Jump to content

Bensan merkki/oktaaniluku/kulutus


jiikoo

Recommended Posts

Enpä menisi puhumaan Volkkarista tuohon sävyyn. ;)
Ja tankkiin menisi V-Poweria hinnasta riippumatta. Enemmän oktaaneja, enemmän tehoa, vähemmän nakutusta, vähemmän kulutusta.

Eipä ole taidettu tolla v-powerilla saada vielä yhestäkään vakio autosta yhtään hepoa enemmän..toki jos isompi oktaaniluku niin se antaa pikkusen vapaammat kädet muuhun viritykseen ahtopaineen/puristusten nostoon mutta ei sillä noista tehdasvakioista saa yhtään enempää.. :)
Eikös volkkarien FSI & TSI -koneet ole juuri noiden oktaanien hyödyntämisessä aika hyviä. Itse olen käyttänyt omassa pelissä maximi-oktaanista, vaikka 95 kelpaisi. Kone helisee vähemmän matalilla kierroksilla pienessä vauhdissa. V-Power vaikutti mielestäni myös konetta "löystyttävästi". Eli aiemmin 98:lla vähensi helinää ja V-Power heikensi moottorijarrutuksen voimaa. Nyt moottorijarrutuksessa joutuu pykältämään pienemmälle, kun aiemmin moottorijarrutus hidasti auton vauhtia nelosella kohtuu jyrkässä alamäessäkin. Kulutukseen vaikuttamisesta en sano mitään - mutta ainakin koneen äänet muuttuu ajotavallani. Ja siis kaasujalan keveyttä pystyy tuon tehottoman moottorijarrutuksen ansiosta paremmin hyödyntämään, mikä voi teoriassa vaikuttaa kulutukseen (jatkan tutkimusta toistaiseksi). Kohta tietysti kone leikkaa kiinni ja 99+ osoittautuu todella kalliiksi kokeiluksi... Onhan näitä bensahuijauksia tai moottoreille huonosti sopivia lisäaineita ennenkin ollut. Mutta jonkunhan ne Ollilankin palkat pitää maksaa. Vaikka sitten kännyköitä ja bensaa ostamalla, jos ei muuten voi rahojaan lahjoittaa. Seurailen tilannetta tämän bensan suhteen. Saman (ääni)vaikutuksen voi hyvinkin saada jollain oktaanin nostattajallakin (joku voi kertoa, varmaan viri-vehkeillä ajavat käyttävät). Ja männät voisi pinnoittaa tosi liukkaaksi jollain uunituskäsittelyllä.

 

Ison oktaanin käyttämisen ansiosta auto keikkuu tankkaus.com Top30 -listalla. Sivuston kulutuslaskenta ei ole (vieläkään) täydellinen, mutta suurimmalla osalla top -listoilla olevista, kulutukset on laskettu tarkasti. Ei se paha olisi, vaikka tuolla ois useampia Minejä autojen mainetta ylläpitämässä. Ilman kattia pääsee varmasti ½ litraa pienemmällä kulutuksella, jolloin 95-listallakin alkaa olla smartit, priukset ja micrat tiukilla autovanhusta vastaan...

Link to comment
Share on other sites

 

Eipä ole taidettu tolla v-powerilla saada vielä yhestäkään vakio autosta yhtään hepoa enemmän..toki jos isompi oktaaniluku niin se antaa pikkusen vapaammat kädet muuhun viritykseen ahtopaineen/puristusten nostoon mutta ei sillä noista tehdasvakioista saa yhtään enempää.. :)

 

Fifth gearin testi bensoista. En tiedä onko tuo samaa kamaa kun tuo V-Power. Tuo testi nyt on hieman epäselvä että onko tuo vertailukohta bensa 95 vai 98 oktaanista. Koska ittellä ei golffissa ollut mitään eroa 98 -> V-Power välillä. 95 -> 98 antaa jo ihan selvän eron ainakin kulutuksessa. Mutta turbo autoissa tuolla kai olisi saatu hyviäkin tuloksia ainakin kulutusten suhteen, mutta luotettavia tuloksia en ole nähnyt.

Link to comment
Share on other sites

Enpä menisi puhumaan Volkkarista tuohon sävyyn. ;)
Tässä oli tällainen yleinen pelko kaikkien autojen vähittäisestä samanlaistumisesta.

 

Kunhan piti päästä kehumaan Volkkaria  :)

 

Shellin asiakkaana aloin tankata tuota V-poweria lähinnä pakon edestä, kun Worksissa on suositeltu vähintään 98 oktaanista. En kyllä osaa sanoa eroista mitään vanhaan 98:iin. Kävin kysymässä että missä 98, sanottiin että nyt on V-power, siispä heitin vaan ne litkut tankkiin ja jatkoin matkaa. Olihan se silloin ekakerralla hienoa tankata Ferrari-bensaa, nykyään välttämätön paha  ;) Tulee vaan toisinaan mietittyä, että onko tässä mitään järkeä maksaa bensasta tällaisia summia, kun viikossa tulee kilometrejä helposti 500km. Uusi Cooper S 20% pienemmällä kulutuksella kiinnostaa kyllä todella. Tai sitten ihan perus Cooper, funkeilla 15" aluilla kuten uudessa Evo-lehdessä oli "osto-oppaassa". Enhän mä periaatteessa muuta tarvitsisi. Ja muuten, Ibiza FR minulla oli koeajossa tässä yksi päivä, hauska auto! Enemmänhän se on mini kuin Mini :) Rasittavan kova alusta tosin, sen takia en ikinä sellaista ostaisi.

Link to comment
Share on other sites

Itse käytän toki 98:ia oman mielenrauhan vuoksi. Mieluiten Nesteen litkua, josko sillä suurta merkitystä on. Ja enpä ole käyttänyt kuin vähän alkuaikoina 95:sta.  

 

OT: Volkkari (Golf Plus 1.6 FSI) oli mulla viisi viikkoa vuokralla: mittaristo tilttaili pari kertaa ja ikkunat ei suostuneet toiminaan parilla kertaa. Koliseva, äänekäs ja hidas. Muuten varmaan ihan hyvä. Noh, ainakin tilavahko sisältä.

Link to comment
Share on other sites

... Ja muuten, Ibiza FR minulla oli koeajossa tässä yksi päivä, hauska auto! Enemmänhän se on mini kuin Mini :) Rasittavan kova alusta tosin, sen takia en ikinä sellaista ostaisi.
Kerroin kollegalle ton lauseen. Hänellä on Ibiza FR ja juurikin käytiin lounaalla tuolla pelillä. Minusta tuon alusta ottaa aika hyvin tien epätasaisuudet. Toki Sellon alakerran terävissä töyssyissä heilahdus tuntuu (eli kyseessä ei ole mikään Granada sentään), mutta ei mitenkään erityisen kovasti verrattuna muihin autoihin. Omaan Miniini verrattuna FR:n alusta ottaa epätasaisuudet suorastaan pehmeästi. Tuskinpa FR:llä on vaara menettää tekareitaan mukulakivillä, kuten Minillä on. Joskus vois pitää miittiä esim. Hernesaaren seuduilla tms. mukulakivialueella, niin voisi vertailla vaikka vanhaa ja uutta vastakkain. Ja miksei muitakin autoja. Olen tainnut ehdottaa tätä täällä aiemminkin. Nyt ois vielä jonkun aikaa nuo originaalit Dunlopit alla ja sais varmaan pahimmat mahdolliset vaikutelmat aikaan.
Link to comment
Share on other sites

... Ja muuten, Ibiza FR minulla oli koeajossa tässä yksi päivä, hauska auto! Enemmänhän se on mini kuin Mini :) Rasittavan kova alusta tosin, sen takia en ikinä sellaista ostaisi.
Kerroin kollegalle ton lauseen. Hänellä on Ibiza FR ja juurikin käytiin lounaalla tuolla pelillä. Minusta tuon alusta ottaa aika hyvin tien epätasaisuudet. Toki Sellon alakerran terävissä töyssyissä heilahdus tuntuu (eli kyseessä ei ole mikään Granada sentään), mutta ei mitenkään erityisen kovasti verrattuna muihin autoihin. Omaan Miniini verrattuna FR:n alusta ottaa epätasaisuudet suorastaan pehmeästi. Tuskinpa FR:llä on vaara menettää tekareitaan mukulakivillä, kuten Minillä on. Joskus vois pitää miittiä esim. Hernesaaren seuduilla tms. mukulakivialueella, niin voisi vertailla vaikka vanhaa ja uutta vastakkain. Ja miksei muitakin autoja. Olen tainnut ehdottaa tätä täällä aiemminkin. Nyt ois vielä jonkun aikaa nuo originaalit Dunlopit alla ja sais varmaan pahimmat mahdolliset vaikutelmat aikaan.

 

Makuasioitahan nää on. Mini tuntui muuten tuon Ibiza FR:n jälkeen todella isolta! ;D Helposti myös huomasi, miten erilaista ajotyyliä (BMW) Mini vaatii. Pieni Ibiza FR toimii aggressiivisella ajotyylillä. Ns. räppäilyauto selvästi. Miniä joutuu ajamaan todella eleettömästi, jos haluaa päästä kovaa. Tällaisen havainnon itse tein. Tai sitten mä en varmaan vieläkään ole sinut tuon mekaanisen ahtimen kanssa ;D Olisi kiva lukea mekaanisen ahtimen vaatimista ajotavoista vrt. turboon, jos jollain olisi hyvää linkkiä :)

Link to comment
Share on other sites

Makuasioitahan nää on.
Jep, makuasioita kaiketi. Mun autoilukokemukset on rajalliset. Sen voin kuitenkin sanoa, että kaikki jotka on kertoneet oman autonsa jousituksen olevan tosi kova, eikä haluaisi ajaa jossain mukulakivillä, ovat aiemmin ajaneet jollain tosi pehmeällä autolla. Väittäisin, että vm. 98 Mini SportPack jousituksella ja vm. 97 renkailla tuntuu melkein autoon kuin autoon verrattuna kuin ajaisi pelkillä vanteilla. En ole ollut ehkä tarpeeksi monissa autoissa, mutta BMW Z3 on pehmeä mukulakivillä ja FR on mukava töyssyissä (tosin neljä aikuista kyydissä ehkä auttoi asiaa). Mutta pehmeä siis verrattuna 1-2 hengen kuormalla ajettuun Miniini. Jämäköitähän ne johonkin 80-luvun alun vanhaan edustusautoon verrattuna ovat...
Link to comment
Share on other sites

Napakkuus onkin eri asia kuin kovuus ;) BMW Minin urheilualusta on nimenomaan napakka, ei mielestäni pintakova. Hyvä vertailukohta on myös Impreza WRX ja WRX Sti. Jälkimmäinen on ihan puhdas kisapeli, mukavampiakin autoja todellakin päivittäiseen käyttöön on. WRX taas menee päivittäisessäkin menossa mukavasti. Näin yhden koeajon perusteella, vaikka Subarut ovatkin rumia autoja. Z4:ssa on varmaankin paras alusta ajamistani autoista. Mutta ei Mini siitä paljoa jää - ja mulla on vielä vakio-run flatit alla, mielenkiinnolla odotan millaisiin sfääreihin ajettavuus kohoaakaan, kun niistä pääsee eroon.

 

Vähän mistä kukakin tykkää :) Selkä ei tosin tykkää pidemmän päälle kenelläkään ;)

Link to comment
Share on other sites

Napakkuus onkin eri asia kuin kovuus ;) BMW Minin urheilualusta on nimenomaan napakka, ei mielestäni pintakova. Hyvä vertailukohta on myös Impreza WRX ja WRX Sti. Jälkimmäinen on ihan puhdas kisapeli,

 

Pakko kommentoida ettei tolla Sti:n alustalla ole mitään tekemistä kisapelien kanssa..Taitaa toi Sti olla varusteiltaan hieman karsitumpi (kevyempi) versio tosta wrx:stä ja laatikosta/peristä löytyy jotain eroja..

Ainakaan tolla kaverin Sti:llä on vakiona aika turha kuvitella mitään kilpatoimintaa  ;D

Sikäli mitä olen noita kokeillut niin ei toi vakio sti:n alusta mikään kova edes ole. Tosin yksi parhaimpia toimivuudeltaan mitä olen ajanut.

Link to comment
Share on other sites

Nää keskustelut ei kyllä tunnu pysyvän yhtään topiceissa ;D

 

Se mitä minä olen BMW mini coopperilla ajanut niin se on ihan kohtuullinen. Kovemmassa ajossa kuitenkin aivan liian löysä. Ittelläni on Golffissa KW:n Coiloverit ja siinä autossa muuttui ajo-ominaisuudet ihan uudelle tasolle. Alustan jäykistyttyä huomattavasti mutta samalla pinta-kovuus hävisi ja normaali käytössä mukavuus lisääntyi. Sillä voi jopa ajaa mukulakivikadullakin toisin kun vakio Vr6sen alustalla. Tuskin minulle tulee yhtään autoa mihin en tuon kokemuksen perusteella KW:n alustaa vaihda jos se on vaan mahdollista. Ja uskoisin että tuo BMW mini paranisi kunnon alustalla.

 

Ite olen kyllä muuten hieman kieroitunut kun joka autossa pitää olla uretaanipuslat (Golffissa jopa moottorin kiinnikkeet on uretaania) ja jäykkä alusta. Siksi vanhan minin alusta sopii mulle oikein hyvin varsinkin jäkemmillä iskareilla varustettuna ja kelkat kunnolla koriin kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Napakkuus onkin eri asia kuin kovuus ;) BMW Minin urheilualusta on nimenomaan napakka, ei mielestäni pintakova. Hyvä vertailukohta on myös Impreza WRX ja WRX Sti. Jälkimmäinen on ihan puhdas kisapeli, mukavampiakin autoja todellakin päivittäiseen käyttöön on. WRX taas menee päivittäisessäkin menossa mukavasti. Näin yhden koeajon perusteella, vaikka Subarut ovatkin rumia autoja. Z4:ssa on varmaankin paras alusta ajamistani autoista. Mutta ei Mini siitä paljoa jää - ja mulla on vielä vakio-run flatit alla, mielenkiinnolla odotan millaisiin sfääreihin ajettavuus kohoaakaan, kun niistä pääsee eroon.

 

Vähän mistä kukakin tykkää :) Selkä ei tosin tykkää pidemmän päälle kenelläkään ;)

OT jatkuu. Pitäisikö vaihtaa otsikkoa? Bensatutkimuksesta tuskin lähiaikoina uutta tietoa tulee...

 

Selvästikin verrataan ihan eri asioita.

 

Vaikea uskoa, että yksikään noista mainitsemistasi autoista olisi läheskään yhtä kovantuntuinen kuin mun Mini, joka siis ei ole BMW MINI. BMW MINIstä mulla on vain lyhyt ajokokemus (scooperin) ja mukavan pehmeähän se oli, eikä varmaan tekarit putoaisi mukulakivillä (jos sellaiset olisi ;D ), eikä selkäranka lyhenisi kuopissa. Halkaisijaltaan isommat renkaat auttavat paljon. Mutta mun kokemusten vähäisyyden vuoksi, en pysty vertaamaan noita muita autoja keskenään. Voin tehdä vain riittävän isosta erosta tämän vertailun ja nyt olen siis puhunut sellaisesta erosta, joka on ISO. Mun Minikin on talvirenkailla x kertaa pehmeämpi ja mukavampi kuin kesärenkailla. Talvirenkailla vanha Mini on jotakuinkin samaa kovuustasoa kuin "normaaliautot" ja ohjauskaan ei tempoile urissa ja kaarteissa, kuten talvirenkailla. Mutta mulla on siis erittäin rajallinen ajokokemus erilaisista autoista. Ja vähän olen erilaisten autojen kyydissäkin ollut. En ole myöskään ajanut vanhanmallista Miniäkään kuin omaani, joten arvioni koskevat vain samanlaisella varustuksella ja säädöillä olevaa peliä.

Link to comment
Share on other sites

Nää keskustelut ei kyllä tunnu pysyvän yhtään topiceissa ;D
No ei. (ja ei se mitään) Taitaa ujostuttaa uusia threadien aloittaminen ;)

Se mitä minä olen BMW mini coopperilla ajanut niin se on ihan kohtuullinen. Kovemmassa ajossa kuitenkin aivan liian löysä. Ittelläni on Golffissa KW:n Coiloverit ja siinä autossa muuttui ajo-ominaisuudet ihan uudelle tasolle. Alustan jäykistyttyä huomattavasti mutta samalla pinta-kovuus hävisi ja normaali käytössä mukavuus lisääntyi. Sillä voi jopa ajaa mukulakivikadullakin toisin kun vakio Vr6sen alustalla. Tuskin minulle tulee yhtään autoa mihin en tuon kokemuksen perusteella KW:n alustaa vaihda jos se on vaan mahdollista. Ja uskoisin että tuo BMW mini paranisi kunnon alustalla.

Kohtuullinen lienee minunkin kuvailu. Mutta todellakin vain pintakova ja kovempaa ajoa ei kestä alkuunkaan, mutta siihen vakiojarruillakaan ole asiaa. Nää on näitä autotehtaiden "halpis" tuotantoja = lineaarinen jousto. Kunnollisen aftermarket-alustan progressiivisuudesta ei ole tietoakaan :P No eihän MINI urheiluauto olekaan  :-X

Ite olen kyllä muuten hieman kieroitunut kun joka autossa pitää olla uretaanipuslat (Golffissa jopa moottorin kiinnikkeet on uretaania) ja jäykkä alusta. Siksi vanhan minin alusta sopii mulle oikein hyvin varsinkin jäkemmillä iskareilla varustettuna ja kelkat kunnolla koriin kiinni.

Uretaanipuslaa tahtoo minu(/i)llekin :P

 

OT jatkuu. Pitäisikö vaihtaa otsikkoa?
Niin niin... mikähän otsikoksi (Autovertailua?)...
Link to comment
Share on other sites

Hyvä vertailukohta on myös Impreza WRX ja WRX Sti. Jälkimmäinen on ihan puhdas kisapeli, mukavampiakin autoja todellakin päivittäiseen käyttöön on. ;)

 

Herttoniemen Sport Car Centerin edessä on uusi musta Sti hintalapulla 49,9. Vaikka on aika vaikuttava hinta vielä tuokin, taitaa olla kohtuullisesti alle listahinnan  :)  

Link to comment
Share on other sites

Nää keskustelut ei kyllä tunnu pysyvän yhtään topiceissa ;D.

 

Tää onkin just se osio, missä voi huu-haata kirjoitella. Eli jatkakaa mun puolesta vaikka potkukelkasta ...  ;)

Muttaku, muttaku  ;) Potkukelkka jututkin löytäisi jälkikäteen pareen Potkukelkka otsikon alta  :-/ :D ;D

 

 

jep tänkin tuiki tärkeän linkin löytäs sit paremmin, kun kuitenkin lajin piiloharrastajia täältä löytyy pilvin pimein  ;D:

 

http://www.kicksled.com/home.htm

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tuollaiset ylimääräiset härpäkkeet auton katolla lisäävät kulutusta ja huonontavat ajo-ominaisuuksia. Toisaalta, jos kuskilla ja muilla seutukunnalla olevilla on liian korkeat oktaanit veressä, niin ompa noita kuitenkin hauska katsoa ja kommentoida. ;D

 

Ollaan siis edelleen selvästikin otsikon aiheessa!

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tuollaiset ylimääräiset härpäkkeet auton katolla lisäävät kulutusta ja huonontavat ajo-ominaisuuksia. Toisaalta, jos kuskilla ja muilla seutukunnalla olevilla on liian korkeat oktaanit veressä, niin ompa noita kuitenkin hauska katsoa ja kommentoida. ;D
Tai siis potkukelkan alle kiinnitetyt laitteet hankaloittavat huomattavasti harrastuksen intensiivistä harjoittamista  :D

Ollaan siis edelleen selvästikin otsikon aiheessa!

Käteni ovat sidotut ja näppäimistö on liimaantunut otsaan kiinni  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Mulle tuli sama kun Shell vaihtoi 98:n V-poweriksi. Se hävisi siitä sitten vähän ajan kuluttua. Eli ilmeisesti V-power tosiaan on heikompiarvoista kuin 98  ::)
Joo-o. Jotenkin mullakin näytti, että pakoputken päähän ois tullut lisää nokea sen jälkeen, kun V-Poweria rupesin testaamaan. Toisaalta, en putsannut pakoputkea alussa, joten on luonnollista, että lisää nokisuutta ois tullut millä tahansa aineella. Oisko mahdollista, että tuo V-Powerin yhteydessä mainittu moninkertainen määrä putsaavia aineita ois ollut syynä? ALussa koneesta irtosi karstaa, mikä aiheutti vähäksi aikaa pakokaasujen laatuun muutosta. Mene ja tiedä. Laatu voi olla huonoakin ja kohta kone leikkaa kiinni... :o Se nyt ois kaiken huippu, jos bensa ois niin huonolaatuista, että se likaa anturin vaihtokuntoon. Ja vieläpä noin nopeasti. :'( Pelottaa jo ajatuskin mäntien ja imu-/pakosarjojen sisälmyksistä, jos tuo likaantumisolettama pitäisi paikkansa. No, itse jatkan testailua, kun käyn autoni hakemassa huollosta.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Uudessa Tuulilasissa verrattiin V-Poweria Nesteen 95 ja 98 bensoihin. Taidanpa siirtyä seuraavaksi testailemaan kotimaan vihreitä bensoja...

 

Lukaisin tuon töissä viime viikolla pikaisesti läpi heti tuoreeltaan ja jos oikein muistan, niin mitään suurempia (lue: merkittäviä) eroja eivät saaneet aikaiseksi - erot oli muistaakseni luokkaa litran kymmenyksiä tai sadasosia. Suuremmat erot saa aikaiseksi ajotyyliään muuttamalla (AFAIK).

 

n.

Link to comment
Share on other sites

... ja jos oikein muistan, niin mitään suurempia (lue: merkittäviä) eroja eivät saaneet aikaiseksi - erot oli muistaakseni luokkaa litran kymmenyksiä tai sadasosia. Suuremmat erot saa aikaiseksi ajotyyliään muuttamalla (AFAIK).
Näinpä onkin syytä "tutkia" välillä muitakin vaihtoehtoja. Vanhemmat ja veli ajoivat tuhannen kilometriä Savonmualla ja heidän käytössään Minin tankkiin oli laitettu 95 ja 98 bensaa ABC:llä. Kulutus olli sielläpäin 1.5 litraa suurempi kuin mulla Espoossa ajellessani ja yli litran suurempi kuin UK-kiertueen aikana. Siilistä Espooseen ajaessani tutkin ajotavan vaikutusta. Siili-Joutsa 5.6 (ajoin keskinopeudella ~90). Sitten yritin päästä vastaavaan kulutukseen kuin Siilissä olivat taajama&matka-ajon yhdistelmällä päässeet. Joutsa-Espoo yli 100 km/h aidolla keskinopeudella. Moottorieosuus kokonaisuudessaan 130-150 mittarissa eli todellinen keskinopeus moottoritieosuudelle lähes 130. Pääsin tuohon Siilinjärven kulutukseen eli 7½ litraa meni ja hieman ylittyi. Ajotavalla oli helppo nähdä, että 2 litraa nousee kulutus. Vaikka Minin normikulutus on taajama-ajolle 8.5, niin kyllä pitää olla kummallinen ajotapa, jos tuohon pääsisi Espoossa. Moottoritiellä tartteis siihen huudattaa 130-140 keskinopeudella pelillä, jonka virallinen huippunopeus on 148! Taitaa mun suvussa olla muillakin noita autoslalom -taipumuksia. Tosin itse ajan vain radalla. ;D No, oikeesti kyseessä vaan on se, että taloudellisen ajotavan oppimiseen Minillä meni mullakin varmaan yli 10tkm.

 

Toisaalta, kaikki Suomessa myydyt on kotimaisia. Viinalla lantratut versiot on senverran vihreämpiä, että niillä oikeasti kuluu bensaa sen seassa olevan viinan verran vähemmän. Eli siksi vois niitä vihreitä kokeilla seuraavaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nyt on sitten aloitettu "tavallisen" bensan käyttö (siis hinnaltaan tavallisen - kaikkihan ne on samanlaisia ;)). Ensimmäisellä tankillisella ei vielä mitään johtopäätöksiä voi tehdä, mutta mikäli en pääse peräkkäisillä tankillisilla noin 6.1 tasoon, niin on testattava taas uudelleen sellin ainetta. Ensimmäinen havainto on jo tehty:

Noin 50 km ajon jälkeen moottorijarrutus muuttui voimakkaammaksi. Nyt ei siis loivissa mäissä ja tasaisella voi nostaa kaasua kuin hetkeksi, koska vauhti putoaa nopeammin. Johtuuko kylmenevistä ilmoista vai bensasta, on kysymys, jolle tulee talven aikana vastaus. Voin jo arvata, että tuo moottorijarrutuksen voimistuminen aiheuttaa sen, että ajotapa väkisinkin on hieman erilainen kuin vielä muutama päivä sitten. Vaikutus kulutukseen näkyy parin viikon kuluttua, kun on ajettu seuraava tankillinen. Tätä ekaa ei oteta lukuun...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...