Jump to content

Uusi mini


paspartuu

Recommended Posts

  • 2 viikkoa myöhemmin...

On vähän kiire mutta pari sanaa. Kävin viime viikolla ässää ajelemassa puolen tunnin lenkin. Onhan se Mini persoonallinen auto edelleen, mutta vähän on mun mielestä menty sellaiseen "scifi-suuntaan" ja imo vanhassa-uudessa vaan on jotain 'rehellistä' mitä ei tässä viimeisimmässä tuotteessa ole. Mulle vaan tulee väkisin sellainen olo tuolla uudella ajaessa, että tää on vähän väkinäinen tuote. En tiedä miksi. Periaatteessa ominaisuudet oli kuitenkin paremmin kuin vanhassa, moottori vääntää paremmin alhaalta jne. Suorituskyvyltään jää luonnollisesti nykyiselle Worksille, mutta tuohan nyt on se ja sama, ei tässä mitään kiihdytysautoja ollakaan hakemassa. Täytyy ottaa pidempää lenkkiä kunhan ehtii. Niin, pikkuasia, mutta mua ärsyttää se halvan muovinen bensatankin luukku edelleen  :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Noiden autolehtien olisi hyvä muistaa Frank Stephensonin sanat: "The MINI Cooper is not a retro design car, but an evolution of the original."

Retroretroretro... Hohhoijaa  ::)

No, tuo termi taitaa olla välillä hankala.

 

Retro-huonekaluista puhutaan, kun kaapit muistuttavat 50-luvun jääkaappeja (esim. Malibu -sarja). Tällä samalla logiikalla retro-auto olisi sellainen uusi automalli, joka muistuttaisi 50-luvun automallia, vaikka ko. merkkisiä/mallisia autoja ei silloin olisi ollut olemassa (ja nimenomaan näin, ettei ollut olemassa). Eli retro-Lexus, joka muistuttaisi 50-luvun Cadillacia.

 

Aika muistetaan scifi- ja avaruusinnostuksesta, joten kaikki scifielokuvamaiset vimpaimet kuuluu tähän tyyliin (laava-lamppu).

 

Ylläolevan pohdiskelun vetäisin hihasta. Katsotaanpas, mitä netistä löytyy...

wiki1

wiki2

britannica

 

Jaa-a, retro tunnuttaisiin määriteltävän niin, että retro-vimpaimen ulkonäkö tuo mieleen vanhat ajat... MINIn kohdalla tuo retrous on vaikeaa toteuttaa, koska olipa ulkonäkö kuinka lähellä tahansa vanhaa Miniä, niin siitä tosiasiasta ei päästä eroon, että se ulkonäkö muistuttaisi myös niitä viimeisiä vanhoja Minejä, jotka on vm. 2000. Vuoden 2000 autoa muistuttavaa uutta autoa ei voi vielä kymmeniin vuosiin pitää retrona. ;)

Link to comment
Share on other sites

jiikoo>

Juu onhan tuo terminä hyvinkin kyseenalainen. Jotkut käyttävät sitä tavaroista jotka on muotoiltu vanhan tyylin mukaan. Jotkut taas tavaroista, jotka ovat peräisin viime vuosikymmeniltä. Retro = nuorta antiikkia?   :-? Puhdas muotisana.

Mä ajattelen että Mini on klassisia piirteitä omaava nykymoderni auto. Sillä sipuli.

Link to comment
Share on other sites

... Puhdas muotisana.

Mä ajattelen että Mini on klassisia piirteitä omaava nykymoderni auto. Sillä sipuli.

Puhut vähän, mutta asiaa. Lisäksi on pakko sanoa edelleen, että Minin pohjalta ei saa retroa tekemälläkään, koska se oli aikoinaan moderni ja sitä on vuoden 1959 jälkeen jäljitelty uudelleen ja uudelleen. Kaikki pikkuautot on retroja tai ei mikään. Jälkimmäinen pitää paikkansa.

 

Uusi rolssikaan ei ole mun mielestä retroa, koska rolssilla on aina ollut tyylissään samoja aineksia. Oikeampaa retroa on, jos tosiaan tulee joku uusi auto, jonka valmistaja ei ole tehnyt autoja 30-luvulla ja sitten tekevät uuden automallin, joka muistuttaa jotain hienoa 30-luvun autoa olematta kuitenkaan replika.

 

Termi on hankala aika monelle, sitä tulkitaan miten sattuu markkinoijien toimesta.

 

Toisaalta, jonkun auton moderniudestakin voi olla montaa mieltä. Eikös melkein kaikki autoissa käytettävät vimpaimet ole iältään aika vanhoja keksintöjä? Futuristisen näköisiä ja erikoista & uutta esitteleviä autoja näkee harvoin muotoilututkielmien joukossakaan. Samoja vanhoja ideoita tuodaan 10-20-30 vuoden takaa uudelleen höystettynä, jos vaikka olisi otollisempi aika tälläkertaa.

Link to comment
Share on other sites

 

Toisaalta, jonkun auton moderniudestakin voi olla montaa mieltä. Eikös melkein kaikki autoissa käytettävät vimpaimet ole iältään aika vanhoja keksintöjä? Futuristisen näköisiä ja erikoista & uutta esitteleviä autoja näkee harvoin muotoilututkielmien joukossakaan. Samoja vanhoja ideoita tuodaan 10-20-30 vuoden takaa uudelleen höystettynä, jos vaikka olisi otollisempi aika tälläkertaa.

 

Pyörä on vanha keksintö  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Aamun hesarin auto-osiossa oli koeajoraportti 2007 MINIstä. Haukkuivat melun, takatilat. Kehuivat ajettavuutta. Olipa ylläri.

 

n.

Mulle tuo juttu tuli siltä osin yllärinä, kun sen sattui tuo kartanlukija lukemaan ja oli vieläpä kiinnostunut autosta. Aiemmin kuulemani perusteella mikään minimaalinen auto ei olisi kelvannut (siksihän ooppelit onkin mulla 100% omia unelmia seuraavaksi autoksi ja itselleenhän voi ostaa minkälaisen lelun haluaa...). Hän sanoo vihaavansa Miniämme, joten enpä uskonut, että MINI ois yhtään parempi tässä suhteessa (eipä ole kannattanut edes ehdottaa)... Uudessa MINIssähän voi tavaratilaa käyttää käännettävien takapenkkien osalta monipuolisemmin kuin omassa autossamme. Tutkailin sitten tulossa olevasta Clubmanista kertovia juttuja ja sehän olisi varsinainen tila-auto, joka vois olla vielä enemmän kartturin mieleen. Clubmania ei taida vielä tänä vuonna saada, joten tutkailin vielä lisää. Ja, ja - ensimmäinen vakava haastaja ooppelille löytyi (ainakin puoli vuotta ooppelit keikkuneet ainoina vaihtoehtoina), kun katsoin uuden MINI Cooper D:n speksejä (varsinkin smartmaiset kulutuslukemat tekivät vaikutuksen). :P Jeah, voisko olla sittenkin niin, että vanhalla Minillämme on sittenkin viimeinen talvi nyt takana? Jos speedsteri tulee alle, niin Mini on talviauto, jos Iso-D tuloo, niin Mini on ajossa vain kesällä (ja Iso-D on kesällä jopa seisonnassa eli seisokissa)... Koeajoon pitäis varata aikaa. Toki tiisseleitä ei oo varmaan vielä muutamaan kuukauteen kokeiltavissa, mutta pensallakin saa varmaan tuntumaa. :P Löytyikö nyt toinen auto, jota päästään urakalla vihaamaan... ;D Eiku...

 

Tuolla Isolla D:llä vois ajaa muutaman vuoden ja sen vois sitten vaihtaa siihen 6-oviseen :o Clubmaniin, jos tila ei jostain käsittämättömästä syystä noinkin isossa autossa riitä.

 

P.S. Pikkuisen oli hitaat refleksit mulla, kun luin nuo D:n speksit riittävän tarkkaan vasta tänään.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...