Jump to content

Vikakoodit P1688 ja P0302. R53 Cooper s 2005


pulla

Recommended Posts

Terve, hieman apuja ja vinkkejä kaivattaisiin taas.

Vikakoodi P1688 on vaivannut viime talvesta asti, viimeksi n. 4-5 vk sitten. Luettiin ja nollattiin huoltamolla 21.3. P0302 vaivasi viimeksi syksyllä.
P1688 olen lukenut aikaisemmin ja muutaman kerran nollauksen jälkeen ihan perus OBD:llä ja Torque Pro:lla kun viat ilmestyvät. 

P1688 vikoina vaihtelevasti mm. huono tyhjäkäynti esim. liikennevaloissa, hitaassa ajossa, tukehtuu tai melkein sammuu, auto tärisee ja pörpöttää välillä kuin vanhempi amerikanrauta, kierrokset voivat olla parkissa n. 650—1050 RPM...
Valoja kojelautaan sytyttelee vaihtelevasti tai ei ollenkaan: Moottori, EML ja luistonesto pois päältä. 

Vinkkejä luin tuolta: https://www.mcff.net/forum/topic/8360-r53-moottorin-vikatila

Syinä voisivat olla siis:
- Bypass-venttiili rikki
- TMAP-anturi rikki
- Hihna on kaksi kertaa vaihdettu vian aikana, eli ehkä ei syyllinen?

Korjaamolla luettu 21.3.2022
ESI[tronic] 2.0 Bosch
Moottorinohjaus
EMS 2
P1688 Kaasuläpän valvontapiiri
Imuilman massasignaali epälooginen

Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaisi varmaan lukea vikakoodit BMW-vikakoodin lukijalla, ja katsoa millaista diagnoosipolkua se ehdottaa. Esim ISTA/D tai DIS.

Link to comment
Share on other sites

Eikö sieltä saatu tarkkaa diagnoosia? Veikkaisin kaasuläpän mekaniista vikaa, sinne kertyy öljytöhnää ja aiheuttaa jumitusta. Purkamaan sitä ei oikein ehjänä pysty. Uus/ ehjä läppä systeemi maksaa n.150-650 €.

Oli omassa syypää käynti-ongelmiin vuos sitten, vaihdon käytetyn tilalle. Toiminu sen jälkeen ok.

Link to comment
Share on other sites

Jälkeen päin avasin sen, ei ehjänä oikein menny. Löytyi öljy töhnää ( EGR) aiheuttamaa likaa rattaissa. Eli mekaanista jumetusta, kaasuläpän akselin välistä pääsee öljytöhnää sinne sisään aikaa myötä. Se muuten toimii sähköisesti, mutta mekaaninen jumetus sotkee systeemit.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Eikö sieltä saatu tarkkaa diagnoosia? Veikkaisin kaasuläpän mekaniista vikaa, sinne kertyy öljytöhnää ja aiheuttaa jumitusta. Purkamaan sitä ei oikein ehjänä pysty. Uus/ ehjä läppä systeemi maksaa n.150-650 €.

Oli omassa syypää käynti-ongelmiin vuos sitten, vaihdon käytetyn tilalle. Toiminu sen jälkeen ok.

Kiitoksia molemmille kommenteista. Eli BMW-vikakoodin lukijalla saa paljon tarkemman ja kattavamman paketin mahdollisista vioista? Pitää metsästää Turun alueelta sitten ISTA/D tai DIS laitteen omisistava paja. Sain tuolla korjaamolla käsityksen että heidän laite lukee myös hyvin, ei näköjään riittävän hyvin.

Korjaamolla luettu 21.3.2022
ESI[tronic] 2.0 Bosch
Moottorinohjaus
EMS 2
P1688 Kaasuläpän valvontapiiri
Imuilman massasignaali epälooginen

Link to comment
Share on other sites

Omassa tapauksessa ei antanu tarkkaa koodia, kun vika ei ollu sillo päällä. Kaasuläppään viittas. Päädyttiin vaihtamaan kaasuläppä ja se oli oikea teko.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Turbo 69 said:

Jälkeen päin avasin sen, ei ehjänä oikein menny. Löytyi öljy töhnää ( EGR) aiheuttamaa likaa rattaissa. Eli mekaanista jumetusta, kaasuläpän akselin välistä pääsee öljytöhnää sinne sisään aikaa myötä. Se muuten toimii sähköisesti, mutta mekaaninen jumetus sotkee systeemit.

R53:ssa ei ole EGR:ää, mutta huohotus toki tuuppaa sinne kaasuläpän päälle jonkun verran öljyä.

Omassa vekottimessa kaasuläpän jumitus ei antanut vikakoodeja ollenkaan, vaan aiheutti koneen sammumisen kun moottorijarrutuksen jälkeen painoi kytkimen pohjaan ja antoi kierrosten tippua. Se siis jumitti kiinni-asentoon.

Link to comment
Share on other sites

Jos syylliseksi paljastuu kaasuläppä, onko ehdotuksia laittaako sinne jonkun tietyn merkin virimallin? Jos joskus innostuu piristämään pirssiä lisää.
Kaveriksi ajattelin laittaa 1320 Optimum Bypass Valven. Ja kannattaako samalla vaihtaa joitain muita osia noiden lähettyville?

Link to comment
Share on other sites

Kavs myy avarrettua kaasuläppää, ja sinne voi viritellä myös bemarin vähän isomman kaasuläpän, mutta hyödyt on aika marginaalisia, ellei jopa olemattomia. Omaani laitoin bemarimallin, kun sellaisen käytetyn sai ebaystä toimitettuna alle 30€. Ei näkynyt mitään eroa ahdoissa tai ilmamäärissä entiseen verrattuna. Kaasupolkimen vaste kyllä muuttui melko teräväksi pienillä kierroksilla, mikä ei ole välttämättä toivottu vaikutus. Softalla toki korjattavissa...

Tarkoitus olisi vielä testata se isompi kaasuläppä laittamalla tilapäisesti joku tuuninkisuodatin suoraan siihen kaasuläpän jatkoksi, koska se ilmaboksille menevä kumiputki saattaa olla nyt pullonkaulana. Vahvasti kyllä luulen että kaasuläpän ja ahtimen välinen putki on se suurin ahdistaja siinä.

Link to comment
Share on other sites

Joo, tosiaan, omaan JCW:en tuli ihan vakio kaasuläppä numeroiden mukaan ja mitään eroa en ole huomannut tehoissa. 

Omassa on se sport nappi, joka terävöittää kaasun reagointia. Sen kun ottaa pois kesken ajon, niin jännästi kyykkää heti kierrokset alas. Eli, on sillä vaikutusta.

Link to comment
Share on other sites

11 tuntia sitten, pulla kirjoitti:

Sport nappi varmaan JCW Coupe -12 mallissa?

Näissä vanhemmissa mk I malleissa en ole sport nappeja nähnyt.

Tai saahan näihinkin erilaisia:

Lähtee varmaan kuin hauki rannasta...

Jos verrokiksi ottaa 2016 diesel version jossa kaikki JCW hilut(eipä noita kai ole kuin ulkonäkö jutut) niin ero on aika huikea normaali ja sport asetuksella ainakin.

 

Link to comment
Share on other sites

On 5.7.2022 at 09.43, karvalakki kirjoitti:

Kannattaisi varmaan lukea vikakoodit BMW-vikakoodin lukijalla, ja katsoa millaista diagnoosipolkua se ehdottaa. Esim ISTA/D tai DIS.

Jompikumpi lukija/ohjelma löytyy ainakin Turun lähialueelta:
Vikakoodien luku hinnat:
Korjaamopalvelu Ahokas Oy, Kaarina, n. 40€
Autokeskus, Raisio, n. 53€ 


Korjaamolla luettu 21.3.2022
ESI[tronic] 2.0 Bosch

Opastusvalojen viat johtuvat varmaan kun halogeenit on korvattu ledeillä.

image.thumb.png.c99b933e7c4ca07783966e8a31cc3282.png

Link to comment
Share on other sites

Tyypillinen BMW sekä mini lista. Ainoa vika joka luultavasti oikea on tosiaan toi kaasuläppä.

 

Nää on tunnettuja noista jännitteen vaihteluista tulevista virheistä. Vein tuon vaimon 2016 vekottimen huoltoon ja sanoin että akku alkaa olla loppu niin sieltä tuli 3kpl A4 verran vikoja ja asentaja sanoi että tyypillistä BMW/Mersu/Mini settiä. Ovat herkkiä akun jännitteelle eli antaa koodeja vaikka vain kyykähtää akku startissa.

Omassa ainoa oikea vika oli egr venttiilin jumiminen joka uusittiinkin samalla. Asentaja tiesi tämän ja eipä ole koodeja tullut uusia. Akullakin pääsi vielä vuoden kunnes pakkasilla ilmoitti ettei pysty enää 🙂

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...