Jump to content

Bongattu Ferrarin F1-kuski vapaa-ajan vietossa...


jiikoo

Recommended Posts

Oli ajamassa Kart'in Clubilla yksityistilaisuudessa 4 kaverinsa kanssa, kun tänään käytiin siellä ajamassa. Kimi voitti kaverinsa tuossa viimeisessä erässä (aiempia ei nähty). Ei päästy kavereiden kanssa samalla autolla ajamaan, joten ihan suoraa vertailua ei saatu aikaan. No, kaiketi tuo ensikauden mestari ajoi kavereidensa kiusaksi tiukkaa kisaa, koskapa oltiin kaverin kanssa 0,7s Ferrari-kuskia nopsempia. Senverran on sanottava, että tasaisempia on erot olleet Kelaa vastaan (kun sattuu joskus samana päivänä olemaan radalla), mutta Kela on varmasti harjoitellut tuolla radalla enemmän. Ja toisaalta, voipi olla, että kisakuskit ottaa vapaa-ajan rennosti. Itse olen ko. rataprofiililla ajanut vain kerran mestaria hitaammin (olin silloin kymmenyksen hitaampi).

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole samaan aikaan kenenkään "julkkiksen" kanssa ajellut radalla.
No, tälläkertaa ei oltu radalla samaan aikaan vaan heti seuraavassa erässä. Kela on kyllä ollut samaan aikaan radalla paikan nopeimmalla autolla. Ja ohihan se on mennyt. Sitten kun on itsekin päässyt samalla autolla vetäisemään yrityksen, niin samoja aikoja on tahkottu. Kela on yleensä ollut ajamassa paikalle tultaessa ja jäänyt sinne ajamaan, kun on pois lähdetty. Ja kokoajan sillä samalla - selvästi muita autoja nopeammalla - autolla. Tosin, pärjäisi niissä erissä, joissa muitakin mukana, ihan hyvin tasavertaisellakin kalustolla. Harjoituksen kannalta voi tietysti olla sekä etua, että haittaa, jos ajaa vain yhdenlaisella autolla ja pääasiassa tyhjällä radalla. Itse ajan mieluummin autolla kuin autolla ja yritän oppia huonon tai erilaisen kulkineen metkut mahdollisimman nopsaan. No, tänään olin pari sadasosaa kollegaa nopsempi ja edellisellä kerralla hävisin... Lienee aloitettu talvikausi ja jokaviikkoinen vormulakuningas sarja meidän osastolla tänään... :P Kart'in Club siitä hauska paikka, että siellä on kohtuullisen iso todennäköisyys sille, että näkee tunnettuja henkilöitä. Muitakin kuin autoilupiirien julkkiksia.
Link to comment
Share on other sites

KiC:lle olis tarkoitus mennä vetäisemään firman virkistystoimikunnan masinoimana ens maanantaina leikkimieliset kisat. Oliskos jiikoolla jotain viime hetken vinkkejä ajolinjoihin jne? ;)
Yleispäteviä ohjeita radalle kuin radalle, kun en tiedä kuinka usein olet tuolla ajanut:

1) Hitaimmat kohdat ratkaisee eli niistä pitää yrittää solahtaa läpi mahdollisimman kovalla vauhdilla, vaikka se tarkoittaisi ennen hidasta kohtaa olevan jarrutuksen aikaistamista. Näin se vain on, että ok kierroksen saa, kun tuleekin tiukimpiin jarrutuksiin (eli radan nopeimpien kohtien jarrutukset ennen hidasta kohtaa) ihan rauhallisesti ja yrittää saada ajettua sen hitaan kohdan nopeasti. Toki tästä pystyy sitten vielä parantamaan, mutta se alkuperäinen viimeiseen asti täysillä ja tiukka jarrutus on liian vaikea saada onnistumaan niin, että jarrutuksen jälkeen on hyvä vauhti ja asento siihen seuraavaan mutkaan. Eli luistot kuriin. Kun itsekin osais näitä omia neuvojaan toteuttaa, niin sais parempia aikoja... :-X Tulee yleensä ajettua tuntemattomilla radoilla aluksi reikäpäässä ja muutaman kolautuksen tai ulosajon jälkeen häntä koipien välissä varikolle... ;D Eiku...

 

2) Tuolle radalle en ole saanut eroa sen suhteen, miten lähtee aika-ajo kierrokselle. Eli sama aika tulee ajoipa varikkoaukkoa sladissa hivoitellen ulkokaarretta pitkin ennen kovan kierroksen alkua (näin siis joka toisella kierroksella) tai kaikki kierrokset samalla tavalla. Paras keskinopeus tulee toki jälkimmäisellä. Tuo ensimmäinen hidastaa sitä kovaa yrityskierrosta vajaan sekunnin. Formulakaitaalla aikoinaan aika-ajokierrokselle oli ajettava juuri noin, että joka toinen kierros ulkokaarretta pitkin ja joka toinen sisäkaarretta pitkin (juuri ennen maalilinjaa oleva mutka radalla kuin toimii, jos ulkokaarteen kautta voi saada paremman nopeuden maaliviivan kohdalle kerättyä).

 

3) Jos saat puhuttua itsellesi auton, jolla ei ole numeroa (se on numero 2 tai 99), niin et tarvitse mitään ohjeita ollaksesi nopein... ;) Todennäköisesti ko. peliä ei tilaisuudessanne anneta kellekään, jotta autot ois tasaväkisiä. Mutta kannattaa yrittää. Ko. auto eroaa muista siten, että se startataan henkilökunnan toimesta narusta vetäisemällä. Muistaakseni auto on punainen ja sillä ei viimeksi ollut numerokylttiä. Kakkosta pyytämällä sen saa, jos saa... Kela ajaa kyseisellä pelillä. Ennen kakkosen saapumista nopein oli 22, jolla Kela silloin ajoi ja se onkin nykyään tietojemme mukaan toiseksi nopein auto talossa. Kolmonen ja nelonen on myös testattu ja nopeiksi havaittu. Toisaalta, autoja välillä hajoaa, joten nuo tiedot ei välttämättä pidä paikkaansa 100%:sti. Katso nettisivultani, millä autoilla Marko & Markus H. ajaneet selkeästi alle 29s, niin siinä on ainakin ne, joilla me lähdettäisiin mielellään kisoissa ajamaan. Lyhyesti: jos saat auton, jolla ei ole numerokylttiä (=2) tai auton, jonka numero on 22, niin muita ohjeita ei paljoa tarvita.

Link to comment
Share on other sites

Tästä nyt pääsis taas puolikkaalle OT-kierrokselle kysymällä:

etteikö sitä mitenkään saisi Karting-tapahtuman kasaan puhtaasti mini(-foorumi) porukalla  ::)

Tosin radat saattaneevat olla suht varattuja tähän vuodenaikaan  :-/

Sitten, jos vielä saadaan sellainen rata, jolla porukka ei oo paljoa harjoitellut, niin ois ehkä vielä hauskempaa. Ja kaikista paras ois tietysti, jos tilaisuus ois radalla, jota kaikki ois tahkonnut yli 10 ajokertaa. Kisa ois tiukkaa ja kaikki ois nopeita ja kisan jälkeen vielä nopeampia. Itse en mielellään osallistu kisaan, jos oon paljon rataa tahkonnut ja muut ei. Ellei erikseen porukka halua oppia ajamaan rataa nopeammin tai jos voin osallistua kilpailun ulkopuolisena. Reilu peli nääsvillessä.

 

Mut, mukana ollaan innokkaasti, jos porukkaa lähdössä viivalle!

Link to comment
Share on other sites

KiC:lle olis tarkoitus mennä vetäisemään firman virkistystoimikunnan masinoimana ens maanantaina leikkimieliset kisat. Oliskos jiikoolla jotain viime hetken vinkkejä ajolinjoihin jne? ;)
Yleispäteviä ohjeita radalle kuin radalle, kun en tiedä kuinka usein olet tuolla ajanut:

1) Hitaimmat kohdat ratkaisee eli niistä pitää yrittää solahtaa läpi mahdollisimman kovalla vauhdilla, vaikka se tarkoittaisi ennen hidasta kohtaa olevan jarrutuksen aikaistamista. Näin se vain on, että ok kierroksen saa, kun tuleekin tiukimpiin jarrutuksiin (eli radan nopeimpien kohtien jarrutukset ennen hidasta kohtaa) ihan rauhallisesti ja yrittää saada ajettua sen hitaan kohdan nopeasti. Toki tästä pystyy sitten vielä parantamaan, mutta se alkuperäinen viimeiseen asti täysillä ja tiukka jarrutus on liian vaikea saada onnistumaan niin, että jarrutuksen jälkeen on hyvä vauhti ja asento siihen seuraavaan mutkaan. Eli luistot kuriin. Kun itsekin osais näitä omia neuvojaan toteuttaa, niin sais parempia aikoja... :-X Tulee yleensä ajettua tuntemattomilla radoilla aluksi reikäpäässä ja muutaman kolautuksen tai ulosajon jälkeen häntä koipien välissä varikolle... ;D Eiku...

 

2) Tuolle radalle en ole saanut eroa sen suhteen, miten lähtee aika-ajo kierrokselle. Eli sama aika tulee ajoipa varikkoaukkoa sladissa hivoitellen ulkokaarretta pitkin ennen kovan kierroksen alkua (näin siis joka toisella kierroksella) tai kaikki kierrokset samalla tavalla. Paras keskinopeus tulee toki jälkimmäisellä. Tuo ensimmäinen hidastaa sitä kovaa yrityskierrosta vajaan sekunnin. Formulakaitaalla aikoinaan aika-ajokierrokselle oli ajettava juuri noin, että joka toinen kierros ulkokaarretta pitkin ja joka toinen sisäkaarretta pitkin (juuri ennen maalilinjaa oleva mutka radalla kuin toimii, jos ulkokaarteen kautta voi saada paremman nopeuden maaliviivan kohdalle kerättyä).

 

3) Jos saat puhuttua itsellesi auton, jolla ei ole numeroa (se on numero 2 tai 99), niin et tarvitse mitään ohjeita ollaksesi nopein... ;) Todennäköisesti ko. peliä ei tilaisuudessanne anneta kellekään, jotta autot ois tasaväkisiä. Mutta kannattaa yrittää. Ko. auto eroaa muista siten, että se startataan henkilökunnan toimesta narusta vetäisemällä. Muistaakseni auto on punainen ja sillä ei viimeksi ollut numerokylttiä. Kakkosta pyytämällä sen saa, jos saa... Kela ajaa kyseisellä pelillä. Ennen kakkosen saapumista nopein oli 22, jolla Kela silloin ajoi ja se onkin nykyään tietojemme mukaan toiseksi nopein auto talossa. Kolmonen ja nelonen on myös testattu ja nopeiksi havaittu. Toisaalta, autoja välillä hajoaa, joten nuo tiedot ei välttämättä pidä paikkaansa 100%:sti. Katso nettisivultani, millä autoilla Marko & Markus H. ajaneet selkeästi alle 29s, niin siinä on ainakin ne, joilla me lähdettäisiin mielellään kisoissa ajamaan. Lyhyesti: jos saat auton, jolla ei ole numerokylttiä (=2) tai auton, jonka numero on 22, niin muita ohjeita ei paljoa tarvita.

 

Pidetään nämä mielessä. KiC:llä olen käynyt tasan yhden kerran n. 4 vuotta sitten ja siellä on tainnut rataprofiili muuttua ainakin pari kertaa tuon jälkeen.

 

Viimeeksi jäi pahoinvointipilleri ottamatta ja piti jättää kisa kesken heti parin kierroksen jälkeen (olis pitäny putsata visiiri sisäpuolelta muuten).  ::)

 

scooper: yritetään virittää. Ketäs täällä snadin suunnalla pyörii? Oona, Wile, TomiT, jiikoo, minä, sinä... Lähtisköhän silli vielä mukaan? Muita potentiaaleja?

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Juup, mukaan tulen kyllä jos jotain miittiä saadaan aikaiseksi, mutta toivottavasti osataan ottaa huomioon että mukana on myös vähemmän (lue: kerran) ajaneita tulevia räikkösiä. Tai sitten tullaan vain cheer leadereiksi enempien vammojen välttämiseksi  :D Sen verran tuli viime kerrasta kylkeen, että taidanpa jättäytyä tuohon jälkimmäiseen ryhmään huiskien kera!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Juup, mukaan tulen kyllä jos jotain miittiä saadaan aikaiseksi, mutta toivottavasti osataan ottaa huomioon että mukana on myös vähemmän (lue: kerran) ajaneita tulevia räikkösiä. Tai sitten tullaan vain cheer leadereiksi enempien vammojen välttämiseksi  :D Sen verran tuli viime kerrasta kylkeen, että taidanpa jättäytyä tuohon jälkimmäiseen ryhmään huiskien kera!  ;D
Eiköhän niiltä kolhuilta välty parhaiten sellaisessa porukassa, joka on käynyt useammin ajamassa. Eli voisin väittää, että kolhujen määrä pienenee tosi rajusti eka kerran jälkeen. Useammin ajaneet osaavat ottaa huomioon muut, mutta vähän ajaneilla saattaa mennä ajolinjat ristiin ja jarrutuksetkin voivat hieman myöhästellä. Itselläni meni kylki pahiten kipeäksi ekalla ajokerralla. Onneksi siitä on aikaa yli 10v... Sittemmin on kolahdukset reunoihin ja muihin ajajiin olleet harvinaisia ja silloinkin tosi lieviä. Sen verran kipeät muiston jäi varmaan siitä ekasta kerrasta, että ajolinjat siistiytyivät nopeammiksi (mutta hieman tylsemmiksi) kerralla...
Link to comment
Share on other sites

scooper: yritetään virittää. Ketäs täällä snadin suunnalla pyörii? Oona, Wile, TomiT, jiikoo, minä, sinä... Lähtisköhän silli vielä mukaan? Muita potentiaaleja?

 

n.

 

Lahdessa miä, mutta kai sen käytännössä voi pk-seuduksi laskea  ;) Olishan se kiva mikroautolla ajella, viimeksi taisin ajaa nelisen vuotta sitten... Huomenna voi btw Worksin bongata Snadista. Pitää vielä Laakkosellakin käydä, ihan huvikseen, jos siellä olis jotain kivoja autoja  ::)

Link to comment
Share on other sites

... Sen verran tuli viime kerrasta kylkeen, että taidanpa jättäytyä tuohon jälkimmäiseen ryhmään huiskien kera!  ;D
Jos sitä mansesterin ajoa tarkoitat, niin muistaakseni siellä ei tulosten perusteella ollut ketään ensikertalaisia. Niin tasaista oli ja ajat oli hyviä kaikila. Meillä taasen on melkein jokakerta kic:llä ajaessa radalla kierrosajoissa luokkaa 20% hitaampia radalla, joten puhtaita eli optimaalisilla ajolinjoilla ajettuja kierroksia ei voi edes yrittää montaa kertaa 10 minuutin aikana. Jos nopeimpien ja hitaimpien ero on luokkaa 10% tai alle, niin tarkoittaa, että nopein saa ajaa aika monta kierrosta saavuttaakseen kierroksella hitaimman ja näin sitä vapaata rataa on käytännössä helposti suurin osa 10 minuutin sessiosta.
Link to comment
Share on other sites

No sitäpä Mansesteria tarkoitin eikä ehkä ihan viisasta ollut lähteä ajamaan elämänsä ensimmäistä karting-ajoansa suoraan kisaan... No hauskaa oli, mutta olisivat ajat olleet paremmat, jos en olisi ollut niin ihastunut niihin rengasvalleihin  ;).
:) Tuolla kertaa en etukäteen uskaltanut ilmoittautua, kun en ollut varma, ehtisinkö olemaan ajon aikana paikalla. Olinhan sitten lopulta siellä radan varressa ihailemassa niitä ajolinjojanne. Kova & harvinaisen tasaväkinen kisa. Ensi kerralla perun kaiken muun, että pääsen mukaan. Noissa kahinoissa oppii aina jotain.

 

Marko

 

P.S. Helsingissä käydessä suosittelen KiC:a. Ja jos ajaa vähintään 2 kertaa vuodessa, niin kannattaa liittyä club -jäseneksi, koska tulee silloin halvemmaksi se ajaminen. KiC:lla ei ole rengasvalleja ja suorien päässä on riittävän pitkät alueet, joten äkkipysäyksiä ei oikeastaan voi saada edes aikaan. Reunalla olevat renkaathan on juuri niitä pahimpia. Niihin auto herkästi suorastaan "imaisee" kiinni. Sitten jos vielä toinen tulee liian lähellä perässä, niin kylkiluut saa kyytiä ja seuraavat viikot on tuskaa nukkuminen/yskiminen/nauraminen/hengittäminen... VM-kartingia en voi mainostaa, vaikka rata on periaatteessa potentiaalisesti paras. Autot on siellä olleet epätasaisia, haalarit oli ensimmäiset 6 vuotta samat (eikä niitä kaiketi pesty koskaan?) ja siellä rataprofiili muuttuu vain clubikisojen ajaksi... Jos on oma haalari & kypärä, niin VM on tasaveroinen KiC:n kanssa.

 

P.P.S. Rengasvalleihin ihastuminen on sitä helpompaa, mitä kevyempi sattuu ruumiinrakenne olemaan. (Felipe) Massa on helevetin hidas pysähtymään vauhdista kuin vauhdista. Kyllä toivois olevansa max 60kg, niin vois riehua itseään hajottamatta melkein miten huvittaa.

Link to comment
Share on other sites

No sitäpä Mansesteria tarkoitin eikä ehkä ihan viisasta ollut lähteä ajamaan elämänsä ensimmäistä karting-ajoansa suoraan kisaan... No hauskaa oli, mutta olisivat ajat olleet paremmat, jos en olisi ollut niin ihastunut niihin rengasvalleihin  ;).

 

Taisivat äijät tökätä Oonan rengasvalliin  ::) .... video todistaa  8-) 8-) 8-) 8-)

 

http://www.bättis.com/galleria/displayimage.php?album=20&pos=34

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
KiC:lle olis tarkoitus mennä vetäisemään firman virkistystoimikunnan masinoimana ens maanantaina leikkimieliset kisat. Oliskos jiikoolla jotain viime hetken vinkkejä ajolinjoihin jne? ;)
Yleispäteviä ohjeita radalle kuin radalle, kun en tiedä kuinka usein olet tuolla ajanut:

1) Hitaimmat kohdat ratkaisee eli niistä pitää yrittää solahtaa läpi mahdollisimman kovalla vauhdilla, vaikka se tarkoittaisi ennen hidasta kohtaa olevan jarrutuksen aikaistamista. Näin se vain on, että ok kierroksen saa, kun tuleekin tiukimpiin jarrutuksiin (eli radan nopeimpien kohtien jarrutukset ennen hidasta kohtaa) ihan rauhallisesti ja yrittää saada ajettua sen hitaan kohdan nopeasti. Toki tästä pystyy sitten vielä parantamaan, mutta se alkuperäinen viimeiseen asti täysillä ja tiukka jarrutus on liian vaikea saada onnistumaan niin, että jarrutuksen jälkeen on hyvä vauhti ja asento siihen seuraavaan mutkaan. Eli luistot kuriin. Kun itsekin osais näitä omia neuvojaan toteuttaa, niin sais parempia aikoja... :-X Tulee yleensä ajettua tuntemattomilla radoilla aluksi reikäpäässä ja muutaman kolautuksen tai ulosajon jälkeen häntä koipien välissä varikolle... ;D Eiku...

 

2) Tuolle radalle en ole saanut eroa sen suhteen, miten lähtee aika-ajo kierrokselle. Eli sama aika tulee ajoipa varikkoaukkoa sladissa hivoitellen ulkokaarretta pitkin ennen kovan kierroksen alkua (näin siis joka toisella kierroksella) tai kaikki kierrokset samalla tavalla. Paras keskinopeus tulee toki jälkimmäisellä. Tuo ensimmäinen hidastaa sitä kovaa yrityskierrosta vajaan sekunnin. Formulakaitaalla aikoinaan aika-ajokierrokselle oli ajettava juuri noin, että joka toinen kierros ulkokaarretta pitkin ja joka toinen sisäkaarretta pitkin (juuri ennen maalilinjaa oleva mutka radalla kuin toimii, jos ulkokaarteen kautta voi saada paremman nopeuden maaliviivan kohdalle kerättyä).

 

3) Jos saat puhuttua itsellesi auton, jolla ei ole numeroa (se on numero 2 tai 99), niin et tarvitse mitään ohjeita ollaksesi nopein... ;) Todennäköisesti ko. peliä ei tilaisuudessanne anneta kellekään, jotta autot ois tasaväkisiä. Mutta kannattaa yrittää. Ko. auto eroaa muista siten, että se startataan henkilökunnan toimesta narusta vetäisemällä. Muistaakseni auto on punainen ja sillä ei viimeksi ollut numerokylttiä. Kakkosta pyytämällä sen saa, jos saa... Kela ajaa kyseisellä pelillä. Ennen kakkosen saapumista nopein oli 22, jolla Kela silloin ajoi ja se onkin nykyään tietojemme mukaan toiseksi nopein auto talossa. Kolmonen ja nelonen on myös testattu ja nopeiksi havaittu. Toisaalta, autoja välillä hajoaa, joten nuo tiedot ei välttämättä pidä paikkaansa 100%:sti. Katso nettisivultani, millä autoilla Marko & Markus H. ajaneet selkeästi alle 29s, niin siinä on ainakin ne, joilla me lähdettäisiin mielellään kisoissa ajamaan. Lyhyesti: jos saat auton, jolla ei ole numerokylttiä (=2) tai auton, jonka numero on 22, niin muita ohjeita ei paljoa tarvita.

Mielenkiintoista pohdintaa jiikoo. Tuota voisi olla hyvä jatkaa myös tänne, vai mitä?

 

Viikonlopusta tulee rankkaa. KiC:lla 25h kisa  :P :o Le Mans style!

 

Millähän mä saisin sen puolisen sekuntia kierrosajoista pois, helposti  ;D

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoista pohdintaa jiikoo. Tuota voisi olla hyvä jatkaa myös tänne, vai mitä?

 

Viikonlopusta tulee rankkaa. KiC:lla 25h kisa  :P :o Le Mans style!

 

Millähän mä saisin sen puolisen sekuntia kierrosajoista pois, helposti  ;D

Joo, voishan tuonne laittaa tuota ajolinjoihin liittyvääkin pohdintaa. Kierrosajat ja tulokset tuosta kisasta ja niiden harjoituksista laitan lähipäivinä. Tuosta kisasta tulee hirmuinen voimainkoitos ja kuntotesti piiitkän ajotauon ja vielä pidemmän minkään muunkaan urheilun harrastamattomuuden jälkeen... Puoli sekuntia-sekunti rapsahtaa jo sillä pois, kun porukka lämmittää tuossa kisassa rataa pari tuntia. Kylmän radan tulokset on sen puolisekkaa parempia tuon kisan jälkeen, koskapa noin pitkässä sessiossa mutkien, autojen ja ratapinnoitteen mukaisesti oppii ajamaan rennosti. Pakko oppia, kunto ei reuhtoomiseen kellään riitä.
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...