Jump to content

Remmi meni suikaleiksi. R53 Cooper s 2005


pulla

Recommended Posts

Terve, hieman apuja ja vinkkejä kaivattaisiin.

Viime keskiviikkona ajoin hieman ripeästi moottoritien rampin mutkaan ja sen jälkeen alkoi kuulumaan hieman "soran/hiekan" tapaista rapinaa edestä.
Perjantaina lähdin valoista hieman ripeästi ja tehot hävisivät. Sain onneksi auton parkkiin ja huomasin moniurahihnan puuttuvan ja remmi löytyi riekaleina liikennevalojen läheltä.

Samalla kun vaihdamme uuden remmin ajattelimme myös vaihtaa kampiakselin tiivisteet ja muut tilkkeet. Tänään saimme vasta etupyörän ja lokasuojan irti, aika loppui. Huomenna näkee enemmän sisään.

Hihna on vaihdettu 16.3 ja vaihdon jälkeen ajettu n. 1500 km.
Hihna: Continental ContiTech 6PK1360 (16.3.2022)
Ahdinpyörä: Kavs 17% lightweight (2016)


Ehdotuksia osista ja merkeistä:

(1) Drive Belt Tensioner (Alkuperäinen, Alta Adjustable Tensioner, JCW (sama kuin ässässä?)...?)
(2) Belt Tensioner Shock (Alta Adjustable Tensioner...?)
(3) Belt Tensioner Stop (Alta...?)
(4) Belt Tensioner Bushing (Powerflex...?) 
(5) Belt Tensioner Pulley (Lohen Lightweight...?)
(6) Idler Pulley (Lohen...?)
(7) Oil pump front main seal gasket set (Alkuperäinen, Victor Reinz...?)
(8) Belt (Continental, Gates...?)
(9) Muita osia?

Mistä tilaatte nykyään? Löytyykö esim. EU:n alueelta varteenotettavia kauppiaita näille osille?

Kiitos. 

Muutama kuva:

20220702_135625-Recovered.jpg

20220702_140939.jpg

20220702_141010.jpg

20220702_141010-Recovered.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jos Contin hihna mennyt huonokai tuossa ajassa, kannattaa katsoa miksi niin on käynyt sillä ne yleensä kestää hyvin ja eivät veny samalla tavalla kun esim. Gates.

Kiristimen ja muut varaosat kannattaa tilata Aeromotrsin kautta, yleensä alle viikossa paketti on kotona. Powerflexiä myy Autoracing Helsingissä ja usein tavaraa löytyy hyllystä.

Link to comment
Share on other sites

Siellä on joku hihnapyörä sivussa linjasta, ei uusi Contin hihna muuten pitäis pettää. Tai kiristimessä jotain häikkää. Ja kuten Micke mainitsi, ne Gatesit venyy todella nopeasti kelvottomaksi, joten uutta Contia vaan kehiin.

Alkuperäinen kiristin on hyvä, ei kannata koittaa korjata toimivaa. Ja Altan osiin ei kannata koskea ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiristimen laakerin kunto ei tosta kuvasta selviä mutta sen voisi yleensä vaihtaa myös. Päätellen osien "ryönäisyydestä" voi olla ihan asiaakin. Ihmeen roskaiset kaikki uratkin noissa. Yleensä ovat siistit ja puhtaat ainakin omissa vehkeissä.

Ihmetyttää ton kavsin rullan ruosteiset pultit. Vaikka itsellä oli 6 vuotta kesät talvet ei ne mustat pultit menneet miksikään. Tarkistaisin samalla ton rullan linjan kohdan kun sekin voi siirtyä ajan oloon jos se runko osa samalla kunnossa kuin noi pultit.

Link to comment
Share on other sites

Jätä se kevennetty kampuran hihnapyörä kauppaan. Tulee vain tärinöitä, ja pysyy omien kokemusten mukaan sen seurauksena huonosti paikallaan... kerran lähdettiin sen takia ratapäiviltä lavetilla. Mitään mainittavaa hyötyä siitä keveydestä ei ole. Ja noita iskarin puslia on turha tuunata, ne orkkikset kestää sen minkä se itse iskarikin. Ei niistä toki haittaakaan ole jos raha polttaa taskussa.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Jätä se kevennetty kampuran hihnapyörä kauppaan. Tulee vain tärinöitä, ja pysyy omien kokemusten mukaan sen seurauksena huonosti paikallaan... kerran lähdettiin sen takia ratapäiviltä lavetilla. Mitään mainittavaa hyötyä siitä keveydestä ei ole. Ja noita iskarin puslia on turha tuunata, ne orkkikset kestää sen minkä se itse iskarikin. Ei niistä toki haittaakaan ole jos raha polttaa taskussa.

Kiitos tiedosta.

Onko näistä mitään hyötyä, jos joskus innostuu piristämään pirssiä lisää:

KAVS R53 MINI Cooper S Lightweight 6 Rib Idler Pulley
KAVS R53 MINI Cooper S Lightweight Alternator Pulley

Lohen Lightweight Idler Pulley - MINI R53 Gen 1 Cooper S JCW
Lohen Lightweight Alternator Pulley - MINI R53 Gen 1 Cooper S JCW
Lohen Lightweight Supercharger Belt Tensioner Pulley - MINI R53 Gen 1 Cooper S JCW

Link to comment
Share on other sites

Jostain syystä multa on mennyt 2 laturia enkä ole ainoa. Kovat kierrokset tappaa ainakin, joten itse olen vaihtanut latureihin vähän isommat pyörät. Laturin kiinnitysruuveissa on myös paljon väljää - liekö tarkoituksellista. Mutta olen laturia sihdannut mahollisimman suoraksi muihin pyöriin verrattuna. Jos tuota ei huomioi ja laittaa laturin ihan ääripään vinoon niin varmaan hihnan elinikä lyhenee. 

Link to comment
Share on other sites

En usko että noi idler ja tensioner pulleyt kevennettynä vaikuttaa ajossa tai kestävyydessä suuntaan tai toiseen. En ole noita vakiokamoja punninnut, joten vaikea sanoa tuleeko painossa paljonkin säästöä.

Laturissa mulla on vakiota isompi rulla kuten Kirurgillakin. Kun tule käytettyä noita kierroksia aika paljon, ja olen nostanut kierrosrajoitintakin vähäsen, niin arvelin tuolla olevan jotain vaikutusta laturin kestävyyteen. Alkuperäinen 241tkm ajettu laturi on edelleen paikallaan, joten ehkä se on jotain auttanut... taisi olla mittarissa n. 150tkm kun laitoin sen paikalleen. Oli muuten ihan pirun paljon kevyempi se Kavsin +5% pyörä verrattuna siihen alkuperäiseen rautamöykkyyn. Harmi ettei tullut niitä silloin punnittua.

Eipä ollut tullut mieleenkään se laturin paikan asemointi, vaikka se on muutaman kerran irti ollutkin. Hyvä pointti. Itsellä ehkä mennyt tuurilla aina samaan asentoon. Viimeksi siitä kuoresta löytyi pari pientä halkeamaakin, mutta tuntuu rokkaavan edelleen.

Link to comment
Share on other sites

No ainakin jos aikoo kierroksia hyödyntää niin kannattaa vaihtaa, 2 laturia mennyt just kierrättäessä. Lohdullista että Igorilla tuon kanssa kestänyt. Eikä mullakaan ole kyllä tuon asennuksen jälkeen ollut ongelmia. En osaa sanoo josko +10% tulisi ongelmia virran kanssa vaikka talvella pätkäajossa. Ehkä +5 ympärivuotiseen kauppakassiin ja +10 kesärassiin? Niin mä laitoin. Hihnan pituuteenhan tuo kanssa vähän vaikuttaa. Netis on niitä laskureita/taulukkoja jolla voi kokonaisuutta pähkäillä. Saiko sen vaihdettua sieltä pyöränkotelostakin ilman että irrottaa laturia, ehkä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos. Pitää tutkia asiaa vielä jos saisi tänään tilaukseen. Muistatko tarvitseeko taas jonkun erikoistyökalun ja kikkailua operaatiota varten?
+10% saisi hieman enemmän kierroksia ja muutaman kuvitteellisen hevosvoiman, verratuna +5% rullaan?
 
 Orranjen sivuilta lainattua: 
"Installation is made easier by baking the pulley in the oven at 120C for approx 10 minutes, then fitting straight on whilst hot."

Link to comment
Share on other sites

No en kyllä hevosia ajatellut vaan laturin kestoa, ehkä saman tien 10% niin laturi kiertää vähemmän ja kestääpi enemmän kun se vaikuttaa olevan heikko kohta. Eiköhän hyvä akku tuon talvellakin hanskaa. En minä ainakaan uunittanut, peruspikku-ulosvetäjä ja uusi voimalla kiinni 😉 . En muista mitään traumoja tästä operaatiosta jääneen. Muista riittämiin.

Link to comment
Share on other sites

Orranjen sivuilta lainattua:  (Eli kaksi alinta on hieman mainospuhetta?)

The benefits include:

- Increased life of your alternator
- More BHP; because the design of the pulley allows the belt to work more efficiently with reduced stress
- Allows you to run a higher rev limit for more performance

Link to comment
Share on other sites

Näillä tiedoilla jatkaisin vakio osan kanssa.

Kuten tuolla jo aiemmin oli niin ongelmaksi tulee alhaiset kierrokset. Itse ajelen eniten 60 alueita ja ainakin mulla edellisessä autossa se sytytteli sitä latausvaloa kun kierrokset meni tarpeeksi alas ja soitti musiikkia kovalla.

Tähän vielä lisänä että mulla ollut aina isot vahvistimet niin sitä virtaakin meni. Nykyiseen autoon en ole tuota vaihtanut ja punaiselle tulee vedettyä joka motarin kiihdytyksessä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...