Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho
 Share

Recommended Posts

Auto, Morris Mini 1000 Mk4 vm. 1978, on ostettu Turkuun 1978 ja ollut yhdellä käyttäjällä loppukesään 1991 saakka. Syksyllä 1991 auton kilvet on palautettu konttorille ja auto on jäänyt pukkien päälle latoon seisomaan. Matkamittarilukema oli seisomaan jäädessä n. 95 000km. Seisotuksen aikana autosta on hävinnyt mm. avaimet, takapenkki ja muutamia muita osia. Auton alkuperäinen omistaja on kuollut, mutta perikunnalta sekä kansallisarkistosta löytyi riittävästi dokumentteja auton identifioimiseksi aina kauppakirjan tekoon saakka.

Näin auton ensikerran ladossaan 2010 -luvun alussa tutustuttuani työn kautta ladon omistajaan. Autoa minulle välillä kaupattiin, mutta kahden muun harrasteauton ja muiden kiireiden takia en siihen tarttunut - kiinnostusta kyllä oli. Olin kurkkinut autoa kerran-pari vuodessa useamman vuoden ajan ja tiesin siis pääpiirteissään missä kunnossa auto on. Se vaikutti aina sitä katellessa hyvältä; moottori pyöri, olin löytänyt vain yhden ruostereiän ja muu ruoste vaikutti pintaruosteelta. Sisällä haisee ummehtuneelle, mutta sisämattojen alla oli kuivia sanomalehtiä. Useita ongelmiakin oli tietysti nähtävissä: kytkin ei liiku, pyörät eivät pyöri, jäähdytin on tyhjä, avaimet ja takapenkki puuttuvat ja useita pikkuosia puuttuu ja/tai on rikki. Mutta kokonaisuus on siisti ja ehjä. Ja mikä minulle tärkeää, auto on alkuperäinen ja sen tausta on selvillä.

Ostin auton lopulta tammikuussa 2022 ja sain sen siirrettyä omaan talliin huhtikuussa. Jo talvella, auton ollessa vielä ladossa, irrotin siitä jarrurummut, penkit, virtalukon sekä muutamia muita osia. Nyt autoon on teetetty lukkosepällä kaikki avaimet ja siihen on hankittu käytetty ja jo pesty penkkisarja.

Kuva 1a.JPG

Kuva 1b.JPG

Kuva 1c.JPG

Link to comment
Share on other sites

13.4.2022

Kun sain auton tallille, pesin sen pariin kertaan ja tyhjensin sisustan. Ovipaneelit ja maton takaosa jäivät paikalleen. Musta päällismatto on ehjä, mutta äänieristeet ovat pääosin rikki. Pesun jälkeen löytyi muutama pieni lommo sekä maalipinnasta useita värivirheitä.

 

Kuva 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

14.-18.4.2022

Inventoin selviä osapuutteita ja tein osatilauksen. Tilasin mm. uudet sytytysosat, jarrukilvet romppeineen sekä kaasuttimen, jarrujen, kytkimen korjaussarjat. Kaverin isän kolmen Minin avainnipusta yksi toimi takaluukkuun sen verran että se saatiin auki. Sisältö oli pieni pettymys, jonkun 80- tai 90-luvun hauskan yllätyksen sijaan sieltä löytyi tunkki, tyhjä akkukotelo, varoituskolmio ja roskia.

 

24.4.2022

Kytkimen pää- ja työsylinterit ovat nyt irti. Työsylinteri oli vaihdettava uuteen, mutta pääsylinterin sai vielä kunnostettua. Myös 2-piirinen jarrusylinteri on nyt irti ja siinä on uudet tiivisteet. Jarruputket tekisi mieli vaihtaa, mutta saavat nyt olla - toivon että ovat ehjät. Kytkin- ja jarrusylinterin poisto teki tilaa moottoritilaan, nyt pääsee hilseilevään maaliin ja ruosteisiin kiinni. Koitin fosforihappokäsittelyä: levitin pensselillä 85%:sta happoa suoraan ruosteen päälle. Toimii.

 

27.4.2022

Kaasuttajan on nyt irti kunnostusta varten. Samalla tuli lisätilaa moottoritilaan ruosteenpoistoa (rintapellistä) ajatellen. Kun ruoste on pois, pohjamaali ja auton korimaalia päälle?

 

28.4.2022

Tankissa oli vajaat 10 ltr vanhaa bensaa ja runsaasti ruostetta. Poistin vanhan polttoaineen ja huljuttelin tankkia muutaman kerran 1-2 litralla E85 -polttoaineella (etanolilla). Ruostemuhjua poistui pari kahvikupillista. Kun tankki oli kuiva, sai sieltä ravisteltua ulos 2-3 dl kuivaa ruostejauhoa, mutta seinissä on yhä ruostetta. Aikani nettiä opiskeltuani päädyin käsittelemään tankin fosforihapolla. Sekoitin 0,5 litraa 85%:sta fosforihappoa 3,0 litraan vettä ja kaadoin tankkiin reilun tunnin ajaksi. Kääntelin ja ravistelin n. 10 minuutin välein. Kaadoin ruosteiden hapon pois ja laiton vielä 1,5 litraa n. 30%:sta happoa tankkiin. Kääntelin ja ravistelin vielä noin 20 minuuttia ja kaadoin loput pois. Tankki puhdistui kyllä, mutta ei ole vielä valmis: ruostetta on yhä ja vanhan polttoaineen yläpuolisen tankin osat ovat kummallisen violetin möhnän peitossa. Uusin huuhtelun jossain kohtaa väkevämmällä seoksella ja pidemmällä vaikutusajalla, jospa se auttaisi?

 

2.5.2022

Jatkoin pintaruosteen poistoa fosforihapolla sivelemällä sitä nyt hiukan vedellä lantrattuna takaluukun lattiaan. Irrotin jäähdyttimen päästäkseni kiinni polttoainepumppuun ja sotkuksi meni; ruostevettä valui lattialle ja Minille varattu aika kului lattian kuivaamiseen. No, syyläri on nyt irti odottamassa tarkistusta ja ehostusta. Jäähdyttimen yläkannake on happolitkussa puhdistumassa, ja myös termostaatti on irti. Päädyin irrottamaan myös jäähdyttimen tuuletinpropellin että polttoainepumppuun pääsisi paremmin kiinni. Samalla avautui myös lisätilaa konehuoneen pintojen kunnostamiselle.

Link to comment
Share on other sites

Tuon jos pystyisit pitämään alkuperäisen näköisessä kuosissa päältäpäin, ois hienompi, kuin uudelleen maalattu. Entisöityjä on jo riittämiin, alkuperäisiä vähemmän.👍

Link to comment
Share on other sites

Ajatus on pitää se alkuperäisenä ja siis olla maalamatta. Tavaratilaa, moottoritilaa ja jotain pientä mm. hytistä paikkailen, mutta ulkokuoren pyrin pitämään täysin alkuperäisenä. Tänään juuri tavaratilaa maalailin, lakkaus jäi vielä huomiselle. Tänään maalattu kohta on vararenkaan alla, ja siis ruostekohdan siistimistä, ei ole kiva pohjamaalillekaan jättää.

Ajatus oli saada auto kesän aikana vähintään käyntiin, mutta mielummin ihan ajokuntoon, sitten rekisteröidä se ja nähdä/kokea miten kaikki todella toimii. Onko moottori ja voimansiirto kunnossa jne. Mutta nyt tuntuu että ajokuntoon saaminen siirtyy loppukesään tai syksyyn: kun jotain irrottaa, paljastuu aina jotain muutakin irrotettavaa... Oikeastaan mitään ei ole mennyt vielä takaisin paikalleen 🙂. Esim. tankki ja kaasutin ovat nyt irti ja molempien kunnostus on kesken. Mutta polttoainepumppukin tuntuisi mielekkäältä kunnostaa (tai vaihtaa) samalla. Tai uusia koko linja... Syylärikin on irti ja sitä puhdistelin, päädyin samalla maalammaan ja kunnostamaan sen kehyksen ja kiinnikeet - nyt kun ovat kerta irti. No kytkimen työ-ja pääsylinterit ovat nyt paikalleenlaittokunnossa, mutta niiden alta paljastuneet ruostekuviot ovat vielä hiukan kesken. Ja jos polttoainepumpun meinaa vaihtaa, ei niitäkään kannata vielä paikalleen asentaa!

Link to comment
Share on other sites

Päädyin pesemään syylärin CRC:n jäähdyttimenpesuaineella. Syyläri olin jo aiemmin huuhdeltu vesiletkulla sisältä n. minuutin ajan ja siis irtoruosteet olivat jo pois. Otin muovilaatikon johon syyläri mahtui vaakatasoon, laiton kuumaa vettä päälle ja kaadoi CRC:n pesuaineen hetkeksi ylösnostettuun syyläriin. Annoin olla liuoksessa noin tunnin, välillä käännellen. Vesi muuttui vihreäksi. Huuhtelin syylärin sisältä ja päältä runsaalla vedellä ja laitoin syylärin vielä 50%:een glykololiukokseen hetkeksi. Sitten kuivumaan. Syylärin kehys päätyy hiekkapuhallukseen.

 

Tänään tytär kävi kiillottamassa puskurit sekä etu- ja takavalojen kehykset. Aika aikaista tälle mutta näyttää kivalle ja sain seuraa. Kytkimen työsylinteri on nyt paikoillaan, jotain siis meni kiinni, joskin palautusjousen virittäminen jäi kesken. Tavaratilan ja moottoritilan rintapellin maalaus on nyt aloitettu, pohjamaali ja väri on vedetty. Lakkaus lähipäivinä.

 

Link to comment
Share on other sites

Takaluukun lattian maalauksesta tuli oikein hyvä, kuin mitään ei olisi tehty ja jää vielä piiloonkin vararenkaan alle. Mutta moottoritilasta ei; happokäsittelyn jäljiltä pinta oli niin epätasainen että lopputulos on ruma. Mutta en ala paklailemaan, jää kuitenkin pääsylintereiden yms. romppeiden taakse. Tankin kanssa on vielä jumppaa. Se on jo varsin siisti, mutta sisäseinissä on yhtä ruostetta siellä täällä. Uusin happokäsittelyn vielä. Polttoainelinja tankin sisällä on tukossa: ilmanpaine ei mene sisään (tankin alakulman moottorille menevästä reiästä). Se putki siellä tankin sisällä on siis tukossa. Tökin sinne jo jäykällä sähköjohdolla, mutta ei vaikutusta. Jätin nyt yöksi fosforihappoa ko. putken täyteen, aamulla näen josko se olisi auttanut. Sitä putkea ei taida kyllä ihan helpolla vaihtaa!

Link to comment
Share on other sites

Lisäksi siellä on suodatin, jota ei pysty oikein vaihtamaan.

Link to comment
Share on other sites

No niin on. Yön yli lionnut fosforihappo ei toiminut toivotusti, ja putki on siis yhä tukossa. Tukos tuntuu olevan juuri ennen suodatinta/heti suodattimen jälkeen. Tökin sitä taas rautalangalla ja jätin uudelleen happoa putkeen. 

Link to comment
Share on other sites

17.5.2022

Jatkoin tankin sisällä olevan putken kanssa ja ei, ei tule mitään läpi. Ärsyttävää. No, sain polttoainepumpun irti huomatakseni ettei se olekaan (Land Roverien tapaan) avattava ja aiis huoltosarjalla kunnostettavissa.

Polttoainepumppu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tuota tankin putki/suodatin hommaa oon itekin pähkäilly. Onko se tosiaan niin, jos menee pahasti tukkoon, niin hommaa uus tankki? Ei sitä suodatinta pysty vaihtamaan, ilman juottohommia tai leikkelyä. Ite suurensin tankin tilavuutta, sillo oli helppo ottaa suodatin irti ja putsata. En oo tosin noin pahaan tapaukseen ite vielä onneksi törmänny.

Link to comment
Share on other sites

No nyt se aukesi! Olin pitänyt siellä putkessa fosforihappoa jo muutaman vuorokauden ja ajoittain tökkinyt rautalangalla, mutta nyt tökin oikein antaamuksella. Muutaman minuutin jälkeen se alkoi päästää läpi. Lorotin siitä sitten puolisen litraa laimeaa fosforihappoa vielä läpi. Jes. Mutta joo, on se niin ettei sitä voi vaihtaa ilman leikelyä ja juottohommia. Tämä tankki oli seissyt bensoineen sen 30 vuotta eli on ollut aikaa ruosteella jämähtää.

Se polttoainepumppu on minusta myös outo; ei voi kunnostaa vaan vain vaihtamaan uuteen? Mutta kohta pelkän purkamisen sijaan pääsee laittamaan jotain takaisinkin!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

30.5.2022

Ehsin käymään kiireiden jälkeen ja testasin polttoainepumpun; hyvin ruikkii eli ei tarvitse vaihtaa. Nyt voi alkaa jo kasamaan autoa. Kaasutin on kyllä vielä huoltamatta mutta muuten irrotetut osat ovat kiinnilaittokunnossa. Niin ja sytysosatkin oat vaihtamatta, mutta ensistrattiin ei välttämättä olisi montaa iltaa.

Link to comment
Share on other sites

2.6.2022
Kytkimen työ- ja pääsylinterit ovat paikallaan. Nerokkaasti ajattekin välttää ilmaamisen kun liitin työsylinterin ilmausruuviin letkun ja pummpasin siitä nokkakannulla DOT4:sta sisään. Siis ikään kuin alhaalta ylös, ilma työntyy edeltä pois. Seurasin pääsylinterin säiliöstä milloin alkaa olla täynnä. Pettymys oli suuri kun kytkinpoljin oli ihan tunnoton eikä siä painaessa työsylintri edes hievahtanut. No, kun ilmausruuvin avasi, painoi muutaman kerran ja jep, alkoi toimia. Liiterata on vaan kovin lyhyt, n. 2-3 cm, en tiedä onko normaalia. 

5.6.2022
Siirsin auton ulos vesiletkun ulottuville ja huuhtelin ensin moottorin ja sitten lämppärin - sen perusvirtaussuuntaa vastaan. Ruostemoskaa tuli muutamien sekuntien ajan ja vesi siis muuttui nopeasti kirkkaaksi. Nyt voi laittaa syylärin sekä letkut kiinni ja moottori on taas hiukan lähempänä käynnistämistä. Mutta takapakkiakin tuli. Tilasin jo talvella kaikkiin pyöriin uudet asennusvalmiit jarrukilvet paloineen, sylintereineen, jousineen jne. Ajattelin että on nopeaa vaihtaa ne suoraan uusiin sen sijaan että tappelee ruosteisten vanhojen kanssa. No, otin irti takapyörän, poistin sokan ja avasin mutterin. Kuvittelin vetäväni vetolaipan laakereineen pois, irrottavani sitten vanhan kilven ryytyneine osineen ja asentaa uuden tilalle. Mutta ei helevetti, eihän se siitä mihinkään irtoa... Yäk. No, seuraavalla kerralla ulosvedin kiinni ja kokeilen irtoaako se sitten miten helposti. Ja jos ei, voin jatkaa moottorin kasaamista ja antaa jarrujen hautua.. 🙂

Kaverilta sain lainaksi otsonaattorin. Laitoin penkit autoon ja otsonaattorin hattuhyllylle. Tein kaksi 20 minuutin käsittelyä. Ei kyllä merkittävää vaikutusta, sama ullakkohaju kabiinissa on edelleen. No, toistan vielä muutaman kerran. Ongelma lienee on ettei otsoni pääse pehmusteiden sisälle, se jää pintaosiin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...