Jump to content

Pakosarja R53 Miniin


minapamina

Recommended Posts

Alkoi kuukausi sitten kuulua pärinää vaikka ja mistä, vein suosiolla pakoputkiliikkeeseen korjattavaksi. Katista eteenpäin joutu vaihtamaan uusiin putkiin ja walkerin pönttöihin, molemmissa takapöntöissä oli reiät. Hintaa kohtuulliset 600e. Sillä lähti takapörinät, mutta edestä kuuluu vielä selvää pörinää, jos yhtään antaa kaasua. Onko jotain yleisesti hyväksi todettuja järkihintaisia pakosarjoja R53 miniin, vai vienkö suosilla korjattavaksi liikkeeseen? Itsellä ei ole vehkeitä hitsailuihin, enkä viitsi paskaa saumaa tehdä, joten nämä hommat jätän mieluusti osaaville. Teoriassa toki jos pakosarja on oikeasti bolt on, sen saisin varmaan itsekkin kiinni ilman hitsailuja.

 

Tarkoitus laittaa pienempää ahdinpyörää jne koneeseen, eli pitäisi olla suorituskykyinen myös isommalla teholla. Hyvänkuulosesta pakosarjasta plussaa, mutta en ala maksamaan pelkästä äänestä preemiumia - eli suorituskyky ja hinta edellä.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä ensimmäisenä kannattaa tsekata mistä se pörinä sieltä pakosarjasta tulee. Ettei vuoda esim. pakosarjan tiivisteestä.

Viripakosarjoista Milltek on varmaan sieltä edullisemmasta päästä, siis sellaisista joita uskaltaisi suositella. Se ei ole mahdottomasti avarampi kuin vakio, mutta jonkun verran kuitenkin. Veikkaan että äänetkin on varsin siedettävät. Janspeed tuntuu olevan suosittu, eikä taatusti ahdista isommillakaan tehoilla. Superspint olis varmaan sieltä parhaasta päästä, mutta hinta on sen mukainen. Itselläni on Supersprintin halpiskopio OBX, mutta sitä en voi ihan varauksetta suositella, kun laipan pultinreiät oli vähän sinne päin, ja putkien hitsisaumat tuli niihin pultinreikiin asti... mutta kyllä se lopulta paikalleen meni.

Useimmat viripakosarjat myydään ilman kattia, ja tarvikekatin sijaan suosittelisin käyttämään alkuperäistä kattia. Se kyllä vaatii rälläköintiä ja hitsaamista, mutta kestää todennäköisesti pidempään kuin tarvikekatit. Ja tulee halvemmaksi.

Ebaystä löytyy toki kaikenlaisia halpoja "sporttikatalysaattorilla" varustettuja pakosarjoja, mutta niiden kattien kestävyys on vähän mitä sattuu, eikä pakosarjan istuvuudesta muutenkaan voi mennä takuuseen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hyvää tietoa, tuntui olevan netti lähinnä täynnä 4-2-1 vs. 4-1 väittelyä, oman pakosarjan kehumista ja muiden dissaamista. Joku 300-400e ei sinäänsä ole paha hinta, mutta katalysaattorin kanssa mennäänkin jo lähemmäs tonnia, mikä ei enää ole sellainen "mihin voi antaa rahat" hinta. Pitänee tuota tutkia lisää kunhan saa johonkin pukkien päälle ajettua.

 

Miten iso homma nykyisen (vanhan, oletettavasti oem) katin hitsaaminen on esim. tuon milltekin pakosarjan jatkeeksi? Eli kannattaako lähteä siihen vai suosiolla hommata uusi? Auto kuitenkin lähes päivittäin käytössä, eli ei viiti mitään 1000km kiinaihmettä laittaa suorittamaan katin virkaa. Postitteluksihan tuo lähes pakosarjan tilaaminen pakosta menee, ei noita oikein tunnu olevan kun jenkeissä/briteissä.

 

E: Suomesta tälläisiä:

 

https://www.futurez.fi/product/75320-megan-pakosarja-mini-cooper-s-02

http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=36894&cid=2899&path=0,888,967,1165,2899&lang=

https://www.completos.fi/fi/tuote/pakoputkistot/pakosarjat/52.0006.00/pakosarja-mini-r53-cooper-s-1-6-i-120kw-125kw-2002-102006-ragazzon

Link to comment
Share on other sites

OBX:n mukana tuli tuommoinen laipalla varustettu pätkä, johon irti leikattu orkkiskatti hitsattiin kiinni, ja sitten pultattiin siihen pakosarjan perään: https://live.staticflickr.com/4672/25581420537_475f4700f6_z.jpg

Minäkin kyllä jätän hitsaushommat suosiolla niille jotka sen osaa, itse hoidin vain pulttien pyörittämisen.

Ensin pistettiin uusi pakosarja paikalleen, niin sai otettua tarvittavat mitat leikkaa/liimaa -operaatiota varten. Milltekin tapauksessa pitänee hommata erikseen se laippa, johon katti sitten hitsataan kiinni. Muuten olettaisin että menee samaan tyyliin. Jos ostaa pakosarjan jostain mineihin erikoistuneesta pajasta (esim. 1320 / Orranje / Lohen), niin ne kyllä osaa kertoa mikäli toi ei jostain syystä onnistu.

Link to comment
Share on other sites

Joo, lähinnä koitan minimoida hintaa, Milltek varmaan se vaihtoehto jos joutuu EUn ulkopuolelta tilaamaan. Mutta hyvä tietää että suht helppo homma sellaiselle, joka osaa hitsata. Noi pari suomipakosarjaa vissiin kiinakamaa, Megan(kuvassa näyttäisi olevan joku katti, mutta ruskin tuohon hintaan) ja joku toinen? Toki yksi vähän kalliimpi.

 

E:

 

https://turboworks.pl/product-eng-75605-Exhaust-manifold-Mini-Cooper-02-06-R53-1-6L.html

Tuossa vissiin tuo halvempi puolalainen tekele megan racingin lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Mini1380 said:

Ja Orranje tuskin möisi noita jos katti olisi käsiin lahoavaa mallia. Sen verran kyllä luotan tohon kauppiaaseen, tuntee R53:t. 

Kun tein tonne tilausta tässä brexitin jälkeen, niin Orranje luonnollisesti vähensi ostoksen hinnasta sikäläisen VAT:n (muistaakseni 20%), koska ei olla enää samaa arvonlisävero-/tullialuetta. Ja paketti tuli jostain syystä perille ilman että sitä tarvi tullata. 😁

Noista halpiksista en tosiaan osaa sanoa. Eniten niissä huolettaa se miten ne istuu paikalleen. Sitä vitutusta, kun ruuvaat vanhaa rikkinäistä osaa takaisin paikalleen epäonnistuneen sovituksen jälkeen, ei soisi pahimmalle vihamiehellekään..

Link to comment
Share on other sites

Omassa on Janspeedin 4-1 kiinni ja siihen laitettu vakio katti. Sopivuus oli ihan hyvä. Ilman kattia äänet yli 4krpm on yllättäen kovat, ehkä Igor muistaa miltä se kuulosti Tampereen tunneleissa 😁

Oman ostin käytettynä ja tältä se näytti pienen kunnostuksen jälkeen

0E4D65F1-CD48-4EF5-AF9F-C5F43FA0AB44.thumb.jpeg.4c5e880f4030890fb4ec823070478a34.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Lähti toi Scorpion tilaukseen, 570£ postitettuna ilman veroja/tulleja, eli ne saattaa Suomen päässä tulla päälle. Kalliiks tulee tää auto 😂 Vissiin huhtikuun puolväli arvio saatavuudelle, eli siitä sit Suomeen varmaan viikko. Vajaa kuukaus pitää sit vissiin päristellä vuotavalla pakosarjalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä sain just '05 ässän tuolla Scorpionin pakosarjalla ja katilla katsastettua 😉 . Nappasin pohjasta sen metallilapun pois jossa luki for motorsport only tms. Loppuosa Milltekkiä. Viime ratapäivillä katkes siitä ekan katin juuresta mistä ne usein kai katkee. Nyt on jäykemmät moottorin kiinnityksetkin jos ei eläis niin paljon enää.

Putken pörinät alko jo vähän muistuttaa laukauksia tuolla.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...