kyllä sillä vielä viikonlopun hitsailee vaikka paine alkaakin jo tippua.

 

VIRIVIRI-vinkki:

Hiilidioksidin käyttäminen välijäähdyttimien toiminnan tehostamisessa perustuu siihen, että se neste höyrystyessään sitoo hitosti lämpöenergiaa (verratkaa kaasariin tai vaikka siihen hiilaripullon venttiilii, jäätähän ne kerää). Ja kun hiilidioksidia ruiskutetaan nesteenä suuttimista välijäähyn kennoon, se tiputtaa lämpöjä oikeen reilusti. Mutta kantsii huolehtia, ettei hiilidioksidi päädy moottoritilan kautta ilmanottoon, muuten koneesta lähtee tehot kun hiilidioksidi (osittain) syrjäyttää ilman.

 

Itseasiassa ilokaasunkin vaikutus perustuu osittain samaan ilmiöön: kun ilokaasu (dityppioksidi, N2O) höyrystyy vasta imusarjassa olevissa suuttimissa, tai jopa ruiskahtaa nesteenä imusarjaan ja höyrystyy siellä, se jäähtyy valtavasti ja samalla jäähdyttää myös imuilmaa. Tämän takia hyvin rakennetulla ilokaasusysteemillä saadaan suurempi tehonlisäys aikaiseksi kuin pelkkä ruiskutettu ilokaasu näennäisesti antaisi.

 

Ja tästä päästäänkin kylmän imuilman merkitykseen... (mutta se on jo toinen story).

 

-p

Link to comment
Share on other sites

Noniin taas on viikonloppu pidetty,pidennetty sellainen:) Minikin sai oman aikansa. Nyt on helmalevikkeet paikallaan ja takahelma muodossaan. Hiukan muutakin sain aikaiseksi. ja niitä kuviahan oli täällä http://personal.inet.fi/cool/spukeclan/ ... irja3.html .

Olen tuota hattuhyllyä ja penkin seinää leikellyt melkoisesti ja hitsasin raudan väliin, tarttiskohan sitä tukea lisää? päälle tulee musalaatikko ja tietty sekin tukee hiukan kun kiinni tulee. tuolla kuva http://kuvablogi.com/nayta/2383602/

Kannattaa muuten valmiiksi päällystettyjä laatikoita kantaa paskaseen autoon, jos vaikka on unohtunut mitata mahtuuko autoon tukirautoja :D

Ehdin myös kokeilla tinausta ensimmäistä kertaa, ei se niin vaikeaa ole kuin siitä huhutaan. Ainakin puolet ensimmäisestä tangosta jäi pellin päälle:)

Täällä pyörii varmasti tinaajia, tehdäänkö se suurin piirtein näin. Pellin kuumennus->tartunta-aine->pyyhintä->lämmitys->tinaa päälle?

Ps. tänä vloppuna ei hiilaripullo tyhjennyt ;)kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Tinauksesta; kunhan saa huolella sen primerin irroittamat liat pois. Olin tuossa männä viikolla seuraamassa mestarin työtä, ja käytännössä voi sanoa että esikäsittelyyn meni kaksi tuntia, tinan levittämiseen viisi minuuttia..

 

Hienot kyllä tulee noista kaarista ja helmoista, eikä tarvi pelätä että alkaa korisarja irvistelemään. Ja vielä umpisauma miehiä kun näytät olevan niin hyvä tulee...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...