Jump to content

Austin Mini 850 -65


Sampsa

Recommended Posts

Mini-projekti lähtee nyt rullaamaan tehokkaammin, joten laitanpa siitä esittelyn!

Auto on ollut liikenteessä viimeeksi 80-luvun alussa. Sitten seisonut tallissa vuoteen -97 jolloin siirtyi edellisen omistajan haltuun ja sitten minulle 2013.

Edellisen omistaja etsi sopivaa aihiota pitkään, kunnes tämä löytyi samalta kylältä Lappeenrannasta. Hänen toimestaan auto on purettu palasiksi. Kori puhallettu, hitsattu ja vedetty pohjamaali. 15 vuoden seisominen navetan vintillä tehnyt kuitenkin jälkensä ja saa tehdä lisää peltitöitä.

Kaikki peltityöt on aiemmin tehty käyttöentisöintimielessä, yhtäkään osaa ei ole ostettu vaan suorasta pellistä kaikki. Olen vuosien varrella ostanut Heritage-paneeleita, kuten oikealle puolelle lokasuoja ja A-paneelit sekä molemmat etulattiat ja akkukotelon.

Moottori on laitettu, kelkat kunnostettu ja iso kasa muutakin osaa jo valmiina. Alustan kumiosat ovat kuitenkin kaikki jo hapertuneet, joten uusiksi saa laitella ja samalla muutan kumijousille.

En ole Minien kanssa juuri touhunnut joten varmasti kyselen täällä kaikenlaista 😄

IMG_1305.JPG

IMG_1307.JPG

IMG_1309.JPG

IMG_1308.JPG

IMG_1311.JPG

IMG_1313.JPG

IMG_1133.JPG

IMG_1134.JPG

Link to comment
Share on other sites

Onhan tää helppo verrattuna siihen että alkaa ihan raadosta tekemään 😄

Ihmetystä tulee ainakin siitä että mites kaikki menee kasaan, kun en ole itse purkanut eikä dokumentointia ole. No ei Minissä kovin paljoa osia ole, kyselen täältä tarvittaessa!

Link to comment
Share on other sites

Tämmöinen ihmetys tuli vastaan, kuskinpuoleisen ovenkarmin lukon kierreosa kadonnut johokin. Siinähän on säätövaraa eli se "hölskyy" jonkinlaisessa pesässä. Eihän tuonne näytä pääsevän käsiksi mitenkään järkevästi. Mihin lie kadonnut, ei ainakaan tunnu kolisevan missään vaikka koria pyörittelee ympäri.

IMG_1365.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pistehitsausten porausta, rälläköintiä ja sovittelua. Kohtuullisen hyvin ruo heritage-lokasuoja istuu. No, lampun alapuolella vähän porrastaa, siitä kohtaa alkuperäinen lokasuoja taittuu selvästi eteenpäin.

Ensi viikolla pitäisi tulla briteistä A-paneelin sisäpuoli, sen sovitus ulomman a-paneelin ja lokasuojan voikin sitten olla isompi homma 😄

IMG_1485.JPG

IMG_1483.JPG

IMG_1484.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Etukulman palapeliä on muutama ilta kasailtu, alkaa olemaan "sinne päin" mutta ei vielä ihan kohdallaan.

Sisempi A-paneeli ei vielä sovi vielä ollenkaan, vaan jää liian eteen.

Sovitin toisesta mk1:stä peräisi olevaan punaista ovea, ja se ei sovi oikein mitenkään. Korissa kynnyskotelo on pari-kolme milliä koholla keskeltä, liekkö normaalia? Kuskin puolella sama homma. Sen lisäksi ovipellin alareuna on millin-pari kupera alaspäin, lopputulos kuvan mukainen eli ottaa keskeltä kiinni.

Alkuperäisen oven alareuna on suora, ja se sopii paremmin. Harmi vaan että sekä ovipelti että runko ovat alaosasta pehmeitä

Ovi2.jpg

kylki2.jpg

Link to comment
Share on other sites

49 minuuttia sitten, LeeHarvey kirjoitti:

Hyvältä näyttää. Jos sattuu olemaan oven tiivisteet hollolla, niin oven sovitus kannattaa tehdä niiden kanssa. Voivat joskus aiheuttaa epämiellyttäviä ylläreitä kasauksessa.

Lee Harvey puhuu asiaa,itseltäni jäi tekemättä ja se hieman teetti ylimääräistä mutta tiiviste nöyrtyi. On muuten kahta erilaista tiivistettä näköjään,profiili sama mutta se mikä tulee ovea vasten on toisessa mallissa huomattavasti paksumpi joka taas vastustaa enempi ja pullistaa ovea kylkilinjasta ulos. Suosittelen ohuempaa mallia,löytyy ainakin Urjalan Auto varaosasta.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä huomio, kävinpä kaivamassa vanhat ovitiivisteet vintiltä. Vasemmalle puolelle laitoin paikoilleen, ja pullistaahan se ovi varsinkin etu-alakulmasta. Tiiviste on painunut siitä ihan kasaan ja silti on 6-7mm irti pintalevystä. Saranan reikiä ei vielä ole tehty A-peltiin joten en päässyt kokeilemaan josko painuisi sen verran...

Toisaalta, eipä tuossa A-pellin laitossa ole säätövaraa, vaan on laitettava ylä- ja alareuna linjaan vanhan rakenteen kanssa.

Löytyi kolmaskin ovitiiviste, muistaakseni jostain 70-lukulaisesta. Se vaikutti paksummalta joten en edes yrittänyt sek kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Tarkista vielä oven yläkarmin sopivuus. Omassa oli jostain syystä kääntyny sisään päin. Eli, kun oven pisti kiinni tiivisteet paikallaan, ala kulma irvisti. Huomasin ite vasta maalauksen jälkeen, vituttaa vieläkin yrittää varovasti sitä oikoa kohilleen. Eli oven sovitus välipaloja tai tiivistettä käyttäen. Ite en älynny sovitettaessa kattoa syvyyttä.😈.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Löytyi parempikuntoinen ovi (kiitokset Koirankopille), mutta on tässäkin työtä. Karmin etuosa on aika sisässä, ottaa ylhäältä kiinni karmiin ennen kuin ovi on edes kokonaan kiinni! Kuvastakin tuo näkyy hyvin, ero kasvaa tasaisesti eli liitoskohta muuhun oveen on väärässä kulmassa. Takaosa on puolestaan OK.

IMG_1993.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jos saat takaa jostain välistä,vedä ohut rauta lanka palan ylä- ja alarei'istä karmin vastaaviin reikiin ja vedät kohdilleen. Voimakas magneetti apuriksi tai pitempi ruuvi jotta saat hollilleen pysymään. Sitten vedät langan vaan pois.( Langan pitää olla siis yhtenäinen,ei kahta pätkää.)

Link to comment
Share on other sites

Ei onnistunut kahdella langalla, koska välissä on peltikotelo jolla tämän osa ilmeisesti on ajateltu pysyvän paikoillaan.

Rautalanka päähän ja sain pujoteltua paikoilleen yläkautta, sieltä se kotelo on auki. Nyhräämisessä ei mennyt kuin puoli tuntia 🙂 Pilarin takana oleva rako rako ei ollut montaakaan milliä leveä mutta siitähän se pujahti.

Seuraavaksi taas ovenkarmin kimppuun..

IMG_2024.JPG

IMG_2031.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 13.10.2020 at 15.01, Sampsa kirjoitti:

Löytyi parempikuntoinen ovi (kiitokset Koirankopille), mutta on tässäkin työtä. Karmin etuosa on aika sisässä, ottaa ylhäältä kiinni karmiin ennen kuin ovi on edes kokonaan kiinni! Kuvastakin tuo näkyy hyvin, ero kasvaa tasaisesti eli liitoskohta muuhun oveen on väärässä kulmassa. Takaosa on puolestaan OK.

IMG_1993.JPG

Aika jännä juttu tuo oven karmi. Ovet on ihan suorasta korista purettu aikoinaan ja olleet ladon seinällä naulassa yli 30 vuotta 😉 . Ei jaksa muistaa ainakaan muuta

Link to comment
Share on other sites

Mittailin ovia ja nähtävästi tämä on ollut uudesta asti vinossa, koska karmin oven sisään jatkuva alaosa oli eri mitoissa suhteessa oven runkoon kuin muut ovet.

Tuumasin että turha vääntää väkisin, pistehitsit vaan auki ja johan kääntyy! 

IMG_2182.JPG

Link to comment
Share on other sites

Elikkä nämä -60 luvun Minit on pirun pitkälle ollu käsityötä,osat sovitettu kyseiseen koriin. Omaan vaihdoin sen oven, joka ei sitten kunnolla sopinu. Mittasin siitäkin vaan raot kohdalleen, sitten tuo tiivisteen sovitus unohtui.😈.

Link to comment
Share on other sites

Korit ja ovet ovat yksilöitä ja vaihtelevat myös vuosimallin mukaan. Joskus oli brittien IMMissä muutama sata kilsaa ajettu orggis vehje jota oli kiva kiertää ja tutkia. Eipä se ovien ja luukkujen istuminen ollut uutenakaan kaksinen. Sitten kun meillä kunnostetaan moneen kertaan kipeää saanutta koppaa jota ajan mittaan on ehkä jouduttu vähän jopa hitsailemaan niin ei ihme ettei oikein hilut sovi. Eikä NMk1/2 ovet muutenkaan ole mitään jäykkyyden perikuvia. Mk3 ovet saa sopimaan huomattavasti paremmin. Pickupin ovia sovittelin kanssa aika pitkään ja ne istui nätisti. Siihen asti kun laittoi tiivisteet niin johan alkoi irvistää takaa alanurkista. Koppa oli siinä vaiheessa jo maalattu. En jaksanut tilailemaan summa mutikassa toisia ovitiivisteitä. Irvistävät edelleen...

Link to comment
Share on other sites

Niin, aika monessa kunnostettujenkin mk1/2 Minien kuvissa nuo irvistää ja raon leveyskin vaihtelee monesti.

Pyörilläänhän nuo ovet kaiketi pitäis koittaa saada mahdollisimman kohdilleen. Parempi asennoitua siihen että ei ne vaan istu kunnolla vaikka kuinka monta tuntia näpräisi!

Täytyy lisäksi ainakin heftata sisempikin A-pelti paikoilleen niin nuo saranat eivät joustaisi ihan niin paljoa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...