Jump to content

Mini -94 takapään yms kunnostus


miniman

Recommended Posts

Tuolla toisessa aihepiirissä jo puhelinkin tästä, mutta aloitan nyt tähän varsinaiseen projektitopicciin:

 

Ostin viime vuoden vikoina päivinä tuollaisen mini -94 Spi koneisen kärryn. Pitkään olin etsinyt "halpaa" 90-luvun rover miniä, mutta tämä tuntui kaikinpuolin hyvältä. Nooh, vikoja tässäkin oli tosin pieniä, kuten pari ruostereikää ja sun muuta. Irroittelin koko sisustan ja pohja oli hyvässä kunnossa lukuunottamatta niitä muutamia pikku reikiä. Eniten ihmetytti auton meneminen sivuttain, josta kaveri huomautti, kun en tietenkään itse sitä autoa ajaneena mistään nähnyt  ;D

 

Syyksi epäilin heti kolarivauriota, mutta takapää oli täysin originelli pelleiltään, joten siirryin heti takakelkan kimppuun. Repisin sen alas muitta mutkitta ja pari pulttia katkesi, ei sen pahempaa. Tässä kuva kelkasta täysin purettuna ja valmiina pesuun/puhallukseen:

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0959.jpg

 

Ja tässä pestynä:

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0960.jpg

 

Seuraavaksi vein sen hiekkapuhallukseen, jossa vedettiin kunnon pohjamaalit + pintamaalit. Todelliseksi syyksi auton vinoon menemisessä paljastui tämä:

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0956.jpg

 

Eli tukivarsi oli jo niin lintassa, että laakeritappi oli syönyt sen pahasti väljäksi ja tuo olikin jo ihan roskistavaraa. Eikun uutta osaa tilaamaan.  ;)

 

Katselin auton takapäätä ja se näytti hyvälle, muutamat massan alaiset ruosteet tongin esille (pikkurillin kynnen kokosia) ja vedin raspilla niin hyvin puhtaaksi kuin vain pystyin ja happomaalit koko takapäähän + pintaan hammeritet, luonnollisesti vihreät  :D

 

Nyt on kaikki osat tilattu ja ihan muutaman osan puhallus ja maalaus niin voin nostaa kelkan paikoilleen täysin uusilla osilla. Oikeastaan mitään vanhaa ei ole kuin navat ja niiden laakerit, koska olivat hyvässä kunnossa, vaikka aluksi epäilinkin. Tässä vielä kuvaa puoliksi valmiista kelkasta:

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0981.jpg

 

Pistän kuvia lisää kun homma etenee.

 

PS. vielä autosta kuvaa, nyt tosin valkosilla tykeillä  ::)

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0917.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0969.jpg

Link to comment
Share on other sites

Asiallisen näköstä toimintaa. Hyvähän siitä vanhastakin kelkasta tuli  :)

 

Kyllä se joo ihan suora oli loppujen lopuksi. Vähän mutkaa siinä takaosan tangossa, mutta senkin sai suoristettua hyvin.

 

Mitenkäs muuten kun tuossa etupään puslan ja kelkan välissä on semmoinen iso prikka ja muistin että jätin sen pois välistä, onko paha moka? Saa kyllä vielä "helposti" sinne, mutta jotenkin tuntui turhalta. Eikä mulla nyt olekkaan oikeen kokosia uusia  :-[

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla,niin on monen muunkin...    ;D

 

Juu, sieltähän tuo on ostettu. Hain jotain erikoisempaa 90-luvun miniä ja eipä oikein ollut muuta silloin tarjolla. Nythän nettiautossa on minejä yli 20 kpl, silloin ei ollut kuin 10kpl. Onneks osasin vähän katsoa autoa sieltä täältä ja sain tingittyä pikkuvioista jotain säälirahaa. Vähänhän tuo paikka vaikuttaa jobbarilta, mutta nyt on ainakin auto käyty läpi melko hyvin ja kaikki hommat on tiedossa mitä tarvii tehdä. En usko hetkeäkään, että "hyvää" yksilöä on olemassakaan ja aina pitää jotain tehdä (joo joo, poikkeuksia on!). Muutenkin väri miellytti + vanteet ja siisti olemus (maalattu yllättävän hyvin). Auto itsessään maksoi vähän reilu 6000, mikä ei mielestäni tämän hetken tarjontaa katsoen ole paha (no joo, tolla hinnalla saa jo -98 mersun  ;D ). Kyllähä se suomeksi sanottuna vituttaa, ettei kaveri maininnut tuosta peräpäästä mitään, varmaan nauroi vaan että pääsi eroon ku pihasta lähdin  ;D tosin voi olla että ei itsekkään tienyt??

 

Vaikka auto olisi ollut takapään osalta "hyvässä" kunnossa, olisin kuitenkin tehnyt tuon homman, en tosin heti mutta luultavasti parin vuoden päästä. Tapana on että kun itse on auton käynyt läpi, niin tietää että esim. tuo takapää ei ainakaan luultavasti minun omistuksen aikana "pamahda"  :) (lukuunottamatta kuluvia osia).

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla,niin on monen muunkin...    ;D

 

Juu, sieltähän tuo on ostettu. Hain jotain erikoisempaa 90-luvun miniä ja eipä oikein ollut muuta silloin tarjolla. Nythän nettiautossa on minejä yli 20 kpl, silloin ei ollut kuin 10kpl. ...

Paradise Cars hakee myös itse valitsemasi yksilön Saksasta, joten valikoiman kunto&hintaskaala on laaja. Saksastahan saa varmaan edelleen niitä 0 km ajettuja, joiden hinta siellä on 15-20000! Semmoseen ei tarvii paljo laittoa - ehkä laakerit kannattaa tarkastella... Omassa pelissä ei ihan vielä tommosessa kunnossa ole takakelkka kuin sulla oli, mutta ensi keväänä on. 5 talvee (tosin yhtenä vain sen 400 km uudenvuoden vaihteessa) ostohetkellä pakastavedetyn näköisellä, ruosteettomalla pelillä on tuottanut tuloksia. Jos aikaa ja viitseliäisyyttä ja joku teline löytyy, niin voisin jotain tehdä tuolle kelkalle ja pohjan muillekin ruosteille. Kun ei oo pelejä ja vehkeitä, niin pitää vaan toivoo, että ei rapistu liikaa ennenkuin se aika ja vehkeet löytyy...

 

Nimim. "Peukalo edelleen keskellä kämmentä"

Link to comment
Share on other sites

Mitä isoa prikkaa mahdat tarkoittaa ? Ainoat isot prikat mitä äkkipäätä tulee mieleen on ne 2 kpl 4-5 cm halkaisijaltaan olevaa laattaa jotka tulevat tukivarren akselin molempiin päihin ja niiden ympärille vielä se leveä kuminen tiivisterengas. Jos toinen niistä puuttuu niin laita pirua kyytiä semmoinen paikoilleen. Muuten sulla on muutama milli päittäisvälystä akselilla, kuraa ne uudet lakrut ja helat täynnä ja koko tuo remppa ihan turhaa tehty.

Link to comment
Share on other sites

Mitä isoa prikkaa mahdat tarkoittaa ? Ainoat isot prikat mitä äkkipäätä tulee mieleen on ne 2 kpl 4-5 cm halkaisijaltaan olevaa laattaa jotka tulevat tukivarren akselin molempiin päihin ja niiden ympärille vielä se leveä kuminen tiivisterengas. Jos toinen niistä puuttuu niin laita pirua kyytiä semmoinen paikoilleen. Muuten sulla on muutama milli päittäisvälystä akselilla, kuraa ne uudet lakrut ja helat täynnä ja koko tuo remppa ihan turhaa tehty.

 

Ne on paikoillaan, eli huolehdin turhia, muistin meinaan väärin ja tarkastin valokuvista missä oli mitäkin  ::)

Vaikka puratessa muistaa ja olettaa että muistaa vielä jälkeenpäinkin, niin väärin. Jotenkin vaan ei sitten kasausvaiheessa aivot liiku  ;D

 

Ensiviikolla pitäis nostaa kelkka paikoilleen. Eli nyt on kasattu täysin.. otan sitten uusia kuvia ja linkitän tähän..

Link to comment
Share on other sites

Eilen kun tosiaan kasailin loppuun tuota kelkkaa, niin oikein nauratti tuo brittilaatu kerrassaan. Kelkkahan on perin täpätty kasaan jo tehtaalla pistesaumoilla eli useasta palikasta. Nooh, siinä kun asentelin kumielementtejä + strutseja samalla, niin nostin kelkan pystyyn, jolloin elementit saa paikoilleen. Ihmettelin, kun toinen tukivarsi ei laskenut yhtä alas kuin toinen = liian pitkää peltiä hitsattu tai sitten vaan sen verran ohi hitsattu, että tukivarsi otti kiinni liian aikasin kelkkaan ja elementin + strutsin asennus oli perin kettumaista  >:(

 

Että sellasta.. jotenkin muutenkin nuo mitat toiselle puolelle verrattuna ovat outoja, mutta kelkka on silti ihan ehjä jokapuolelta  :-?

Link to comment
Share on other sites

Eilen kun tosiaan kasailin loppuun tuota kelkkaa, niin oikein nauratti tuo brittilaatu kerrassaan. Kelkkahan on perin täpätty kasaan jo tehtaalla pistesaumoilla eli useasta palikasta. Nooh, siinä kun asentelin kumielementtejä + strutseja samalla, niin nostin kelkan pystyyn, jolloin elementit saa paikoilleen. Ihmettelin, kun toinen tukivarsi ei laskenut yhtä alas kuin toinen = liian pitkää peltiä hitsattu tai sitten vaan sen verran ohi hitsattu, että tukivarsi otti kiinni liian aikasin kelkkaan ja elementin + strutsin asennus oli perin kettumaista  >:(

 

Että sellasta.. jotenkin muutenkin nuo mitat toiselle puolelle verrattuna ovat outoja, mutta kelkka on silti ihan ehjä jokapuolelta  :-?

Kaukana ei ole kyllä sellainen ajatus, että alkuperäiset Minin osat ois niitä huonoimpia versioita. Jotenkin on vaikea uskoa, että nykyaikana saadaan tehtyä teollisesti tehtaissa uniikkeja ja kustomoitavia osia... Onko näin, että 60-luvulla hitsauksetkin tehtiin paremmin? Vai onko ne versiot harrastajien toimesta jo ehditty tehdä oikein?
Link to comment
Share on other sites

Noniin, nyt on kelkka kiinni.. kaikki valmista, vielä jarrut pitää ilmata.. onneksi siihen on semmonen alipaineella toimiva (kompuraan liitettävä) ilmauslaite. Sen verran tehokas että imee jopa nesteen jos on tarpeen. Mitä DOT merkkiä muuten suosittelette jarruihin?

 

Jäi muuten peräpää tosi tyhmän näköiseksi  :(, kun on kaikki uutta osaa niin siitä tuli mallia "korotettu" eli on kuin joku jenkki dartti XD

Toisaalta olis pitäny arvaa.. nooh.. toivottavasti kuluu käytössä tai sitten vaan ostan suosiolla säädettävät.. mitäs mieltä muut?

 

Ainakin renkaan asento muuttui.. hieman jäi silti vielä lokarin sisään, mutta nyt puhutaan ihan milleistä.. tosin lasikuituloksutkin voi heittää hieman suuntaan tai toiseen.. no ajossa sen näkee kun on jarrut laitettu :P

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on Mineissä silikoninesteet. Olleet jo 15 vuotta!

Ei tuhoa vuotaessa/täytellessä maalipintoja. Ei ime kosteutta. Estää sylinterien jumiutumista seisoessa. Toimii myös kilpakäytössa. Kalliimpaa kuin tavallinen, mutta itse en harrastepeleihin muuta laittaisikaan.

Link to comment
Share on other sites

Silikoninestettä (DOT 5) olen kanssa käyttänyt mutta kun oli tarve laittaa nesteet Clubmaniin niin eihän käpykylästä (Hki) löytynyt sitä. Sen verran alkoi kyr*iä että laitoin tavalliset DOT 4:t. Minorissa on edelleen silikonit ja ovat toimineet moitteetta.

Link to comment
Share on other sites

Jos on ollut normaali nesteet aikaisemmin niin en suosittelisi pistään DOT5 eli silikoninestettä ei ole sekoituskelpoinen muitten nesteitten kanssa. Järjestelmä täytyisi saada täysin puhtaaksi ennen tätä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noniin, vihdoin otettu tyypit uudella kelkalla, ei mennyt enään vinossa  ;)

 

Tässä vähän kuvatusta:

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM1002.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM1004.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM1003.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM1005.jpg

 

Laitoin siis DOT4 nesteet, kun en jaksanut ihan tarpeeksi hyvin puhdistella, eipä sitten tule mitään ongelmia jälkikäteen, jos sinne olisi jäänyt jotain jäämiä. Kyllä taas tuli hyvä mieli kun pääse vähän päästelemään.

 

Ainoastaan yksi ongelma tuli eli takasumuvalo ei enään pala. Nappiinkaan ei syty sitä valoa, eli voisiko olla sulakeongelma? Minkä väriset johdot tulevat kiinni takana toisiinsa? Hittokun en katsonut ennen purkua :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Moi !

 

Löytyykö autosta kuvaa noilla valkosilla tykeillä??? oon itsekin suunnittelemassa vanteiden maalausta ja olis kiva nähdä miten toi valkonen väri sipii miniin.

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM1005.jpg

 

Tossa. Koko kuvaa ei vielä ole, kun auto on sen verran pölyssä, että ei kehtaa laittaa tänne  :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Huh, tulipa pitkästä aikaa edes tehtyä jotain.. motivaatio on ollut kateissa, kun on noita helman ruosteita tongittu. Teetin uudet helmalistat entisessä työpaikassa. Täytyy vaan lomautusjaksolla ottaa hitsipilli käteen ja lyödä rutkasti kemppiliimaa..

 

Tuli vaihdettua samalla mittaristonvaijeri.. täytyy sanoa että hitto mikä homma  :P pelkästään eturenkaan otin irti ja siitä se sitten lähti. Onneksi omistan "käärmekädet". Ja luojanlykky, että mitaristonvaijerin loppupäätä ei kukaan ollut kiinnittänyt hampaat irvessä. No 30min tuskailun jälkeen oli uusi vaijeri kiinni ja nyt voi tyytyväisenä taas nähdä, kun kilometrit lisääntyy mittariin  :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pitkästä aikaa taas "päivitystä" tähänkin.

 

Tilasin minitronilta helmalistat ne 9" eli leveemmät. Pitkän kopistelun ja tonkimisen päätöksenä totesin, että ei noita helmoja kannata alkaa paikkailemaan 10 eri paikalla, vaan vaihdetaan kokonaan uusiin. Tilasin ne mallit missä ei vesireikiä ole, mutta käsittelen nuo sen verran hyvin ennen/jälkeen hitsausta, että eivät ne siellä kesäkäytössä aiheuta ongelmia. Ainahan ne vesireijät voi tehdä jälkeenpäin, jos siltä tuntuu. Kesäloman eli ensi elokuun aikana pitäisi saada tuo homma kasaan ja kasata sisustat paikoilleen, jotta saisi katsastettua. Pääsee sitten käymään ensi kesänä noissa tapahtumissa mitä tääläkin järjestetään.

 

Kaipaan kyllä pirusti sitä fiilistä, mikä minillä tuli viime kesänä, kun kruisattiin yksi kokonainen päivä Helsingin alueella :P

 

Pitänee ottaa kuvia tuostakin operaatiosta ja laittaa sitten tänne..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...